Netušíme, zda ono ztrojené R v názvu hry je dáno papouščím přednesem, nebo jestli jde o výraz vzteku neúspěšného hráče, ale každopádně vám doporučujeme memorrrovat, memorrrovat a zase memorrrovat, neboť jiným způsobem tuhle hru nevyhrrrajete.
A také se musíme přiznat, že název jsme ji vypůjčili od neznáméno vojína deskových her, protože se nám prostě jeho definice líbila. Pokud čte tyto řádky, nechť se nám ozve a bude odměněn jednou desetinou z honoráře.
Před sopkou, za sopkou
Příběh je jednoduchý: na sopečném ostrově je ukryt poklad. Jak už to tak v podobných příbězích bývá, právě v okamžiku, kdy jste se rozeběhli jej hledat, začal sopouch v sopce soptit, žhavá láva stekla do moře a zahalila tak celý ostrov do oblaků páry. Jen ten, kdo v nich nezabloudí, získá nějaký poklad – z ostatních zbyde jen struska a popel.
Naštěstí má každý hráč několik životů a pokud si zapamatuje, kam minule bylo lze bezpečně stoupnout, pořád má naději na vítězství.
Takže ostrov tvoří 5 x 5 karet jednotným kouřovým rubem nahoru. Na líci každé je jedinečná kombinace jednoho z pěti zvířat na jednom z pěti typů krajiny. Když první hráč otočí první kartu, musí druhý najít na jediné otočení takovou, na které je buď zvíře, nebo krajina z té předchozí. Když se mu to povede, zůstává ve hře – když ne, sopka ho pohřbí a její kartu dostane před sebe.
Za chvíli tak zůstane jediný hráč (nejpozději když se otočí poslední kartička) a ten obdrží za odměnu kartu s pokladem – s jedním, dvěma, třemi nebo čtyřmi rubíny.
A tehdy to začíná být zajímavé. Karty se otočí zpět a nechají se na místě, a začne nové kolo. Správně hádáte, že kdo si nejlépe zapamatuje, které zvíře se nacházelo v jaké krajině, na které pozici, má větší šance, zatímco Alzheimerové vyfasují sopku.
A jak už to v podobných příbězích bývá (neříkal to tu už někdo?), šťastný držitel nejvíce rubínů vyhrává.
Memoarrr je roztomilá hra pro všechny, kteří milují pexeso, ale už se jim trochu ohrálo. Abyste do začátku nešli úplně naslepo a nebyli vydáni na milost a nemilost náhodě, smí se každý hráč podívat na tři karty na „své“ straně ostrova, ovšem v úplně prvním tahu je nikdo nesmí otočit. A pokud už jste mistři, kteří pravidelně končí kola se všemi odkrytými kartami (což se nám v redakci asi těžko kdy stane), můžete si hru ztížit zvláštními schopnostmi zvířat, kdy většina z nich po svém otočení způsobí nějaký efekt – například výměnu se sousedící kartou.
Je to rychlé, je to milé a je to k vzteku, když zjistíte, že přestože vám klasické pexeso šlo celkem dobře, tady se zamotáte dřív, než se herní kolo jednou otočí. Jo, a pokud byste měli námitky proti chobotnici na poušti a tučňákovi v pralese, tak vězte, že když kráter soptí a matička země zvrací lávu, dochází ke všelijakým podivuhodnostem – jen se podívejte na americké katastrofické filmy.
A mimochodem, přestože je to malá a nedlouhá hra, nechybí karta s návodem její přípravy ani přehledové karty pro každého hráče; a pravidla jsou také rozebrána tak, že polopatističtěji už to fakt nejde. Kdo je přesto nepochopí, zcela si zaslouží hodit do sopky.
Carlo Bortolini: Memoarrr!
Vydal: MINDOK s.r.o.
Počet hráčů: 2–4
Doporučený věk: 6+
Doba hry: 10–20 min.
Čeština: pravidla ano, materiál bez textu
Cena: 349 Kč