Jste opravdu nebojácný hrdina ochotný utkat se s nebezpečím v nitru země, nebo to raději necháte na někom druhém a budete doufat, že neuspěje, takže vy v porovnání s ním vyhrajete? V netradičně pojaté karetní hře Vzhůru do podzemí to totiž není jako jinde, že do dobrodružství jdete všichni a víceméně společně sbíráte body, ale je to opravdu o tom pomoci nebo uškodit jedinému hrdinovi. Navíc s rizikem, že ten jediný hrdina můžete nakonec být vy sami…
Na začátku na stole leží kartička s hrdinou – řekněme například s klasickým barbarem – a šest žetonů jeho vybavení, kde každá část umí něco jiného. Štít přidává tři životy, šupinová zbroj čtyři, válečné kladivo automaticky zabíjí golemy, pochodeň zlikviduje nestvůry se silou tři a nižší, a tak dále.
Současně je tu hromádka karet představující příšery, se kterými se náš barbar může, ale také nemusí utkat. Hráč na tahu si lízne kartu a rozhodne se, zda ji přihodí do „podzemí“, nebo jestli setkání s ní hrdinu ušetří. Za eliminaci monstra je ale třeba zaplatit, takže zmíněný hráč musí vybrat jedno vybavení, které obětuje. Když tak učiní, otočí další kartu nestvůry další hráč a stojí před stejným rozhodnutím…
…pokud jej neopustila odvaha a místo otočení karty nepasoval. Od té chvíle se hry neúčastní a jen za bukem vyčkává, jak vše dopadne. Jakmile pasuje předposlední hráč, tak poslední musí chtě nechtě vyrazit do temné sluje/ labyrintu/ podzemí (případně si doplňte svou oblíbenou nepřívětivou lokalitu) a s vybavením, které mu zbylo, se utkat se všemi příšerami, které na něj zbyly.
Při střetu buď má něco, co zjevivší se monstrum porazí, nebo nemá, a pak přijde o tolik životů, jako je síla dané karty. Takto buď postupně vyhraje/ přežije všechny střety, nebo přijde o všechny životy a umře. (Eventuálně některé postavy mohou po(u)žít oživovací lektvar a pak se vše opakuje, dokud nedojdou karty příšer nebo znovu hrdinovi životy.)
Ve výsledku se buď hrdina vrátí z podzemí se ctí a slávou a hráč, který jej vedl, obdrží na potvrzení tohoto vítězství glejt; nebo jej vynesou nohama napřed a hráč dostane „červenou kartu“. Načež je vybrána další postava (ve hře jsou celkem čtyři) s novým, odlišným vybavením a vše se opakuje.
Jakmile někdo obdrží dva glejty, vyhrál, jakmile dvě „červené karty“, vypadá ze hry, takže lze vyhrát i tak, že zůstanete jako poslední nevypadlý. A teď babo – totiž pohádková stařenko – raď.
Prohra nebo nevýhra
Je lepší jít s hrdinou do podzemí a riskovat prohru, nebo včas pasovat a riskovat nevýhru? Je lepší nechat hrdinu utkat se se všemi příšerami s plným vybavením, nebo jej vypustit do téměř prázdné jeskyně s holou -, s holým pozadím? Když ale postavu připravíte o nějaký zásadní kus výstroje, tak zas riskujete, že všichni hráči po vás budou pasovat a ta holá řiť, do které se může něco zakousnout, bude vaše.
Prostě není to jednoduché rozhodování v rámci této prajednoduché hry, a to tím spíše, když vám prozradíme, že je jednoduché při výpravě do podzemí vyhrát i zemřít. Záleží na tom, jaké karty příšer vás čekají, přičemž vy z nich znáte jen patřičný podíl podle počtu hráčů.
Pro ty, kteří se daného kola přímo účastní, je tato hra napínavá až až. Pasující čekají jen chvíli, a protože jsou na výsledku zainteresováni, tak ani oni se příliš nenudí. Jediní, komu by se mohla partie trochu protáhnout, tak jsou podvakráte neúspěšní gerojové, ale než stihnou přečíst pár stran z nejnovější conanovky, je tu zcela nová hra a oni se mohou ostatním pomstít. (Ale pozor na zmíněné riziko spojené s pasováním a holou řití.)
Vzhůru do podzemí je tak hra stejně svižná jako zábavná a v aréně malých her patří k našim favoritům. Našli jsme na ní jednu jedinou chybičku: absenci ŽŽ, tedy žetonů životů, kvůli které si musíte aktuální stav zdraví postavy pamatovat nebo psát. Ale jelikož není problém tento problém vyřešit, potvrzujeme tímto vyzvání na krabičce: vzhůru do podzemí!
Masato Uesugi: Vzhůru do podzemí
Vydal: Rexport s.r.o.
Počet hráčů: 2-4
Doporučený věk: 10+
Doba hry: 30 min.
Čeština: pravidla ano, materiál ano
Cena: 349 Kč