Stává se to. Stává se, že někteří lidé někdy neviděli / nečetli / neslyšeli některou z klasik a tudíž nevědí, kam se vetřel vetřelec, proč na Pána much nestačí plácačka, anebo jak pochodují valkýry. Ne úmyslně, ale prostě se nějakými záhadnými cestami osudu nikdy nevyskytli poblíž dané kulturní události a shodou okolností si ji ani nevyhledali, aby ji vyzkoušeli na vlastní oči (Golding), uši (Wagner) a svěrače (Scott).
Všem členům naší redakce se takto vyhnula série her Munchkin, až do Apokalypsy. Ta přišla z vydavatelství Blackfire s přípodotkem, že jde o samostatně hratelné rozšíření, a tak jsme se na ni vrhli.
Bodák na lékárničce vztyč!
Musíme předeslat, že Munchkin velmi úspěšně táhne světem, že jeho počeštění nemalá část hráčů přivítala a že pro řadu z nich se jedná opravdu o srdeční záležitost. Ovšem přistoupí-li ke krabičce s jinak bezesporu lákavým názvem Apokalypsa nevarovaný a nepřipravený munchkinopanic, není láska na první pohled vůbec jistá.
Apokalypsí pravidla se totiž moc nenamáhají s vysvětlováním věcí kolem, jako například co to ten munchkin vlastně je. Inu, tak se u RPG říká hráčům, kteří dobře míněná pravidla využívají do posledního písmene a za všech okolností k superúspěšnosti své postavy, takže například úrovní obratnosti – pochopitelně určené pro boj – se ohánějí i v kuchyni při smažení lívanců.
Karetní hra, o které je zde řeč, dovádí tento nepříliš oblíbený přístup do důsledků a umožní vaší postavě například získat bonus +2 v boji za lékárničku – ovšem ne proto, že byste si s její pomocí ihned po střetu vyléčili rány, ale protože s ní prostě a jednoduše majznete nestvůru po lebzně. To ale není vše – na zmíněný červenobílý kufřík si můžete dokonce nasadit bodák, a Hippokrate, jaký jsi byl!
Opilcův tuleň
A tady je první třecí plocha. Návod totiž v textu nezdůrazňuje, že co není zakázáno, je povoleno, a tak se tu tradiční, logický přístup některých nezkušených hráčů může (ale nemusí) srazit s humorem a rozvolněností Munchkina.
Fungovalo by to lépe, kdyby pravidla na začátku jasně uvedla, že tohle je hra pro jenom pro zábavu, že se má hrát tak a tak, a s takovým přístupem, a že co není zakázáno a tak dále. To se ovšem neděje, a systematici mezi námi asi znervözní, pokud se do čtení návodu pustí před kontrolou materiálu a narazí na oddíl o „tuletích“ kartách. Před zkušební hrou jsem nadhodil otázku na význam tohoto slova, a po chvilce ticha zazněla jediná odpověď, totiž že tak by to vypadalo, kdyby se nějaký opilec pokoušel vyslovit slovo tuleň.
A ejhle, na rubu karet zvláštních událostí opravdu tuleň je.
A v návodu opět ani stopa po vysvětlení.
Když se přihazují pohromy
Princip hry složitý vůbec není. Máte postavu, kterou se snažíte vybavit výzbrojí a výstrojí, a postupnými souboji s nestvůrami (eventuálně odprodejem oné výstroje a výzbroje) ji dostávat na stále vyšší a vyšší úrovně, až nakonec na tu vítěznou, desátou. Do toho škodíte soupeřům – a že příležitostí k tomu je víc než dost – nebo jim za tučnou odměnu (a skřípění zubů) i pomáháte, a všichni se snažíte zvládat pohromy provázející konec světa, z nichž ovšem za značnou část můžete opět sami. Prostě jednoduché.
Ano, jednoduché – než začnete hrát. Pak se náhle začnou vynořovat otázky typu: Co znamená ‘Zahraj, když se přihodí pohroma?’. Mohu tu kartu zahrát, i když pohromu přihodím sám?
Pravidla dávají mantinely, ve kterých se partie mají pohybovat, ale nedotaženě a trochu nepřehledně. Dokonce ani výslovně neuvádějí, že na sporných místech se lze dohodnout se spoluhráči, což by ostatně beztak způsobovalo problémy při mísení hráčů z různých skupin.
A když už jsme u těch nedostatků, tak ještě dvě hole najde asi každý, kdo chce Munchkina bít. Tu první jste už asi uhodli: karty a s nimi logicky spojená závislost úspěchu na štěstí. Když vám nějakou dobu nepadne list (a nadto třeba nešťastnou náhodou i umřete), už se z toho sajrajtu asi nevyhrabete a můžete mluvit o štěstí, když se vám tu a tam podaří přicmrdávat nebo naopak zaškodit těm, které má Fortuna ve větší oblibě.
Za druhé pak je opravdu velmi smutné, že si musíte sami opatřit počítadlo úrovní – autorům a/nebo výrobci bylo příliš zatěžko doplnit beztak zbytečně velkou krabičku třeba jen o šest desetistěnných kostek, které by tuto funkci pohodlně zastaly.
Srandovní pravidla a pravidla srandy
Přitom v detailech je Munchkin sympatický a zábavný, obrázky a popisy vtipné a jako škodicí hra dobře funguje – ale spíš pro ty hráče, kteří vědí, do čeho jdou, nebo mají předchozí díly s (možná) deailnějšími pravidly. Nováčky od scrabbleovsky zeleného stolu ale může zmást pokyn na kartě Bogera „Ztratíš-li úroveň, postěžuj si online…“, a asi zaváhají i nad tím, jestli ‘vědec’ a ‘vědátor’ jedno jsou.
Proto pokud munchkinovský svět znáte a máte v oblibě, bez obav po Apokalypse sáhněte, ale pokud by to pro vás měl být seznamovací večírek, vezměte zavděk základem a/nebo nějakým průvodcem.
I sranda prostě musí mít pravidla, a čím jasnější a přehlednější ta pravidla jsou, tím více lidí se tím lépe nasměje. Čím dříve si ta pravidla pro Munchkina stanovíte vy, tím větší šanci mu dáte získat si vaše srdce a bránici.
Steve Jackson: Munchkin – Apokalypsa
Vydal: ADC Blackfire s.r.o.
Počet hráčů: 3 – 6
Doba hry: 60 – 120 min.
Doporučený věk: 10+
Čeština: pravidla ano, materiál ano
Cena: 399 Kč