V loňském srpnovém díle modelárny jsme si připomněli skromné začátky boje proti zločinu v Batmanově pojetí. Jelikož i superhrdinové musí držet krok s dobou, dnes přeskočíme o pár desetiletí dále, do let šedesátých.
Roku 1964 vycházely komiksy o Batmanovi už rovných 25 let a zdálo se, že celému projektu dochází dech. Původní detektivní příběhy začaly být laděny více do sci-fi, Batman s Robinem stále častěji místo padouchů naháněli mimozemšťany, zmutované hmyzáky a podobné zvrhlosti, při čemž jim asistovala řada vedlejších postav jako Netopýří žena (Batwoman – neplést s pozdější Catwoman, skutečně se nejedná o překlep!) a Netopýří mrně (Batmite). K tomu se přidala klesající výtvarná úroveň a tak není divu, že i jinak otrlým čtenářům komiksů došla trpělivost. Prodej poklesl tak drasticky, že vydavatelé zvažovali vydávání batmanovské řady ukončit. Než se tak mělo stát, dostal Šéfredaktor Julius Schwarz za úkol postavu Batmana modernizovat. Časopis Detective komics No. 327 z května roku 1964 ohlásil „Nový vzhled“. Zmizela záplava podpůrných postav, příběhy přestaly být založeny na scifi a vrátily se zpět ke klasickému detektivnímu žánru, Batman přestal honit mimozemšťany, místo toho se soustředil na prohánění zločinců a odhalování záhad. Na jeho hrudním pancíři se objevil černožlutý symbol netopýra, proměnu doznala rovněž technika. Batmobil byl předělán na sportovní vůz a co se týká Batplánu, proudový letoun první generace (nazývaný Batplane II) nahradila moderní stíhačka, označovaná jako Batplane III.
Batplane III se poprvé objevil v časopise Batman No. 167 v listopadu 1964. Dlužno podotknout, že i naposledy. Detektiv toho při vyšetřování zločinů přeci jen tolik nenalétá. Podruhé přišel letoun ke slovu až v únoru 1966 v časopise Detective Comics No. 348, kde se ovšem kreslíři vrátili k typu o generaci staršímu a „nový vzhled“ byl symbolizován pouze žlutočerným emblémem netopýra na trupu. Nový letoun z roku 1964 ze všeho nejvíc připomínal jako cosi mezi stíhačkou Lockheed F-104 Starfighter a bitevním letounem A-4 Skyhawk. Opět došlo k jevu, kdy tentýž stroj v rámci téhož příběhu vypadá na různých panelech trochu jinak. Kreslíři té doby měli zjevně jiné priority, než si lámat hlavu s korektním zobrazením techniky. Nicméně většina charakteristických znaků ukazuje na F-104 a modelář má tedy jasno, z čeho vycházet.
Netopýří Starfighter musí být – jako obvykle – dvojmístný (druhé sedadlo pro Batmanova parťáka Robina), velikost kabiny ovšem odpovídá spíše jednomístné verzi. Skutečný TF-104 má kabinu výrazně protaženou, takže jej s jednomístným F-104 opravdu nelze zaměnit. Křídlo má trochu jiný tvar, zjevně větší rozpětí, nemůže chybět charakteristická zubatá odtoková hrana. Zatímco pro skutečný F-104 je charakteristické výrazné záporné vzepětí křídla, Batplane III má zdá se vzepětí nulové. Přídavné nádrže na koncích křídla postrádají stabilizátory. Vodorovná ocasní plocha nedoznala žádné viditelné změny, svislá ocasní plocha má jiný tvar opět se zubatou odtokovou hranou. Podvěsná výzbroj zcela chybí, zatímco kanón zdá se zůstal zachován.
Výchozí stavebnicí byl – opět – F-104 G od firmy Academy v měřítku 1/72. Ačkoliv neoplývá detaily a oproti velké předloze vykazuje určité tvarové nedostatky, za cenu necelých 100,– je to vynikající základ pro nejrůznější přestavby. Prvním úkolem bylo vyříznout kabinu tak, aby se dovnitř vešel druhý pilotní prostor. To lze naštěstí učinit tak, že původní překryt stále pasuje, byť uvnitř muselo být trochu těsněji. Ale koneckonců, desetiletý Robin moc místa nepotřebuje. Vybavení interiéru u původní stavebnice se omezuje na parodii sedačky a cosi, co má zřejmě představovat figurku pilota, proto je nutné kokpit doplnit kompletně z vrakoviště. U mého exempláře jsem použil patřičně upravený vnitřek z kabiny F-15D. Dále je nutné odříznout původní svislou ocasní plochu a z plastikové destičky vyrobit novou, vyšší, zubatou. Výškovku lze použít původní. Křídlo je opět kompletně nové z plastikové destičky, s rozpětím zvětšeným asi o 4 mm na každé straně. Broušení oblouků na odtokové hraně je asi nejpracnější část celé stavby. Přídavné nádrže jsou opět původní, zbavené stabilizátorů. Otvory pro závěsníky na trupu jsou zatmeleny.
Po sestavení hrubé stavby přišel na řadu nástřik surfacerem a po zaschnutí preshading paneláže matnou černou barvou k optickému rozbitá jednolitého černého povrchu. Kamufláž je jako obvykle jednoduchá – černá všude. Použil jsem antracitovou barvu Revell č. 9, čímž vyniklo stínování paneláže a povrch modelu není tolik jednotvárný. Po doplnění podvozku, krytů podvozkových šachet, pitotovy trubice, přistávacího háku a trysky v zádi je v podstatě hotovo. Zbývá jen doplnit na trup netopýří emblém. To je trochu problém, obtisky pochopitelně nejsou a malovat od ruky špatně kryjící žlutou barvou na černý povrch se nedoporučuje. Nezbývá, než si obtisk vyrobit svépomocí, buď za pomocí výpočetní techniky a barevné tiskárny na obtiskový papír, nebo postaru nastříknout na obtiskový papír podle šablony. Na mém modelu jsou Batmanovy „výsostné znaky“ umístěny logicky, na bocích nasávacích otvorů. Umístění nad křídlem podle obrázků by vypadalo divně, protože trup v tom místě není kulatý, ale zvlněný, jak z kulatého průřezu vybíhají šachty sání vzduchu k motoru. Tím je model Batmanova v pořadí třetího letounu hotov.
Jan Jackvéz Borůvka (redaktor)
Přečtěte si i další díly scifistických modelů.
no u komiksu jsou ty obtisky trochu jinde, ale jinak super přestavba
A pak, že my z modelářského “What-if ?” SIGu jsme cvoci :-D. Pěkné éro pěkně postavené-palec nahoru !