Úvodem bych touto cestou rád poděkoval Jiřímu Tintěrovi z Difrologického klubu za cenné rady a inspiraci – výraznou měrou mi tak pomohl při stavbě popisovaného modelu. A nyní k věci. V minulé modelárně jsme se setkali s Drnkovou čistě scifoidní konstrukcí ST-40. Dnes si povíme o dalším čs. zbrojním produktu, který se vyskytuje na stránkách historické fikce Žába a škorpion. Je jím československý střední tank ST-39.
V knize jsou popisovány porovnávací zkoušky sériového provedení ST-39, které ale v naší realitě svým způsoben neexistovalo. O rekonstrukci jeho možného vzhledu jsem se (snad úspěšně) pokusil.
Možná vás zarazila formulace „svým způsobem neexistovalo“. Sériové provedení existovalo, ale ne jako československý tank!
Československý průmysl poskytl ve druhé polovině 30. let armádě ke zkouškám celou řadu prototypů obrněné techniky (přednost měl ale paradoxně vývoj na vývoz před vlastní armádou), mezi nimi i prototyp tanku, označený V-8-H. Šlo o prototyp středního tanku, na kterém pracovaly firmy Škoda (výzbroj) a ČKD (vlastní tank). Stroj vzhledem připomínal mohutnější LT-35 a armáda si ho po zkouškách objednala pod označením ST-39 s tím, že většinu objednaných strojů vyrobí Škodovka. S ohledem na politický vývoj byla objednávka stornována. Škodovka pokračovala ve vývoji „své“ variace a pod označením T-21 byl tank nabídnut na vývoz. Prototyp a licenci nakonec koupilo Maďarsko a po jistých úpravách tank v různých modifikacích vyrábělo pod názvem Turán.
Stroj o hmotnosti cca 16,2 tuny byl vyzbrojen kanónem ráže 47mm a dvěma kulomety, pancéřování na exponovaných místech dosahovalo tloušťky až 32mm, rychlost se pohybovala kolem 40 km/h a dojezd byl 150 km. Konstrukce věže a jejího věnce umožňovala další vylepšení – instalaci silnější zbraně. Drnkem zmiňované „úzké“ pásy měly ve skutečnosti šířku 43 cm (proti 50cm u T-34, který byl ale těžší), což dávalo při reálné hmotnosti tanku relativně nízké zatížení na jednotku plochy.
Realizace Drnkovy vize se tedy stala závislou na sehnání správných komponent a kvalifikovaném odhadu možného technického vývoje.
Jako základ pro model sériové verze ST-39 posloužila odlévaná dvaasedmdesátina první varianty tanku Turán od maďarské firmy Hunor. Relativně drahý model se skládá z několika plechů a slušného množství polyuretanových dílů různé kvality. Nejhorší jsou pásy – oba odlité v celku, ukrutně deformované a téměř nereagující na snahu o změkčení horkou vodou. Ostatní díly nejsou až tak špatné, ale obsahují bublinky, které je nutno přetmelit. Návod je prakticky nepoužitelný, ale to někomu s praxí nebude vadit, zejména při konverzi na jiný typ. Stavbu jsem obligátně začal začištěním dílů a následně výběrem, které z nich použiji a jak. Postupně jsem zhotovil jednotlivé sekce (podvozek, vršek trupu, věž) a teprve potom je zkompletoval.
Sériový maďarský tank se od našeho lišil celou řadou detailů a bylo na mě, co ponechat a co změnit. Nakonec jsem se po poradách s panem Tintěrou rozhodl pro změny detailů, které byly typické pro naše tanky a lišily se od maďarských.
Podvozek tedy zůstal v téměř původní podobě, ale počet nosných kladek pásu jsem v souladu s jedním z projektů snížil z našich původních čtyř a maďarských pěti na tři. Nasazení pásů je ale horor – díky jejich deformacím je nutné v prostoru hnacích a napínacích kol odstranit jak vodící zuby na pásech, tak i část ozubení na hnacích a napínacích kolech (v místě styku s pásy). Pásy stejně prasknou, takže je lepší je přeříznout někde v horní části, aby po nasazení a slepení spoj skončil mimo dohled – pod blatníky.
Další změny postihly pancíře kolem řidiče – dostaly průzory (z nastříhaného plechu) na boky a jeden navíc do čela vlevo od kulometu (bráno po směru jízdy), v čelním pancíři bylo upraveno i osazení kulometu a nalepena imitace kulometu vz. 37 ze zbytků plastu. V zadní části korby jsem doplnil mřížky na boční otvory sání – jsou zhotovené z leptu zábradlí na loď 1/700, protože výrobce kitu jejich existenci neřešil. V blatnících jsem zalepil díry pro světlomety a jeden světlomet umístil nad kulomet zhruba ve středu čelního pancíře.
Hlavní vlna úprav postihla věž – bylo nutno odstranit boční dvířka a středovou hranatou velitelskou věžičku. V levé polovině vybroušeného stropu věže jsem zhotovil napodobeninu velitelské věžičky z lehkého tanku LT-38, vpravo od ní jsem pak z přebytečných „plechů“ zhotovil dvoudílný poklop nabíječe, který by si patrně vynutil další vývoj. Věž si ponechala rovný zadní pancíř – lomená varianta z prototypu se mi jevila pro realitu sériové výroby příliš výrobně a finančně náročnou. Nakonec jsem zhotovil imitaci čs. kulometu a osadil ji do příslušného otvoru v čele věže. Kanón zůstal původní – škodovácký 47mm A-11.
Pak jsem stroj zkompletoval, dolepil i přední díly blatníků a celek natřel kovovou základovou barvou. Na ni přišla jednolitá vrstva čs. okru a „gumová“ barva na pojezdová kolečka a kladky. Dolepení drobných detailů – nářadí (na bocích mezi vozíky podvozku), hevery, rezervní pojezdová kola – bylo následováno namalováním skvrn světlou zemitě hnědou a tyrkysově zelenou. Barvy jsem volil (zelenou míchal) podle výzkumu vzorků původní barvy, oloupané při rekonstrukci z LT-35. Výsledky rozborů byly zveřejněny v únorovém čísle časopisu Historie a vojenství. Po zaschnutí barev jsem model natřel „špinavým“ matným lakem (akrylátový lak s rozpuštěnou směsí pigmentů), nechal ho zaschnout a lehce zabahnil podvozek a záď vozidla, decentně zaprášil směsí prach a hlína horní partie a „orezil“ výfuky. Po nanesení další vrstvy špinavého laku bylo hotovo.
Nepříliš oku lahodící svítivá tyrkysová zeleň se patinací utlumila a začala působit dojmem maskovací barvy. Vznikl zajímavý kousek, který ve větší sbírce obrněnců asi neupoutá, ale má nepopiratelný historický význam i sběratelskou hodnotu.
Poznámka závěrem:
Historie vývoje typu je pro potřeby tohoto článku silně zjednodušena, zájemci si budou muset kompletní historii dohledat na specializovaných serverech (www.valka.cz), nebo na http://www.utocna-vozba.estranky.cz/…-39–v-8-h-/.
Michael Střelec Pešťák (redaktor)
Strelec.M.P@seznam.cz
To sis teda mákl-ale je pěknej, tleskám…
A nechtěl bys to hodit na modelfórum,sekce “what-if” ? Tam by mu to slušelo…
škodovácká verze
Tolik práce rukama na tom nebylo (vyjma vopruzu s pásama), šlo hlavně o informace a zpracování hlavou. Protože jde o hybrid z větší části škodováckej, nemusel jsem překopávat motorovej prostor, ani čumák s kulometem. Pokud by došlo na verzi ČKD, musel by se motorovej prostor upravit podle LT-38 (šlo o patentem chráněnej systém chlazení, několikanásobně účinnější než škodováckej) a kulomet ve předním pancíři umístit do výstupku, jako u nejstarších verzí LT-38.