Opět vítejte v hájemství projektů z „rudého carství“. Dnes to bude o sice notně pozdě dokončeném, leč též „úspěšně“ odloženém projektu Florov 4302.
Stavebnici tohoto experimentu vyrábí kladenská garážová firma „AV models“ v obvyklém měřítku 1/72. Ve festovní lepenkové krabičce s barevným obrázkem na víčku najdeme polyuretanové odlitky, lepty, fólii s přístroji, acetátový kryt kabiny, sedačku a knipl z bílého kovu, návod a aršík obtisků nevalné kvality. Díly jsou ve slušné kvalitě, fotky na www.airwar.ru/enc/xplane/4302.html nám ale ukáží, že konečná podoba letounu se v detailech lišila od výkresu v návodu a tedy i od dílů stavebnice.
Stavbu zahájíme klasicky – díly „odblaníme“, zbavíme nálitků, začistíme a natřeme to, co bude později nedostupné – interiér a vybavení kabiny (ruská „šedá na konstrukce“ od Agamy, černá). Podle fotek zkrátíme trup v oblasti trysky cca o 5 mm a upravíme tvar směrovky. Trysku odvrtáme. Do kabinové šachty v trupu vlepíme díly interiéru (vynecháme pedály, není tam na ně místo – za předpokladu, že nehodláme stavět soutěžní speciál a neodfrézujeme a nevyšperkujeme vnitřek trupu), spasujeme výplň za hlavou pilota s krytem kabiny a nalepíme ji na trup. Slepíme poloviny křídla s „ušima“ a nalepíme je na výstupky trupu tak, aby „sedělo“ rytí. Spoje přetmelíme, přebrousíme a přeryjeme. Pak nalepíme upravenou směrovku, na ni dopasujeme a nalepíme poloviny výškovky a na jejich konce pomocné stabilizační plochy. Pod trup dolepíme ostruhu, můžeme ji ale naporcovat podél rytím naznačených spár a doplnit o zatahovací ostruhové kolečko podle fotek. Při lepení křídel a ocasních ploch je nutno pečlivě hlídat geometrii stroje. Na trup nalepíme kabinu z acetátu, případně doplníme různé krytky, čidla a antény. Na pravém boku trupu pod kabinou by měly být dvě Venturiho trubice – odlitky se mi nepodařilo opracovat v požadované kvalitě, ani najít na vrakárně, takže na mém modelu chybí. Též jsem nestavěl startovací vozík, který je součástí stavebnice – výkres ani fotky neukazují dost detailů na jeho použitelné ztvárnění.
Po slepení došlo na nátěr. Skutečné zbarvení je otázkou – Rusy uváděná zelená na všech plochách se nejeví jako pravděpodobná, v barvě kovu stroj rovněž nebyl. V úvahu připadá světlá šedá, šedomodrá nebo hodně světlá šedozelená barva. Nakonec jsem použil druhoválečnou ruskou světlou šedou (autentický odstín od Agamy) s lehkou příměsí pár kapek zelené, kterou jsem natřel celý stroj. Podle fotek byla předloha lesklá, na barvu tedy přišel lesklý lak. Kovovými odstíny jsem lehce napatinoval spodek (hlavně ostruhu a lyži, lehce jsem „lízl“ i konce křídla) a důkladně natřel trysku.
Obtisky – rudé hvězdy s bílým a červeným lemem doporučuji dodat z vlastních zdrojů a velikost volit podle dostupných fotek. Hvězdy ve stavebnici jsou tlusté, špatných rozměrů a mají opravdu mizerný soutisk. Osobně jsem je použil jen proto, že jsem zrovna nesehnal kvalitní náhradu odpovídajících rozměrů. Po nanesení a vyschnutí obtisků jsem stroj ještě jednou přelakoval a bylo hotovo.
Z hlediska technického vývoje ukazuje jednu z uliček, která se stala slepou, ale i tak pomohla vývoji v jiných oborech. V nějakém paralelním světě mohl být tento stroj stíhačkou, v našem posloužil alespoň ke zkouškám a měřením.
Stavebnice je relativně pohodová a rychlá na stavbu, jeví se jako vhodná pro mírně pokročilé začátečníky – nejdéle při stavbě trvá schnutí barev a laků. Stavbu usnadňuje skutečnost, že trup je z jednoho kusu a tudíž není nutno pracně spasovávat dvě nepříliš stejné poloviny, totéž platí i pro interiér pilotní kabiny. Pokud si s ním nehodláme vyhrát, stačí jednoduše nabarvené díly zalepit do předbarvené šachty v trupu.
Celý model je lepený vteřiňákem a barvený syntetickými barvami – kovy Modelmaster a ostatní Agama, lakován je akrylátovým lesklým lakem Agama.