Modely pro scifisty #17: Sirrah (CS-II B264)

Po nějaké době se vracíme k dnes již historické modelové řadě kosmických lodí tuzemské produkce. Obligátně půjde o jeden ze strojů, které měly názorně ilustrovat nikdy nevydanou knihu “Kolonie”.

Celou tehdy produkovanou nabídkou firmy “Andromeda/Andromea” i s doprovodnými povídkami najdete na www.festivalfantazie.cz/modely , kde lze o jednotlivých strojích zjistit řadu zajímavých detailů.

Jak již bylo řečeno minule, hlavním úkolem tohoto a několika zatím blíže nespecifikovatelných dílů modelářského seriálu je zabránit popisovaným modelům v jediném, nepříliš dlouhém letu z tašky s conovými propagačními materiály do nejbližšího kontejneru na plastový odpad.

V  minulém dílu  jsem popisoval stavbu zásobovací lodě typu Boine. Nyní jsem z bedýnky “pravdoletů” (zvaných dle výrobce a sponzora v jedné osobě) vylosoval stavebnici korvety Sirrah (CS-II B264)

Model (obdobně jako ten předchozí) byl vyroben pravděpodobně v roce 1996, je zabalen v celkem bytelné lepenkové krabici s nevalnou fotografií odporně žluté “letící” lodě na víku. Dále se tu (již tradičně) nacházejí nejrůznější údaje a měřítko 1:144.

Po otevření víka objevíme vcelku podrobný mnohojazyčný návod (kde je mylně uvedeno měřítko 1:300), čtyři rámečky dílů z šedého plastu a aršík docela pěklých obtisků.

Plastové díly jsou celkem čisté (prakticky bez otřepů), hmota není zbytečně tvrdá, křehká či nadmíru měkká.

Návod obsahuje vedle mnohajazyčného textu i výkres kosmidla (bokorys je na jiné stránce, než zbytek), schéma číslování dílů a několik celkem použitelných “rozstřelů” s postupem stavby.

Stavbu jsem tradičně zahájil předbarvením drobných dílů a slepením základních podsestav. Tentokrát je to trup, horní nástavba, spodní nástavba (asi strojovna) a “křídla”. Nástavby a “křídla” slepíme bez zjevných problémů podle návodu, trocha tmelení je jen na trysce hlavního pohonu (spoj dílů G1 a G2). Záludnost se objevila při lepení trupu. Jeho základ tvoří jakási krabice ze čtyř dílů a podle představ výrobce měla být horní a dolní plocha rovná. Zde je kámen úrazu – obě “paluby” mají  po slepení profil hodně mírného “V” a navíc je nutno přetmelit středovou spáru. Takže tmelíme a brousíme tak dlouho, až dostaneme rovné plochy. Nebo jen přetmelíme a přebrousíme spáry uprostřed palub a upravíme dosedací profil horní nástavby, aby na svém místě seděla rovně (u dolní nástavby to není třeba, ta “sedí” na hranách několika vzpěr na okrajích paluby). Pak dokončíme stavbu trupu dle návodu a nabarvíme místa, kam se po nalepení podsestav už štětcem nedostaneme. Stejně “předbarvíme” i jednotlivé podsestavy a instalujeme horní nástavbu.

Vlastní nátěr jsem provedl v osvědčeném duchu. Předloha modelu měla pohnutou historii a prošla řadou bojových akcí. Zbarvení doporučené výrobcem (většinou světlá šeď) je dobré pro přehlídky, akce celé flotily nebo mírovou službu (případně pro film, aby lodě vynikly na plátně), tudíž jsem zvolil vlastní schéma, vycházející z průzkumné lodě Kaitos – černomodré paluby a šedomodrý nátěr na ostatních plochách – to vše samozřejmě na podkladu kovového odstínu “steel” (detaily a opotřebení pak víceméně v odstínech “exhaust”, “gunmetal” a “silver”). Ostatně – maskování se mohlo měnit pro jednotlivé akce a pokud vydrželo déle, projevilo podle aktivity plavidla různý stupeň opotřebení. V případě korvety Sirrah došlo i na boje v atmosféře planet, takže její povrch nese značné stopy opotřebení hlavně na čelních plochách a hranách trupu i nástaveb a mezi tím i stopy po zásazích meteority a střelami menších ráží. Sem – tam je na různých místech patrné i znečištění a občas i rez (barva a práškové pigmenty). Po nanesení nátěrů a naznačení části opotřebení jsem slepil jednotlivé podsestavy a po zaschnutí lepidla dokončil nátěry a “opotřebení”. Následovalo lokální přelakování, po zaschnutí laku nanesení obtisků a po jejich důkladném vyschnutí ještě patinování (fixy gundam marker) a fixace nástřikem matného laku.

Bylo hotovo. Model má kromě poněkud překvapivých rozměrů (“rozpětí” kolem 25 cm) i jednu vadu – jediný vhodný způsob uskladnění je zavěšení. Samozřejmě je možné z nějakých zbytků vyrobit stojánek, ale díky tvaru lodě může být jeho konstrukce noční můrou.

Pokud se zájemce nenechá odradit obrázkem na krabici, má šanci získat s jen nepříliš výraznými obtížemi velice zajímavý exemplář kuriozního kosmidla ze stavu Terrestrijské flotily a po jistých úpravách dle vlastní fantazie i jeho ormilánskou kopii. Nesporným faktem ovšem je, že model není tou nejlepší volbou pro absolutního začátečníka, byť při pečlivém sledování návodu je možno stavbu zvládnout i bez potřebné praxe.

Při lepení bylo použito:
lepidlo Revell Contacta
práškové pigmenty Agama: tmavá a světlá rez
barvy: Modelmaster (kovové odstíny, černá, fixační lak na kovové odstíny); Agama syntetická (černomodrá a šedomodrá na americké námořní letectvo z WWII.), akrylátová (rez); patinátory od Gunze a sprej Tamiya (matný lak)

Sirrah (CS-II b264)
korveta
1:144
rok výroby 1996?
výrobce Andromeda / Andromea (Václav Pravda)

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Zveřejnit odpověď