Všeobecné vědomostní hry jsou takové sázky do loterie.
Zlepšovat se v nich moc nemůžete, spíše jen trpně čekat, jestli přijde otázka na vám dobře známou věc, nebo naopak na něco, o čem jste nikdy neslyšeli.
A náročnost otázek je často také – mírně řečeno – nevyrovnaná: někdo (obvykle já) schytá dotaz na to, kdo vyhrál mistrovství jánevímčeho konané před čtyřiceti lety jánevímkde, a jiný si má tipnout, jak dlouho trvá jedna hokejová třetina.
Jistě, jsou také hry zaměřené na konkrétní obor, ale i tehdy je docela klika, když se sejdou hráči plus mínus podobně „silní“ v dané oblasti, aby měli zhruba stejné šance. Proto je cokoliv, co pomáhá vyrovnat ty očividné nespravedlnosti (když jde o mě) a pár zanedbatelných přehmatů (když jde o ostatní), velmi vítáno.
Smolíci a štěstíci
A proto jsme také před lety s potěšením kvitovali hru iKNOW, kde si můžete nejen vybrat počet nápověd k položené otázce, ale současně můžete a musíte vsadit na jednoho ze soupeřů – na to, zda správnou odpověď znát bude či ne. Teprve pak dojde na odpovědi.
Když odpovíte správně, dostanete v nepřímé úměře k počtu nápověd až tři body, když špatně, nic se vám nestrhává, narozdíl od sázky, kde jeden bod získáte nebo ztratíte; nic mezi tím. Sázky tak trochu kompenzují (nejen) vašeho smolíka nebo štěstíka při samotném odpovídání.
Bylo to vkusné, bylo to fajn, byly toho dvě verze – obecná a Česko – a bylo to pro dost hráčů.
Věř, ale na koho sázíš, měř
iKNOW – All in je minimálně pro dva a maximálně pro čtyři, a je trochu jiné, ale rozhodně ne proto horší. Vymezení rozsahu jedné hry není matematické (kdo první dosáhne určeného počtu bodů), ale zeměpisné (kdo první obejde čtvercový plán dokola), a byly zrušeny volitelné počty nápověd. Prostě se přečte otázka a čtyři možné odpovědi, a jeden každý hráč si tipne tu správnou. Zato ale může sázet hned dvěma žetony: kdo vědět bude a kdo ne.
Jemný vtip je v tom, že bod získá pouze ten, jehož sázka na protivníka bude správná A ojedinělá. Takže když váš oblíbený recenzent narazí na otázku o deskovkách a všichni ostatní si na něj kladně vsadí, skončí s prázdnou, a on se jim ještě vysměje. Modří správně tuší, že tady – zejména při čtyřech hráčích – je prostor pro trochu strategie, kdo na koho bude jak sázet a kudy lze proklouznout k nějakému tomu bodíku navíc.
Přišel jsem, vsadil jsem, zvítězil jsem
Jelikož jsou zde sázecí žetony dva a body se proměňují v postup vpřed o jedno pole, chybí ono sympatické „navlékání žetonů na figurky“, ale kdo by pro ně plakal… Víc by asi hráči ocenili zástěny, za kterými by si rozložili své žetony lícem a nemuseli je neustále vskrytu otáčet a kontrolovat a tu a tam přicházet o body jen proto, že se přehmátli, ale co komu brání v kreativitě nebo v tom sáhnout do krabice s hrou, která je má…?
Systém „i know, i bet, i win“ prostě povyšoval z podstaty nepříliš regulérní vědomostní soutěž o několik tříd už v minulé verzi, a v té aktuální se na tom nic zásadního nemění. Jistě, někomu bude vyhovovat to a jinému ono, mnohým asi střídání, ale nikdo snad nečeká, že tomu bude jinak. Každopádně za to, že rozdivočelou náhodu vmanévrovala do mantinelů strategie, si tato podivně nazvaná hra zaslouží nehynoucí slávu a vděčnost hlavně nás, kteří jsme při hraní Česka donekonečna kroužili po obvodu plánu a upírali zraky na nedostižný sportovní žeton…
iKNOW – All in
Počet hráčů: 2 – 4
Doba hry: 45+ min.
Doporučený věk: 12+
Čeština: pravidla ano, materiál ano
Vydal: Albi ČR a.s.
Cena: 599 Kč