Ano, radujte se, protože znovu rozjíždíme tuhle rubriku, a množte se, protože jako všichni potřebujeme sledovanost. A čím jiným začít, než fenoménem před- i povánočního trhu, jednoduchou, ale geniální hrou se slovy: Krycími jmény.
Pokud jste se právě vrátili z výletu na Červeném trpaslíkovi, tak vězte, že Krycí jména zapůsobila jako výbuch supernovy a momentálně je neseženete, i kdybyste je chtěli vyvážit zlatem. Nepíšeme ovšem tento text proto, abychom se pošklebovali, že máme něco, co vy ne (ale máme, heč!), nýbrž abychom vás upozornili, co za výtečnou zábavu bude mít cca v půlce března dotisk.
Nad Krycími jmény je podepsán Vlaada Chvátil, autor her geniálních (Vládcové podzemí, Through the Ages), nicméně nejednoduchých. To ovšem o KJ neplatí – pravidla máte přečtena za dvacet minut a jejich vysvětlení nebude trvat o nic déle. A pak už si můžete začít hrát na špiony…
Osoby a rozsazení
V nejideálnějším případě sedí na jedné straně stolu dva stejně početné týmy, na druhé šéf každého z nich. Mezi nimi je rozloženo 25 karet se slovy – krycími jmény špionážních agentů. Například lochneska, Paříž, lžíce, ježek, tulipán, věž, hodinky, krejčí, a tak podobně. Devět těchto slov označuje agenty začínajícího týmu, osm soupeřícího, jedno pak nájemného vraha. Jen šéfové podle rozpisu na vylosované kartě vědí, kdo patří ke komu a kdo je jen náhodný kolemjdoucí, a musí sofistikovaně napovědět svým hráčům, jak kontaktovat (tedy po dohodě ukázat na) právě a jenom svoje lidi. Nápověda musí být krátká, povětšinou jednoslovná, ale měla by co nejlépe vymezovat co možná nejvíc jmen, protože kdo první najde všechny svoje špiony, vyhrál.
Šéf tedy může napovědět ‘píchání – dvě’ (jako pro dvě slova) a tým se může shodnout na tom, že dva z jeho agentů mají krycí jména Krejčí a Ježek. Jistě, může to být pravda, ovšem také se může ukázat, že agenti se jmenují Pádlo („Píchej!“ je povel ve vodácké hantýrce) a Emmanuella, a že pod nevinným slovem Ježek se skrývá nájemný vrah. Kdo ukáže na vraha, hádejte co – ano, prohrál.
Napovědět správně tak, aby spoluhráči poznali ta správná slova, a přitom se vyhnout těm náležejícím protivníkovi (a vrahovi) (a kolemjdoucím) není vůbec jednoduché. Jedno slovo se dá. Nad dvěma se už musíte zamyslet. Na tři potřebujete fakt chytrého šéfa, nebo velkou dávku štěstí. A čtyři – no, zatím se nám nepovedlo, ale trénujeme, trénujeme…
Nápovědou mohou být i ustálená sousloví či známé názvy typu Tři mušketýři, naopak se nepovolují rýmy typu kočka – čočka, které kašlou na smysl slov. Ledaže byste měli kočko-čočkovou variaci k obědu, pak je Chvátil blahosklonný.
Nemá to chybu
Jmen je celkem 400, karet určujících rozložení 40 a každá se dá natočit čtyřmi způsoby, takže kombinací je… …eee… …hodně… a hra se vám tím pádem letos určitě neohraje. Nevadí, když jeden z týmů bude mít o člověka navíc, nevadí, když se u KJ sejde víc lidí než uvedených osm – jen možná může trochu vadit, když budou spolu hrát partnerské dvojice. Občas totiž nekončí dobře, když se po nápovědě ‘láska’ ukáže, že ona měla na mysli agenta Dítě a on agentku Pivo. Ovšem čím dříve to vyjde najevo, tím lépe, a příště se třeba u stejné krabice sejde stará čtveřice v nové sestavě, kluk s klukem a holka s holkou…
Nejen během psaní této recenze jsme přemýšleli nad tím, jakou má tahle hra slabinu, ale věřte nebo ne, na žádnou jsme nepřišli. Naopak, učinili jsme hned několik zkušeností, že pokusní spoluhráči se po jedné, dvou partiích pro KJ zcela nadchli a pídili se po možnosti koupě, a pak následovalo ono již zmíněné heč. Ale jak výše uvedeno, dotisk přiletí v březnu a do té doby můžete přemýšlet, odkud je hláška o létajícím klokanovi, či sousoší Muž slinící si prst a jeho přátelé, před kterým pravidla KJ trefně varují, že mnozí si na něj už asi nebudou pamatovat. (A naše nápověda zní, že Muž slinící si prst a jeho přátelé by mohl sám být nápovědou třeba pro agenty Jezevčíka, Prsten a Lábuse.)
- Krycí jména
- Autor: Vlaada Chvátil
- Vydal: MINDOK s.r.o.
- Počet hráčů: 2–8+
- Doporučený věk: 10+
- Doba hry: 15 minut
- Cena: 399 Kč