Pokud jste aspoň trošku fanoušky počítačových her (divil bych se, kdyby ne), určitě vám vzhledem k obsahu našich stránek není jméno této hry ničím neznámým. A pokud jste ji ještě nehráli, určitě si přečtěte dalších pár řádků.
Studio Black Isle se podepsalo do srdcí všech zarytých milovníků RPG her svou jedinečnou a v té (možná i této) době absolutně megalomanskou hrou Baldur´s Gate I. Svou propracovaností, rozlehlostí, grafikou a úžasným příběhem překonalo dosud vžité standardy, takže nemohlo trvat dlouho, aby nevznikl i druhý díl, který už sice nebyl tak originální vzhledem k jeho předchůdci, ale i tak si jej málokdo nechal ujít.
Protože jsou ale mezi námi i poněkud přímočařeji zaměření hráči, kteří raději kosí haldy kostlivců, goblinů, oheň plivajících nestvůr atd. (ano, poznali jste Diablo :-)) a nad neustálým čtením textů, případně přemýšlením nad příběhem jenom ohrnují nos, bylo potřeba jim dopřát podobné zábavy. Neříkám, že je na tom něco zlého, možná mají problémy s angličtinou (osobně češtinu opravdu nenávidím, výrazy jako magická střela, ohnivá koule a jim podobné mně rvou srdce jako bývalému hráči AD&D) nebo se chtějí pouze odreagovat jednoduchým zabíjením. No a právě tuto skupinu hráčů si tam někde za Velkou louží vzali „do merku“ a připravili pro ně Icewind Dale I. Ten sklidil taktéž obrovský úspěch a hrálo jej už více lidí. Fanoušci BG jen pro ten pocit a ostatní pro přímočarost. A po pár datadiscích ke všem dříve jmenovaným hrám přišel na svět Icewind Dale II.
Změna pravidel
Trošku delším úvodem jsem se dostal k tomu důležitému. Hrál a dohrál jsem vše, o čem jsem před chvílí psal, takže se nebojte, že bych neměl ten „správný rozhled“. Především musím upozornit na změnu pravidel AD&D z druhé na třetí edici. Většina změn je k lepšímu a máte větší výběr v povoláních, kouzlech aj. Ale např. mému známému se stalo, že u svého priesta (kněze) měl wisdom pouze 16, jelikož dříve to nebylo na překážku, což mu docela daleko ve hře udělalo velký problém. Mohl kouzlit pouze do šesté úrovně kouzel. Na devátou potřeboval 19. Takže doporučuji nic nenechat náhodě a číst si veškeré popisy. Výborné jsou také traity, které znáte možná už z Falloutu a máte možnost si je vybrat zhruba každý třetí level. Jedná se třeba o blind fighting (boj po slepu), armored arcana (kouzelník má menší možnost neúspěchu, pokud má na sobě brnění), improve critical strike (zvýšení šance na kritický zásah) atd. Prakticky to, co jste si mohli ve druhé edici vybrat při tvoření postavy se tady objevuje v jiné formě a po celou dobu hry. Taky třeba AC (obranné číslo) se zvyšuje, dříve se snižovalo.
Grafika a zvuky
Jinak nějaké další změny nezaznamenáte, nebo budou jen kosmetické. Oproti prvnímu dílu si můžete lehčeji nastavit kvalitu hry, aby se vám na vašem „stroji“ necukala. Rozlišení už také není zafixované jen na 640×480, případně 800×600. Můžete jít až na 2048×1536, což je opravdu velice slušné. Samozřejmě nečekejte nějaké obrovské grafické orgie. Pokud vlastníte počítač za 200 000,- a nejsou všude odlesky, perfektní stínování a slovo kostičky vám zvedá vlasy hrůzou, protože potřebujete to nejlepší, ruce pryč. Od toho tato hra není.
Když už jsem nakousl tu grafiku… Pokud jste viděli BG nebo ID I, není co řešit. Čekejte mírné zlepšení a dopilování, ovšem nic víc. Ostatní si představte izometrický pohled, při kterém se střídá noc a den, sem tam prší (spíš teda sněží), někdy svítí sluníčko a váš drow (rasa, která žije v podzemí) z toho vůbec nemá radost. Různé louče, ohníčky a další menší animačky se pěkně pohybují a pocit z dobře odvedené práce jen dokreslují. U grafiky si není nač stěžovat.
Hudba a zvuky jsou trochu slabší. No, slabší. Pouze z toho důvodu, že jich je málo. Pokud se z vašich reproduktorů bude linout hudba, bude si ji užívat a jakmile skončí, jen si povzdechnete. Hraje pouze v některých lokacích a u některých soubojů. Zvuky jsou standardní, fireball vybuchuje, kouzelník zaklíná. Jednoduše působí tak, jak mají.
Příběh
Určitě jste zvědaví, jaký příběh pro vás tvůrci předložili tentokrát. Nic menšího než další záchranu Icewind Dale. Začínáte v přístavu Targos, kde máte pomoci odstranit hrozbu goblinských nájezdů. Bohužel se většina posil pro navýšení počtu obránců nedostavila, takže budete muset vše začít řešit sami. Zdejší starosta spolu s kapitánem vás budou do začátku zásobit různými úkoly a po čase budete po městečku pobíhat jako doma. Samozřejmě toto vše bude jen prolog a jako jediní možní zachránci zaútočíte i na nepřátelskou pevnost a časem se budete dozvídat, že všechny útoky nejsou jen tak nahodilé a vytváří se armáda, která má za úkol zničit… Linie není vůbec složitá, takže nic už neprozradím. Stejně po několika hodinách hraní lehce zjistíte, jak to všechno skončí a s kým si to pěkně rozdáte na život a na smrt.
Jednotlivé kapitoly hry jsou rozděleny ne animacemi jako v BG, ale jako v ID I. Tedy psaným i mluveným proslovem a obrázkem na celou obrazovku. Tento proslov má na starost jedna postava, se kterou se jako s dítětem setkáte i během putování.
Hratelnost
Obtížnost je docela vyrovnaná, ale rád bych potkal někoho, kdo by byl schopen hrát na tu nejvyšší. Při setkání s jediným pravým drakem ve hře (kterého samozřejmě zabíjet nemusíte) jsem byl po několika pokusech fakticky přinucen přejít na very easy, abych jej zničil. A odměna stejně nebyla hodná toho utrpení. Jinak jsem nějaké větší zákysy neměl. Každopádně pokud si myslíte, že budete moci projít hru jen s jedním charakterem, opravdu moc vážně pochybuji o vašem úspěchu. Dokonce jsem na úplném konci neměl ani pořádně přístup ke kouzlům deváté úrovně. Sice v tom hrál roli fakt, že můj kouzelník byl drow, který má získávání zkušeností pomalejší, ale i tak… Zkrátka, na výběru vaší družiny bude hodně záležet a jak už bývá zvykem, nevzít si zloděje, dvě postavy na boj a kněze může mít sebevražedný směr. Pokud se to přece jenom stane, můžete při každé nové úrovni změnit povolání. Jedna malá odlišnost od druhé edice – neexistuje zde dual class (například fighter / priest).
Postavy a inteligence nepřátel je průměrná. Sem tam naštve, když se vám budou motat vlastní charaktery po obrazovce, ale v boji někdy potěší, že ten nejsilnější se honí jen za jedním, takže s ním můžete utíkat a ostatní do něj doslova buší. Příběh a nějaké složité vynikající sub-questy nečekejte. Někde jsem četl, že je to trošku jiná odrůda Diabla a není to úplně lež. Ovšem rozhodně to není tak stupidní (a to mi nevyvrátíte), jak právě zmíněná hra. Sice jde vždy jen o boj, ale časté mírně složitější hádanky a nové lokace vás vždy mírně přibrzdí a musíte aspoň trošku zapojit mozek.
Co se týče vybavenosti a věcí, které můžete najít, dle mého názoru budete mít možnost získat opravdu velkou sbírku velmi pěkných zbraní a bude záležet jen na vás, co upřednostníte. Holy avenger pro paladiny zde nemusí být to úplně nejlepší a nejvhodnější k používání. Také si dávejte pozor na různé funkce a vychytávky veškerých magických věciček a jen tak ledabyle je nevyhazujte. Třeba na vyvolané nestvůry a nemrtvé se mi nejedenkrát hodila má halapartna, která si s nimi většinou lehce poradila. Hoši v Black Isle tady dali opravdu hlavy dohromady a poskytli o mnoho víc radovánek, než v minulých hrách.
Co říct závěrem. Myslím, že lidé, co už dříve okusili výtvory teamu Black Isle, mají už tento počin dávno dohraný. A vy ostatní, kteří by přece jen něco tak unikátního minuli, šup do obchodu utratit nějaké ty draze vydělané kačky. Nebo aspoň za kamarádem, který bude ochotný se své oblíbené hry na pár týdnů vzdát. A ty týdny nejsou přehnané, sice se ID II nemůže rovnat BG (kterémukoliv dílu), ale i tak si u něj užijete spoustu zábavy.
Foto převzato z www.doupe.cz
O dost slabší hra než ostatní od Black Isle
Podle mě jsou oba díly o hodně slabší než BG nebo Neverwinter. Stylem hry to připomíná spíš Diablo než Baldur´s gate. Oba díly bg i NWN jsem dohrál, ale u ICW jsem nevydržel ani do půlky.
Re: O dost slabší hra než ostatní od Black Isle
Souhlas. Na BG nema nic. Ovsem ja jsem se aspon jednou dobre bavil i u Diabla (popravde dvojku jsem dojel jen jednou a pulkrat), takze nejake ty mlaticky taky preziju. A pokud jsou dobre udelane a podle pravidel ADa, proc si to nezahrat… BG oba dily hodnotim 10/10.
Navíc v ICW II neni ani jedna, JEDINÁ trochu těžší logická hádanka! Je to prostě ubohost!!!
Právě že nejsou udělané dobře. Já jsem Diablo 2 dohrál třikrát a bavilo mě to, ale v IceWindu je jenom led, led, led, led, krev, led, led, DOMEK (!), led, led, krev,… a je to hrozně frustrující. A to český nadabování a překlad? To je úplný znásilnění AD&D! BG byla přeložená dobře, ale tohle…
Ruzne
Jak jsem psal uz v recenzi. Cestinu odmitam ze zasady, takze jsem BG ani nic jineho v cestine vubec nezkousel! Co se tyce hadanek, je fakt, ze nic, na cem by se dalo fakt poradne zaseknout tam neni. Ale jak jsem rikal, tato hra je od odreagovani a poradneho mlaceni ruznych potvor z Forgotten Realms. Takze abych to trosku upresnil, pokud nekdo z vas neustale mlaceni, vylepsoveni postav, ziskavani lepsich predmetu atd. a nic moc jineho nema rad, tak si od hodnoceni muze dva body odecist. Ale i tak to byla pekna zabava, u ktere se dalo v pohode stravit tech x desitek hodin. Ted zkousim hrad Divine Divinity a taky je to mlaticka a nic vic. Ovsem kazda z her je delana jinak. Takze vylozene Diablisti spis Divine Divinity a Diablisti s AD&D v krvi i IW…
Hmm já radši zůstanu u bg a NWN. Mimochodem nemá někdo datáč na bg 2?
ID 2 je dost rozporuplný. AD podle mě nejsou dělaný na zběsilou akční řež typu Diablo – jsou na to moc složitý. Diablo 2 sem dojel xkrát a považuju ho za jednu z nejhratelnějších her, BG je naprosto boží, ale ID je prostě hybrid, kterej mě bavil zhruba do půlky a zbytek jsem dohrál silou vůle…
Castecne pravda
Jo, jak clovek jede dal a dal, tak tam chybi takova ta motivace, ktera zene dal. Ale jednicka mi pripadla v tomto ohledu jeste horsi…
Naprosto souhlasím. Jsem na tom stejně akorát, že mě ani ta síla vůle nepomohla…
Něco podobného mě postihlo u Arkána. Hrál jsem ho dva tejdny, ale pak jsem ho kvůli tomuhle odložil. Ale stejně, když jsem neměl co hrát, jsem ho dvakrát dohrál (za technika a za mága).
Mno ID1 byla super, dokonce snad i lepší než BG2, ale ID2 je fakt oničem. Je pravda, že sem tam se najde něco co vás příměje jít dál, ale to je docela málo. No a dabing, o tom se nebudu vyjadřovat.
smarija
co si vsichni stezujete??? Ja si myslim ze v tehle dobe muzeme byt radi za kazdy kvalitni RPG, kterym IWD urcite je, i kdyz je takovy linearnejsi a hlavne o rezbe! Mne osobne se IWD fakt libilo
Diablo jednicka fajn.dvojka se hnusne kousala.obvzlast nasere kdyz hraju za bojovnika drtim uz Diabla nakonci a chcimu dat posledni ranu ve vyskoku a frajer me zamrzne.atsito nacpou.BG oba dily me prisly zdlouhave slozite.ID jednicka super.ID2 pekna rezka a protoho kdo cetl knizky o Planine ledoveho vetru dalsi body k plus.prijemna hra na odreagovani,nemusim premejslet kam vsude mam vlezt abych dostal zkusenosti jak v BG.hergot dytse tu te hry musel nekdo zastat ne?:)
Je dobry
Icewind je vazne dobry,ale oproti bg je to sracka.Do polovice sa to da hrat od polovice je to hovno.A nevim co to ma spolocne s diablom.Diablo je akcia co sa tvari ako rpg(nie je zla,ale je to akcia)
Podle mne tady najdete víc možností využití pravidel a vychytávek AD. Je to mnohem propravocanejsi system zbrani, vlivu noseni veci na schopnosti a kouzleni(viz postih na kouzleni a pod.; nemuzu srovnavat NWN, protoze jsem jeste nemel sanci tuhle hru hrat). Podle mne taky nelze dost dobre srovnavat DIABLO II a IW II.
ID
ID2 (netuším, prečo píše o ňom každý ako o IW ??? :-)je skutočne konkurent Diabla II (dokonca ID1 vyšla prakticky zarovno s Diablom II). Je to iné ako BG1 alebo BG2. Akčná hra. Treba ju tak aj brať.
ID není špatná hra, ale oběma Baldursům se nemůže rovnat ani náhodou. Přece jenom je vidět, že má příběh obrovský vliv na hratelnost. Když už se tady mluví o hrách ze světů AD&D, tak se mi ze všech nejvíc líbil Planescape: Torment. Ten mě do sebe doslova vtáhl a seděl jsem u něho furt. S tak bizarním světem a příběhem jsem se ještě nesetkal ani v literatuře. A co se Neverwinter Nights týče – no, je tam spousta vychytávek podle nové verze pravidel AD&D, ale příběh nic moc, spíš průměrný. Navíc to nemá nijak velkou obtížnost a úkoly jsou hodně přímočaré. Prostě mě to zklamalo…
Degradace
Planescape: Torment ale zase komerčně propadlo, kdežto hry jako Dungneon Siege bodují. Možná proto Neverwinter Nights “zjednodušili” Jinak souhlasím s Koljou, Planescape: Torment je jedna z TOP her co jsem kdy hrál
NIC
Fseliak
Panescape bol vazne naj,aj s oboma baldrami(kazdy som presiel asi 7 krat).Icewind 2 neni zly,ma lepsi pribeh aj viac questov ako jednotka,ale Baldur je proste o inom.Take sracky ako dungeon siege sa predavaju,lebo maju reklamu.Do polovice som sa dostal ale dalej sa uz nedonutim…A o dabingu a preklade…nasral ma.V niekolkych bodoch je evidentne zly preklad,dabing nic moc…ak sa bude dat zohnat,tak kupim anglicky original.
hral jsem jednicku moc dobra,dvojka taky, lepsi vovladani a vsechno
Re: Degradace
Stejne ses analni vymokby Reewer (Unique) *eR*faktor
ID2
best of n1
ja jsem si na invexu koupil plnou a taky mě to moc nebaví paříme to přes multi a pořád to padá
Nazor na hru
Opravdu super hra, trochu mě na ni mrzí ten přechod na nová pravidla – mnoho pro mě zbytečných vlastností – a taky vzhled nabídek a některé ilustrace jsou podl mě horší. Co se týče příběhu a obecně hrají je ale hra naprosto super. Tuhé souboje se střídají se složitými hádankami, které vás na delší dobu přibrzdí. Zkrátka je to herně i příběhově dobře vyvážená hra, kterou musíte zahrát.
Jste vsichni blazni.IW2 je snad nejlepsi hra ktera muze byt a rikat ze Diablo nekdo dolej x krat a ze je to bozi a ze IW2 je hybrid tak takovej clovek je asi neandrtalec.IW2 je lepsi nez 1 ale neni to vubec zadnej hybrid.Je to bozi hra.Jedina chyba ktera me tam vadi je snad to ze nekdy ty postavy voli 100x delsi cestu nez normalne.Jinak nic
Jste vsichni blazni.IW2 je snad nejlepsi hra ktera muze byt a rikat ze Diablo nekdo dolej x krat a ze je to bozi a ze IW2 je hybrid tak takovej clovek je asi neandrtalec.IW2 je lepsi nez 1 ale neni to vubec zadnej hybrid.Je to bozi hra.Jedina chyba ktera me tam vadi je snad to ze nekdy ty postavy voli 100x delsi cestu nez normalne.Jinak nic
Jste vsichni blazni.IW2 je snad nejlepsi hra ktera muze byt a rikat ze Diablo nekdo dolej x krat a ze je to bozi a ze IW2 je hybrid tak takovej clovek je asi neandrtalec.IW2 je lepsi nez 1 ale neni to vubec zadnej hybrid.Je to bozi hra.Jedina chyba ktera me tam vadi je snad to ze nekdy ty postavy voli 100x delsi cestu nez normalne.Jinak nic
no nevim
Me pride srovnatelna s BG2, BG1 sem nevydrzela hrat vic jak hodinu,Neverwinter o neco dyl,ale nejlepci je stejne Icewind Dale 2 a BG 2,oboje sem vyhrala asi 5x a nic na to nema:) Ale je pravda ze BG2 ma dycky navrch:)
Jak můžete srovnávat hry od Bioware s Diablem. Diablo neni RPG, to je jenom mlátička. Icewind dale série mě dostala atmosférou severu Faerunu, která se vyrovná BG. Ano, questů tu moc není, ale když tam zuří válka, tak se nikdo nebude starat, aby přinesl x věcí tomu a tomu.