Na počátku byla myšlenka spojit fandom Harryho Pottera. Mezi prvními nadšenci se skrývali i dva ambiciózní mladíci – geniální programátor a mazaný designér. Oba dali projektu maximum ze svých vizí a povedlo se jim přivést na světlo internetu gigantické dílo. Řeč je o projektu HOcz.org, který se konečně dostává pod drobnohled redakce FP. Má snad tohle textové RPGčko nějaká mouchy? Je doopravdy tak senzační, jak by se na první pohled mohlo zdát? Čtěte a dozvíte se vše podstatné!
Textové RPG – o co se jedná?
Tenhle typ, většinou internetových, RPG staví na základních kamenech Dračího doupěte. Na internetu jde buď o online chatovací místnosti, nebo diskuzní fóra, kde skupinka hráčů manipuluje se svými hrdiny prostřednictvím textových vzkazů na pozadí nějakého příběhu, který jim v obvyklých případech načrtne a řídí Pán jeskyně/Game Master/ Vypravěč atp. Od samotných hráčů se pak očekávají úměrné reakce na odehrávající se děj. Velikými klady takových her bývá časová nenáročnost, trénování racionálního myšlení, podpora hráčovy fantazie a v neposlední řadě i umožnění solidního rozšíření často rodného jazyka, jelikož je v takových komunitách kladen velký důraz na správnou gramatiku i kultivované, a především do daného světa se hodící vyjadřování (porušení etických norem je vždy trestáno příslušnými omezeními hráčových možností).
O projektu obecně
HOcz.org se snaží napodobit prostředí světa slavné spisovatelky J. K. Rowlingové. Ačkoliv prostředí je zavádějící pojem, neboť prvních sedm let se hráč nepodívá v podstatě jinam, než na Bradavickou školu čar a kouzel. Omezeně ještě do kouzelnické vesničky Prasinky a na Příčnou ulici v Londýně. Aby byla dějová linie svižnější, systém je naprogramován na časovou duplicitu alias dvojité zrychlení. Tedy čas zde ubíhá dvakrát rychleji, než je tomu v normálním světě. Uživatel tak stihne vystudovat dva ročníky za dobu jednoho.
Příběh vedou profesoři a jiní zaměstnanci hradu. Pro vystudované občany pak sami občané – u těch se už jaksi počítá s vyzrálostí i spolehlivým přístupem, jsou jim proto udělovány vyšší pravomoce. Školní rok trvá pouhých pět měsíců; v době prázdnin se hráči seznamují s nováčky, takzvanými předškoláky (značení v systému šedou barvou). Jména studujících jsou v chatovacích místnostech rozlišovány barvami kolejí (zelenou, červenou, žlutou a modrou); jména profesorů a občanů pak bílou a béžovou (lososovou). Projekt se řídí striktními pravidly, s nimiž jsou příchozí hráči seznamováni hned na začátku registračních období (vždy kolem pololetí roku) za pomoci speciálního rozřazovacího chatu, kde se buď dozvíte, že jste byli vpuštěni do ostrého provozu, anebo v horší variantě si musíte cca dvouhodinovou lekci opakovat do té doby, než vás instruktoři uznají za kvalifikované.
Zázemí a grafická stránka projektu – oprávněná chlouba?
Na milé zázemí a kolektiv projekt ročně naláká stovky nových uchazečů. Nutno říct, že zcela oprávněně. Na internetové scéně je tak jevem nevídaným a je možné konstatovat, že tuhle suverenitu může HOcz závidět i leckterý i přes desítku let zavedený webový portál. Snad si vedení vyšlapalo k prvenství cestu bodláčím, ovšem v současné době nepochybuji o ovoci, které oslavně vychutnává.
Vyjma chatovacích sekcí je možnost další, nonRPG konverzace mezi obyčejnými studenty i vedením, zpravidla nezávisle na postavení, v rubrice RPG diskuze, což je vlastně docela běžné dotazové fórum. Obdobou jsou potom nástěnky individuálních kolejí, profesorského sboru, RPG týmu apod. Přičemž odpovědi na všetečné a fakticky neustále se opakující otázky jsou v hojné míře zodpovídány s úctyhodnou vlídností, což si troufnu označit za prioritu celé hry. Ano, slušnost, kolegialita a flexibilita jsou tady opravdu na vysoké úrovni.
Všechny sympatické pozitiva potom zvýrazňuje jednoduché, přesto dobře promyšlené grafické provedení. Střídmý tabulkový design má ve středu hlavní obsah webu, který obtéká tenký rám s dalšími částmi hry. Barvy, font i podkladový obrázek jsou sladěny, takže hraní je příjemné i po nesčetném množství probdělých hodin. Jako bonus je uživateli nabídnut výběr asi pěti vzhledů.
Výuka a hrad
Když jako jedenáctiletí kouzelníčci a kouzelnice nastoupíte do světoznámého Bradavického expresu, účastníte se prvního ostrého dobrodružství se svou postavou. Profesoři dle zvyku jedou vaší první jízdu s vámi a jako vypravěči mají vždy přichystanou nějakou tu zajímavou zápletku, která se jako mávnutím kouzelného proutku na konci cesty rozuzlí (při větších questech mohou pokračovat i v průběhu celého školního roku, ovšem tak nějak už zpovzdálí: dočtete se o nich třeba v pravidelných vydáních Denního věštce). Otrlejší a zvědavější hráči se do takového dobrodružství zamotají bez mrknutí oka. Ačkoliv je patrné, že máte-li postavu spáče, který pouze studuje a nezapojuje se do dalšího bradavického života, probudíte se v konečné stanici a o čerstvých událostech se dozvídáte až při slavnostní večeři na konci roku, anebo až po ní, v kolejním společenském sále.
Asi po týdnu od zařazovací slavnosti, která probíhá v duchu totožném s knižními předlohami, je spuštěn zápis na výuku. Už tehdy si hráč vybírá čarodějné obory, v nichž se hodlá specializovat. Samozřejmě jako v každé pořádné hře zaměřené na magii, i na HOcz.org je možné je nejrůzněji kombinovat. Následné vyučování je prováděno prostřednictvím vyvěšovaných výkladů na katedrách náležejících předmětů, kde je studentovi umožněno číst je i zpětně. Na konci každé hodiny/výkladu je zadán domácí úkol, který hráč musí do řádného termínu vypracovat a poslat sovou (projektovým e-mail rozhraním). Tu a tam je do výuky zařazena i praktická hodina, čili trénink naučených zaklínadel v reálném čase v jedné z chatovacích místností.
Bradavický hrad byl vybudován ve stejném stylu, jak ho známe z knih. Díky bohům není natolik komplexní, a proto není jakýkoliv map zapotřebí. Hráč není zaměstnáván zbytečnými přechody mezi lokacemi či nadbytečnými obrazy. Veškeré prohlížení webu je záležitostí dvou až tří kliků.
Rok 2080+ přináší novou historii, nové hrdiny i padouchy a nový řád
Jak si račte všimnout, příběh hry nepokračuje tam, kde knižní skončil. Dějiště projektu nyní navazuje na knižní události po 84 letech. Příběh o Harrym Potterovi je jen historickou vsuvkou rozsáhlých dějin kouzelnického světa, stejně jako jeho představitelé. Harry, Ron, Hermiona a bývalý profesorský sbor jsou již dávno po smrti. Z jejich potomků se stali usedlí čarodějové žijící normálními životy. Jejich vnoučata se možná pohybují mezi studenty vyšších ročníků. Někteří již zakládají rodiny. Na hrdinství třetí černokněžnické války se v každodenním shonu takřka zapomnělo. Ožívá pouze při hodinách Dějin čar a kouzel.
HOcz.org má vlastní klaďase i záporáky. V současné době se hovoří o zcela neokoukaných lidech – ředitelce Alex G. F. Essaouir, poraženém černokněžníkovi Williamovi C. Cairovi, ministru kouzel Dereku Hasturovi či kolejních ředitelích Nyneiv Danae al´Mearové (Zmijozel), Drusile Addamsové (Nebelvír), Alexovi Petrovi (Havraspár) a Morisovi Albertsonovi (Mrzimor). Všichni jsou osobnostmi budoucí doby, všechny postavy jsou do detailů propracované, každá hovoří vlastním slangem, každá má své návyky i zlozvyky; rodinné zázemí, trable i radosti.
Pozvání do říše snů
Dost těžce se kritizuje hra, která má jen málo negativ. Kromě pevně stanovených registračních období, na něž noví hráči musí bedlivě číhat jako kočka na myš, aby je nepropásli, vlastně ani nemám jaká zmiňovat. HOcz.org je o trpělivosti uživatele, jemuž prostě nezbývá nic jiného, než pilně studovat přes čtyři léta. Avšak ubezpečuji vás, že výsledek je doslova medový. Po úspěšném složení závěrečných zkoušek (OVCE) v sedmém ročníku se ze studentů stávají občané Kouzelnického světa a většinou je jim automaticky přidělen post externího Vypravěče zdejšího dění či plánovaných questů. Což znamená, že jste za odměnu povýšeni do neustále se rozrůstajících řad vedení. Projekt považuji za největšího giganta mezi českými textovými RPG hrami především pro jeho zpracování, racionální vývoj a originální příběh.
Chcete se stát jeho součástí, nahlédnout do mozaiky týmového úsilí a poznat nadšence ságy o Harrym Potterovi, kteří vám převrátí život naruby? Odpovídáte-li kladně, přejděte na oficiální stránky projektu a projděte branami proslulé školy mladých čarodějů a čarodějek: hocz.org
Klady:
- příjemná komunita
- věrohodné prostředí světa Harryho Pottera
- časová nenáročnost
- rozvíjející se příběh
- jednoduchost ovládání
- doplňující vzdělání českého jazyka
Zápory:
- pevně stanovená doba náborů nových hráčů
vysoká návykovost
Srazy
Veľmi pekný článok 🙂 Ešte by som si dovolila podotknúť, že už od doby vzniku HOcz.org (vtedy ešte nazývané Blue HO) sa komunita stretáva nielen na chatoch, ale aj v realite. Jedná sa o pravidelné srazy po celej Českej republike. Vytvorila sa tak úžasná sieť ľudí s úžasnými zážitkami.
RE: srazy
Mnohokrát děkuji za uznání. 🙂
Samozřejmě… na srazy jsem docela zapomněl. Ovšem věřím, že můj omyl vynahrazuje link na samém konci článku. Na stránkách projektu se tak každý zvídavý návštěvník vše patřičné dozví.
Nicméně jsem rád za Vaši připomínku. 🙂
Vřelé díky
Krásně napsáno a sesumírováno:-) jsem pyšná na to, že se tohoto projektu mohu účastnit a zahřálo číst tolik pozitivní kritiky:-)
Alen- nesmíš zapomínat na slovenské srazy..tedy sice vím jen o jednom, ale byl super:-)
článek
Jednoduše – hocz je nej …
(y)
Moc pěkný článek:)xx
Zuzina
Mezi zápory je zapomenuté dodat:
– obrovská korupce
– silná buzerace tu i onde
– obrovské požadavky na absolutně všechno
– minimální možnost vývoje postavy
– až směšné prosazování obyčejnosti
atd.
Článek
**Krásné sepsaný článek!** Já na HOCZ chodím moc ráda a pár lidí už jsem i poznala a i za to jsem velice ráda 🙂 Není co dodat.
Po pravdě, pár let zpátky to byl dobrý projek, ale od té doby, co se změnilo hlavní vedení jde kvalita slušně řečeno do háje..
Všemožnými kličkami a okecávánímse snaží aktuální vedení, nebo alespoň většina vedení maximálně utlimit fantazii hráčů a omezit je namožnosti pouhách rozhovorů o ničem.
Ovšem abych nekřivdil, jsou i lidé, kteří kreativní myšlení a fantazii poporují a to hlavně v rámco úkolů, zde je ovšem horší ohodnocování těchto volnějších úkolů, niky nemůže být uplně objektivní, jelikož je osoba co je čte známkuje podle toho, co si myslí daná osoba a najdou se i tací, kteří poku názor hráče není stejný jako názor profesora, tak jej známkují tvrěji než ty, kteří jim lezou do pr.. pozadí..
Jak zde již bylo napsáno, tak se jistá část vedení snaží vymyslet tuny požadavků na kažou kravinu a nasměrovat tak hráče k tomu, že nesmí vůbec nic. Když se objeví někdo s kritikou, přípaně alternativou, nebo se jen pokouší obhájit svůj názor, je ze strany vedení utlačován, někdy i urážen (pokud by to četl někdo z vedení, nemluím teď o sobě (pro ty co mě neznají, jednou za pár let schrnu změny a tucty nových požadavků a omezení a nehorázně to zkritizuju, a pokaždé to skončí menší rozepří s vedením, kdy v pozdějších fázích je celkem randa, když členové vedení mění názory každý den, jen aby nevypadali blbě u těch, co si nečtou celou diskuzi), ale o těch, co si čas od času taky postěžují).
Velice časté zpožění se začátkem školního roku, není výjmkou že se zrží i o měsíce, vše se pak řeší tak, že se prostě všechno urychlí, díky čemuž jsou zmatky a narychlo psané úkoly, které nesplňují extrémě vysoké požadavky některých profesorů, což samozřejmě také vede k úpadku kvality hry..
Ještě bych se vyjádřil k těm kladům, o jsou pod článkem uvedeny..
příjemná komunita – mezi hráči a některými profesory, ovšem dost hráčů, kteří dostanou i minimální moc se rychle mění v hovada, co akorát zkazej náladu.. a to doslova..
věrohodné prostředí světa Harryho Pottera – Ano, je zde hrad, příčná ulice a další místa z předlohy, ovšem to je vše.
časová nenáročnost – toto je prosím s prominutím naprostá hovadina, pokud chce člověk poctivě dělat úkoly, tak mu zabere jeden i několik hodin, osobně jsem se s jením dělal pár dní a stál za to.. Kažopádně je však na každém hráči, jak moc se chce zapojit o výuky, jestli mu stačí to minimum na postup, nebo se chce něco přiučit, v druhé variantě není výjmkou se přihlásit po pár dnech a mít tucet nových úkolů..
Další věcí k tomuto je chat, pokud neplánujete udělat z postavy šprta, co je pořád u knížek, ale raději použijete na úkoly od jinud zkopírované texty a věnujete se společčenskému životu (ingame) tak to zabere ještě mnohem více času, než se dělat s úkoly..
rozvíjející se příběh – žádný, ale kutečně žádný příběh zde není, občas akorát někdo skončí, tak ho herně zabijou a je to..
Nechci ovšem tvrdit, že hra je špatná, byla vymyšlena dobře, nepamatuji uplné začátky, ale za těch několik let, co ji hraji jsem se toho díky většímu úsilí při studiu hodně naučil, obvzláště z mytologie, ve které jsem našel zalíbení a věnuji se jí dodens i v real life.. Co jsem tam poznal několik lidí, tak jsou tam jak špatní, tak i dobří lidé, se kterýmise dá normálně mluvit. Ačkoliv se aktuální vedení snaží hru ochudit o kreativitu hráčů, pořád se najde dost příležitostí se doslova vyřádit a mít ze hry nějaký požitek..
Co hra potřebuje je více otevřenosti vůči kritice a hned nezazívat každý nápad a neomezovat hráčskou kreativitu, zkráceně se vrátit systémem o pár let zpět a vyměnit několik členů vedení… Pak by hra byla opět zábavná ve všech směrech..