Heroes of Might and Magic V

Je jenom málo her, které hráče provázejí napříč jejich životy. Za zmínku stojí The Elder Scrolls, Doom, Wizardry, Might and Magic a jednou z legendárních sérií je i Heroes of Might and Magic. Právě familiérně nazývaný HOMAM se dočkal pátého dílu a my si připomeňme, co ukrývá pod helmicí.

Ani jsem nedoufal, že se dočkám Homamů běžících ve 3D. Koneckonců 2D pohled z ptačí perspektivy se stal neodmyslitelnou součástí této hry. Změna nastala také u jména vývojářského týmu – práva zakoupil Ubisoft a firma 3DO byla nahrazena ruskou Nival Interactive.

Třetí rozměr klasiku redefinoval – z pohádky se stala 100% fantasy. Mapa vypadá nádherně, kolem hrdinů se stromy jemně kymácejí ve větru, všechny předměty vrhají reálné stíny. Také monstra „zkrásněla“. Výhodou, kterou třetí rozměr umožňuje, je bezpochyby zoomování. Některé předměty bývají strategicky umístěny za skálu či pod strom, kde se dá jen těžko zaměřit kursor. A proto si hráči pěkně zazoomují, popřípadě jemně pootočí mapu, a nedosažitelné se stává dosažitelným.

Pro esteticky založené hráče je tohle neskutečnou výhodou při soubojích, kdy si můžou bitevní pole a rozestavění monster obhlédnout ze všemožných uhlů i v průběhu soubojů a sesílaní kouzel.

Se zavedením 3D se změnila i vizáž hrdinů a bestiáře. Hrdinové vypadají jinak ne jenom na obrázku, ale také při pohybu po mapě a participaci v soubojích. Kupříkladu za Infernal můžete mít hrdinu v rudé zbroji a sedícího na rudém démonovi nebo namakanou bednu s těžkou zbrojí a obouruční sekerou. V prvním případě vypadá hrdina lépe při sesílaní kouzel, v druhém případě při útoku jeden na jednoho.

Mnoho postav prošlo radikálními kosmetickými úpravami, které ve většině případů směřovaly jen k lepšímu. Za Haven se velmi povedl Anděl i jeho upgrade Archanděl, sexy kost s ještě hezčím nebeským mečem.

Samostatnou kapitolou jsou zámky. Konkrétně jsou to Haven (nebeský), Infernal (pekelný), Necropolis (nemrtvý), Sybrian (elfský/druidský), Dungeon (jeskynní) a Academy (alchymistický/mágovský). (Každá strana má jiné monstra, jiné výhody a jiné hrdiny, specializaci můžete odhadnout již z názvů.) Jedním slovem: Nádhera. Více slovy: Zámky jsou plastické a třetí rozměr to tak může konečně pořádně rozbalit.

V předcházejících dílech byly zámky koncipovány spíše jako cikánské osady než skutečné hrady. V pětce je to 110% zámek se vším, co k němu patří. Základem je monumentální stavba, jakési centrum. Na tuto stavbu pak hráči přikupují další stavby na produkci jednotlivých monster, tavernu, zdroje surovin atd. Všechny hrady jsou diametrálně odlišné, Haven má podhradí s farmářskými obydlími, zatímco Necropolis se pyšní náhrobními kameny. Ovládání navíc umožňuje rychlé přepínání mezi jednotlivými budovami, vše je uzpůsobeno tomu, aby jste se zkrátka cítili jako doma.

 

Zpestřením tažení po mapě je trajektorie, kterou po sobě vaše tlupa zanechává. Hrdina Infernalů za sebou nechává řídký dým, menší armáda hustý, černý kouř a početná armáda brutální ohnivou stopu. I takovéhle maličkosti potěší nejedno hrdinovo oko.

Campaign mód obsahuje dohromady třicet misí, tedy pět misí za každý zámek. Hráči musí postupně vést každou stranu, aby tak vytvořili spletitý příběh. Tento aspekt připomíná WarCraft, stejně jako menu, které se tomu z WarCraftu velmi, velmi podobá. Třicet kampaní není nejvíc, ale úkoly jsou zábavné, přesto že se většinou jede podle syžetu „Dojdi támhle, nakopej všem zadek a zasloužíš si artefakt“. Čím dále hrou postupujete, tím jsou artefakty mocnější.

Zajímavé změny se dočkal systém soubojů. V pětce se skládá ze dvou fází, taktické a bojové. V taktické fázi máte možnost vybrat si, která monstra do jaké linie pošlete. Bitevní pole je rozděleno na čtverečky, po kterých se můžou monstra pohybovat. Každá kreatura má individuálně udán pohyb na jedno kolo. Další novinkou je okno v dolní části obrazovky, kde jsou vyznačeni všichni účastníci souboje a jejich místo v tahovém sytému. To znamená, že přesně víte, kdo a kdy bude na tahu. Zázračné okénko přispívá k taktizaci a naplánování podrobné strategie.

Hrdina stojí na svém místě v pravém/levém horním rohu, odkud pečlivě sleduje bitvu. Může se zapojit sesíláním kouzel – podpůrných pro své jednotky nebo útočných proti soupeři. Největší nevýhodou je, když máte silného hrdinu (v soubojích jsou přísně nedotknutelní) a slabou armádu, respektive jste se svou armádou po vyčerpávajícím souboji a z houštin na vás vybafne nepřítel. Ve čtyřce se souboj dal ustát pouze s hrdinou bez armády, který na sebe seslal několik ochranných kouzel a aur, a soupeřovy bestie padaly jako mouchy. Když vám v pětce zemřou všechna monstra, okamžitě jste skončili a hrdina si může přičarovat maximálně epileptický záchvat.

Opět je tady oblíbená možnost Hot Seat umožňující hru více hráčů na jednom počítači. I multiplayer je zajímavý, ale je třeba vyčkat na patch, protože dost často zmatkuje. Pro bojechtivé hrdiny, kteří absolvují všechny kampaně, jsou ještě připraveny single scénáře. Kreativnější typy jistě nepotěší absence editoru map, i tento nedostatek by ale měl být brzy napraven.

Velmi útlý seznam negativ opanuje dlouhá nahrávací doba, mnoho bugů (např.: artefakty bez popisu schopností) a umělá inteligence. UI byla vylepšena, přesto v některých případech, zejména při soubojích, provede kardinální chybu. Někdy se jí třeba podaří vlastnoručně odpravit svou nejsilnější jednotku v prvních kolech soubojů, čímž se radikálně oslabí a hráčům umožní snadnou výhru.

Homam V předběhli čtyřku na všech frontách, zároveň dostáli pověsti legendární tahové strategie. V novém 3D prostředí a se skvělým soundtrackem nabízí hodiny nepřetržité zábavy. Sláva králi!

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Čtyřku předběhla pětka určitě, ta totiž byla, podle mého názoru, tak jako tak krokem zpět. Ale v té brutální záplavě grafiky mizí hratelnost a někdy se ztrácí balanc mezi jednotlivými realmy. Viděl jsem pětku v akci a zůstávám stále věrný dvojce a trojce.

  2. Dvojka a trojka mi přišly nezapomenutelné, čtyřka (až na rozšířené RPG prvky) celkem k ničemu. Pětku jsem ještě neviděl, ale už z téhle recenze na mne trochu dýchá děs – zase jednou grafické orgie s atmosférou v pytli. Doufám, že se pletu.

  3. Pleteš. Ale pořád to nemá na atmosféru Trojky a Jedničky… Já už jsem to dohrál na hard. Víte někdo o někom, kdo to dohrál na heroic???

  4. Nej atmosféru má pro mě dvojka. Hrál jsem ji nejdýl a jako jedinou úplně dohrál. Taky grafika je ve dvojce nejkouzelnější. Ale pětka se drží hned v závěsu, hlavně díky zpracování měst a soubojů. Nemám rád čtyřku.

  5. Mně se nejvíc líbí Trojka a grafiku má nejkouzelnější Jednička. Hrál jsem všechny díly.

  6. Objektivně je to stejné jako srovnání Dungeon Siegů 1 a 2 – Na jedničku se už dneska nedá bohužel skoro koukat, protože rozlišení 320×200 nebo 640×480 na 17 palcových monitorech je výsměch a taky se pod XP nedá spustit, Dvojka jede bez problémů i pod Windows XP a rozlišení má 800×600, což už je taky dost málo, ale ještě to jde. Jedinou možností, jak může být grafika jedničky koukatelná teda zůstává DOSBOX. Jde vidět taky dost velký vývoj – v prvním díle se muselo otravně po vykouzlení určitého počtu kouzel (záviselo na Vědomostech-Knowledge) vrátit zpět do hradu a načerpat nové “sloty”, dvojka přinesla úžasné zlepšení – manu a u toho taky naštěstí zůstalo i v dalších dílech. Jediné, co mě trochu mrzí, že nezůstalo z jedničky je přítomnost bojovníků u staveb, kde se rodí, zde zvedám pro jedničku prst nahoru. Dvojka měla na svou dobu úžasnou, ručně kreslenou grafiku, vzpomínám si, že jsem měl starou 368 DX a pokukoval jsem na cizích kompech, jak někdo hrál:)

  7. Mě se poměrně dost líbila čtyřka a to zejména díky možnosti pohybu armád i bez hrdinů. Asi je to hodně o tom, e mě vždy více bavila serie Warlords než Heroes…ale to je asi prostě o vkusu.

  8. Dvojka je pro me jasne nej, zapominate na jeji mozna hlavni prednost – fantastickou, neuveritelnou hudbu s nadhernymi opernimi zpevy. Parada.

  9. To Aiax
    Máš pravdu, úplně jsem na to zapomněl. MIDI verze a CD verze music u dvojky jsou naprosto nesrovnatelné. Paráda…

  10. Jde vidět, že má každý jiný vkus, co člověk, to názor, ale celkově má nejvíce zastánců a příznivců Trojka, což snad ani nemusím komentovat… 🙂

  11. Trojka ano s jednou výhradou: Vyšla bohužel v době, kdy byly velmi populární renderované postavičky zasazené do kresleného prostředí, takže nestvůry nejsou ani zdaleka tak pohádkové jako u prvních dvou dílů nebo u čtyřky či pětky. Jak říká moje sestra – “z většiny těch nestvůr je mi na blití”. Opravdu moc detailů nepobraly. Pětka se po vydání několika datadisků trojce přinejhorším vyrovná a doufám, že svým vzhledem za pár let jen tak někoho nepohorší. To je moje předpověď.

  12. je ale faktem že dvojky a trojky prostě bavily, pětku jsem zkusil a moc mě to do děje nevtáhlo…bohužel:-( ale vlastnit jí musim, protože komplet je komplet:-)

  13. je ale faktem že dvojky a trojky prostě bavily, pětku jsem zkusil a moc mě to do děje nevtáhlo…bohužel:-( víc grafiky, než zábavy. ale vlastnit jí musim, protože komplet je komplet:-)

  14. Čtyřka
    Osobně jsem vždycky preferoval spíše čtyřku, díky většímu příklonu k RPG (možná i kvůli tomu, že se mi trojka líbila, ale nebyl jsem do ní nikdy “zamilován”) Osobně se celkem těším, až si pětku zahraju, i když si myslím, že je “krokem zpět v tom smyslu, že se jedná o trojku s novou grafikou.

  15. to Santiago
    Mně baví pětka stejně jako dvojka. Zdá se mi ale, že je tam trochu chybný kód (AI) – několikrát mě pár misí dokonale na několik týdnů odradilo, protože se na mě hned zpočátku vrhli megasilní nepřátelští hrdinové, kterým jsem nemohl konkurovat. Když jsem to pak začínal vícekrát, jednou se prostě stalo, že nepřišli a já tu misi nakonec dohrál…

  16. Jednicka, dvojka i trojka byly fajn, kazde prineslo nejake zlepseni oproti predchozimu dilu, ale bylo to porad o tom samem. Ctyrka byla uplne o necem jinem, prinesla spoustu zmen (pro me jednoznacne k lepsimu) a byla mnohem promyslenejsi nez predchozi dily. Bohuzel vetsina priznivcu to nezkousla a tak se petka vraci zpet ke druhemu dilu a pro me je to obrovsky skok zpet. Tak velky, ze me petka nezajima. Ja nevim, ale me pripada jako by byla delana hlavne pro deti. A ja za ty roky uz trochu vyrostl…

  17. Mé předchozí komentáře platí čím dál tím víc, a proto už radši nebudu psát nic. :)))

  18. To je fuk, ani jedna z nich není propadák a tak to doufám zůstane. Každý ať si pořídí a hraje ten díl, který sám chce…Já jsem pouze napsal objektivní hodnocení některých nedostatků a předností, jak se jeví postupem času. Ještě jednu nespornou výhodu má dvojka oproti pětce kupříkladu: jde spustit na každém počítači a běhá pěkně svižně a některé mapy se dají odehrát jen tak pro relaxaci za hodinu až pár hodin.

  19. Ví někdo, kde se dá odpovídat na tu anketu, která je uvedena v anotaci článku???

  20. trojka je král, čtyřka a pětka nevlastní sourozenci.Dá se hrát ale bez problémů všechno.

  21. Pětka je skvělá, hlavně kampaně, ale musím se přiznat, že se mi skvěle vzpomíná na dvojku!

  22. Nejlepší je čtyřka, jiné díly jsem nehrála a vím, už jen z ukázek, že by mě stejně nepřesvědčily, a tak zůstávám věrná té nejlepší gamesce co jsem kdy hrála =o) HOMAM IV

  23. jo jo dvojka a trojka byla celkem o necem jinem nez ctyrka ale nevim trojka mi pride tak nejak nejlepsi a tak sem celkem rada ze se k ni petka vraci akorat trochu vylepsena o grafiku….je fakt ze v mnoha vecech ji zvorali ale hrat se to da…je to dobra hra…

Zveřejnit odpověď