Komiksoví hrdinové na obrazovkách PC? Ještě do včerejška jen zbožné přání zástupů fanoušků, dnes skutečnost, která by mohla úplně změnit pohled na herní žánry…
Kdo by nechtěl rozsévat po světě dobro? Kdo by nechtěl být v něčem nepřekonatelný a neporazitelný? Přesto někteří ví, že nadpřirozené a jinak neobvyklé dary nejsou pouze požehnáním – paralelně se dají nazvat i prokletím, temným darem, který člověka poznamená, černou skvrnou na bělostných šatech. Bojovat s tím? Ano, možná… možná, že to půjde…
Už jste někdy přemýšleli, jestli je tam někde nahoře život? Ano, určitě je. Představte si kosmickou loď letící rychlostí myšlenky k naší planetě. Je zasažena jinou nepřátelskou lodí a její zkáza je nevyhnutelná. Kromě záchranných modulů z ní vypadnou také tajemné kontejnery s podivnou látkou, které si to zamíří přímo k planetě Zemi a skrz její atmosféru přímo do jednoho velkoměsta… Tak to se před několika dny opravdu ve vesmíru stalo a dnes se v metropoli s názvem Patriot zrodilo několik superhrdinů, bývalých lidí, kterým životy změnil jeden zásah shora…
Starý muž sedí na lavičce v parku, v duchu mizejíc od starostí, od přetechnizovaných velkoměst, lidí a celého světa. Jeho myšlenky se ubírají zpět po nitce života, daleko do minulosti, do vlastního mládí, kdy byl NĚKÝM, mužem, který pracoval na manhattanském projektu. Spolu se svými kolegy vynalezl strašlivou zbraň, atomovou bombu, a zajistil tak nynější postavení Ameriky. Jeho život navždy poznamenal rozporuplný čin – obvinil jednoho ze svých kolegů, že je špión… (střih) Pohled Franka Stilese (jak se ten muž jmenoval) padne na nedaleké křoví. Dva stíny, vzdáleně připomínající postavy vystupují skrz něj v matných obrysech, ozvou se vzdálené hlasy. Frank se opatrně přiblíží a s úžasem sleduje, jak si jeho bývalý kolega a známý OConnor vyměňuje pozdravy s mužem, jehož přízvuk obsahuje neoddiskutovatelné ruské zabarvení. Pozdravy, které rázem přerostou v něco mnohem většího. Zradu vůči USA! Tajné dokumenty mají nalézt svou cestu ven ze země, do rukou největších nepřátel… Letité klouby ale pod náporem nervozity povolují a pád přímo do zorného pole jednajících mužů je nevyhnutelný. OConnor s úšklebkem a vzpomínkou na staré časy neváhá a vysílá jednoho ze svých šesti malých přátel. Kulka bez výrazných obtíží pronikne přímo do hrudníku. Zdá se být po všem. Frank nemůže popadnout dech a pomalu klesá nazad, slyší vzdalující se hlasy. Dotkne se chladného kamene a náhle pocítí příliv neznámé síly. Vzhlédne vzhůru – nad ním se tyčí nehybná socha, vrásky mizí, zrak i sluch získávají zpět na své ztracené bystrosti, čas podléhá v boji, který nelze vyhrát. Před námi již nestojí starý, vrásčitý muž, zmožený životem a toužící po vysvobozující smrti, teď před námi stojí Minute Man!!!!
Takhle nějak vás do své náruče přivítá hra, která měla zachránit pověst komiksových her na PC. Hra, stojící na pokraji několika žánrů a snažící se nabídnout vám zážitek, na nějž budete ještě dlouho vzpomínat. Pro styl hry se těžce nachází nějaké výstižné sousloví, Freedom Force si bere hned z několika žánrů dobré vlastnosti a společně je velice uvážlivě používá k připoutání hráče velice silnými lany k jeho klávesnici a myši. Možná přece bych v herní historii našel vhodné přirovnání – snad dávné Syndicate by mohlo částečně vystihnout ducha hry. V misích procházíte nejdříve s jedním, později až se čtyřmi neobvyklými hrdiny, snažíte se o strategické myšlení a vychutnáváte ničitelskou akci, kterou pro vás tvůrci připravili. To vše je umně napojeno na část mezi misemi, kde rozdělujete zkušenostní body, vylepšujete a nakupujete další speciální vlastnosti a prohlížíte dostupné informace o svých soupeřích a jejich slabinách… Ke každé postavě si můžete přehrát historii jejího původu a životní příběh, což výrazným dílem přispěje k začlenění hráče do hry… A že je někdy o co stát – dozvíte se o dvanáctileté, naivitou kypící, Sea Urchin, ohnivém El Diablovi nebo Bulletovi, nejrychlejším stvoření na ceĺé planetě (jeho rychlost nebyla nikdy změřena, protože obvody všech měřících přístrojů nejsou dostatečně rychlé, aby jej dokázaly zaznamenat). S těmi všemi a mnoha dalšími strávíte moc příjemnou část svého života před monitorem…
Jak vidíte samotný popis stylu hry se nám trošku protáhl. Hbitě se tedy vrhneme na samotnou hru. Po spuštění a zvolení single player módu vás uvítá vypravěč, který vás bude provázet celou hrou, a jeho příjemný hlas vám bude v rámci prvních misí poskytovat základní informace o tom, jak se FF (zvláštní to zkratka, že?) hraje. Později bude nestranně komentovat některé důležité události a zvraty – příběh je tou VELIKOU složkou každého podobného výtvoru a Freedom Force není výjimkou.
První, co si po nástupu do akce rychle osvojíte, je manipulace s kamerou, s níž lze volně pohybovat, přiblížit ji z izometrického pohledu přímo za záda ovládané postavy nebo plynule zoomovat nad celou scénou. Obrovskou výhodu skýtá možnost zvolit si primární útok za pomoci výsuvného menu, popřípadě po kliknutí pravým myšítkem na jakýkoliv objekt vybrat akci, kterou s ním chcete provést. K tomu se pojí další zlepšovák – držení tohoto tlačítka zobrazí totéž menu v hýbatelné podobě, které je ideální k zaměření pohyblivých cílů. Nutno podotknout, že při jakémkoliv zadávání příkazů se okamžitě zastaví čas, takže žádná snaha o maximální rychlost a zloba nad vlastní nešikovností se naštěstí konat nemusí. K samotnému zastavení hry stačí použít i mezerník, načež se naskytne volný prostor pro tvůrčí myšlenky… Pokud se vám zdá úplné zastavení příliš, mám pro vás lahůdku prvního kalibru – u hry lze měnit rychlost toku času oběma směry, zpomalené souboje pak jsou mnohem lépe ovladatelné…
Nemusíte nutně vše odpracovat holýma rukama, ale na pomoc si můžete přibrat jakoukoliv pomůcku z ulice – od kontejneru, poštovní schránky na rohu ulice, pouliční lampy, až po osobní automobil. Některé jsou ideální k házení na nepřátele z výše položených míst, některé pro použití boje nablízko. Zlost si nemusíte vybíjet jen na lidských postavičkách, zničit lze naprosto všechno, i samotné budovy, které se následně zajímavě zhroutí do sebe.
Již jsem napsal, že nebudete mít pod svou kontrolou pouze jedinou postavu, ale bude jich výrazně víc. Každý z hrdinů je jedinečnou osobností, s mnoha zajímavými a originálními superdovednostmi (létání, cestování pod zemí), které z nich často činí nepostradatelné členy týmu. Například taková Eva se poprvé objevila v jednom z velkých parků naprosto obnažená (to zní slibně) a ozbrojená pouze smrtonosným lukem. Díky prazákladu svého nadání v přírodě může komunikovat se zvířaty a rostlinami. Své krásy využívá jako další zbraň – hypnotizuje nepřátele. U momentky každé postavy jsou dva ukazatele – život a speciální energie. Pro většinu úderů můžete nastavit jejich sílu, která bude úměrně ovlivňovat množství vaší energie potřebné k jeho vykonání, což může být hranice mezi úspěšným a neúspěšným zakončením mise. Ty mají tradičně hned několik úkolů – primárních a sekundárních. Splnění primárních je nutné k dokončení mise. Za splnění sekundárních získáváte “pouze” prestiž, jejíž služby oceníte ve spojitosti s objevováním nových hrdinů – ti se k vám přidávají sami v závislosti na slávě a popularitě, kterou jste si získali ve společnosti. Pokud budete zabíjet civilisty a dělat jiné veřejně neprospěšné činy, nemůžete čekat, že budete příliš oblíbení a že se k vám někdo přidá s úsměvem na tváři a konstatováním, že vám chce ve vaší činnosti pomáhat. Kladní hrdinové přece vládnou světu, o tom není pochyb…
Zkušenosti obdržíte po jednotlivé misi, kde po dosažení levelu můžete rozdělovat takzvané character points a tím tvořit ze svých svěřenců ještě silnější, obávanější a neohroženější partu. Zajímavostí je, že experience získávají i ty postavy, které se zrovna dané misi díky vašemu výběru vyhnuli. To zajišťuje průběžný vývoj všech hrdinů a širokou základnu pro každou následující misi. Jejich tuhost závisí na zvolené obtížnosti (pět stupňů) – pokud jste zaměřeni spíše akčněji, doporučuji zvolit některou z prvních tří, pokud rádi dlouze přemýšlíte a milovali jste plánování v Commandos, pak jděte do čtvrté či páté volby – nebudete zklamáni. Stráží a nepřátel je vždycky veliká přesila a prostor k manévrování obvykle velice malý.. Než zdárně dokončíte všech 30 variabilních misí, uplyne solidní řádka hodin. Jako správní superhrdinové budete ochraňovat “Patriot City” před vetřelci všeho druhu a zatýkat kriminální živly uvnitř něj. Kromě samotných úkolů, které obdržíte na začátku mise, čas od času obdržíte některé i v jejím průběhu, ačkoliv obvykle to jsou pouze sekundární úkoly, jejichž splnění není k dokončení levelu nutné..
Když žádný z velkého množství hrdinů nebude splňovat vaše nároky, můžete si vytvořit svého vlastního v editoru přístupném z hlavního menu. K tomu účelu si z hlavní internetové stránky věnované Freedom Force můžete stáhnout velké množství zajímavých skinů (vzhledů postav). Pak je tu pochopitelně multiplayer mód, který by nemusel být vůbec k zahození, když vezmeme v potaz styl hry. Určitě si najde velký počet příznivců, protože podporuje jak hru po Internetu, tak po obyčejné síti.
Celou hrou vás bude provázet komiksově barevná grafika dovolující maximální rozlišení 1280 × 1024. Její vzhled není vůbec k zahození, div nám z něj oční bulvy nevypadnou. Sem tam se najde činnost, která by si zasloužila lepší animaci, ale to jsou pouhé detaily. Veškeré rozhovory jsou namluvené, ačkoliv u některých postav téměř absentuje jakákoliv snaha o vžití do role, do samotné hry zapadají naprosto dokonale. Souboje provázejí tradiční bubliny typu “KABOOM!!” nebo “OUCH!!” a dotvářejí vypracovanou atmosféru… Na závěr ještě musím poznamenat, že z celé hry je cítit velice silný amerikanismus, jehož přínos pro hru je spíše rozporuplný.
Freedom Force je suverénně nejlepší hra, která kdy použila komiksového stylu grafiky. Spojuje skvělý mix akce se strategií v jeden bezvadný celek a díky tomu dokáže hráčovu pozornost udržet nezvykle dlouho. Ale to není jediná vlastnost, kterou vás okouzlí. Kypí vlastností, kterou jsme se ve hrách pomalu odnaučili hledat – ORIGINALITOU. Pokud jste fanda kreslených příběhů, je pro vás vlastnictví hry povinností, ostatní nechť si sami rozmyslí, jak dobře jsou schopni strávit podobné zpracování. Já o svém zařazení nemám nejmenších pochybností…
Převzato z GamePort