Letos je tomu 16 let, co se objevila hra – legenda na poli fantasy, která vychovala, přinejmenším, celou jednu generaci hráčů. V článku si připomeneme její PC začátky a rovněž se podíváme na literární tvorbu věnovanou tomuto světu.
Brzy si hra získala velkou popularitu a její tvůrci z Blizzard Entertainment se rozhodli zapracovat na podrobné historii světa, který se chystali představit v pokračováních úspěšné strategie. Postupně se rodil fantasy vesmír s minulostí počítanou na několik tisíciletí, unikátními, ale i často vídanými fantasy rasami, kontinenty i celými planetami.
WarCraft: Orcs and Humans
Tato strategie v reálném čase od společnosti Blizzard Entertainment byla první vlaštovkou světa Warcraft. Hra z roku 1994 se vyráběla pro platformu MS-DOS a později i pro Macintosh.
Příběhová linie je vystavěna na událostech tzv. První války, jež začala invazí orkské Hordy skrze Temný portál z jejího domovského světa Draenor do světa Azeroth, kde se také odehrává děj všech Warcraft PC her. Orkové narazí na království lidí, s nimiž rozpoutají válečný konflikt. Lidé nejprve podceňovali nové protivníky a časem se jejich království Stormwind tato neopatrnost vymstila. Hlavní město bylo Orky dobyto a do základů vypáleno.
Hra nabízela dvě hratelné frakce – Orky a Lidi. Každá jednotka měla, co do bojových charakteristik, „dvojče“ na straně protivníka. Odlišujícími prvky bylo vizuální zpracování jednotek a magie používaná každou z ras.
Warcraft II: Tides of Darkness
Pokračování populární hry WarCraft: Orcs and Humans, rovněž RTS, vyšlo z pod křídel Blizzard Entertainment v roce 1995. Hráč mohl hrát buď za Orky, nebo za Lidi. I tentokrát byla hra vydána pro MS-DOS a Macintosh (fungovala i pod Win95).
Odlišujícím prvkem bylo použití SVGA grafiky, která do hry vnesla osobité fantasy ladění. Rovněž se objevila možnost hrát on-line přes LAN či internet, a to buď na již existujících mapách, nebo na těch vytvořených hráči.
Děj WarCraft II: Tides of Darkness se odehrává šest let po pádu Stormwindu, kdy se Orkové pod vedením náčelníka Orgrima Doomhammera rozhodnou pokořit země na severu. Dle historických pramenů se jedná o Druhou válku. Ta, po počátečních orkských úspěších, končí vítězstvím Lidí a izolací zbylých Orků ve speciálních táborech pod dohledem lidské armády.
Hráči získali nové jednotky, takže nyní se mohlo válčit také ve vzduchu a na vodě. K obvyklým surovinám přibyla ropa těžená na vodní ploše. I tentokrát ale obě strany měly „zrcadlové“ jednotky, které se nelišily sílou, ale vizualizací a pojmenováním.
WarCraft II: Beyond the Dark Portal
Datadisk k WarCraft II: Tides of Darkness, který vyšel v roce 1996 z dílny Cyberlore Studios, navazoval tam, kde končil jeho předchůdce (tj. konec Druhé války).
O dva roky později vydali v Blizzard Ent. novou verzi Warcraft II s názvem Warcraft II: Battle.net Edition, jež obsahovala původní druhý díl plus tento datadisk (navíc záplaty, portování herního kódu na Win a podporu hraní s využitím Battle.net).
Ačkoliv Orkové byli poraženi a Temný portál uzavřen, stále panují obavy z jeho zprovoznění jejich soukmenovci na druhé straně. Lidský hrdina Khadgar se vydává do domovského světa Orků, Draenoru, aby s nimi svedl další zápas na život a na smrt.
Za každou stranu přibylo dvanáct misí, avšak už žádné nové jednotky, s výjimkou pěti nových hrdinů. Hraní za Orky bylo těžší, nedokázali totiž léčit svoje raněné. Oproti Warcraftu III zde není oživovací oltář, tudíž zemřou-li hrdinové, je mise neúspěšná.
Warcraft Adventures: Lord of the Clans
Příznivci světa WarCraft možná vědí, že se kdysi pracovalo na PC hře s názvem Warcraft Adventures: Lord of the Clans, která měla být vydána v roce 1998, avšak to se nepovedlo. Projekt byl zastaven s odůvodněním, že „kvalita neodpovídala standardům Blizzard Ent.”
Každopádně nápad nebyl k zahození, neboť díky novému (kladnějšímu) pohledu na Orky bylo velmi pravděpodobné, že tato rasa může v budoucnu získat u fanoušků vřelejší přijetí, a tak zamíchat vztahy v rozsáhlém herním světě. Navíc byla Thrallovi, ústřední postavě, určena nezanedbatelná role ve hře Warcraft III či World of Warcraft.
Nicméně herní přepis do knižní podoby najdete v románu Vládci klanů od Christie Golden. Vypráví o synovi vládce jednoho z orčích kmenů, který se jako nemluvně dostává k lidem. Starat se o něj začne ctižádostivý Lord Blackmoore. Nedělá to z nezištných důvodů. Má v plánu vychovat z mladého orka nejprve gladiátora a následně i loutkového vládce orčích kmenů, které pak bude moci prostřednictvím svěřence ovládat a uchvátit tak moc v celé zemi. Jenomže plán nevychází, mladý Thrall (v překladu otrok) se rozhodne pro vlastní cestu a následně se stává nadějí pro poražené a roztroušené orčí kmeny v boji za sebeurčení.
Warcraft III: Reign of Chaos
V roce 2002 se objevila jedna z nejznámějších RTS herního světa Warcraft III. Hra okamžitě příjemně překvapila 3D grafikou. Dalším milým překvapením byla přítomnost tzv. Warcraft III World Editoru umožňujícího měnit např. vlastnosti jednotek, budov a zaklínadel. Existují dokonce krátké Warcraft-filmy vytvořené pomocí World Editoru. Samozřejmostí je možnost hraní přes LAN či internet (server Battle.net začal být velmi populární).
Děj je znovu zasazen do Azerothu. Po Druhé válce (ne bez účasti Thralla) se v orčích internačních táborech šíří nepokoje, někteří Orkové se dostávají na svobodu, a to lidskému království Lordaeron dělá starosti. Hrozba se objevuje rovněž na severu země, kde se šíří záhadný mor, jenž hrozí postihnout celé království. Terenasův (Lordaeronský král a jeden z hlavních představitelů Aliance) syn a následník, princ Arthas, se rozhodne bránit zájmy trůnu. Nikdo ale netuší, jaký spád již brzy události naberou…
Změny doznal počet ras. Kromě klasických Lidí a Orků do hry vstupují Nemrtví a Noční Elfové. Reign of Chaos obsahoval pět kampaní: Výukovou, za Alianci, Pohromu Nemrtvých, Orkskou Hordu a Noční Elfy.
Největší změna na poli jednotek se týkala hrdinů, kteří získávali zkušenosti klasickým RPG způsobem (dosahovali až desáté úrovně), byli obdařeni magickými schopnostmi a dokázali nosit kouzelné artefakty zlepšující jejich vlastnosti. Hrdinové výrazně ovlivňovali herní rovnováhu na bitevním poli a mnohdy právě jejich včasné nasazení rozhodovalo o výsledku střetnutí.
Warcraft III: The Frozen Throne
Oficiální přídavek k Warcraft III: Reign of Chaos se objevil v roce 2003. Ačkoliv se jednalo o „pouhý“ datadisk, obsahoval čtyři nové kampaně (za Elfy, Lidi, Nemrtvé a Orky), dvě nové rasy (Nagy, vodní hadi, původně Temní Elfové, a Draeneie), několik nových jednotek a jednoho nového hrdinu pro každou z ras, pět neutrálních hrdinů a zlepšený World Editor.
Oproti původnímu Warcraft III hra nepřinesla zásadní změny, ale četná vylepšení, což naprosto postačilo k tomu, aby si ji hráči naplno užili.
KNIHY
Vzhledem k literárnímu zaměření Fantasy Planet je na místě zmínit i knihy z Warcraft Universe.
Pozn. Data vydání knih jsou uvedena z hlediska americké chronologie. U nás se objevovaly s rozdílem několika let.
Knihy pojednávající o časovém úseku zpracovaném v PC hrách Warcraft: Orcs & Humans a Warcraft II: Tides of Darkness
Warcraft: Den draka (Day of the Dragon) — Autor: Richard A. Knaak (2001).
Ke konci Druhé války se čaroděj Ronin vydává do Khaz Modanu, na Orky kontrolované území, aby odhalil spiknutí, jež hrozí zničit Azeroth.
Warcraft: Vládce klanů (Lord of the Clans) — Autor: Christie Golden (2001).
Obsah knihy měl být původně náplní hry Warcraft Adventures: Lord of the Clans (viz text o hře výše). Na stránkách Vládce klanů se dočtete o dětství a dospívání populární postavy světa Warcraft – orkského náčelníka Thralla.
Warcraft: Poslední strážce (The Last Guardian) — Autor: Jeff Grubb (2001).
Strážci Tirisfalu – řada mistrů obdařených božskou mocí. Každý z nich musí celé věky bojovat svou tajnou a osamocenou válku proti Plamenné legii. Medivh byl od narození předurčen k tomu, aby se stal největším a nejmocnějším členem tohoto vznešeného řádu. Od samotného počátku však byla jeho duše poskvrněna temnotou, která zvrátila ve zlo síly, jež měly bojovat ve prospěch dobra. Medivh, zmítaný mezi dvěma světy, a jeho boj s vlastní zlobou se stanou osudem celého Azerothu… a navždy změní svět.
Warcraft: Of Blood and Honor — Autor: Chris Metzen, jeden z „praotců“ světa Warcraft, (2001).
Hrdina této knihy, paladin, je zachráněný Orkem, tedy představitelem rasy, kterou do té doby považuje za krutou a poskvrněnou. Tato událost ho přiměje k přehodnocení dosavadních názorů. (Technicky vzato nejde o součást žádné série jako např. výše zmíněné romány. Warcraft: Of Blood and Honor zde uvádím jako doplňující info.)
Trilogie Válka prastarých (Richard A. Knaak, 2004—2006) pojednává o vpádu Plamenné Legie do Azerothu a je tzv. prequelem ke všem PC hrám Warcraft, stejně jako všem knihám věnovaným tomuto fantasy světu:
Warcraft: Studna věčnosti (The Well of Eternity)
Mnoho měsíců již uplynulo od zničující bitvy u hory Hyjal, ve které byla Plamenná legie navždy vyhnána z Azerothu. Nyní ovšem vrhl vír záhadné energie hluboko v horách Kalimdoru tři vysloužilé válečníky do dávné minulosti – do časů dávno před tím, než na svět vkročili orkové, lidé nebo dokonce vysocí elfové. Do časů, kdy temný titán Sargeras se svými démonickými nohsledy přesvědčil královnu Azsharu a její Urozené, aby očistili svět od nižších ras. Do časů, kdy byli dračí Aspekti na vrcholu moci – netušíc, že jeden z nich je brzy uvrhne do věku temnoty, která zcela pohltí svět jménem WarCraft.
Warcraft: Duše démona (The Demon Soul)
Plamenná legie je zde. Nesčetné množství démonů vedených mocným Archimondem nyní pochoduje Kalimdorem a v jejich stopách kráčí smrt a zkáza. V samotném srdci plamenné invaze leží Studna věčnosti – kdysi zdroj prastaré moci nočních elfů. Ovšem síly Studny jsou nyní pošpiněné a zvrácené, neboť královna Azshara a její Urození se nezastaví před ničím ve snaze přivítat na světě nově nalezeného pána: ohnivého vládce Plamenné legie Sargerase. Bránící se noční elfové vedeni mladým druidem Malfurionem Stormragem a čarodějem Krasem bojují v zoufalé bitvě s cílem strašlivý masakr démonů zastavit. Přestože už zůstává skutečně jen jiskřička naděje, světu přichází v nejčernější hodince na pomoc prastará síla. Draci – vedeni mocným Aspektem Neltharionem – ukuli zbraň s nepředstavitelnou mocí: Duši draka, artefakt schopný navždy vyhnat Legii ze světa. Ovšem její použití může stát nakonec víc, než by kdo mohl tušit…
Warcraft: Rozdělení (The Sundering)
V poslední, apokalyptické kapitole epické trilogie Válka prastarých musí dračí mág Krasus a mladý druid Malfurion riskovat skutečně vše, aby zachránili Azeroth před zkázou. Hrdinové přivedli na svou stranu trpaslíky, taury i srstnatce a doufají, že tak vytvoří alianci schopnou postavit se moci Plamenné legie. Neboť jestli Duše démona padne do spárů Legie, bude všechna naděje na záchranu světa ztracena. Konečné přichází hodina, v níž se střetne minulost s budoucností!
Ačkoliv následující knihy vycházejí pod hlavičkou World of Warcraft a sloganem „based on the best-selling video game“, žádná z nich se neodehrává v jeho době:
World of Warcraft: Cycle of Hatred — Аutor: Keith R. A. DeCandido (2006).
Děj je časově vymezen koncem událostí zpracovaných v PC hře WarCraft III a začátkem World of Warcraft. Román pojednává o komplikovaném soužití Orků a Lidí, kteří uprchli do Kalimdoru před démony a Nemrtvými.
World of Warcraft: Zrod Hordy (Rise of the Horde) — Autor: Christie Golden (2006).
Orkské klany kdysi dávno žily v idylickém světě nazývaném Draenor v relativním míru se svými záhadnými sousedy – Draenei. Velitelé Plamenné legie však měli s oběma nic netušícími rasami jiné plány. Démonický pán Kil´jaeden rozehrál temnou partii s cílem nejen vyhladit všechny Draenei, ale zároveň spojit všechny orkské klany v jedinou nezastavitelnou sílu poháněnou nenávistí a touhou po zkáze.
World of Warcraft: Tides of Darkness — Autor: Aaron Rosenberg (2007).
Kniha osvětluje události Druhé války (podrobně se jimi zabývá PC hra WarCraft II), kdy si Orkové dali za úkol zničit lidská království.
World of Warcraft: Beyond the Dark Portal — Autoři: Aaron Rosenberg & Christie Golden (2008).
Dílo je jakýmsi doplněním děje z her WarCraft II a Warcraft II: Beyond the Dark Portal.
Warcraft: Night of the Dragon — Autor: Richard A. Knaak (2008).
Pokračování knihy Warcraft: Day of the Dragon.
World of Warcraft: Rise of the Lich King — Autor: Christie Golden (2009).
Kniha pojednává o životě lordaeronského prince Arthase, jeho dětství, dospívání a událostech zpracovaných v PC hrách WarCraft III a WarCraft III: The Frozen Throne. Dílo se věnuje Třetí válce.
World of Warcraft: Stormrage — Autor: Richard A. Knaak.
Kniha se zaměřuje na události po porážce Krále Lichů. „Vzpomínka“ na Titány se mění v noční můru…
Warcraft nacházel, a stále nachází, cestu k srdcím fanoušků prostřednictvím PC her (singleplayer), MMORPG World of Warcraft, stolních her, herních karet, knih, komiksů, časopisu World of Warcraft: The Magazine a nyní i chystaného filmu. O tom, že jeho popularita v dohledné době vybledne, se dá úspěšně pochybovat. A ruku na srdce – kolik z vás by si to skutečně přálo?
super hra
Super hra!!!som na nej zaregistrovana a stoji to za to.
Warcraft 1? To byly časy. Na možnost označení až čtyř hráčů najednou jsem přišel samozřejmě až dlouho po dohrání. 🙂
Jednička, to jsou nostalgické vzpomínky. Jakožto dítko strategicky nevyvinuté jsem na taktiku kašlal a vesele cheatoval ;-))
Výborný
Výborný článek, ta hra(série) je opravdu dobrá. Otázkou zůstává, proč jsou ostatní hry tak špatné ? Mezi slepci jednooký králem a kdo má obě oči je zjevením. A W je dvouoká hra.
Článek
Pěkný článek. Chce to víc takových!
Warcraft Adventures: Lord of the Clans
Vážně škoda, mohla to být dobrá hra! Dobře, že se o tom autor zmínil.
Jak to teda bude s dalšími díly? Co třeba StarCraft?
Z historie světa Warcraft
Pro připomenutí děje prvních her: http://zajimavosti.net-mag.cz/?action=art&num=1121
Další hry
Co takhle další herné série? 🙂
WoW
A nebyl by článek o WoW? :-))