Far Cry získal pozornost herních médií i samotných hráčů hned prvními obrázky a trailery. Devizou byla grafika, ostatně jako vždy snažící se trumfnout konkurenci… a tentokrát nadmíru uspokojivě za použití atraktivně zpracované vegetace a opět o něco realističtějších vodních ploch. Má však kromě pěkně vypadajícího zpracování Far Cry i něco navíc, aby se z něj nestala jen další smutná ukázka trendu poslední doby, kdy co dobře vypadá, bývá většinou i v přímém poměru neoriginální a tuctové?
FC je rozhodně nejlépe vypadající hrou poslední doby: džungle tropických palem a kapradin společně s dokonalými světelnými efekty a překrásnou hladinou okolního oceánu nechává hráčovu fantazii líně plynout a vyvolává podobně lákavé představy jako letáky některých cestovních kanceláří. Ale oproti důvěřivým českým rekreantům máme my hráči jednu výhodu: z cest za exotikou máme cestu domů jistou. Naše vakace budou trvat dost dlouho na to, abychom si nezačali připadat jako v tuctové střílečce, ale ani ne moc krátce, aby nebylo možné nařknout autory z lenosti.
Na tropické souostroví se hráčova postava Jack Carver (samozřejmě bývalý člen speciálních jednotek) dostane po nepříjemné katastrofě v podobě (na trup výletní jachty zaměřené) rakety s výbušnou hlavicí…Probouzí se v podmořské jeskyni a jedinou šancí, jak si užít trochu té dovolené, je dostat se ven na sluníčko a na pláž (cestou pozabíjet pár po zuby ozbrojených chlápků), najmout si taxík v podobě kulometem opatřeného džípu (po vystřílení celého tábora po zuby ozbrojených chlápků, dále jen PZOCH), dojet k hotelu (s hromadou PZOCHů za zády), najít recepci (plnou krvežíznivých geneticky upravených šimpanzů bojujících více s PZOCHy než s vámi), dojít do pokoje (ovládaného podobně upravenými gorilami) a k večeru vyrazit na venkovní párty (účastníci: taneční studio PZOCH „Tančíme s kulkami“, cateringová společnost “Genetický Mutant a klon”, moderuje Šílený Vědec, jako garde poslouží Tajemná Dívka ze Speciálních Služeb. Zvláštní program: záchrana světa.)… za takový výlet by se u společnosti FXXXer aneb Rybář platilo víc než za start z Bajkonuru! A to nemluvím o projížďce na motorovém člunu, prolétnutí se na rogalu, setkání s klony Arnolda Schwarzeneggera třímajícími raketomet a tak dále a tak dále…
Proto ale máme Far Cry, abychom neplatili více než je třeba a nemuseli riskovat nervy na letišti a malárii.
Jak je znát, příběh je celkem fádní a předvídatelný. Avšak o něj tady jde až někde v páté řadě u východu ze sálu. I přesto si však ke konci dovolí celkem zajímavý zvrat.
Abych popis hry zjednodušil, představte si tuto kombinaci her: Aliens versus Predator + Operace Flashpoint + Half Life a přidejte notnou dávku nesmrtelnosti hlavního hrdiny a zhruba o pár desítek hektolitrů krve navíc. Zapomenout také nesmíme na americky drsný příběh a hollywoodská klišé… to všechno je Far Cry. Navíc opět o něco zvednutá laťka grafické náročnosti a pěkný singleplayer. Bohužel, multiplayer se nevyvedl, ale od toho jsou jiné tituly.
Hromada vojáků, boje v džungli, vyčkávání i rychlá akce, tajné laboratoře, realistické modely zbraní i fyziky prostředí, zvířecky rychlá a zákeřná monstra, jízda v celkem pěti různých dopravních prostředcích (včetně nakladače beden „ještěrky“).
Nepřátelé jsou na poměry FPS (First Person Shooter) celkem inteligentní a jejich chování je velmi nepříjemně realistické: kdykoliv to jde, obcházejí vás, pořád se za něco kryjí, granáty hází skutečně bravurně a pocit skutečného střetu navozuje nejen smrtelné chroptění a řev, ale i udělování rozkazů či nevěřícné výkřiky a výhružky. Bohužel, fungují jen v předem ustanovených zónách rozlehlých map, a proto tam, kde se zóny kryjí, dochází k zajímavým situacím (vojáci ignorují mrtvá těla nebo občas i to, že jejich kamarád o metr dál dostal za ucho dávku z MP5 s tlumičem).
Další problém jsou chodby podzemních komplexů, ve kterých většinou není za co se krýt a granáty se odráží od stěn. V tu chvíli jsou vojáci naprosto neschopní vyrovnat se zažitým reflexům a postupům zkušeného FPS hráče ani na nejvyšší obtížnosti. Proto tu však máme zmutované opičky a lidské bytosti, jejichž rychlý pohyb a bestialita fungují stejně jako u vetřelců v AvP.
Zvukové studio si zaslouží velký podíl hráčovy pozornosti (a že si o něj během hraní říká!). Málokterá hra dnes tak moc staví na atmosféře zvukové kulisy, bez které by všechny ty děsivé okamžiky vyzněly celkem bez účinku… hudba je obstojná, v dnešní době však již nepřekvapí.
Duo Crytek/Ubisoft naservírovalo příjemnou herní hostinu o několika zajímavých chodech, které se za poslední měsíce vyrovná málokteré menu. Po zklamání v podobě Unreal II jsem si zpravil chuť a nažhavil se na Half Life 2. Dovolenou v tropickém pásu s cestovkou Far Cry vám mohu jedině doporučit.
Hm, hm, Doom trojka je lepší. Vypadá stokrát líp a hw náročnost má poloviční. A to nemluvím o atmosféře.
Souhlasím s tím, že jeho nároky jsou nižší, což je diskutabilní výhoda, ale jinak se hry nedají srovnávat. Schválně jsem uvedl pouze Half-Life 2 a ne Doom III, protože Doom je úplně o něčem jiném. Je právě o atmosféře, která je úžasná, ale jinak se obě hry rozchází zaměřením.Far Cry je hollywoodský akční trhák převlečený do počítačové hry. Doom III je vrcholné dílo ve smyslu toho, jak dokáže PC hra zpracovat hororové téma. Obě hry dosáhly svého cíle. Samozřejmě nelze Far Cry k Doom III přirovnávat co se týče přínosu hernímu nebi – oba tituly jsou v něčem výjimečné. Nebýt Tvého komentáře, srovnání bych se vyhýbal do poslední tečky.
Pravda, umění se s konzumní produkcí příliš nesnáší.
Jen bych z dovolením podotknul o té údajné nesmrtelnosti hlavního geróje, že pokud hrajete na vyšší, či střední obtížnost, tak některé milé pasáže opakujete třeba desetkrát, než je přežijete…