Dejte do hrnce úspěšnou sérii Heroes of Might and Magic, přidejte spoustu invence a nápadů, vynikající 3D grafiku, fantasy nádech, neokoukaný systém bojů a dostanete Etherlords…
Ve chvíli, kdy každý příznivec fantasy netrpělivě očekává čtvrtý díl série Heroes of Might and Magic, a v době, kdy se za nevelké pozornosti vyvíjí obdobná hra Disciples 2: Dark Prophecy, se na trhu objevuje hra Etherlords. Ta je inspirovaná právě výše zmiňovanou trilogií, a přesto je tolik odlišná…
When the old time come to an end and ether flows freely through the air…
Jednou za tisíc let se 4 slunce, která svítí obyvatelům planety honosící se jménem World of Lords, spojí na obloze v jedno v tiché a výhružné konjunkci. Pověst říká, že nastane Čas změny. Hory, pláně, oceány ani moře neodolají a svět se změní… Znovu a znovu, pravidelně každý konec milénia. Chaos a obnova vstupuje do světa i v tento okamžik. Rasy Chaosu – Synthetové a Chaotové – vytvořili spojení proti dvojici Života – Kinetům a Vitalům. A každým mrknutím oka se blíží osudný okamžik, kdy začne rozhodující závod k Chrámu času. Zde podle legend sídlí Bílý lord, který vládne celému světu. A zde se má rozhodnout o další budoucnosti planety a jejích obyvatel… Kdo se ujme vlády na dalších tisíc let? Kdo se bude pyšnit titulem “Lord of the Lords”, o tom rozhodnete vy a vaše volba…
The way of the lord is found in ether…
Etherlords vás zanese do světa, v němž vládne magie. Do světa kouzel, do světa plného éteru. A právě éter zde plní náhražku tradiční many a vám nezbude nic jiného, než si jeho zásoby hýčkat. Opatrně jako malé děťátko. Ale samotný éter nebude v žádném případě stačit. Co budete potřebovat víc? To si řekneme až za chvíli…
Stejně jako Heroes 2, také Etherlords nabízejí možnost dvou kampaní – chaosu a života. Na světě našly své místo čtyři rasy. Synthetové jsou svou podstatou stvořeni z živoucího masa a chladného, neživého kovu. Již pohled na ně odrazuje a jsou postrachem pro svoje okolí. Chaotové žijí pouze pro boj a zabíjení. Jsou nejlepšími bojovníky. Jekot bitvy je pro ně totální extází a smrt je pouze nicotná nezbytnost. Lesy a země Vitalů jsou plodné, žije zde pestrá škála spokojených živočichů, ale život každého jedince je ceněn vahou celého druhu. Kinetové jsou neobyčejně rychlí. Jejich pláně jsou studené a stejně studené jsou i jejich myšlenky. Zasvětili svůj život logice a filozofii. A tak máte na výběr, zda chcete hrát za zrádné Chaoty s podporou Synthetů, či zda si raději vyberete Kinety a za svými zády ucítíte tichý souhlas Vitalů. Pochopitelně jsou mezi všemi rasami velké rozdíly ve způsobech boje, typech kouzel i jednotek, což vyplývá z různých charakterových vlastností. Boj za každou stranu tedy přinese naprosto jiný zážitek. Příběh je vyprávěn mezi misemi mluveným slovem, a ač není ničím výjimečný, přesto plní svou hlavní úlohu – stmelit to kvantum misí a motivovat hráče k plnění dalších úkolů.
Kromě tradiční možnosti Single Mission nabízí Etherlords naprosto ojedinělou variantu, a tou je Duel. Ta vyplynula z velmi originálního přístupu tvůrců k bojové části hry. Možná vám vytanula na mysli asociace s hrou Magic the Gathering a jejím karetním Duelem. A ani nevíte, jak moc jste byli blízko…
Art of war is expected of him who commands
Etherlords se sestává ze dvou základních stavů. První možností je tahový pohyb po mapě (adventure mode), zabírání dolů či obchodů ve stylu Heroes. Do očí při prvním spuštění bije krásná 3D grafika, kterou si můžete dle libosti přibližovat a oddalovat, stejně jako můžete s celou mapou rotovat kolem dokola. Na počátku vlastníte jedno město a jednoho či více hrdinů. Hlavním rozdílem je zde skutečnost, že bojovníky nebude podporovat obrovská armáda jednotek, a tak není možné válcovat jednoho nepřítele za druhým pomocí stovky černých draků. Budovy a místa, jež můžete s hrdinou navštívit, jsou velmi různorodá a jejich počet nezanedbatelný. Hrdinové se zde nepohybují okamžitě po udání cíle, ale až po stisknutí tlačítka na ukončení kola, což je možná trochu nešikovné, protože i kvůli pouhému jednomu kroku musíte obětovat celý tah. Město, které můžete mít pouze jedno, slouží pouze jako základní pevnost a nestavíte v něm žádné budovy. Dává vám určitý počet surovin a s jeho pomocí kouzlíte globální magii. Do skupiny globální patří “vyvolání” dalšího hrdiny, etereální útok na hrad nepřítele nebo vystavění strážné věže, kterou lze později vylepšovat (jako téměř všechno v této hře). Stejně jako je město základní, je také nejdůležitější budovou, protože jeho ztráta znamená konec mise. Život města se sestává ze součtu životů hrdinů a jeho zničení je otázkou několika kol nájezdů (žádné dobývání se nekoná, zde stačí pouze fiktivně bušit do hradu každý tah). Surovin je celkem osm, z toho sedm pevných a poslední osmou je éter. Co se ostatních surovin týká, mají zajímavé názvy, posuďte sami: kořen mandragory, černý lotos, krvavý rubín, jedovatý smaragd, hvězdný safír, kouřový briliant a zmražený plamen. Hlavním zdrojem vaší síly je ale éter – pro ten jsou typická naleziště, jež se vyskytují ve čtyřech barvách – pro každou rasu odlišných. Pokud obsadíte jinou barvu než svoji, dostanete pouze poloviční příděl éteru. Všechny zdroje a obchody, vyjma těch, jež se týkají éteru, mohou být “upgradnuty” o dva levely za příslušný obnos surovin. Tím dosáhnete zvýšení produkce, prodeje nových kouzel či slevy na cenách run. Pouze s adventure módem by pochopitelně hra nemohla vystačit, a tak je tu druhý stav, a tím je boj (tactical mode).
Jakmile se ocitnete v dosahu nepřátelské jednotky, hra se přepne do soubojového módu. Ten je hlavní substancí celé hry a dává Etherlords úplně jiný nádech. Jak jsem uvedl, nekomandujete zde žádnou armádu, ale pouze s sebou ve váčku vozíte runy, jež pak můžete v bojích používat. Nekonají se žádné přímé souboje vašeho a soupeřova hrdiny, “pouze” za pomoci summoning kouzel přivoláte některého z obrovského výběru pomocníků (samozřejmě záleží na vašem levelu a na runách, které držíte v ruce – v jednu chvíli můžete mít maximálně 6). Souboje se díky různým podpůrným kouzlům (celkový počet se pohybuje kolem tří set), rozdělení na útočnou a obrannou fázi a díky náhodnému faktoru mění ve velké taktické bitvy. Ano, čtete správně, již nejde o rozdrcení soupeře hrubou silou, naopak musíte jemnými finesami přelstít počítačového (či živého) soupeře. O porážce silnějšího (rozuměj na vyšším levelu) hrdiny si můžete většinou nechat pouze zdát. Navíc se tato všeobecná pravda vztahuje i na obyčejné strážné jednotky, již disponují také svou úrovní a dokáží vám leckdy zavařit svými kouzly mnohem více než nepřátelský hrdina v závěrečném souboji. Kouzlit můžete v jednom tahu, kolikrát chcete, omezeni jste pouze množstvím éteru a počtem run ve vaší ruce. Vaše útočná fáze je následována obrannou fází nepřítele, kdy může proti vaší útočící jednotce vyslat na obranu svoji, a tím zhatit váš útok. Poté se situace opakuje v obráceném gardu. Pokud váš služebník útočil, nemůže v tomtéž tahu bránit, stejně jako nemůže do boje zasáhnout právě vyvolané monstrum (nic neplatí stoprocentně, a tak se najdou jednotky, pro něž tato pravidla neplatí). Boje jsou jednoznačně vyvedeny velice efektně, ačkoliv se možná někomu mohou zdát lehce zdlouhavé… Hra však i zde nabízí několik užitečných urychlení, poté, co se vám efekty trošku okoukají.
Runy se z balíčku generují náhodně, podobně jako ve výše zmíněné hře Magic The Gathering. Ostatně podobnost bojů v Etherlords se souboji karetní hry MtG není jen první dojem. Tyto dvě hry mají opravdu hodně společného a hráči Magicu si tuto část hry bezpochyby zamilují. Kromě základních run (cantrips) vyšší runy po zakouzlení zmizí a s ohledem na možnost mít s sebou pouze 5 run od každého druhu je pochopitelná existence rune shopů. Zde si můžete za nemalý úplatek doplnit své runové zásoby. Určitě byste ale dlouho nevystačili s kouzly, která vlastníte na počátku, a proto jsou zde také kouzelné obchody. Můžete obětovat jedno ze svých 15 kouzel a vyměnit je (za příslušný úplatek) za dle vás vhodnější a silnější kouzlo, přičemž si takto můžete přebudovat celou skladbu svého váčku. Každý obchod se specializuje na určitý typ kouzel, a tak je zaručeno, že i v pozdějších úrovních vám bude mít hra co nabídnout.
Vlastnosti hrdiny se vyvíjí. Zatímco životy a rozsah vašeho dohledu přibývají po postupu na další úroveň samy, vám je umožněno volit z velkého výběru speciálních vlastností. Ty jsou opět generovány náhodně a vždy je na výběr z tří možností. Hra vám také umožní vylepšit již stávající schopnost. Dovednosti mají tři stupně. Další nezanedbatelnou skupinou jsou artefakty. Plní zde jinou funkci, než na kterou jsme si zvykli z podobných her. Každý artefakt obsahuje kouzlo a jeho použití je možné pouze během boje, přičemž vždy určitou dobu trvá, než se předmět dobije a je připraven k dalšímu použití.
Samotné boje si můžete vyzkoušet a hrát i bez nutnosti tahově-strategického rozhraní. Umožňuje to volba Duel. Zde si zvolíte sadu run a hrdinu, s nímž chcete souboj absolvovat, a vyberete (ale nemusíte) soupeře. Jaké však bylo moje zklamání, když jsem se pokusil navolit jako svého protihráče druhého humanoida. Jednoduše řečeno, tuto část hry můžete absolvovat pouze proti počítači (co se hry na jednom počítači týká), což je určitě škoda a tvůrci si mohli přidělat ještě trochu práce a tuto nesmírně zábavnou variantu do hry přidat.
Ether enslaves those who obey it and destroy those who do not…
Ani taková hra jako Etherlords se však nevyhnula několika chybám. Je škoda, že ruští autoři (ano, ruské týmy se stále silněji prosazují na světovém herním trhu) nepřevzali z Heroes také vybavování postavy, které bylo mou oblíbenou zábavou v této sérii, ačkoliv je pravdou, že kvalitní zbroj, zbraň a štít dělaly z vašeho hrdiny téměř neporazitelné monstrum. Zde se takové situace nedočkáte, a tak budete ke každému souboji nastupovat s nejistotou ohledně výsledku. Možná je trochu škoda, že u každé mise si můžeme (podobně jako v datadiscích k Heroes 3 či u Heroes Chronicles) zvolit individuální obtížnost. Přijde mi to zbytečné. Když už autoři chtěli hru zpřístupnit i mladším a nezkušeným hráčům, mohli volbu obtížnosti zakomponovat do úvodu a neobtěžovat s ní před každou misí. Co se délky týká, určitě vás Etherlords nezklamou, a tak pro mne bylo největším rozladěním jiné zjištění. Můj hrdina, s nímž jsem se tak dlouho piplal, na konci mise zmizel a na počátku navazujícího úkolu na mě čekal naprosto neznámý nováček. Hrdinové se prostě nepřenášejí do následujícího levelu, a to je velká škoda.
V Multiplayeru absentuje oblíbená možnost Hot Seat. V tomto směru nepřichází hra s ničím novým a umožní hru po síti, Internetu prostřednictvím GameSpy. Pokud jste příznivci multiplayeru v Heroes of Might and Magic, nepochybuji o tom, že vás pohltí také souboje s lidskými protihráči v Etherlords. Velký důraz je v multiplayeru kladen také na diplomacii, které si v obyčejném tažení proti počítači příliš neužijete. Přesto samozřejmě i s počítačem můžete uzavírat pakty o neútočení, sdílení obchodů či pole viditelnosti, nebo si s ním vyměňovat suroviny či artefakty. Ale není to pochopitelně tak dramatické, jako jednání se skutečnými protihráči.
Rozhodně se hry přes její počáteční obtížnost nebojte už proto, že vás vašimi začátky provede velmi přívětivý a přehledný tutorial, k němuž se lze kdykoliv v průběhu hry vrátit. Dále vám pomáhají také kontextové nápovědy u každého tlačítka po podržení pravého myšítka. Ovládání je velice přehledné a intuitivní již po několika bitvách a ničím výrazným nerozptyluje od atmosféry. Ta je ve hře velice hutná a hodně jí v tom napomáhá také pohádkové vizuální zpracování.
Grafika je opravdu pěkná. Počínaje od nápaditého intra, přes líbivá menu a tahovou část až po vizuální zpracování kouzel a vašeho bojového snažení. Nádherné zpracování více než 120 jednotek, čekajících na vyvolání, či efekty při třech stovkách velmi originálních kouzel opravdu lahodí oku. Hrdinové se pohybují pomocí zvláštního dopravního prostředku, který se neodvažuji popsat, ale jeho obrázek by se měl povalovat někde kolem. Hudební doprovod je vynikající (což se naštěstí v poslední době stává dobrým pravidlem) a muziku rozhodně zesílíte více na úroveň zvukových efektů, které ale v žádném případě nezaostávají za zbytkem technického provedení. Hlavně je pěkné poslouchat svého hrdinu při vyvolávání kouzla či zvuky boje.
Lord of the lords has to be indiscriminate and ruthless as ether itself…
Etherlords určitě nejsou hrou pro každého. Rozhodně ani u fanoušků série HOMM není zaručený stoprocentní úspěch, obzvláště díky odlišnému ztvárnění bojů. Naopak noví nadšenci se rekrutují z řad příznivců hry (ať už karetní, či počítačové verze) Magic the Gathering. Pokud tedy máte doma několik balíčků karet (pochopitelně magikovských) a každou svou volnou chvíli trávíte s přáteli nelítostnými souboji, nezbývá než vám tuhle hru přednostně doporučit, spolu s přičtením jednoho bodu ke konečnému hodnocení. Pokud jste hráli pouze Heroes a chcete zkusit něco jiného, doporučuji nejdříve demoverzi, z níž pochopíte základní principy hry a zjistíte, zdali vás zaujme. A totéž platí i pro ostatní stratégy. Etherlords jsou prostě jiní. Jsou bezpochyby velice vyvedeným a poctivým kouskem softwaru, který vám zaručí dlouhé hodiny fantasy tahově-strategické zábavy, která tu již dlouho nebyla.
Zdroj: GAMEPORT
Je to celé hezké, ale…
Možná teď píšu pro někoho “kacířský” odstavec nebo naprosto nepochopitelný komentář, ale tolik jsem z článku vyrozuměl, že dominantou hry pro jednotlivého hráče jsou kampaně a scénáře. Proč už zase nějaké kampaně a scénáře?! Proč nemůže pro změnu jednou vzniknout hra, které je naprosto volná ve svém určení ? Stačí naznačit : tady máš své území, tady je území ostatních a je jenom na tobě co s tím vším uděláš. Braň se, dobývej, intrikuj, uzavítej pakty, zrazuj ! Když padne jeden nepřítel (a ty zabereš jeho území), tak se jistě někde objeví jiný. Prostě ať tě nikdo netahá za ručičku a nevnucuje žádné příběhy natož podmínky kampaní a scénářů. Ať to celé trvá nekonečně dlouho. Hra Heroes of Might and Magic (myslím, že III) měla aspoň editor kampaní a map, ale ani ten mě nepustil z “kleští” editované kampaně. Možná si teď asi většina nebo všicni myslí, že to bez kampaní apod. nejde. Myslím že jde. Mimochodem článek je dobrý – docela obsáhlý, takže člověk si o hře udělá dobrou představu.