Advanced Dungeons & Dragons

Určitě mnozí z vás hráli nebo ještě hrají Dračí doupě. Víte ovšem, že je to pouhopouhá osekaná kopie??? Originál je v mnohém lepší a v tomto článku vám trochu té originality nastíním…

Než budu psát dál, musím upozornit, že Dračí doupě nezavrhuji, sám jsem ho pár let hrál, ale je možné, že se zde objeví negativa, která by zarputilý hráč nesnesl. Každopádně budu psát spíše o AD&D a DrD bude jen pro srovnání (i když i to nemusí být přesné, protože je to přece jen už několik let, co jsem hrál tuto lokální českou verzi…).

V AD&D jsou mnohé rasy na výběr a nemusíte být omezení jen humanoidními tvory. Hrát za orca, skřeta nebo cokoliv jiného není nemožné. Ostatně jako jinde, záleží na tom, kde se dobrodružství odehrává a kdo tam žije. Vše je na DMovi (Dungeon Master). Existuje spousta knih k různým astrálním rovinám a světům a pokud jste zvědaví, co vás čeká např. ve Forgotten Realms, Dragon Lance případně Ravenloft, není problém. Seženete pár dolarů a máte originální příručku pro daný svět, náboženství, historii, zbraně, rasy atd. atd. Vřele doporučuji hrát ve vašem oblíbeném prostředí a dokonale znát reálie. Přece jenom mít svět, kde jsou lidé, elfové, trpaslíci a jiní běžní tvorové, které vytvoří nějaký člověk na papír, není profesionálně udělaná kniha…

Obrovská volnost spočívá ve vytváření postav. Když jste v DrD měli už předem promyšlenou postavu, stačilo naházet pár vlastností a během pár minut se hrálo. Samozřejmě ne u každého, ale jednoduše absolutně vše v DrD je předělané takovým stylem, aby vše bylo jednodušší, rychlejší a snad i zábavnější. Nebudu se s vámi o tom hádat, ale pokud někdy zkusíte originál, ke kopii se těžko vrátíte. Já jsem to zkusil a musel jsem toho rychle nechat.

Když si naházíte charakterové vlastnosti – každá vlastnost má dvě podvlastnosti, např. u Dexterity – obratnosti máte Balance a Aim, kde vyšší Balance podporuje obranné číslo a Aim střelbu,otvírání zámků, okrádání. Postava se vytváří bodovým stylem, to znamená, že dostanete body vždy podle povolání, rasy a za ně si „platíte“ vlastnosti, kterými bude vaše maličkost oplývat. Ať už třeba infravize, odolnost vůči ohni, tvrdá kůže (bonus na AC, AC viz. níže) nebo přístup do kouzelnických sfér, schopnosti zloděje, druida atd. Existují i kity, což jsou trochu předdefinované postavy jako třeba zvěd, pirát, mudrc, ale musíte splňovat určité podmínky. Díky kitům získáte nějaké bonusy a postihy. Záleží jen na vás, ze zkušenosti vím, že většina lidí hraje bez nich a vytvoří si třeba zvěda čistě podle sebe. Když víte co budete, musíte si dát pár bodíků do nezbraňových schopností. Těch je opravdu hodně a výběr máte od hrnčířství po létání na okřídlených potvorách a astrologii. Následuje výběr zbraní, tedy se kterými budete umět bojovat. Obyčejně vám body vyjdou tak akorát na jednu zbraň, kterou budete ovládat lépe (bonusy na útok, poškození, více útoků v kole) a maximálně ještě jednu, kterou pouze zběžně máváte. Potom už stačí jen nakoupit vybavení a můžete hrát. Ovšem při vytváření postavy máte tolik možností, variant a tak málo bodů, že nemůžete mít hned všechno a i tři hodiny prosedíte nad pravidly a budete přemýšlet a přemýšlet…

Samostatnou kapitolou je boj. Pokud si dobře vzpomínám, tak v DrD se jednou kostkou určilo, jestli jste zasáhli a za kolik životů. Zde to není tak jednoduché. AC – armor class = obranné číslo je tím lepší, čím je nižší (i pod nulu). Základním numerem je THAC0. Neboli To Hit AC 0. Pokud má nepřítel THAC0 14, vy na sobě pobitou koženou zbroj = AC 8, musí protivník hodit při útoku na dvacetistěnné kostce 6 a výš. Pokud máte AC třeba –2, musel by hodit 16 a výš. Jakmile zjistíte, že jste zasáhli, podíváte se na rozsah poškození u té které zbraně a hodíte si takovou kostkou, jakou potřebujete. Taková hůl má poškození 1 – 6, takže zde je to jasné. Každá zbraň má tedy jinou účinnost. Na začátku kola si samozřejmě házíte na iniciatuvu,tedy kdo bude útočit první. Boj se dá zjednodušit i nesmírně zkomplikovat, záleží jen na vás, podle jakých pravidel hrajete.

To bylo trochu k boji. A jak je na tom magie??? Jsou kněžská a kouzelnická kouzla. Přístup do vyšší sféry získáváte každou lichou úroveň, tedy 1., 3., 5… Kouzelník má úrovní 9, kněz 7. A mít v repertoáru kouzla 5. a vyšší úrovně, to už opravdu stojí za to. Podle originálních pravidel má každá magicky pozitivní postava možnost namemorovat si určitý počet kouzel na den. Záleží na inteligenci případně moudrosti. My osobně jsme si stáhli jiný systém z netu, kde se hraje na magenergii. Vymyslet to tak, aby kouzelník nebyl moc silný nebo slabý je opravdu kumšt. Zkoušeli jsme to půl roku, ale pořád to bylo nevyrovnané. Teď už snad máme ty pravé tabulky a vše zatím funguje perfektně. Kouzla se dále dělí do kouzel ze sekce: abjuration, conjuration, all, divination atd. Každá skupina má kouzla jiného typu a vy si na začátku musíte vybrat, co chcete a co obětujete. Nikdy by neměla být postava, která umí všechny sféry!

Další věc, přesvědčení. Zde to není tak extrémně popsané jako v DrD. To znamená, že i když jste zákonně dobří, nenecháte se zbytečně zabít drakem, jak je, mám pocit, psané v DrD. Dobro, neutralita a i zlo se dělí do dalších 3 skupin. Můžete být lawful good, neutral good, chaotic good apod. Vysvětlení jednotlivých podskupin by bylo na delší čas, jenom můžu říct,že zde si snad každý vybere to své.

To by bylo velice stručně ohledně pravidel. Jak je to ale s hraním? Každé dobrodružství záleží z 80% na tom, kdo ho vytváří a vede. Pravidla jsou až na druhém místě. Každopádně hraní AD&D je radost. Příšer je víc než dost a kniha Dungeon master je opravdu tlustá a velice pěkně ilustrovaná. Takže si zde užijete opravdovou exotiku. Průběh hraní se nezadrhává, boje jsou velice svižné. Ovšem pokud chcete, není problém si doobjednat třeba Combat and tactics, a potom můžete hrát jeden maličký soubůjek třeba 2 hodiny. Komplikovanosti se meze nekladou. Parádní je právě to, že všechny pravidla a tabulky jsou dělány tak, aby jste podle nich buď hráli, nebo se na ně ani nepodívali. Záleží jen a jen na vás, jakou hru si vytvoříte, jestli pojede jen podle tabulek a budete se striktně držet pravidel, nebo si polovinu vymyslíte sami a budete se bavit královsky podle toho, co vyhovuje vám. Ostatně taky o tom to je, o ZÁBAVĚ. Ne o hádání se nad pravidly a snažit se DMa přesvědčit, že pravidla jsou taková a že vy ještě nemáte být mrtví :-). Věřím tomu, že se vám často stane, že zabřednete do hádky a hodinu stojíte na jednom místě a řešíte třeba absolutní malichernosti jen proto, že se do všeho tak zažerete a nechcete se podvolit. I o tom to je. Vím to z vlastní zkušenosti. Akorát je nespravedlivé, že DM má vždycky pravdu a když náhodou nemá, tak je to jedno, protože vás drží v hrsti :-).

Každopádně vám musím jen a jen doporučit zkusit si zahrát tento jediný originál. V současné době je už na trhu 3. revize a pokud vím, tak je tam prý celkem hodně změn k lepšímu, sám jsem neměl možnost si vše prohlédnout dopodrobna. V celém článku vycházím z 2. edice. Takže pokud umíte anglicky, máte tak 2500,- (Player’s handbook, Skills and powers, Dungeon master – každá kniha stojí tak 800,-) a kolem sebe kamarády, kteří by to rádi zkusili, rychle pište objednávky.

Schválně, kdo z vás měl nejhorší smrt??? Já osobně jsem byl na výpravě na záchraně naší mladé kouzelnice (byl jsem zloděj trpaslík), kterou chtěli zbaběle upálit na hranici. Podařilo se nám ji zachránit, ale při osvobozování zajali kamaráda válečníka. Takže při transferu do města za mříže jsme ho zkusili osvobodit. A co se nestalo??? Zajali i mě :-). Z vězení jsem nakonec uprchl, ale asi po 2 hodinovém šplhání a skrývání se ve městě mě opět chytili – můj kontakt, ke kterému jsem se chtěl uchýlit, moudře, ale zároveň i zbaběle odmítl otevřít dveře. No, a jelikož jsem měl opravdu spoustu nepřátel, dali mi do jídla jed. Ten mě ovšem nezabil, pouze dostal do kómatu podobného smrti. Takže jsem měl pěkný pohřeb, přišli přátelé, podívali se a odešli. Já jsem se za 12 hodin probudil a… Holt, pohřbený zaživa. Pěkné, ne? Jenom mě mohlo těšit, že magické věci co jsem měl na sobě jsou se mnou ještě do teď :-).

Pokud bych měl hodnotit, tak musím dát maximální známku. Protože lepší stolní hru neznám a ať si Vampiristi, Shadowruneristi, Magicáři (hrál jsem pár let), Doomtroopeřisti a kdo ví kdo ještě, říkájí co chtějí!

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Adad a Drd
    Zdravím …. Karle … alias velký
    Stiriusi … ta posledni schuzka co
    jsme si dali nebyla k zahozeni
    Co se tyce tady tohoto clanku si
    myslim ze jsi Adad trochu predcenil
    Ten system souboju a podobne je
    sice pekny nicmene oproti Drd moc
    narocny … a co se tyce te propra –
    covanosti … zastavam jedno heslo

    V jednoduchosti je sila …

    Pozn.:

    Kdyby existovalo neco mezi Adadem
    a DrD … zvolil bych to ” Neco “
    Jako vhodny kompromis obou stran
    Zdravi … Fist …

  2. Fantasy hry..
    Co se týče článku je napsaný velmi dobře (dokonce i docela vtipně,smrt Trpaslíka mě dostala),a máte určitě pravdu že Dračí doupě svou pevnou linijí silně omezuje a zanedlouho přestávaá stačit,bohužel sem neměl možnost vyskoušet ADaD ale začal sem hrát Český amatérský výtvor Fantasy,(dá se vyhledat na seznamu),Neposkytuje sisce tolik prostoru jako ADaD, zato má (podle mého) lepší soubojový systém),tadle hra mě začala hodně bavid a řekl bych že je velmi dobře kondtruovaná,ovšem ADaD má mnohem vjedší podporu a zásobu pravidel+světů díky své oblíbenodti nicméně si myslím že jde o velmi zajímaví počin…

  3. Osobně mám dost velké skušenosti jak s ADaDem tak DrDem a tak můžu porovnávat. Na ADaDu se mi zejména nelíbí systém memorizování kouzel (systém magické energie je mnohem mnohem lepší) dále rozsahy zranění u zbraní , poměrně velká složitost pravidel,která není vázána na zábavnost a za poslední systém přesvědčení který je ještě víc nepoužitelný než v DrD. Mimochodem tvoje smrt nic moc znám lepší 🙂

  4. AD&D vs. DrD
    Osobně jsem Dračáku za hodně vděčný, kdybych se jako k první hře dostal nejdříve třeba právě k AD&D, tak bych asi na RPG zanevřel… Ale nyní můžu celkem s lehkou myslí prohlásit, že AD&D se mi líbí několikrát více. Je propracovanější a nabízí tak hráčům více jistoty a DM ušetří všechna nová pravidla čas – stejně by je musel pro DrD vymýšlet. Už na to přišel i Altar a začal vyvíjet tzv. DrD+, které má být komplexnější.

    Pozn. 1: AD&D vyšla pouze druhá edice, třetí edice vyšla pro D&D a je zase trochu o něčem jiném…

    Pozn. 2: Fiste, pokud hledáš něco mezi AD&D a DrD, pak pro tebe mám jednoduchou radu – pořiď si AD&D a zvol si jednodušší z dvou nabízených systémů dovedností. Zapomeň na všechna nepovinná pravidla a pro jistotu i na některá pravidla pro boj.

  5. AD&D vs. DrD replay
    Díky za upřímnost Rodericku, ale AD&D nezvolím asi a zejména proto, že těch modulů a všeho je kolem tolik mnoho, že by se v tom jeden utopil. Stačí se podívat na net. Já raději zůstanu u toho starého dobrého DrD – kde jsou všechny pravidla pohromadě a když díky své jednoduchosti zaostává za zahraničními konkurenty – stále je to dobrá hra. Co se týče nepovinných pravidel a pravidel pro boj, opět se vrátím k heslu v jednoduchosti síla. Hráči chtějí rychlost v souboji – ale chtějí také spravedlnost. Spravedlnosti je podle mě v AD&D až příliš a v DrD naopak velmi málo.Fist(doufám, že se někdy na Fantasyplanet.cz zase přihlásím, opět se mi to nějak nedaří – kdo ví proč) … ?

Zveřejnit odpověď