Myslím, že se tu nesetkám s nikým, kdo by nečetl nějakou knihu, kde se vyskytla scéna s dobýváním či bráněním domovského hradu před velkým a zlým nepřítelem. Ať už byla kniha jakákoliv, nakonec si z ní čtenář odnesl pocit, že bránit hrad, který je postaven na vysokém kopci, obklopen vodními příkopy a trojitými hradbami s nespočtem vysokých věží je celkem pohoda. Tato hra vás přesvědčí o opaku.
Hru Stronghold má na svědomí FireFly Studios a jedná se o real-timovou strategii, v které jde zjednodušeně řečeno o dobývání a bránění hradů. Zní to velice jednoduše, ale není tomu tak. Většina misí se skládá z jakýchsi pěti pomyslných částí, které teď trochu detailněji rozebereme a tím si ukážeme jak se Stronghold hraje.
Vyber místo
Tato část mnohými velmi podceňována je velice důležitá. Pokud zde uděláte chybu, potáhne se to s vámi celou misi. Jak je z historie patrné, naši předkové nestavili svá nedobytná sídla někde v dolíku, ale na pořádném kopci či dokonce skále. A tak musíte postupovat i vy ve hře Stronghold. Váš hrad by také měl být blízko materiálů (železo, kámen, dřevo) s velkou plochou na farmy, které budou živit celé vaše panství. Nad těmito všemi požadavky se musíte zamyslet a vybrat co nejlepší místo. Pokud se usadíte někde na kopci, váš hrad bude pro nepřítele hůře přístupný a lukostřelci ve vysokých věžích budou moci odstřelovat útočníky z poměrně veliké dálky, ale zase bude méně plochy na farmy a pole. Zato na plochém místě bude z vašeho panství úplný ráj, kde bude dostatek všeho, ale po obrané stránce na tom budete mnohem hůře.
Zařiď přísun surovin
Pokud máme již vybrané místo, můžeme se usadit a vybudovat pořádnou strukturu přísunu materiálu. Aby vaši vojáci a obyvatelé měli co do pusy, musíte se postarat o stavbu potravinářských budov. Jsou to např. kravíny, které produkují sýr a kůži na kožené brnění, ovocné sady, obilná pole, z kterých obilí putuje do mlýna a mouka na to do pekáren, chmelnice, z kterých jdou plody do pivovarů a následně do hospod, což způsobí větší spokojenost obyvatel. Pokud lidé nebudou mít co jísti, začne klesat jejich spokojenost a následuje hromadný úprk, který znamená pro váš hrad úplnou katastrofu. Dále ve hře budete stavit pily, jejichž produkt, dřevo, je ve hře velice důležitý a je lepší ho míti přebytek než opačně, nechybí tu ani kamenné lomy a doly na železnou rudu, jejichž produkty vám zajistí jak pořádné opevnění, tak nezbytné ozbrojení obyvatel. Jak přibývají pracovní místa, musíte postavit nové domy, což znamená více hladových krků, takže musíte obstarat nové farmy a pole atd.
Opevni se
Tak pokud již vaše sýpky přetékají vším možným, co se dá požívat, je na čase udělat z malé osady nedobytnou pevnost. V této části Stronghold překypuje tím nerůznorodějším vybavením středověkých hradů. Od obyčejných dřevěných hradeb (spíše plotů) po masivní kamenné, doplněné vysokými věžemi, bránou se spouštěcím mostem atd. Aby to měl nepřítel, co nejtěžší je zde možnost vykopat okolo hradeb vodní příkop, skryté pasti s hlubokou jámou a dřevěnými kůli vespod, umístit na věže balisty, katapulty či velké kotle s horoucím olejem, který umí srovnat i ty nejdotěrnější dobyvatele. Je toho mnohem více, ale i když se vám zdá, že takovýto hrad je prakticky nedobytný, protivník má proti tomu vždy mnohonásobnou přesilu a slušný arzenál zbraní. Sílu vašeho hradu tak odzkoušejí jak katapulty, kryty proti lukostřelcům, velké buchary, nosiči žebříků, díky kterým se pak obří armáda přežene přes hradby jako šíp, podkopávači hradeb atd. Opevnění je v této hře prostě základ a kdo ho začne budovat pozdě, spláče nad výdělkem.
Vyzbroj se
Máme již hrad, který je pořádně opevněný a bez větších problémů zvládá pravidelné útoky nepřítele, ani infrastruktura není k zahození a sklady již praskají ve švech, pak přišel čas, začít dávat dohromady pořádnou armádu, která smete nepřítele z povrchu zemského. Totiž v některých misích jste na jednom konci mapy vy a na druhým nepřítel. Nepřítel má již hrad předem postaven a ve spolupráci se svými spojenci vás pořád bombarduje novými a čím dále tím více silnějšími útoky. Vy to ale takhle nenecháte, postavíte pořádnou armádu a konec. Počet jednotek ve hře není nijak zvláště rozsáhlý, ale nám bude plně vyhovovat. Jsou tu obyčejní lukostřelci, k jejichž naverbování stačí luk, střelci z kuší, kteří krom kuší potřebují ještě kožené brnění, dále tu máme kopiníky, pěší rytíře či pořádně obrněnou jízdní kavalerii, která dokáže převálcovat každého nepřítele, ale krom výrobních nákladů musíte mít postavené stáje, které mají ale kapacitní limity, takže se vám takováto drtivá síla může pěkně prodražit.
Zaútoč!
Máme vše připravené, obrovská armáda se přesunula před nepřítelovi hradby v bezpečné vzdálenosti od lukostřelců a balistů. Útok může začít! Vysílám inženýry postavit katapulty a malou jednotku “tunelářů”, aby podkopali hradby. Ouha, okolo hradu je důmyslný systém pastí a půlka skupiny zařvala. No nic každá válka má své oběti. Odstřelování katapultami pokračuje a jedna věž je již v troskách, posílám tedy nejrychlejší jednotku – skupinu nosičů žebříků a za ní následují tři velké skupiny rytířů. Na hradbách začíná chumraj, žebříky jsou odstrkovány kopiníky, ale vždy, jak je jeden odstrčen, čeká tam další, aby ho nahradil. Hurá, mám první jednotky na hradbách a rychle je posílám do věží zničit balisty a lukostřelce. První hradby mám úspěšně za sebou a zbývající věže nechávám obsadit lukostřelci, kterým dávám několik instrukcí a odstřelování druhých hradeb může začít. Pln radosti za obrovské kanonády kamenů vysílám všechny mé pěší jednotky a nosiče žebříkům k druhým hradbám. Ale co to pasti! Sakra, ale nic jdeme dál, lukostřelci zatím vyčistili blízké věže a já mám cestu čistou a posílám první skupinky přes hradby, ale co čert nechtěl, nepřítel tam měl přichystané obrovitánské kotle horoucího oleje. Zařvalo asi čtyřicet můžů. Jdeme dál, tuneláři zatím udělali v opevnění pořádnou díru a já tam posílám svou kavalerii, tu již nic nezastaví. Se mnou v čele drtí poslední odpor a dostávají se k sídlu pána hradu, ten již není schopen odporovat a mrtev padá k zemi. Hrad je můj!
To byla taková malá ukázka dobývání jednoho hradu, který patří mezi ty menší.
Myslím, že teď jste perfektně obeznámeni se stylem hraní, tak vám již nic nebrání, aby jste si vybrali jednu z částí hry. Buď můžete začít kampaň, kde pomalu, ale jistě bude ukrajovat panství čtyř vladařů, skrývající se pod názvy : Krysa, Prase, Had a Vlk, jež trochu napovídají, jakým stylem boje kdo vyniká. Nebo si zvolit samostatné již předtvořené scénáře s hotovým hradem, který si můžete zkusit dobýt či bránit. Dále tu máme možnost ekonomických misí, kde je boj jen okrajovou součástí a spíše jsou vaše smysly směřovány na plnění úkolů, které jsou většinou charakteru “vydělej 6000 zlata”, “vyrob tolik zbraní do čtyř let” atd. Časové limity jsou neúprostné a při zvýšené obtížnosti skoro nehratelné. No a nakonec je tu tzv. Free build, kde si donekonečna můžete zvelebovat hrad a jeho okolí bez nějakých časových limitů či splněných úkolů. A pokud si toho všeho užijete naplno, není jiné možnosti než využít editor map a postavit si vlastní hrad, který třeba v multiplayeru můžete bránit proti kamarádovi či se ho obráceně pokusit dobýt.
Co se týče technických parametrů hry. Grafická část hry je skoro bezchybná a je tu možnost přepnout mezi rozlišením 800*600 a 1024*768. Hudba je velice kvalitní a při krvavých bitvách o kousek hradeb perfektně dokresluje atmosféru. Hardwarové nároky jsou ale poměrně vysoké. Nemyslím tím doporučené požadavky od výrobce, takový procesor na 300-500 MHz už není dnes žádná zvláštnost a ani 64-128 MB RAM není nic vyjímečného, ale pokud máte procesor na 1 GHz a 128 MB RAM a stejně se vám to v některých náročnějších misích docela dost seká, pak je někde chyba.
Co bych dodal závěrem? Stronghold je vyjímečná hra, která na trhu chyběla. Skvělá atmosféra a dlouhá znovuhratelnost vám přinese velké množství zábavy. Pokud vás podobné hry baví a chcete vyzkoušet jaké to je bránit či dobývat hrad, pak je to pro vás jistá koupě.