Obchodování se považuje za umění. Koneckonců proč ne, i když v době internetu a mezinárodních pošt, kdy může prodávat každý jouda, ztratila tahle profese hodně ze své vážnosti a exotičnosti.
Naštěstí je tu hra Golden Horn, která vám trochu romantiky dávných obchodních cest vrátí a nechce po vás za to nic – ani abyste dovezené zboží dokázali zpeněžit.
Na barvách záleží
Jsou dva přístavy: Benátky a Konstantinopol (o mezipřístavu Modon nemluvě). V Benátkách i Konstantinopoli se hromadí produkty, které je zapotřebí odvézt naopak do Konstantinopole či Benátek. Naložením stává se zboží majetkem hráčů, kteří je na druhém konci trasy složí rovnou do svého skladiště. Množství a pestrost kostiček zboží je to, co se na konci boduje…
…neboť barvy vládnou této hře. Golden Horn čili Zlatý roh jich má šest: žlutá, oranžová, červená, růžová, modrá a zelená, a v interakci mezi nimi spočívá princip i kouzlo této hry.
Co hráč, to tři lodě, co loď, to jiné barvy v jiném počtu na plachtách. Vůči nim jsou vymezeny možnosti nakládky zboží, postupu po námořní cestě i zisk pomocných karet v cíli cesty. Ty slouží buď jako karty větru a pomohou vám v postupu, nebo jako karty pirátů, a pomohou soupeři od jedné kostičky zboží, u níž se ani nemusíte zdržovat další přepravou; prostě šup s ní do skladiště.
Ze základu tady toho nemůžete moc, ale když do svých plánů zahrnete pozice korábů svých i cizích a barvy plachet a políček moře, dokážete mnoho. (Stejně to zní divně: políčka moře. Nemělo by se spíš říkat dejme tomu rybníčky?)
Ano, příběh hry příliš logiky nepobral, ale hádáme, že nebude moc lidí, pro které by to byla nepřekonatelná překážka. Golden Horn se to totiž snaží vší silou vynahradit a v redakci uznáváme, že se mu to zatraceně daří hned ze dvou důvodů.
Jednak samotným mechanismem hry: je opravdu zábavné podle momentální situace v plavební dráze a v Modonu „přeskakovat“ lodě a nezřídka tak v jediném tahu urazit značnou část trasy, či dokonce tu a tam rovnou dojet z jednoho přístavu do druhého, a ještě přitom vyloupit koráb protivníka. Pravidla vám totiž neomezují množství karet v ruce ani počet jejich použití v jediném tahu, a tak je skoro vše jen na vašich taktických schopnostech.
A druhým, neméně důležitým důvodem je úroveň herního materiálu. Lodě ani budovy skladišť netvoří žádné jednoduché karty nebo žetony, ale poctivé, z kartonu složené boudičky a lodičky – ty druhé by se asi udržely i na skutečné vodní hladině, kdyby to někdo chtěl zkoušet. (Ty první možná taky!) A nekoná se ani žádné jejich primitivní natření načerveno, namodro, nazeleno a nažluto; vše je vykresleno v přiměřeně realistických barvách a příslušnost k tomu kterému hráči se určuje pouze podle znaků. Plus krásně vypravené díly vodních cest a přístavů, a také pomocné větrno-pirátské karty.
A tak pouze vnitřní insert krabice má nedostatky v nedostatečném a nerozčleněném prostoru, neboť naházet všechnu tuhle kartonovou krásu na jednu hromadu s masivnějšími mořskými destičkami (které se do škatule ani úplně nevejdou) je hřích, který s klidným svědomím páchají leda tak nesběratelé a děti…
Bon voyage
…protože Golden Horn se se svou flotilou oprávněně protáhl na jednu z předních pozic rodinných her, a pokud jste se s ním dosud nesvezli, je to vaše chyba. Při jeho prajednoduchých pravidlech (na šest stran je roztáhly hlavně obrázky a ukázkové příklady; palec nahoru za ně), svižných partiích a vskutku nádherné výpravě, kdy zboží opravdu nakládáte do konkrétních lodí, je ozdobou každého dětského pokoje i deskoték hravějších dospěláků.
PS: Od jeho autora, Lea Coloviniho, jsme tu nedávno recenzovali v Česku již podruhé vydanou Cartagenu, nebo jste od něj mohli hrát také velmi hezkou Atlantis.
Golden Horn
Autor: Leo Colovini
Vydal: Piatnik Praha s.r.o.
Počet hráčů: 2-4
Doporučený věk: 8+
Doba hry: 45 min.
Čeština: pravidla ano, materiál bez textu
Cena: 699 Kč