Komiks Franka Millera Návrat Temného rytíře byl bezesporu bomba, které se velmi pomalu blíží čtyřicáté narozeniny. Kdo chce, může je předčasně oslavit s deskovkou podle tohoto příběhu, v de luxe edici a… sám, zcela jako Batman.
Jistě, můžeme se přít, že Bruce nebývá osamělý a že wayneovskou postelí prošlo nemálo žen, ale když se řekne Batman, představíte si erotické hrátky miliardáře s kráskou? Nikoliv, představíte si OSAMĚLÉHO bojovníka se zločinem, v netopýří masce a s univerzálním opaskem, ve kterém má tentokrát kostky.
Za recenzovanou olbřímí krabici, v níž je toho daleko víc než jen zmíněné kostky, patří náš olbřímí dík firmě FYFT, která samozřejmě nenabízí jen tento titul, což si snadno můžete ověřit TADY.
4-4-4
Ano, eNTéeRko (Návrat Temného rytíře) lze hrát i ve dvou, pravidla pro to jsou, ale upřímně: proč? Kouzlo tohoto mstitele umocňuje právě (mlčenlivá) osamělost, a ať by se váš protihráč v rolích záporáků pitvorně usmíval sebevíc, působivost samotného bojovníka v opuštěném bytě se ztlumeným světlem prostě netrumfne. Ne, ne, nechte kamarády i přítelkyni klidně spát a sami se postavte zlu v ulicích Gothamu.
Čekají vás čtyři epizody alias knihy o čtyřech kolech po čtyřech tazích. V každé se hráč utká s jedním více nebo méně ikonickým protivníkem; protože se vychází z uvedeného komiksu, čeká tu menší překvapení. Neznalost předlohy sice neškodí, ale upřímně řečeno ani neomlouvá a jestli existuje rozumný důvod, proč hrát hru na motivy výtečného komiksu a přitom si jej předtím nepřečíst, tak my jej neznáme. Pro zájemce je ZDE opět FYFT, opět nejen se zmíněným komiksem.
Já nejsem Batman
Asi už jste pochopili, že v téhle hře jste Batman. Jako takový nehrajete o body, nýbrž o to přežít, překazit padouchovi jeho záměr a nenechat Gotham upadnout do chaosu. Součástí boje proti ústřednímu bossovi (odhalme, že v prvním dobrodružství je to Two-Face) je pátrání po něm, což umocňuje atmosféru a odkazuje na pověst Batmana coby nejlepšího detektiva světa.
Mile elegantní je tu práce s kartami, kdy si hráč na začátku vybírá, které použije jako svoje herní a které jako ty ovlivňující duel. Události pak sice nevyhlížejí jako „spadlé z nebe“, ale vy si zato můžete méně naříkat na náhodu a více se tlouct do hlavy za svoje (hloupé?) rozhodnutí.
Ono totiž stačí, že Fortuna šťouchá do kostek, když s nimi házíte, a pakliže vám fakt tvrdě nepřeje, budete se z toho vyhrabávat jen obtížemi. A prohrát není tak těžké, protože do toho spadá nejen pokles na nulu Batmanova zdraví nebo odvahy nebo příčetnosti, ale i odbití půlnoci na hodinách posledního soudu, a dokonce pouhé nevítězství proti hlavnímu záporákovi ve vyměřeném čase. V takovém případě byste měli začít znovu od úplného začátku…
…nebo alespoň od začátku aktuálního dobrodružství, jak to hra umožňuje, ale já stejně měl pocit, že když to nedám celé na jeden zátah (ve smyslu bez prohry, nikoliv bez přerušení), nebudu moci na konci prohlásit: „Já jsem Batman!“
Kůň a betonová třešnička
Hlavní náplní hry je samozřejmě putování po plánu Gothamu a likvidace protivníků… i když ne všichni protivníci si zaslouží zlikvidovat. Kromě mutantů jsou tu totiž i policisté a hlavně novináři, se kterými se prostě nebojuje, kolem těch je nutné se proplížit.
Žetony více či méně nepřátelských osob vám překážejí ve využívání akcí lokací, naopak vaše dopravní prostředky (mezi které patří i kůň – fakt si ten komiks napřed přečtěte!) překážejí soupeřům, a k dispozici je i bat-jeskyně s bat-vilou nad sebou, kde je možné se bat-regenerovat. Plus sympatický bonus: část získaného materiálu se přenáší mezi jednotlivými epizodami, což umocňuje pocit navazujícího příběhu.
Mutanti, policisté a novináři se mohou spojit do takzvaného nepokoje, ovšem Batman má zase k dispozici své spojence, z nichž někteří dokáží zmíněný nepokoj rozehnat a jiní mu pomoct zase jinak.
Velkou a zajímavou změnou ovšem je možnost psát a malovat do plánu, aniž byste jej nevratně změnili. Nelze si tak při příležitosti zakreslování nových cest nevzpomenout na okamžiky, kdy se batmobil probourává nějakou stavbou a vytváří si zkratku tam, kde ji architekti neplánovali, což jenom posiluje atmosféru.
A mosty do Wayneovy rezidence – nepřístupné protivníkům – jsou betonovou třešničkou na dortu.
Stárnoucí v nestárnoucím
Bohužel, plán Gothamu zas až tak moc nepřipomíná plán Gothamu. Jeho tvůrci sice vycházeli z grafiky komiksu, jenže jeho síla vždycky byla v příběhu zestárlého Batmana, nikoliv ve vizuálu, a obdobně to platí i tady. Na druhou stranu, kartám sluší ilustrace daleko lépe, a okřídlené kostky jsou prostě okřídlené kostky, stejně jako silueta televize coby symbol dobových novinářů. Samostatnou kapitolou pak jsou figurky, které sice lze považovat za postradatelné, ale koho by nemrzelo, kdyby napřed vyšla standardní edice, kterou bychom si pořídili, a až následně ta opostavičkovaná? (Jak já bych byl vzteklý, až bych si šel koupit NTR podruhé, to slovem nevypovíš, písmem nevypíšeš…!)
Po herní stránce sice tahle deskovka žádný přelom nepřináší, ale to ani nebylo jejím cílem a naší touhou. Svůj účel, tedy umožnit fanouškům zahrát si na stárnoucího Batmana v nestárnoucím příběhu, plní velmi dobře a představuje další způsob, jak se do oblíbeného komiksu opakovaně (znovu díky za non-legacy systém) vracet.
Hodnocení: 80 % (90 %, máte-li doma oltáříček se všemi vydáními komiksu)
Batman: Návrat Temného rytíře deluxe edice
Autoři: Daryl Andrews, Morgan Dontanville
Počet hráčů: 1 – 2
Doba hry: 90 min.
Doporučený věk: 14 let
Čeština: pravidla ano, materiál ano
Vydal: ADC Blackfire Entertainment, s.r.o.
Cena ve FYFTu: 2879 Kč