Monochrome a.s. vám umožní zahrát si na četníky a zloděje bez četníků, respektive bez kohokoliv, kdo by vás honil, včetně hodinových ručiček. Zjistili jsme, že to je jistou kontroverzí, nicméně v redakci jsme se shodli, že u hry přeci není třeba neustále kvaltovat…
Při přehršli únikovek, detektivek a jiných obdobných her, které se na nás v poslední době sesypaly, je tím důležitější dozvědět se, co od které ne/můžete čekat. Proto jsme tu my, a my se nyní pustíme do zástupce Adventure Games.
Únikovka nebo vnikovka?
Nepozorný čtenář anotace na zadní straně může snadno považovat tuhle hru za únikovku, ale ona je to vnikovka. V roli jednoho ze čtyř nepočestných, nicméně spolupracujících hrdinů (pokud hrajete sami, tak vv rolích dvou) musíte vniknout do sídla biotechnologické společnosti, ukrást její chystaný „zázračný“ lék a zdejchnout se tak, aby vás pokud možno nikdo neviděl. Jak už bylo řečeno, časový limit nemáte, jak se dostat ven víte také, a tak hlavním úkolem je odhalit (nejedno) tajemství firmy – a užít si to.
Superpoplach a Kniha dobrodružství
Hra má pro vás připraveny jak obrázky pater, do kterých se dostanete, tak karty předmětů, které v nich najdete, a dokonce i výtahy, kterými budete jezdit. Průvodcem po tom všem je vám Kniha dobrodružství, v níž se detailně dočtete nejen co na kterém patře vidíte, ale i co nastane, když správně zkombinujete správné karty mezi sebou nebo se správným místem. Tedy například když spojíte kotvičku s lanem nebo vložíte flashku do počítače. (na blbé nápady typu přivázat flashku na lano nebo vrazit kotvičku do monitoru hra nereaguje).
Komplikací je, že každá postava má do začátku hry jistý handicap, kvůli kterému by neměla prohledávat určité oblasti, neboť je na to tak nešikovná, že by spustila poplach… a pět poplachů znamená superpoplach a ten znamená na konci minusové body. Nicméně čas máte, výtah máte, vystřídat se můžete, a tak by se do průzkumu místa „zakázaného“ pro svou postavu pouštěl jen idiot.
Celá partie je rozdělená do tří kapitol, abyste ji mohli snáze přerušit a uložit si ji napříště, neboť každá jedna kapitola trvá cca půl druhé hodiny – prodlouženo podle přemýšlivosti a/nebo hádavosti herní skupiny.
Nakonec si sečtete získané body, strhnete pokuty za poplachy a dozvíte se, jak moc dobří jste byli. A pak už můžete poslat krabičku dál… …anebo nemusíte, neboť žádný materiál nepopisujete ani neničíte, hra je na konci – pokud nejste čuňata – stejná jako na začátku, a když se k ní za pár let budete chtít zkušenější a moudřejší vrátit, máte možnost.
Sorry, Adventure je Story
Řada Adventure Games se měla jmenovat Story Games, což by bylo možná méně úderné, ale zato upřímnější. V naší skupině totiž padla otázka, co je v tom za dobrodružství, když není na čas, pořád se jen čte, nemusíte nic luštit a nemůžete umřít. Mluvku jsme samozřejmě ubili a jeho mrtvola bude další naší keškou, takže tolik k možnosti ve hře umřít („ve“ nebo „při“, co na tom záleží), ale ano, AG je prostě zase trochu jiný typ hry.
Povětšinou v ní řešíte pouze to, co kde a jak použít, a ano, hodně si čtete. JENŽE na tom přeci není nic špatného! Neznervózňuje vás pomyslný tikot hodin, nemusíte mít mozkové buňky neustále v pozoru a připravené zkoumat kvízy a rébusy, nenervujete se tím, jestli jste v právě opouštěném patře nezapomněli vykonat něco důležitého, neboť se do něj můžete kdykoliv vrátit. Přitom ale nejde jen o obyčejný gamebook, protože nalezená místa a věci musíte použít a/nebo zkombinovat, některé i opakovaně, a tak máte nad čím přemýšlet a o čem diskutovat.
Jistě, podle pravidel se v tazích střídáte, ale jelikož jste i v rámci příběhu propojeni a všichni vidí a vědí vše, je individualismus záhy převálcován grupenplayem.
Kočka a hodiny
Ani Monochrome se nevyhnulo jistým logickým lapsům, ale to už je snad rodová kletba všech her, Únikovkami počínaje a Adventures ne/konče, že puntičkářští redaktoři prchají od místa vzniku takové hry jako od odjištěného granátu, a nepřiblíží se k němu, dokud hru nerozvezou do obchodů. A tak nám tady zbylo k uvěření, že uklízečky nechají válet na podlaze zlodějské pomůcky, nebo že akciová společnost není majetkem akcionářů, nýbrž otce zakladatele…
Jenže podle našich zkušeností se těmto zkratům / zkratkám v myslích / hrách nelze vyhnout; jsou všude, a náš tým jednou prozkoumá, proč tomu tak je.
Nicméně do té doby budeme asi muset brát podobné chybky jako mateřská znamínka a smířit se s nimi. Jinak je totiž Monochrome a.s. vizuálně velmi hezká a poklidná příběhová hra s důrazem na popisy, a pokud ji takto přijmete, nemá moc šancí vás zklamat. Ovšem ti, kdo potřebují, aby nad nimi při hře stály sloupkové hodiny s bičem, nechť se obrátí jinam – tady vládne pohoda a ne devítiocasá kočka.
Adventure Games: Monochrome a.s.
Autoři: Matthew Dunstan a další
Počet hráčů: 1 – 4
Doba hry: 3x 90 min.
Doporučený věk: 16 let
Čeština: pravidla ano, materiál ano
Vydalo: Dino Toys s.r.o.
Cena: 449 Kč