Reportáž: comiCZcon 2006

V sobotu 28. ledna proběhl již šestý ročník komiksového festivalu, ale slovo setkání mu sluší mnohem lépe. Con se přestěhoval z útulného, jenže odstrčeného, Mlejna do klubu NOD ROXY, který je takřka ve středu Prahy. Další osud jediného komiksového setkání u nás je nejistý a kdo nepřišel v sobotu, další šanci možná nedostane.

Naše dvoučlenná výprava z Pardubic (já a Martin „maarv“ Čuřík) dorazila okolo půl desáté na hlavní nádraží. Naše cesta do Roxy vedla Václavským a Staroměstským náměstím a dlouhou ulicí s příznačným názvem až k samotnému místu conání. Přesto že jsme šli pěšky, jsme do Roxy dorazili ještě před vpuštěním davů (rozuměj 10-15 lidí) v 10:00.

Kliknutím zvětšíte!Ta tam byla útulnost Mlejna, Roxy je rozlehlejší a kromě hlavního sálu, kde se conaly přednášky (k těm až později), nabízí i bar, dvě místnosti pro prodejce a kreslířský workshop a jednu menší pro příznivce anime. Zamrzela absence šatny, kam by si návštěvníci mohli odložit zimní bundy. To se ukázalo jako chytrý tah, protože teplem Roxy zrovna neoplývalo, ve špatně osvětleném a zatepleném hlavním sále později klepali kosu i vydavatelé.

Vstupní hala byla po hlavním sále největší místností, okupovalo ji dost návštěvníků a stánky prodejců: Mot, polský koutek (kde jste mohli závidět hojnost mangy), AFFL s Novým komiksem se zrovna nepřetrhl (možná i proto, že první sešit české pobočky Narwainu ještě nebyl k dispozici), nejvíce zaneprázdněný Seqoy (nabízel nové knihy, kousky z antikvariátu i americké booky a sešity) a BBart, poskytující slevu 20%. Svůj stoleček měla i nakladatelství Tichý syndikát a Zkrat, který pokřtil Pána času Jana Bažanta a Johna Doa Matěje Němečka. Všude po oprýskaných stěnách byly zarámovány původní české komiksy nejrůznějšího žánru i stylu kresby. Byla to opravdu pestrá koláž, od fantasmagorických výjevů přes stripy až po ukázky z připravovaného Péráka.

Samotné přednášky (jak už to tak na comiCZconu bývá) byly spíše improvizovanými diskuzemi hostů. Dotazů z publika bylo po málu a většinou je pokládali stále stejní lidé. Probírala se slovenská situace, pořadatelé David „Zack“ Zachoval a od pohledu zpruzený Ľudovít „Turlogh“ Plata připomněli nezávislou databázi komiksů www.comicsdb.cz, Štěpán Kopřiva si k jednoznačně nejlepší diskuzi přizval Tomáše Prokůpka, jejich rozhovor o scenáristice se dotkl i nesmrtelné otázky, jestli je důležitější kresba nebo scénář.

Vydavatelský kotel, moderovaný Richardem Klíčníkem, připomínal spíše spokojené chrochtání, na prodeje si nikdo z přítomných vydavatelů nestěžoval (Jiří Buchal za BBart a crwáci Petr Litoš a Jiří Pavlovský), snad kromě Joachima Dvořáka z Labyrintu, kterému ale později zlepšila náladu cena pro Jaroslava Rudiše. Co se týče edičních plánů, o všem podstatném jsme vás informovali s předstihem, ale objevilo se i pár nových informací:

BBart chce i v letošním roce pokračovat ve vydávání civilních grafických novel ve stylu Jimmyho Corrigana a Pod dekou. Jedna z mála otázek publika směřovala na Lost Girls Alana Moora. Odpověď je prostá: záleží na vydání originálu. Magazín Crew² bude o 16 černobílých stran hubenější, naopak přibude 8 barevných (v počtech měli zmatek samotní vydavatelé, tak doufám, že takhle je správně:-)), český projekt dua Kopřiva/Grus s názvem Nitro těžkne glycerínem by mohl být k mání na přelomu března a dubna. Petr Litoš potvrdil, že manga nebude. Naopak Korejci by prodali všechno, ale Crew nemá zájem. Jaroslav Rudiš se pustí do dalšího komiksového scénáře. Vydání Péráka v neznámém časovém horizontu (tenhle rok to určitě nebude). Mělo by se jednat o 3 až 4 svazky. Netopejr by chtěl na úspěch crossoveru Wolverine/Hulk navázat sérií Maxx. Jiní vydavatelé se kotle nezúčastnili (Comics Centrum a Netopejr nedorazili vůbec), jen Mot na webu zveřejnil ediční plán: Oskar Ed 3, Padoucnice 5 a 6 a Pascin Joanna Sfara. Osud Donžonu je nejistý.

Řeč přišla i na téma původních českých komiksů. V prostoru, jaký Prokůpek, Zachoval, Plata a Martinové Foret s Přibylem dostali, se kladl důraz hlavně na průnik českých komiksů do nekomiksových periodik, s tím spojenou potřebu mainstreamu,  a samozřejmě úroveň původní české tvorby. Situace je ale tak zacyklená, že její řešení je v nedohlednu.

I letos se udělovaly ceny, porota volila v osmi kategoriích: Nej publikace (Pod dekou), překlad (Richard Podaný – Pod dekou), vydavatelství (Crew), nepublikační počin (kniha Stavba komiksu), lettering (Ambre – Příliš hlučná samota), scénář (Rudiš – Zlaté hory), kresba (Jan Bažant – Pán času) a síň slávy (Jan Fischer). Program skončil promítáním filmu Immortal režiséra, a v první řadě komiksového tvůrce, Enki Bilala.

Může se zdát, že comiCZcon 2006 byl příjemnou akcí, která ukázala jen lepšící se situaci okolo komiksu v ČR. Situace se sice lepší, ale con na to rozhodně nevypadal. Je stále zamýšlen jako setkání tvůrců, vydavatelů, kteří poklábosí, popijí a případně se dohodnou na spolupráci. Na jednu stranu je hezké vidět všechny lidi z branže, na druhé straně se stává neatraktivní pro „okrajové“ fanoušky, kteří by se dozvěděli něco nového v zajímavých teoretických přednáškách. Tímhle stylem se o akci nikdy nemůže zajímat žádný z kulturně-lifestylových pořadů (Paskvil, Pomeranč, Kultura.cz, Knižní svět), které by (a můžeme si o nich myslet cokoli) tolik napomohli propagaci komiksu. O reprezentativnosti conu raději pomlčím. To, že Plata se Zachovalem mají s pořádáním akce jistě i tak plno starostí, tvoří ji na koleni a každý je za to (zaslouženě) velebí, je něco jiného.

Zarazil mě i počet návštěvníků (mohu mít zkreslený dojem, protože návštěvníci měli možnost roztrousit se ve větších prostorách) a hlavně jejich průměrný věk. Stěží jste narazili na člověka, který by byl mladší dvaceti let. Copak u nás nevyrůstají žádní noví komiksáři, tvůrci a publicisté? Slovo “komunita” otrávený L. Plata vypouštěl z úst s velkou křečí, ale nedá se mu divit. Aktivita publika byla nulová, někteří pravidelní zákazníci knihkupectví se podle mě ani nedostavili i přes to, že vstupenka na celý den stála jen 80,-. Tady bude možná problém i v medializaci. Ani nevím, jak velká byla v tomto ohledu aktivita pořadatelů.

Prodeje komiksů u nás rostou každým rokem, ale kam se poděli jejich majitelé opravdu netuším, příležitostné čtenáře se na con prostě nepodařilo dostat. Řešením by možná bylo neuzavírat se do sebe a spojit komiksový con s nějakou další tematikou. Pořadatelé velmi vážně mluví o tom, že letošní comiCZcon byl posledním. Pokud by se ale i následující ročníky měly odvíjet ve stejném duchu a nikam se nevyvíjet, těžko říct, jestli přicházíme o víc, než jen vědomí, že se jednou za rok podobná akce koná…

Jak se líbil comiCZcon vám? Co jste postrádali? Čeho bylo moc? (Ne)souhlasíte s článkem? Do komentářů neváhejte napsat svůj názor a rozpoutat (inteligentní) diskuzi!

Foto by mára

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. CREW
    Nakonec jsem se dohodli 🙂 U dalších CRWí se bude osm stránek obarvovat a aby se nezvedla cena, osm stránek ubereme. Šestnáct by se vyplatilo víc, o tom žádná, ale to už by bylo na úkor časopisu.

  2. Na Comiczconu jsem byl lteos po druhé. Ale loni mi to přišlo lepší, jak letos. Nevim, proč možná, že jsem byl na conu poprvé, ale praktický rozdíl mezi ročníky nevidim…

  3. No, já bych ocenil kdyby akce přežila. Komiksy si čtu rád a hlavně jsem ocenil projekce anime ( vlastně jsem ty 4 hodiny, co jsem tam byl, strávil u projekcí…), za něž tímto dík.

  4. Četl jsem reportáže ze všech ComiCZconů a pokaždé mám stejný dojem – pořadatelé chtějí, ale neumějí uspořádat takový con, který by přilákal fanoušky. Je to špatnou volbou místa, programu, propagace, času, … A je vidět, že ani pořadatele, ani autory, ani vydavatele už to dlouho bez fanoušků bavit nebude. Chcete-li zachovat ComiCZcon a rozvíjet ho, mít na něm stovku nebo víc fanoušků, jsem k dispozici já, Festival Fantazie a Avalcon Speciál v Chotěboři a další akce, které plánujeme i v Praze. Stačí napsat e-mail a určite se domluvíme na pomoci a spolupráci.

  5. Pravda: Po takhle skromné a naprosto neurážlivé nabídce se určitě ozvou. Navíc tam bylo rozhodně víc než stovka fanoušků, to jim zase musím nechat. Neříkám, že to bylo dokonalé… a spojení několika akcí je dobrý nápad… ale být já být na jejich místě, tak i kdybych přemýšlel o nějaké spolupráci s Avalconem, tak po téhle nabídce si radši nechám amputovat levou ruku.

  6. V clanku je to napsano dost jasne. Pro nas byl ten letosti posledni. Nikdy nerikam nikdy, ale rozhodne si dam par let pauzu od cehokoliv podobneho (zni to asi desne otravene, ale je za tim prevazne uvaha racionalni). Ano, je naprosta pravda, ze to poradat asi neumime. A i to je duvod, proc jit od toho… pro me urcite, jen vic casu na veci, ktere mi jdou snad o nece lepe. Strasne moc bych si pral, aby to po nas prevzal, ale sest let je sest let a je potreba jit dal.

  7. Pavlovský: Nemám pocit, že by nabídka byla neskromná, nikde není ani zmínka hodnotící FF a AS. Navíc nevidím důvod k falešné skromnosti. Festival Fantazie i Avalcon Speciál rostou, jsou úspěšné, zájem o ně roste jak ze strany účastníků, tak skupin fanoušků, připravuje se Silikon (silvestrovský con) a několik pražských conů. Já jsem iniciátorem, ale bez ostatních pořadatelů, šéfů programových linií, přednášejících a fanoušků by FF nebyl kde je. To já moc dobře vím. Ale zatím se nám docela daří nabídnout takové podmínky, které fanoušky lákají, takže jsem ochoten se o zkušenosti podělit, pomoci. Ne nutně tak, že se ComiCZcon připojí k FF nebo AS, jsou i jiné možnosti a záměry a pomocné ruce. Co se týká urážlivosti – když už další ročník nemá být, tak je asi jedno, zda se někdo urazí, když mu napíšu svůj vyhraněný a zkušeností podložený názor, ne? Jen tehdy, když si připustí, že to nedělají nejlépe, mají šanci s tím něco udělat. Nejde pomáhat někomu, kdo nepochopí, že dělá nějaké chyby. Ber to jako vstupní test, kdo jím projde a překoná se, tak stojí za to, abych mu ve svém volném čase pomohl, i když mě to narozdíl od Tebe neživí. Pokud jsem někoho urazil, OK, mohlo se stát, ale urážka nebyla záměrem. Z reportáže nevyplývalo, že by se zúčastnilo více než pár desítek lidí. Z reportáže nevyplývalo, že by si nakladatelé, vydavatelé a organizátoři pochvalovali, jak je natřískáno a jak si vychovávají dorost a zvyšují prodej. To koneckonců vyplývá i z chuďoučkého programu, dost se divím tomuto přístupu k propagaci vlastního byznysu ze strany vydavatelů a nakladatelů.

  8. Zack: Byla by škoda odejít úplně, vzdát se úplně. Jsou jiné cesty, jak si zachovat duševní zdraví, ale i tradici a záslužnou akci jakou ComiCZcon je. Jsou lidi, které baví organizace a řešení toho, kdo kdy má jít umýt záchody, jak to udělat, aby se fanoušci hlásili co nejvíc předem, v jaké místnosti má být jaká technika, jak ubytovat sto lidí na osmdesáti postelích apod. A tihle lidi nabízejí zdarma servis lidem, které zajímá samotný obsah a jeho propagace a otravuje je řešit odpadkové koše a pronájem prostor a hlídání vchodu. Takhle funguje FF a AS, částečně Pragocon. Ale jsou i jiné možnosti. Jediná možnost, která není, by bylo ukončení aktivity lidí dělajícich ComiCZcon, protože bez vás to dost dobře nepůjde. Jestli se bude chtít organizační tým ComiCZconu sejít s námi probrat možnosti, tak ideální příležitost je na Pragoconu v pátek 10.2. večer nebo v sobotu 11.2. dopoledne nebo na Trpasliconu 11.2. odpoledne.

  9. Pravda: neurazim se, ale nic to na veci nemeni. Vec priorit… Nicmene Vasi nabidku beru na vedomi, a kdybych v zapalu silenstvi ustoupil od planu nechat comicsove cony svemu osudu, ozvu se.

  10. Fandové vs. návštěvníci
    Je zajímavé, že co bylo minulý rok hodnoceno jako pozitivum, je letos přesně obráceně. ComiCZcon byl vždycky srazem nejtvrdšího fanouškovského comicsového jádra – z tohoto hlediska byl i letos vynikající z toho jediného důvodu, že jste tu měli možnost potkat všechny mimopražské spřízněné duše a známé nebo i zjistit, jak ti lidé, které znáte jen z článků, jejich práce a netových diskusí, vypadají. Takže já se bavil skvěle, celou dobu jsem s někým kecal a naopak bych potřeboval aspoň čtyřnásobně času, abych mohl podebatovat pořádně se všemi. Z programu jsem viděl jen comiCZawards a zajímavou závěrečnou debatu o budoucnosti českého comicsu.Pro obyčejného fandu comicsu, který si jen kupuje/půjčuje comicsy a aktivně se ve fandomu neúčastní, to ale přeci jen bylo málo-programu, zábavy, čehokoliv, co by mu ukrátilo čas. To se samozřejmě “nováčkům” stává i na sci-fi conech, ale tam přeci jen je na seznámení více času. Možná je prostě běžný comicsář méně angažovaný než běžný scifista. Možná je ale vysvětlení stejné jako nedostatek špičkových tuzemských děl ve zmíněné debatě. Comicsářů je tak málo (protože lidi v ČR nevyrůstají v comicsem prostoupené kultuře), že počet aktivních fanů, které dokáží vyprodukovat, je příliš malý na to, aby dokázali naplnit comiCZcon. Místo nich tak přišli jenom lidé, kteří by ve scififandomu tvořili až tu nižší kvalitativní třídu. A nebo je ještě jiné vysvětlení, totiž, že protože aktivní jádro je tak malé, tak není schopno vyprovokovat ostatní k aktivitě.Z mých přátel, kteří se comicsem nezabývají primárně, dorazil jen Bugsle, kterému se tímto omlouvám, že jsem na něj neměl čas, protože jsem pořád řešil kamarádsko/poloprofesní a profesní věci s kupou lidí (snad by mohl tedy on podat širší vysvětlení). Možná z toho ale vypadává ještě jedno vysvětlení: scifista se může potkat za rok i se vzdálenými přáteli hned několikrát, comicsář však jen jednou, takže jeho zaneprázdnění je mnohem větší, a tak nemá čas vytvářet tu potřebnou atmosféru.

  11. Propagace a jak dál
    Jinak oficiální počet platících zákazníků byl v devět večer 183, takže con byl zhruba stejně velký jako loni. Z toho vyčnívá pouze předloňský con, který měl velkou reklamu v CREWi a snad též v médiích. Musím se ještě dotázat Hibiho a MaFa, jak jim to nakonec tehdy s tou propagací vyšlo, což by vysvětlilo mnohé.A jak dál? Vydavatelství, která na propagaci mají sílu a peníze, na conu z propagačního hlediska nemají zájem, protože reklamu si dělají v CREWi a CREWí (a to již od jejího úplného začátku v roce 1997, i když to, že jim z toho někdy poplynou nějaké výhody, vyšlo i jim samotným najevo až o mnoho let později). Plus vychází čím dál víc recenzí na comicsy i v běžných tiskovinách, což jim stačí. Běžný fanda na con stejně přijde je náhodou a ten zarytý o všech jejich produktech už ví z internetu.A otázka připojení se k jinému festivalu či rozšíření obsahu o další média a žánry? Na scifistické cony jezdí jen scifisté (byť mnozí čtou comicsy), ale pro čistého comicsáře by to musel být skutečně con se vším programem, jen přidružený k jinému conu. A to ještě nejlépe v Praze, protože běžný comicsář stejně nikam nepojede – ale ten, co je z Prahy, by to už, když už to bude v Praze, zkusit mohl (z tohohle “lenostního efektu” šíleně těží Pragocon, kterému pražáci úplně stačí k obrovské návštěvnosti). Comicsové jádro samozřejmě zajede kamkoliv, ale to jsou tři tucty lidí (a to ještě jestli nepřeháním – z Bratislavy dorazili tři, z Pardubic dva, z Ústí dva atd. atd., trochu víc z Brna – šest?).A zkusit jít cestou COMICS Salónu, který nakonec na hlavní úrovni organizovali lidé z anime, by bylo hezké, ale před pár lety, když u nás byla Manga.cz na vrcholu nadšení a energie. Mám pocit, že teď už jsou na to příliš unavení.

  12. Omluva
    Omlouvám se. Vycházel jsem i dříve pouze z reportáží o ComiCZconech a z uveřejněných propagací a programů. Reportáže byly všechny poměrně kritické k organizaci i programu i počtu účastníků, propagace conu nijak nevyčnívala. Z reportáží jsem tak nabyl dojem, že účast na ComicCZconu byla pro několik málo desítek účastníků. Pokud se ho ovšem letos zúčastnilo 183 účastníků, je to pěkný výsledek. Samozřejmě se nedá očekávat, že na ComiCZcon přijde několik set účastníků. Tím se do trochu jiného světla dostává i moje nabídka spolupráce, ale v podstatě zůstává, protože minimálně v lákání vlažných fanoušků, v programu pro ně a například volbě vhodného ptostoru vidím nadále prostor pro zlepšení. Stejně jako ve zvýšení podílu práce těch, které comics živí. Domnívám se, že sdružování sil a aktivit pomůže právě v tom, aby fanouškovské aktivity přežily vyčerpání konkrétních lidí. Za týden je Pragocon, budu tam jednat s Vaškem Fořtíkem o budoucnosti Pragoconu, rovněž s pořadateli Trpasliconu budu diskutovat budoucnost (zejména kvůli aktuální kolizi termínů). Křísíme Ligu Podpory Neofanů a jedna z činností, které se chce LPN věnovat, je konsolidace conů – tedy spolupráce, koordinace, technické zabezpečení, sdílení zdrojů apod., prostě cokoliv, co by odvrátilo konec jakéhokoliv conu.

  13. Problémek
    No jo, ale to by se někteří komiksáři nesměli bránit pomoci scifistů. Někteří jejich vliv vnímají negativně a snaží se obě komunity od sebe oddělit a na veřejnosti se prezentovat jako samostatné kulturní odvětví, které ani náhodou neni odvislé od scifi. Na jednu stranu je chápu, na druhou stranu se tak sami zbavují pomoci, která by mohla ze strany scifistů přijít.

  14. Jestli se Comiczcon pripoji k jakymukoliv scifi conu, tak jsem byl letos na conu naposledy :], to by opravdu nebylo koser. K organizaci nemam jinou vytku nez tu, ze letos jsem po Praze nikde nevidel jedinej letak, ktery by o akci informoval. Vlastne nikde. Kdybych nechodil na Xko, nevedel bych nic. Jinak byl con skvelej.

Zveřejnit odpověď