Jedenáct týdnů jsme žili v napětí, jaký bude následující díl a nyní máme na rok utrum. Desátý díl hry o trůny byl odvysílán a v každém z diváků zůstane rozpačitý pocit, zda to bylo důstojné rozloučení se Západozemím, či nikoliv.
Poslední díl je více než příhodně nazván Děti. Dítě znamená symbol naděje a nového počátku. V tomto díle a ve světě Hry o trůny jest tento název ještě umocněn zakončením cesty Brandona Starka, na kterého se fest zapomínalo. Jeho kraťoulinká, leč poměrně výživná epizodka konečně ukáže, kam se to tak plahočil, ale autoři seriálu jsou skoupí na slovo, aby vysvětlili proč. Divák knih neznalý je tak odkázán jen na těch pár náznaků a jednu větu, ve které se slovo Děti objeví.
Celý díl je de facto o loučení. Ač se to nezdá, Daenerys Za bouře zrozená prohrála (opět) ze všech nejvíc. Její sen o dokonalé společnosti bez otroků a pánů se jí postupně sype pod rukama, aby jej autoři dotáhli do konce posledním prosebníkem. Scénáristé trochu zabrousili do sociologie a konečně černé na bílém ukázali kontrast mezi ideami beztřídní společnosti a krutou, hnusnou, bezcitnou realitou. Malá epizodka s draky má hrát na city, ale jelikož se v celých deseti dílech létající digitální ještěrky prakticky neukázaly, divák bez vypěstovaných emocí k nim jen těžko bude sdílet slzy s jejich lidskou mamkou.
Upřímně, největší WTF moment se odehraje na Zdi. Boží zásah, polnice andělů, deus ex machina a ejhle, objeví se nečekaný zachránce! Tím sice autoři vysvětlili, proč tato postava na celou sezónu zmizela ze scény, a ano, je možné odhadovat, kam se příběh povine dál (od severu směrem na jih). Leč divák nad tím bude divák kroutit hlavou a říkat si: Jak se tam ta osoba, hergot, dostala? Odpověď je možné si domyslet, ale v desátém dílu nezazní.
Lady S., kterou v závěru čtvrté série čekalo mnoho čtenářů Písně ledu a ohně, se nakonec neobjevila. Podle režiséra epizody Děti se s ní letos v žádném případě nepočítalo a zůstává otázkou, jestli se v seriálu vůbec někdy objeví.
Kdo už četl knihu, tomu bude nad slunce jasné, jakého ohromujícího konce se dočká příběhová linka tentokrát. Ono je to nesmírně zábavné, neboť s každým dalším odvysílaným dílem je možné zužovat a zužovat možností, jak by to asi mohlo skončit a potom jen s napětím sledovat, jak tušená a zatím jen v mysli držená scéna dopadne na televizní obrazovce. Přiznám se, že konec Tyrionova příběhu byl nemasný, neslaný. Najednou byl konec a hotovo. Chemie mezi oběma herci prostě nefungovala, takže výstřel přišel v pravý okamžik.
Nejlepší momenty zažije divák v momentě, kdy se na scéně objeví Arya. Diváci tak budou svědky vcelku obstojného souboje na meče, kde Ohař ukáže pár špinavých triků, ale bude mu to prd platné. Na jednu stranu je fajn, že se autoři snaží o vcelku realistické pojetí šermu, ale krucinál proč tam cpou neustále ty trapné otočky! Leč zpět k tématu. Salónní dvojka Arya a Ohař končí a končí pěkně syrově a drsně – přesně tak, jak celý seriál na diváka působila. A závěrečná scéna, kterou podmalovává zpívaná variace na úvodní téma je opravdu famózní. Je plná nostalgie a smutku, ale zároveň i nové naděje.
Každý správný příběh by měl mít po náležitém vyvrcholení nějakou dohru. Pokud to budeme brát takto, tak jakési kataklyzma skutečného příběhu se odehrálo v osmém díle, kdy si Had rozbil hlavu o Horu (doslova). To byl vrchol série, jak se patří. Bitva na Zdi též nebyla k zahození, leč diváka ze židle už nezvedla. Desátý díl už nechal všechny jenom vydýchat, doklusat a uložit ke spánku. Bylo to takové zamávání odjíždějícího auta; sbohem a šáteček.
Jaká byla čtvrtá série?
Taktika G. R. R. Martina zabíjet své hlavní postavy mu přináší mnoho úspěchů. Divák potažmo čtenář příběhu věří, že se s nikým nemazlí, ale děje se to tak často a tolika postavám, že už to jednak přestává být zajímavé a druhak autorovi dochází hrdinové na zabíjení. Nedostatek postav se pak řeší příchodem nových a ty už mají jen status náhradníků za vypadnuvší chudáky. Navíc jim hrozí, že brzy umřou, takže si je divák pro jistotu ani moc nepouští k srdci.
Čtvrtá série proto byla zhruba taková. Jakési vydechnutí po napínavých událostech plných krve, smutku, hrůzy a zmaru. Jenže, přiznejme si to, v nejlepším se má přestat. A tvůrci Hry o trůny, potažmo sám Martin, to nepostřehli. V seriálu dobíhají příběhy jednotlivých postav, ale už se pomalu, ale jistě, vytrácí ta hybná síla, která hnala diváka i čtenáře mohutně vpřed. Idea jakéhosi uceleného příběhu končí, neboť ten příběh opravdu skončil. A skončil dobře. Čtvrtá řada tak vlastně byla takové malé loučení, které se protáhlo a snažilo nabrat nový dech, jenže se mu to stále nedařilo.
Je to takový omlácený, starý pán, který se snaží chytit druhou mízu a na kterého místo toho přepadne první infarkt. Všechny důležité postavy jsou mrtvé (čest jejich památce) a už není nikdo natolik výrazný, aby jejich střetnutí přikovalo diváky k obrazovkám. Čtvrtá řada Hry o trůny měla několik dílů vynikajících, několik průměrných, několik nudných. Čekání a těšení se na každý další díl nebyl promarněný čas, ale otázkou zůstává, co bude dál. Protože pokud se budeme pohybovat jen v intencích právě hodnoceného seriálu, tak mnoho důvodů, proč sledovat i pátou sérii nám HBO právě nedala.
Nesouhlasím
S tím nesouhlasím. Stejně jako se mi líbila Bitva na Zdi – čistá oddechová bitva, která až na pár míst velmi dobře šlapala – tak se mi líbilo finále. Všechny velké příběhy čtvrté série tu došly svého naplnění a to bylo v mnoha případech vážně velké, třebaže třeba na té Zdi vážně mohli věnovat dalších 30 sekund tomu, aby vysvětlili, kde se tam ta armáda vzala a co tam dělá.
To, že seriál bude ztrácet na kvalitě, je asi to poslední, co bych mu vytkl, protože mnoho mých oblíbených postav tam pořád zůstává, aby příběh táhly dál. Navíc tohle není ani tak výtka vůči seriálu jako vůči knihám.
Realistické pojetí šermu v seriálu Hra o trůny, kde nikomu (choreografa nevyjímaje) nic neříka ani tempo a mensura!? Tak na to si vezmu první brázdu 🙂
No, famozní zakončení
chytré, napínavé, dojímavé … a otevřené pro část pátou, která prý už jede. Zase trochu odlišností proti předloze, připravují se asi podmínky pro zfilmovatelnost další části. Tyrion a Králokat, malé ale silné. A ta Daeneris neplakala ani tak nad draky, ale nad zrtátou toho svého snu. Asi proto je na světě tak málo královen a tak hodně králů. A když jsou, jsou ještě tvrdší než muži. Jinak tohle procitnutí už zažila několik dílů dříve. Spoutání draků byl jen poslední akt přeměny idealistické královny. Úplné dovršení očekávám v netrpělivě vyhlížením dílu 6 této kroniky.
Podle mě nejlepší díl. No, každý máme svá měřítka. Já tak trochu ty emoce, intriky, politiku, autor spíše boj, napětí, zbraně. Taky považuji Oberona za nádhernou postavu, jeho souboj za úchvatný, ale pro dějiny této země neznamená nic. Nic totiž neovlivní.
Ale to víte, jsem již stár. A názory se mění s věkem i zkušenostmi. A u mě, jistě, trochu kostnatím a blbnu, což potomci rádi zdůraznují, když se jim pokouším radit.
A ty komentáře čtu rád. Autor umí. A většinou s ním musím souhlasit. Doufám že za rok …
Mne zklamalo, že v rámci šetření či omezení košatosti příběhu zmizely (byly vypuštěny) některé zajímavé postavy, které mohly v seriálu být: jednoruký kovář Donal Noye (nahrazen Grennem), či páže Arstan a jeho břichatý pán Silný Belwas (vyjmuti).
Vím, že jsou to maličkosti, ale když se člověk těší, že v seriálu uvidí nějakou scénu, která mu přirostla k srdci v knize, a místo toho vidí scény úplně vycucané z prstu (viz Brienne v posledním dílu), přináší to jistou rozpačitost, že se s tímto dílem mohli vymazlit více…
Utekla linka
Mne asi nejvice zklamal vybuch “linie Arya”. V devatem dile se vyrazne odchylili od knihy, kdyz dosli do Vale of Arryn a tam odhalili preziti Arye. Velice me zajimalo, jak z toho vybrusli, tohle je totiz naprosta bomba. A ono nic, Arya & Hound proste odesli. To fakt nikoho v Eyrie nezajimalo, ze udajne ztracena dcera Ned Starka zije? Pak psychologicky neprilis presvedcive uvedeny souboj Brienne vs. Hound. Cely dialog byl veden velice zvlastnim zpusobem, Brienne se v hovoru vyhybala vecem, ktere by Arye mnohe vysvetlily, az to bylo napadne.
Cela serie (knizni i flmova) je ted zhruba v polovine a prisla krize stredniho veku. Kdyz jsem docetl zatim posledni knihu, mel jsem zvlastni pocit prazdnoty. Martin je uzasny v navozeni nalady, ale vseho moc skodi. Kdyz jsem se podival, o kolik posledni dve tlustoknihy posunuly pribeh, bylo to tristni. Myslim, ze kdyby Martin nemel tak velke jmeno, tak by mu editor silne doporucil ony dve knihy zkratit o ctvrtinu az tretinu, a mam silny pocit, ze by to serii velmi pomohlo.
On si proste rochni ve svete Westeros, uziva si to, ja ho chapu, ale chce to take ctenare obcas dovest z bodu A do bodu B.
musim rict, ze si mi 4. serie prilis nelibila-takovy prumer, posledni dil vcelku uchazejici(a to diky mnoztvi deje co se stane),ale jinak nevybocuje a stejne jako ostatni nedokaze navodit radne drama,zadne napeti a vas tak ani moc nezajima,co se bude dit s postavami
taky se mi nelibi jak scenariste svevolne upravuji dej,kdyz vynechavaji zajimave sceny…
hodne jsem se tesil na bitvu stanisova vojska s wildlingy a ono tam skoro nic neni, cili zklamani jako u minule epizody,kde se ukazalo spis 100 nez 100000 wildlingu tahnoucich na zed(aspon kdyby bylo par scen jako v LotRovi bitva o zleb nebo MT)
a druha vec:utek Tyriona,mohl to byt skvely konec serie,ale to jak to zpracovali,par minut uskrtit holku, zastrelit fotra,lodenice a konec je pekna slabota,vubec to na cloveka nezapusobi jako kdyz to cetl v knizce….
celkove se proste snazili narvat zbytek knihy do posledniho dilu a to se jim moc nepovedlo
ještě jsem to neviděl celé, ale jízda útočící do hustého lesa??? hmmm tak to teda jo no…
no a zbytek dílu… No nic moc stejně jako celý zbytek čtvrté série. Díl kde probíhal Tyrionův soud jednoznačně nejlepší. Zbytek takový průměr až podprůměr. No nevím nevím jestli po tomhle shlédnu i příští sérii – moc chuti do toho momentálně není.