Poslední doba komiksovým adaptacím docela přeje a takové studio Marvel si může mnout ruce. Ač pod tuto stáj spadají i komiksoví X-meni, ve světě filmu se nacházejí pod značkou 20th Century Fox. Značka X-Men, vybudovaná kolem mutantů, pak od začátku nabrala směr k trochu vážnějšímu podání. To slibuje i nový snímek z této série, Wolverine.
Nutno ovšem říci, že to byl právě film X-Men Origins: Wolverine, který o tento přesah přišel, a nový film se stejným hrdinou tak skládá jakýsi pokus o reparát. Vybral si k tomu fotogenické prostředí různých částí Japonska a poměrně jednoduché schéma – muž, kterému Wolverine zachránil za války život, po desetiletích úspěšného života umírá, a tak zve Logana do Tokia pod záminkou, že mu chce před smrtí vyjádřit dík.
Hned po setkání s ním však vyplývá najevo, že může pro Logana, který je po půldruhé století života zmítán svými vnitřními démony, udělat něco víc, a to sice zbavit ho jeho schopnosti a nechat ho dožít obyčejný život smrtelníka. V této části příběhu se však do děje zapojuje ještě několik dalších postav, sledujících své vlastní cíle, což vše zamotá a na Loganovi tak bude vyrovnat se se ztrátou svých schopností, ovšem v životě úplně stejném, jako doposud.
Za poslední roky se objevilo hned několik filmů, kdy se komiksoví hrdinové museli vyrovnat spíš než se záporákem se svými vlastními problémy, a všechny varianty přídavného jména „temný“ se v recenzích a anotacích k nim používaly tak, že by si měly příštích pár blockbusterových sezon vzít pořádnou dovolenou. Co je potřeba k tomuto říci – linie s hlavním hrdinou, na kterého „to“ všechno dolehlo a už toho bylo moc, je zajímavý a dává prostor vyniknout hereckým schopnostem představitele Wolverina Hugha Jackmana, neměl by však být pro tvůrce omluvou faktu, že do filmu nezvládli zasadit žádnou další zajímavou postavu. Navíc bych čekal, že své problémy vyřeší Logan jiným způsobem, než že si pouhoprostě řekne, že už je mít nebude.
Děj se odehrává v době po snímku X-Men: Last Stand, tedy ve světě, po jehož povrchu nepochoduje hrozba pro lidstvo v podobě Magneta, a Loganovi naopak nikdo z týmu Profesora X neumí pomoci. Na rozdíl od X-Men Origins: Wolverine, který mutanty přímo plýtval do rolí, kdy byly na plátně pouhé vteřiny a hrály je naprosto nezajímaví herci, v Mangoldově filmu je mutantů naopak velmi poskrovnu, což samotnému příběhu nijak nevadí. Ukazuje se však, že ten ústřední – Wolverine – je sice pořád největší macho frajer, ale svět X-Men se točí hlavně okolo pánů Erika Lehnsherra a Charlesa Xaviera. Tyto postavy bojují za jiný svět, pro někoho lepší, pro někoho horší, ale jejich důvody vždy můžeme chápat. Oproti tomu Wolverine jde jenom pobít pár chlápků, aby se mu snad lépe spalo. Hugh Jackman naštěstí dokáže film utáhnout sám tak, že je to pořád slušná zábava. Potřetí už by to ale bylo asi moc a bude lepší těšit se na Days of future past, k němuž je vsunuto někam do půlky titulků pěkné lákadlo.
Jedná se bohužel spolu s úvodní sekvencí asi o ty nejlepší části z celého filmu.
–
Tak jsem viděl včera.
V první polovině (v té, které většina recenzí vytýká malou akčnost) jsem byl naprosto spokojený, provázanost s komiksy (především tím od Chrise Claremonta, který u nás vyšel v rámci řady Ultimátního komiksového kompletu za sympatickou dvoustovečku) zjevná, rozjeto na temnou, hlubší hru. S přibližujícím se závěrem však stoupá počet hloupostí, klišé, a scénáristické senility, kterážto kombinace výsledný dojem značně podkopává. Potitulková scéna boží.
Tohle je recenze?
Z tohoto textu jsem volaký zmetený. Je to podivný mix převyprávěného děje a dvou hodnotících vět, které ale o celkovém dojmu, jak na autora textu zapůsobil, nijak nevypráví.
Osobně jsem snímek viděl až dnes a upřímně jsem do kina vstupoval jak na popravu. Naposledy jsem byl na osamělém jezdci, takže jsem nečekal nic a dostal krásnou záplatu na bolístku a ještě obrázek k tomu.
Film mě zaujal od první minuty. Na začátku, jak to má být, je hrdina totálně v háji. Nejprve mentálně, posléze i fyzicky a je jenom na něj, aby postupnou katarzí našel cestu, jak z toho ven, aby mohl porazit nepřátele. Sice to není nijak bůhvíjak originální, scénáristé jakoby se drželi knížky, jak napsat katarzi a báli se uhnout kamkoliv jinam. Na druhou stranu DÍKY JIM ZA TO!! Film tak má příběh, který při sledování nezpůsobuje žaludeční vředy, ale naopak svižně odsýpá, otazníky se objevují, aby byly postupně rozplétány a velké finále mohlo bezbolesně spojit všechny nitky příběhu a vysvětlit jej jednou scénou. Opět opakuji, originální to není, ale fugnuje to.
K tomu lze přidat bojové scény v nindža stylu, katany versus Wolverinovy drápy, neurážejícíc hudební podres a hlavně, scénáristé se do snímku nesnažili protlačit debilní vtipy, jen proto, aby se dva lidé v sále zasmáli. Žánrová čistota filmu svědčí. Divák se u něj baví a příběhu věří. Fandí Wolverinovi, který v podání Huga Jackmana szcela ovládá scénu.
Od filmu jsem dostal to, co sliboval trailer – akční bojovku s temným podtónem osobní krize hlavního hrdiny. Jeho ztráta ideálů, ohrbená a postupně se rovnající záda mě udržovala v pozornosti od první minuty. Ano, najdou se tam chybičky, někdy i vyslovené kraviny, ale naštěstí do celkového vyznění snímku nezasahují, jen z autorů dělají trochu blbce. Klopýtnutí jim však divák odpustí.
Film je přehlídkou scénáristických klišé, která byla v módě před deseti lety, ale fungují na rozdíl od jiných filmů – jmenujme třeba poslední Abramsův Star Trek nebo Promethea, které totálně podělal a poslal na filmové hnojiště dementní scénář.
no blbce z autoru…jestli si pamatuju z jinych dilu tak ke svemu vercajku prisel kapanek dele na to aby stihnul nekoho zachranit ve II svetove….
jinak libilo ….