Pod režijní taktovkou Lena Wisemana (první dva Underworldy, čtvrtá Smrtonosná past) vznikl remake stejnojmenného akčního sci-fi snímku z roku 1990 podle povídky Philipa K. Dicka We Can Remember It for You Wholesale.
Skutečně se jedná o remake původního filmu se Schwarzeneggerem, nikoli o nový náhled na tuto povídku. Sice jsme se dočkali řady zásadních změn, děj je ale přesto víceméně totožný a zachovány byly i některé drobné detaily, jako např. scéna s prostitutkou se třemi prsy. Mezi ty největší změny patří skutečnost, že se děj neodehrává ani na vteřinu na Marsu, že se ve filmu téměř nevyskytují mutanti a že hlavní hrdina nemá bicepsy větší než režisér stehno.
Příběh dělníka v továrně na roboty Quaida se odehrává ve světě, který je po chemické světové válce omezen na Anglii, ve které sídlí privilegovaná populace a na její kolonii v Austrálii, kde žije levná pracovní síla. Tato dvě místa jsou spojena tzv. Zeměpádem, což je výtah pro několik desítek tisíc lidí, kterým jsou každý den dováženi do Anglie skrze střed Země dělníci, Quaida nevyjímaje. Ten, unaven každodenní všedností, se rozhodne zpestřit si život vzpomínkami na dovolenou, které mu mohou implementovat ve společnosti Rekall. Tam se ale také z Quaida vyklube speciální agent a najednou mu celé okolí začne usilovat o život, a to včetně manželky Lori. Potíž je v tom, že Quaid si neuvědomuje, že by někdy pracoval jako tajný agent…
Colin Farrell v hlavní roli není špatný. Snaží se hrát co nejseriózněji a potvrzuje, že je velmi dobrý herec, ale už se nedá říci, že by byl stejně tak dobrý akční hrdina. V podstatě téměř nehláškuje, zabijí čistě a chladnokrevně a působí až vypočítavě realisticky, což mu ubírá na zábavnosti. Svému charakteru vtiskl pocit všeobjímající nejistoty, přestože zápletka ohledně toho, zda sledujeme realitu/sen/implementovanou vzpomínku v podstatě odpadává. Mnohem zajímavější a působivější výkon předvádí režisérova manželka Kate Beckinsale v roli Lori. Neúnavně jde za svým cílem, akční scény jí všechny věříte a ze všech postav ve filmu je nejvíc cool. Bylo by super, kdyby někdy dostala příležitost zahrát si Terminátorku nebo Laru Croft. Její postava je definitivně stylovější než mdlá Jessica Biel coby Quaidova bývalá přítelkyně a kolegyně.
Snímek má dva zásadní problémy. Za prvé, je neuvěřitelně dementní. Nejde ani tak o to, co postavy říkají, jako o to, co se děje okolo nich. Každou chvíli se před vámi odehraje scéna, během které si říkáte, jak pěkně ti tvůrci logicky uvažují, a přitom hned v následující scéně se objeví nějaká do nebe sahající blbost. Popírání fyzikálních zákonů sice víceméně k tomuto žánru patří, avšak většina toho, jak např. funguje onen Zeměpád, je fatální kravina bijící do očí tak moc, až je to rušivé. To se týká dokonce i nedostatků ve vnímání času a denní doby. A v neposlední řadě je více než naivní rozuzlení týkající se plánu hlavního záporáka.
Druhý problém je v tom, že snímek je přístupný. Původní Total Recall byl plný krve, nadávek, nevzhledných mutantů a utrhaných končetin. Mutanty nahradili roboti, takže pokud Quaid někomu utrhne ruku (klidně i podobně, jako to udělal Arnold), tak je ta ruka většinou mechanická a nic závadného pro mládež v tom není. Často jsem si však říkal, o kolik by byl film ve výsledku zábavnější, kdyby občas vycákla krev, kdyby byla likvidace nepřátel vynalézavější a kdyby Quaid občas někoho provrtal vodovodním potrubím. Třeba.
Na druhou stranu je třeba uznat, že Wiseman zvládá akční scény na výbornou. Především díky nim a jejich počtu si snímek udržuje kvalitu nad hranicí průměru. Částečně je to způsobeno více než stomilionovým rozpočtem a když už nic jiného, tak ty peníze jsou na výsledku vidět. Futuristická města, design lodí, interiérů, Zeměpád… to vše vypadá velmi stylově a vůbec celá vizuální stránka stojí za pozornost. Stejně tak jako technické kategorie, kamera, střih, elektronická hudba apod.
Na 22 let starý Total Recall ten nový ale nemá, a to ani co do zábavnosti. Tady totiž ta zábava vyplývá z toho, jak moc často si v průběhu sledování vzpomenete na původní verzi, jak moc vás tankují akční scény a zda si všimnete těch pár originálních vychytávek, které tu jsou (např. bankovky s Obamou). Wiseman to přitom mohl s oživováním této kultovní klasiky dotáhnout mnohem dál, kdyby místo bezduchého opisování spoléhal více na svou vlastní kreativitu.
Jan Varga
Já se bojím to nejen vidět, ale i číst 🙂
Shodou okolností jsem včera viděla (konečně! ) původní Total Recall a po přečtení článku je mi jasné, že ušetřím za kino a jdu si ho pustit ještě jednou. 🙂
jako zábavné béčko je to fajn a po vizuální stránce taky. Ovšem na hubu to padá kvůli nevýrazným hercům a faktu, že se to bere moc vážně
Prosím – film, který je “neuvěřitelně dementní”, se nejen nemůže udržet “nad hranicí průměru”, ale dokonce se té hranici nemůže ani přiblížit. Z toho prostého důvodu, že triková nebo režijní stránka jsou jen obalem.
Abych to vysvětlil poněkud srozumitelněji: když nachčiju do láhve od Dom Pérignon, výsledkem rozhodně nebude sekt nad hranicí průměru, a to ani v případě, že se to bude pít z číší z horského křišťálu. Přestože vizuální stránka bude rozhodně stát za pozornost.
rejpal: vše jen jen otázka standardu. pokud v dané oblasti existuje široké rozpětí kvality (jako třeba u vína), pak skutečně máš pravdu. jenže si umím představit situaci (a současná filmová SF od toho není daleko), kdy rozpětí kvality je velmi úzké a pak klidně “neuvěřitelně dementní” může být v zásadě shodné s “nad hranicí průměru” 😉
absence scénáře a přehršel vizuálních mušek, na než se chytají popkornoví diváci, je přesně to, co ono rozpětí kvality velmi zužuje. v poslední době si jen obtížně vybavím nový SF film, který by z tohoto rámce výrazně vybočil (a de, debáb rýbu ;).
Nu, tak zatím jsou ohlasy takový, že si ten Totál rygól fakt nechám ujít.
to byla BLBOST
teda, upřímně, nečekal jsem od filmu nic, ale že mě překvapí až takovou scénáristickou neschopností, to jsem nečekal. 2/3 filmu jsem si užíval úžasné vizuální efekty, všechno hezky svítilo, měl jsem pocit, že sleduji gameplay Mass Effectu zkříženého s Tronem, film slučně odsýpal, pár vtípků, hodně sřelby, už už jsem se radoval, že to bude příjemně odpočinková sci-fi střílečka, která si na nic nehraje.
Konec filmu byl však tak strašně zmatený, protiřečící si, že ze z filmu rázem stala naprostá sračka. Upřímně, tak blbý scénář jsem neviděl. Deus ex machina efekty, logika se tiše krčila v koutku nakopnutá robotickou nohou.
Za mě tedy smutných 40 procent, a to jen za hezkou grafiku. Záběry na přelidněné ulice, spousty neonů, prostitutky, drogy a hi tech kyberware. Přesně takhle si představuju kyberpunkové město, skoro jako Neuromancer. Chraň nás bůh, ať nepadne do spárů moderní kinematografie.
SPOILER
Ve filmu je jedna strašně blbá chyba – když padají tím Zemopádem (strašný překlad), tak ji cesta trvá standartně 17 minut – na začátku ve filmu řečeno. Když Farell líčí bombu, nastaví ji na minut 15. Co se nestane, přistanou, chvilku po sobě laškovně střílí a až PAK se bomba uráčí vybuchnout. To, že se bhomby zastavují vteřinu před výbuchem jsem si už zvykl, ale že bouchají řádově pět minut potom, co měly bouchnout, to je novinka 🙁
Tak jsem to viděl
a nic. Visuelní stránka se omezuje na vykrádání starších snímků (nejvíc se mi tam jevilo z Blade Runnera). Navíc se hlavní hrdina chová jako naprostý idiot (nejvíc mě vytočilo, že ví, že po něm jdou, kdy bydlel, kdo je, a on jde jen tak mýrnix týrnix do svého bývalého bytu a pak je nesmírně překvapen, že ho tam načapá poblicie. Na nervy mi lezla jeho ex, připadala mi jak nějaká uražená panička, v podstatě jsem nepochopil důvod její nenávisti. A to už vůbec nemluvím o i na scifi film kravinách, že nejsou schopni vyčistit povrch Země, ale provrtat se skrz jádro a dokonce tam zřídit výtah ano. Navíc uráží mou logiku smysluplnost takového řešení, co bránilo v leteckém spojení? Možná mi uniklo, že británie a austrálie byly pod skleněným poklopem.
Ve srovnání s tímto poprcornovým škvárem je původní Total Recal intelektuální veledílo. A když jsme u toho, tak ani na minutu jsem se neztotožnil s hlavním hrdinou, kdežto Arnimu jsem ty palečky začal držet poměrně rychle.
Tož asi tak, obával jsem se zklamání a bohužel jsem nebyl nakonec překvapen.
Total recal
Skutečně je TR1 MNOHEM lepší (příběh, uvěřitelnost a motivace postav, v té době originalita), než ten DNEŠNÍ TR. Ten sice skutečně pěkně bliká, ale tím to “chválení” taky zhruba končí.
Dotaz
Je to debilnější než mé největší filmové zklamání za poslední dekádu – Prometheus – nebo ne? To by mne oprabdu zajímalo 🙂