Shrňme si dosavadní letošek ve sci-fi. Star Trek příběhově vyhořel, z Oblivionu lidé padali nudou na hubu, Pacific Rim byli v podstatě jen odmaskovaní Power Rangers, Shyamalana už snad konečně zavřeli do cvokhauzu i s jeho sbírkou kopí pro dospělé a Hostitel si nasadil sluneční brýle a prostřelil si hlavu luminiscenční tarantulí. Muž s ocelovými prsními svaly byl fajn, to je fakt, ale o temnou, svižnou akční space operu aby člověk u filmového boha přímo škemral. A tu jako skřítek Puk z houští vyskočil David Twohy a řekl: „Odkloňte se od Marvelu, modloslužebníci! Dám vám, co chcete! Dám vám Riddicka! Bez nekromagorů! S nestvůrami! Na opuštěné planetě! Za bakšiš nevídanou podívanou! R-kovou!“ A jak řekl, tak neudělal.
Tedy vlastně udělal – nekromongoly je vidno jen co by se za zrádný nehet Karla Urbana vešlo, je tam opuštěné vesmírné těleso, jsou tam zrůdičky, je to v R-ku a 38 míčů je v Hollywoodu dneska jako plivanec. Akorát ta nevídaná podívaná nějak vzala nohy na ramena. Ale je tam Riddick, i když malinko zfotrovatěl. A Riddick je archetyp.
Predátor a řemeslo
Tehdy, před třinácti lety byl hlavním, ale nikoliv jediným důvodem, proč Černočerná tma svítila mezi ostatní žánrovou produkcí jako skoro osamělý klenot. Proč?
Byla hravá, dobře napsaná a předestřela obraz budoucnosti, který svým způsobem dával smysl – cestování vesmírem ve stázi, žádné nadsvětelné lety, žádné závratné technologie, ale špína, ocel, klaustrofobie a střelné zbraně. A boj nesourodé a nepravděpodobné skupiny lidí o přežití.
Byla levná, ale zajímavě natočená – kvůli všem těm filtrům, zoomům a prostřihům je taková i po letech. Dialogy a dokonce i charaktery měly pointu. Vzpomeňte si na Imamův a Riddickův rozhovor o bohu a co vrah prohlásí, když začne pršet. Vzpomeňte si na Parise. Vzpomeňte si na Jacka. Vzpomeňte si na Riddicka, na nejistotu, kdy vrah se zbytkem skupiny vyjebe a jak. Nikdy nebyl zamýšlen jako morální postava, byl ztělesněním animality, zvířeckosti, dravosti, instinktu přežití. Silnější, než „vůdce smečky“ Johns, s nímž se o pozici alfa samce porve a zvítězí. Nikoliv morálnější, ale přímočařejší, než „kapitánka“ Carolyn, která by sice klidně odpálila spící posádku do prostoru, ale po zbytek filmu kvůli výčitkám svědomí hledá vykoupení – Riddick by se neomlouval, neměřil by vlastní přežití morálkou, neviděl by důvod. Ale hlavně, i přes svou dravčí stránku a vidění ve tmě, byl stále člověkem, a nikoliv nealbínskou obdobou Loba, která zabíjí protivníky po tuctech. Tou se stal, zcela zbytečně, až později.
Nešťastná velikost
Propad Kronik tkvěl jednak v ratingovém kroku vzad, jednak v Twohyho chuti natočit si vlastní rozmáchlou vesmírnou ságu, která ovšem v jeho universu postrádala půdu k zapuštění kořenů. Jinými slovy žádná krev, místo samopalů paprskomety, místo špíny magie a místo erotiky vzdušná baba a otřepané proroctví. A Riddick jako nezničitelný arcikotlič, který už nemá navrch kvůli svým instinktům, ale protože prostě má navrch. Tečka. S velkým rozpočtem ubylo důvodů, proč být řemeslně kreativní, protože to zvládne CGI – namísto zajímavé filmařiny nastoupily zajímavé scenérie a hlouposti jakože schování se ve stínu, když je kolem 700 °C, zažehná člověku úžeh.
Plány na „temnější Star Wars“ po kasovním pádu vyhořely a trvalo dlouhých devět let, než produkce našla dost odvahy na oživení postavy. Twohy naštěstí mezitím mnohé pochopil a ustoupil z vize grandiózního spektáklu ve prospěch minimalismu, s nímž kdysi slavil úspěch. Pokusil se o remake, ale nemoha popřít předchozí díl, musel pracovat s látkou, kterou měl na stole. Zbavil Riddicka nekromentálů, vrhl ho do nepřátelského prostředí, aby se otřepal ze své civilizovanosti a znovu v sobě objevil predátora.
Potud film funguje. Dalo by se vlastně prohlásit, že pokud se na plátně vyskytuje pouze Riddick nebo alespoň Katee Sackhoff v roli žoldácké mužatky Dahl, je všechno v pořádku.
Černočerná, občas černošedá nuda
Spolu s bandou žoldnéřů ovšem přilétá na opuštěnou planetu kolosální průser, který se jmenuje Jordi Mollà neboli vůdce první bandy Santana. Veškerý výskyt tohoto člověka na plátně je bolestivější, než kdyby vám skutečný (a zfetovaný) Santana prováděl stomatologický zákrok lžící na zmrzlinu. I tlustý William Shatner používající pouze slovo „Khan“ by dokázal zahrát uvěřitelnější charakter. Průser druhý spočívá v žoldácích samotných, kteří budí dojem dezorganizované bandy fakanů, trávící den klackováním se kolem základny a předříkáváním replik „Já se Riddicka nebojím, protože jsem drsnější“, „Moje péro má největší obvod“ a „Kde jen ten Riddick může být“. Namísto napětí je jediným výsledkem divák, cedící tu poslední mezi zuby.
Film nabere tempo přesně v momentě, kdy Santana chcípne, a na scénu přijdou kýžení netvoři. Je to však tempo emocí prosté, neboť znáte výsledek. Riddick umřít nemůže a na ostatních charakterech vám absolutně nezáleží.
Navíc se nejedná o bezmocné civilisty, ale o ozbrojené zabijáky, mající k dispozici dokonce Darth Maulovu motorku. Rovněž netvoři jsou představeni už na začátku, takže divák na rozdíl od postav ví, s čím se budou potýkat, což činí čekání ještě nesnesitelnějším.
Žádná práce s očekáváním, žádné budování napětí, žádný thriller, nebo nedejbože horor na míle daleko. A těch několik hezkých vizuálů, spolu s finálním během dvou drsňáků a scénou po něm je žalostně málo, aby to zachránilo celý film. Ani odhalená bradavka Katee Sackhoff na to nestačí.
Twohy se pokusil ze svého vesmíru zachránit, co se dalo, ale svou snahu obtěžkal okovy dialogového marastu, který celou prostřední část snímku táhne k zemi jako tunový balvan. Podívaná o to útrpnější, že první třetina, kdy je Riddick na planetě sám a čelí nástrahám divočiny, je úplně v pohodě a nejinak i třetina poslední, kde se dokonce objeví i pár zajímavých záběrů.
Podařilo se mu tedy prakticky jediné. Vrátit postavu holohlavého zabijáka na podobnou výchozí pozici jako po Černočerné tmě. Což by kvalitní scénárista dokázal v první scéně a nepotřeboval by následně vyplýtvat celý film přešlapováním na místě. Snad se člověk, co se kdysi podílel na psaní Uprchlíka, před pokračováním chytne za nos a ohlédne se za svou předchozí prací také řemeslně.
Chci tomu věřit.
Hvězdný vrah by si ještě alespoň jeden dobrý filmový zářez zasloužil.
A já se chci ksakru už konečně dozvědět, co vlastně udělal, že mu jde věčně po krku celá galaxie.
Mně se první díl nelíbil, druhej jsem neviděl a tenhle byl ok. Užil jsem si ho víc než kdejakej dnešní trhák.
Mi se líbily oba díly, na třetí jsem zvědavý. Na scénu “zabití drbana hrnkem na čaj a následná pacifikace ostatních pohrůžkou zabitím klíčkem na otevírání sardinek” (druhý díl) velmi rád vzpomínám dodnes…
Jůůů, Starbuck!
Už kvůli ní se na to musím kouknout!
Star Trek
Čo stále haníte ten Star Trek?
Asi proto, že dnes něco pochválit není “in”…
Star Trek
asi proto, že stál po scénáristický stránce za zlámanou grešli
to Martin Stručovský
Všichni netrpělivě čekáme, až napíšeš lepší scénář 🙂
To je starý postřeh: Kritik vám poradí jak by to dělal kdyby to uměl…Proto raději hodnotím (knihy, filmy, modely atd.) metodou “líbí-nelíbí”, neboli uvádím svůj subjektivní pohled a ne rozsudek…
Katka, kragh, Kulagin
Katka:
Protože ten příběh stál za starou belu, třeba? 🙂 Vykrádačka Wrath of Khan, i když se Abrams dušoval, že nebude a to skoro po všech stránkách. Vykrádačka jeho vlastního prvního Star Treku – některý momenty jsou jak vystřižený scény z originálu. Celková přidaná hodnota? Malá. Bitka s Klingonama byla fajn, Cumberbatch se snažil to zachraňovat, ale než génia z něj udělali spíš idiota – ty torpéda? Sorry, totální hovadina a to to měl bejt nosnej prvek.
kragh:
Ale hovno neni in 🙂 Až budou točit kvalitní žánrovou látku, budu chválit až se budou hory zelenat. Věř mi, že si to nikdo nepřeje víc, než já. Teď eště Gravity a novej Thor. Držim tomu palce.
Kulagin:
Jsem si jistej, že napsat ne tak dementní scénář bys v klidu dokázal i ty. Netrpělivě na to čekat nebudu, ale takovej problém by to určitě nebyl.
Je třeba respektovat, že tvůrce si své dílo tvoří po svém. Může se nám líbit, nebo nelíbit. Ale názory typu: Já bych to udělal tak či onak, Potencionál nebyl využit, Měli tam dát tohle a ne támhleto, atd. jsou poněkud zcestné…
Martin K.
Asi máme jiná měřítka… Ale v pohodě, každý máme svůj názor. Nejhorší pro film (knihu apod.) když je lidem lhostejný…
riddick je fajn badass jako vzdy. i snimek celkove ujde, jen me mrzi ta odflakuta cast s necromongery-to o cem byl 2.dil skoro jako by nebylo…tak snad nekdy priste, jo a ten konec taky trochu prehnali-s dirou u srdce se bude tezko hybat,natoz bojovat jakoby nic
Jen pro informaci. Ve skutečnosti se jedná v tomto případě o čtvrtý film. První film byla Černočerná tma, druhá byl krátkometrážní animovaný Dark Fury, který na Černočernou tmu bezprostředně navazoval. Třetí díl je Riddick Kronika Temna a nyní tento film.
Taiko: Myslim, že se tu jedná předevšim o hraný filmy. Ale ten animáč byl poměrně libovej – vůbec, kdyby se to do budoucna posunulo spíš do animovaný podoby, nebyl bych ani trochu nasranej.
Kde seženu takovy brejle alespoñ podobny