Velké odhalení hned na začátek: Prometheus je úchvatné, místy dokonce dechberoucí sci-fi, které v lecčem připomíná snímky ze zlatých let tohoto žánru. Pojí v sobě romantiku objevování nových světů se strachem z tajemných končin vesmíru a temných zákoutí lidské mysli, to celé v hlubším, až filozofickém podání. Přesto se v žádném textu o něm nemůže neobjevit slovo bohužel.
Měl to totiž být jeden z největších zážitků roku, který sliboval Prometheus, film legendárního Ridleyho Scotta, jenž se jím vrací k žánru sci-fi, navíc do světa snímku, který jej vymrštil vzhůru mezi hvězdy, do světa Vetřelce. Intenzivní mediální kampaň slibovala také mnohé, především však odzbrojující vizuální složku. Očekávání fanoušků se vyšponovala až na půdu, není proto divu, že jsou první hlasy spíše zdrženlivé. Ovšem tak trochu neprávem.
Hned první záběr dozajista potěší všechny fajnšmekry, neboť parafrázuje legendární dílo Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírná odysea. Právě s ní se pro Promethea nabízí největší srovnání, především proto, že je pojí společné téma vzniku lidstva. Tam, kde se však Odysea „omezuje“ na zrod člověka v rovině zrození jeho intelektu, jde Prometheus ještě dál a nastiňuje vznik veškerého života na Zemi. Ten nemá (což je také tématem mnoha vědeckých teorií) tak úplně pozemský původ.
Dvojice archeologů Elisabeth Shaw (Noomi Rapace) a Charlie Holloway (Logan Marshall-Green, jehož největším hereckým uměním je vypadat skoro jako Tom Hardy) o několik (veliké několik) let později nachází a zkompletovávají piktogramy z různých částí světa a historických ér. Všechny tyto piktogramy mají podobné prvky a nejen archeologové jsou přesvědčeni, že představují adresu k mimozemské rase, dost možná k našim tvůrcům. A hurá do Vesmíru.
Posádka se probouzí ze stáze poblíž planety s označením LV-223 (zatímco ve Vetřelci šlo o planetku jinou: LV-426, přesto jsou si vcelku podobné), kde je čeká průzkum jedné z místních prapodivných pyramid, v níž se schovávají ještě divnější „nábojnice“ těla mohutných humanoidů či obří hlava z traileru (také ale mnohem méně viditelná nástěnná malba vetřelce).
V tento moment končí rozjezd na jednu z nejparádnějších space oper poslední doby a začne něco, co se snad ani nedá pojmenovat slušně. Postavy – experti ve svém oboru, se totiž začnou chovat jako dvanáctiletá děcka na výletě na Ještědu – nechodí po stezkách a neposlouchají rozum. Jenomže na Ještědu vás nemá v plánu všechno kolem zabít. Tak jako tak, sundávání přileb skafandrů, nebo sahání po „čemsi (vyvinutém z odkudsi se vynořivších pozemských červů), co vypadá docela dobře jako kobra“, to zavání nedostatečným pudem sebezáchovy. A lepší už to u většiny nebude až do chvíle jejich zadostučiňujícího skonu. Což není na škodu, postavy jsou totiž tím zásadním negativním rozdílem proti Vetřelcovi. Zatímco v něm měla každá svůj smysl, tady jich je polovina, eufemisticky řečeno, do počtu. (Výkaly se na Fantasy Planet probírat nebudou.) Co byste však čekali od pisálků „hitů“ jako Kovbojové a Vetřelci či Černá hodina.
Přesto najdete na Prometheovi mnoho pozitivního. Pár bodů si tedy zmiňme.
- Především je třeba vyzdvihnout vizuální stránku filmu, která je tak vypiplaná, že si připadáte, jako byste po LV-223 sami chodili. Obrazová dokonalost, což je tak trochu Scottův trademark, hraje prim v každém záběru. Pomáhá tomu i jedno z nejlepších (a nikterak nerušivých) 3D, jaké jsem kdy viděl.
- Michael Fassbender. Tento herec jasně patří mezi nejlepší v generaci x<50. Jeho David je nejen nejsympatičtější, ale i nejlépe napsaná postava. Z ostatních stojí za zmínku snad jen Noomi Rapace a Idris Elba v roli sympatického kamaráda. Ne, tak za zmínku stojí i Charlize Theron, která má pořád moc hezký zadek.
- Ridley Scott opět točí a jde mu to. Z takto slabšího scénáře by snad nikdo nedokázal natočit tak přitažlivý film. Hned se více těšíme na možné pokračování či prequel Blade Runnera. Žádaná by jistě byla i tak o půl hodiny delší verze Promethea na DVD/BD.
- Myšlenky. Občas je dobré vyjít z kina a nechat film kolovat v hlavě, interpretovat si jej, teoretizovat a dál se jím zabývat. Prometheus to nabízí dosyta, tedy alespoň do chvíle, kdy se film změní na klasickou vyvražďovačku. Dokonce i sekera se mihne v rukou hlavní hrdinky. Přesto předpokládejte, že u tohoto snímku si nejen neodpočinete, ale také potrénujete internet. Kdyby měl někdo zájem o teorie a vysvětlení, nechť se ozve. Odpověď na jednu z hlavních otázek (která podle mnohých pomýlených zůstává neodpovězena), tedy jak vysvětlit chování tvůrců, nabízí kulečníkový rozhovor Davida s Charliem.
Nenechte se odradit, Prometheus za návštěvu kina rozhodně stojí. Tedy, pokud od něho nečekáte ryzí Vetřelcovský prequel, nebo největší žánrový milník od dob Matrixu, ne-li přímo Metropolis. Ano, očekávání umí být nezdravé jako laciná coura.
Režie: Ridley Scott
Scénář: Jon Spaihts, Damon Lindelof
Premiéra: 7. 6. 2012
Hrají: Noomi Rapace, Michael Fassbender, Charlize Theron, Idris Elba…
Josef Horký (zástupce šéfredaktorky)
josef.horky@fantasyplanet.cz
lolz
bohové pod námi, kdy už někdo na začátku 21. století natočí velkou nekomediální scifárnu, u které nebudu řvát smíchy od samého začátku? :-/ scénáře jsou absolutně největší slabinou žánrové tvorby, takové snůšky nelogičností, nesmyslů a krystalické nudy zabalené v líbivém vizuálním hávu aby jeden pohledal. wtf?
ještěže se sem tam objeví filmy jako moon.
Ano, množství děr a nejasností dává velký prostor k vymýšlení vlastních teorií 🙂 Ale nového Blade Runnera se děsím pořád stejně, spíš ještě víc :/
Prošel jsem si osoby podepsané pod scénářem a stačilo mi už první jméno: Damon Lindelof. Nevím, čemu se divíte…
Mimochodem, doporučuji Prometheovské stránky, s nimi si někdo musel dát sakra práci: http://www.prometheusmovie.com/
Všimli jste si, že autor se ve většině recenzí alespoň jednou zmíní o tělesných půvabech hereček? ;))
No, zdá se, že ty filmové uniformy byly opravdu správně navrženy. 😉
Na negativních hodnoceních Promethea mě zaráží jedna věc – Avatar byl pár let zpět přijat docela hodně kladně kvůli vizuálu, přestože příběhově byl daleko pod Prometheem. A vizuálně jsou u mě na jedné lajně.
No, já viděl brblání na příběhovou stránku i u Avatara. A problém je asi v tom, že u Avatara se něco podobného předem čekalo, ale u Scotta člověk očekává jaksi jiný standard…
Ten rozdíl mezi Avatarem a Prometheem je, že Avatar má scénář prostě jenom jednoduchý a Prometheus vyloženě hloupý…
Jan
Jsem naivní a zastávám názor, že je ten základní scénář – námět, téma a otázky a odpovědí, které chce film ukázat, moc chytrý. Bohužel to zkazily špatně napsané postavy
Inu…
není to třeba proto, že Avatar byl vizuální bombou před pár lety a i díky němu se ty standardy kamsi posunuly? 😉
Co se týče Avatara, nemám nic proti jednoduchým příběhům, pokud nejsou nejen jednoduché, ale i pitomé, bylo to fajn. Občas si dám ono jednozančné rozlišení, kdo jsou ti hodní a kdo ti mizerové, líbit. U experimentu s novými vizuálními efekty bych ani nečekala, že bude film experimentovat ještě s něčím jiným. Snadno srozumitelný příběh pro široké spektrum diváků a velkolepý výlet po Pandoře včetně leteckého pohledu :)Možná je kritika tím větší, čím větší je moře vyprodukovaných filmů. Divák se stává náročnějším a vybíravějším a už ho málokdy co ohromí. Když se člověk podívá do historie, co stačilo ke štěstí prvním divákům němého stříbrného plátna… 🙂
Dobrý postřeh! 🙂 Souhlasím…
to Elinor
To je o těch výjimkách, standardech a mantinelech, o kterých byla řeč v jiném kontextu a jinde 😉
proč se zase do vesmíru vydala parta amatérů? jak pak takový film může vypadat alespoň trochu věrohodně?
to willis
Protože je to tradice. V každém vetřelci je skupina buranů, kterou ti hnusací vykydlí.
to willis
Protože jsou to jen najmutí civilisté. Nemají disciplínu. Nejsou to vojáci, ani profesionální průzkumníci. Chovají se jako většina lidí – nezodpovědně a pošetile.
Nikdo si nesejme přilbu jenom na základě toho, že je tam dýchatelný vzduch. Nikdo se nepůjde podívat na dvoumetrovýho hada a to mám pocit, že snad dokonce přistávali bez orbitálního průzkumu. Pokud někdo financuje takovýhle projekt tak si nenajme diletanty nebo podívíny a neodletí bez nějakého přesného manuálu a postupů co dělat a jak se chovat. Tohle není výlet do sousedního města za 50 korun.
Kulagin: blbost. Bilión dolarů na vypravení expedice na druhý konec vesmíru s hromadou idiotů… nároky dnešních teamleaderů v běžných outsourcingových firmách se zahraniční účastí dalece přesahují to, co musela evidentně podstoupit “posádka” téhle diletantské mise. Jednoduše řečeno, když budu dělat “osudovou” misi, jako Wheyland, tak si udělám kurevsky náročný a zacílený tendr na posádku. Rozdíl oproti posádce z Nostroma je v tom, že oni byli ti rutinéři, kteří s tím jezdili jako s kamionem pro natěženou rudu.
Ten film je kromě vizuální stránky naprostá tragédie.
Docela by mě zajímalo, jak to vlastně funguje.R.Scott rozhodně není idiot.Nechce se mi věřit, že ty výhrady, které tady,a nejen tady,k filmu padají, by jemu nebo někomu ze štábu nebyly patrné.Z nějakého důvodu se rozhodli je ignorovat.Proč?Je on sám s filmem spokojen?Co on by řekl na všechny tyhle připomínky a výhrady?
2 Pepa 62
Já nevím, může režisér hodit scénáristům scénář na hlavu a chtít jeho přepracování, nebo z něj prostě MUSÍ vytěžit, co se dá? 🙂
to willis, Joker
No, já bych si tu přilbu taky nesundal 🙂 Jinak: Co tedy navrhujete? Jak měl být ten scénář napsán? A hlavně – kdyby posádka Promethea neudělala žádné chyby, bylo by vůbec o čem točit?
Kulagin: určitě dalo… úspěch a zajímavost příběhu přece nestojí na imbecilním chování postav, pokud to tedy není nějaká praštěná komedie. Nemluvě o tom, že koncept posádky přiletivší na cizí planetu a její následná infikace a likvidace tu jaksi už byl a nezapadá to toho pompézního příběhu Promethea, stvořitelů a podstati lidství… ehm.
Scottovi jeblo
to je důvod, proč Prometheus vypadá tak, jak vypadá. Anebo v Hollywoodu došli scénáristi a ti dva nedoukové jsou výkvět hollywoodské scénáristiky… V tom případě, kdy letí nejbližší letadlo do LA? Lepší scénář sesmolíme ve čtvrtek u piva.
to Kulagin: přemýšlela jsem o tom. Pokud by se Scott rozhodl trvat na konceptu Tvůrců, co nám nechali vzkaz v čmáranici na zdi, tak se na to nejspíš rozumný scénář napsat nedá… Ve složení manželé Danikenovi, bloncka, robot, dědek a kanonenfutr se taky nic lepšího než vyvražďovačka sehrát nedá.
Ech, furt jsem z toho filmu poněkud v šoku… nečekala jsem něco extra, ale tohle ????!!!!
Nehažte flintu do ječmene. Chce to počkat na direction´s cut, měl by mnohé osvětlit a dodat kompaktnost.
to ily
Nehážu flintu do ječmene… už tam dávno leží. Možná, že 4hodinový d-cut nám ledascos osvětlí, ale “ňuňu ťuťu to je ale miloučká kobra, hned si ji jdu pohladit” atd. nespraví nic.
PS. Jistá osoba mě upozornila, že existují filmy, kde se s takovými vztyčenými věcmi dělají mnohem horší věci, než že se na ně jenom šahá… takže asi buďme rádi za to, že ji jenom pohladil. Dobrou chuť, pokud právě večeříte!
to Joker
Ono už tu jaksi bylo skoro všechno… Mě se to celkem líbilo (až na to sundávání přileb :-)). Po dlouhé době opravdová sci fi. Rozhodně lepší než Vetřelec 4. A otevřený konec je možným příslibem pro ty, co jsou “zklamaní”.
to edita
Kdoví, jak by se člověk zachoval? Lidé např. vědí, co je tygr zač, a přesto se ho někteří snaží pohladit…
Kulagin: neobhajuj to, nemá to smysl a nemáš na čem stavět, to s tím tygrem není zrovna dobré přirovnání – kobru by sis pohladit šel? I člověk má pořád něco, čemu se říká instinkt sebezáchovy a podvědomě tváří v tvář neznámým věcem cítí, že by se měl zdekovat co nejrychleji to jde. Taková reakce je asi trilionkrát pravděpodobnější, než to, že bude na takovou věc jen tak sahat, navíc s připitomnělými řečmi. Když si k tomu vezmeš, že je to biolog (!!), který moc dobře ví, jaké svině někteří tvorové jsou, tak to nutí otočit člověka oči v sloup… nemluvě o tom, že na výpravě za bilion dolarů, která tajně veze bosse firmy bych čekal toho nejlepšího biologa z planety a ne nějakého kokota v brýlích, který působí jako někdo s čerstvou lobotomií. To samé se dá říct o tom geologovi, který je snad ještě horší. Ty postavy nezachrání nic, ani dvacetihodinový DC – tam je prostě scénář mělký jak lžička na kafe!
2 Kulagin, Edita:
Takhle, osobně jsem typ člověka, co by si ROZHODNĚ chtěl kobru pohladit – no, možná spíš než pohladit ji jenom držet v ruce a vidět ji fakt zblízka. Na druhou stranu, ani takovej magor jako moje maličkost by po kobře nešla
– buď bez patřičných ochranných pomůcek
– nebo bez jistoty, že kobřička nemá jedové zuby/má prázdné jedové váčky.
A rozhodně ne na ni vylítnout kamsi do křoví s výkříkem “jéééé, tam je kobraaaa, ta je roztomiláááá!”. To bych maximálně tak prohlásila nahlas. 😀 A ani bych nepáchala huráakce typu “strkáme do hada větví” nebo šaháme holou rukou do terárka.
P.S: A vzhledem k tomu, že jeden poddruh kober plive, a celkově jsou to hadi dosti rychlí a poměrně asertivní, bych se asi v dohledu od hada chovala dosti paranoidně a snažila se ho nevyprovokovat k útoku, jak by to jenom bylo možné.
Jen tak mimochodem, značná ostražitost až určitá paranoidnost tváří tvář neznámým zvířatům (až na výjimečné situace) je naprosto normální a řekla bych, že pokud se člověk zajímá o zoologii intenzivněji, tak mu přejde do krve. Většinou. Jeden kamarád terarista je v tomhle dosti specifický případ, ale předpokládám, že potkat absolutně neznámého živočicha, tak nebude předvádět nic podobného tomu, co u něj vidím při zacházení s neznámými zástupci dobře známého druhu, který má zafixovaný jako “neškodný”.
to Joker
Tak nevím, ztraceni v mimozemské stavbě na cizí planetě, obklopeni kostrami a neznámými organismy… Já to beru tak, že jim to prostě jasně nemyslelo. Lidé už se zcvokli kvůli menším problémům 🙂
Kulagin: to jsou fakt argumenty… založil bys na něčem tak pochybném, jako to, co jsi napsal, misi za bilion dolarů? Na kterou letíš sám jako boss? Víš jak se vybírají a cvičí astronauti? Při sebemenších problémech ve stresových situacích jde ten člověk prostě pryč… Neexistuje něco jako: “nemyslelo” “zcvokli” atd. Ty postavy jsou absolutně nerealistické, nesmyslně jednající, naprosto ploché s pár větami ze scénáře. To, jak to podal ten film neobstojí ani před hloupějším divákem… A to rozebíráme pořád jen tu situaci s “kobrou” a helmami, tam těch nesmyslů je podstatně víc…
to Joker
No právě. Ti co tam vyváděli ty skopičiny nebyli astronauti. Byli to vědátoři které si ten šéf vybral spíš na základě emocionálním, než profesionálním. Taky si myslím, že ten scénář mohl být lepší. Ale jaký? Napadá tě nějaké vylepšení?
Lepší scénář? Ale jistě:
A) emzáci nechají na Zemi čmáranici na zdi. Výprava (elitní vědci plus super mariňáci plus bloncka, dědek, robot) přiletí na planetu, kde emzáci žili, ale teď je opuštěná, páč cosi emzáky vyhubilo a milá výprava musí zjistit, co to bylo, a zajistit, aby se to nedostalo na Zem. Čímž se vracíme k hezké Vetřelčí vyvražďovačce. Na závěr výprava třeba najde čmáranici, kam se poslední emzáci zdekovali, a vyrazí za nimi, aby mohl být druhý díl.
B) emzáci nenechají čmáranici, ale lidi najdou nějakou ztracenou emzáckou tabatěrku (datovanou třeba do druhohorního vymírání) a podle ní doletí k onomu opuštěnému měsíci, kde zjistí, že tu emzáci připravovali emzáko-formaci Země, leč jejich super-biologické zbraně se poněkud obrátily proti nim. Cíl výpravy (a její složení) viz výše.
A pokud by podle tohohle Scott natočil scénář, tak jsem právě vydělala něco jako milion doláčů za minutu práce.
to edita
A v čem se tvé scénáře liší od toho použitého?
2 Kulagin:
Takhle, obávám se, že kritéria pro výběr vědátorů na misi tohoto typu by byla zatraceně přísná a zatraceně by se kladl důraz na věci typu “psychická stabilita” a “co nejvyšší pravděpodobnosti, že nebudou účastníci zájezdu dělat bordel, ať se stane, co se stane”.
A myslím, že kdyby bylo na výběr “nevyzpytatelný extra odborník” a “zodpovědný jen o něco málo méně extra odborník”, tak by letěl ten druhej. 🙂
Plus by jejich vyslání předcházel předběžný výcvik a vymezování bezpečnostních pravidel, respektive jejich nadrilování – v rámci toho rozpočtu by se na podobné věci prachy určitě našly. Rozhodně by byla snaha co nejvíc vyselektovat reakce “sundáváme si přilbu” a “jůůůů, háďátko…” 🙂
to Elinor
Viděla jsi někdy nějaké skutečné vědce a odborníky? Já bohužel ano :-)))
2 Kulagin:
Především: jak bys definoval SKUTEČNÉHO vědce a odborníka?
Takhle z hlavy mě napadlo pár lidí, ale začala jsem dělat selekci, cože by to vlastně měl být ten skutečný vědec a odborník… (přírodní) vědu na TOP úrovni nedělá nikdo.
(Jako přírodní vědu TOP úrovně beru (ideálně inovativní) výzkum).
Kulagine, kamaráde 🙂 zajdi si někdy do personální agentury s žádostí o práci. A ne do nějaké šmudly, ale nějaké lepší. Uvidíš, že to poslední, co někdo hledá, jsou podivíni, excentrici nebo naopak introverti… a taky to, že nikoho nezajímají emocionální základy, na nich nikdy nemůžeš přijmout dobrého zaměstnance a pokud někdo vede impérium jako WY a navíc se sám osobně vydá na misi, tak prostě vybere to nejlepší z nejlepších, ne bandu kokotů 🙂 Upřímně, já bych taky byl moc rád, kdyby ten film dopadl líp a stala se z něj ikonka, ale kde nic není ani čert nebere, ale je dobré si to přiznat, že se to prostě nepovedlo, než si donekonečna všelijak přizpůsobovat realitu, aby do ní zapadla ta filmová.
Scénář se vylepšit nedá, tohle předně chtělo scénář úplně jiný.
to Joker
Excentrik a podivín může být i ten, kdo to financuje 🙂 Ohledně scénáře: Tak něco jiného navrhni, opravdu by mě to zajímalo. To co navrhovala edita mi přišlo v podstatě stejné, jako to, co natočili.
Kulagin: ty se toho držíš jako klíště 🙂 Nejsem spisovatel, scénárista ani nic podobného, takže nic nevymyslím, což ale neznamená, že nepoznám špatný scénář od dobrého a zpackaný slibný film od nezpackaného. Na vymýšlení je tu továrna na sny a hromada dalších, já jsem jen konzument, který holt od určité značky očekával více potravy pro mozek, kterou zkrátka nedostal.
vědec
2elinor: především, “skutečný” vědec pracuje metodicky, není to malé dítě, které hned do všeho strká pracky. podívej se jak pracují archeologové, to je asi adekvátní tomu, co by mohlo být ve filmu. pečlivá, zdlouhavá práce, která z počátku je především a pouze dokumentační a teprve pak se něco rozvrtává. to, co předvádějí “vědci” v prométheovi je naivní představa o šíleném bědátorovi tak z devatenáctého století. jenže scenáristické násilí na příběhu nedovoluje, aby se ty postavy chovaly jako vědci, vyvarovali by se tolika nesmyslů a následných dramatických momentů, že by divák v kině usnul. určitě by to šlo udělat i zábavně, ale to by zase film vypadal úplně jinak.
to Regis
Souhlasím. Podívejme se na to, jaký byl třeba doktor Indiana Jones archeolog 🙂 Žádný velký vědec to nebyl, prachsprostý lovec pokladů, leč jaksi zábavný, tak o něm vznikla celá úspěšná série, aniž by se nad jeho profesionalitou někdo pozastavoval. To totiž asi nebude ta pravá deviza úspěšnosti postav hollywoodských filmů. Žádný seriózní vědátor se zatím hvězdou nestal, proto se o něj scénáristi nejspíš ani nesnaží. Vždycky musí být někdo, kdo něco zvoře a vznikne průšvih.
Když tu byla předtím zmínka o tom, jak moc by se dávalo pozor na tak drahý počin jako by byla tato vesmírná expedice, podívejme se na vesmírné lety dvacátého století, jak čteme se zatajeným dechem o těch tragických, kde díky politickému nátlaku vyletěly do vzduchu miliardové projekty včetně lidských životů. Nebo kvůli nějaké prkotině, kterou někdo přehlédl? Co teprve může nadělat takový politický motiv jako je původ života na Zemi? Možná mohla být zápletka zrovna tohle, ale třeba by se také někomu zdála profláknuntá a laciná 🙂
2 Kulagin
Jeden cas jsem se (skoro na osm let) pripletl mezi absolutni svetovou spicku ve svem oboru (matematika, mimochodem). Vetsina z nich byli naprosto normalni lide s racionalnim pristupem ke svetu, mnozi z nich dokonce prekvapive renesancni co se tyce sire zajmu. Najmout na vesmirnou vypravu idioty da vyrazne vetsi praci nez najmout rozumne lidi, protoze pokud si clovek nahodne zalovi mezi odborniky, s vysokou pravdepodobnosti vytahne nekoho, komu to mysli z hlediska praktickeho zivota lepe nez sestiletemu diteti.
Opravit scenar neni zas tak velky problem. Jestlize je cilem, aby postavy honily priseraci, pak jsou dve moznosti, bud se do toho ty postavy dostanou vlastni idiocii, nebo musi scenaristi zapnout mozek a dostat je tam rozumne. Jsou filmy, kde to slo. I v prvnim Vetrelci se vetsina posadky chovala racionalne, ale stejne zarvala, protoze byli posazeni do chytre vymyslene situace. Jenze Hollywood tradicne voli cestu nejmensiho odporu a dela z postav idioty.
2 Regis:
S definicí vědce jako tvora systematického (ve věcech majících co dělat s předmětem výzkumu a oborem) souhlasím. 🙂 A dosti odpovídá mým zkušenostem, na druhou stranu, mám zkušenost spíš s “nižšími levely” a nebo s historií/humanitními vědami, takže je otázka, nakolik by dotyční mohli či nemohli spadat do škatulky “skutečný vědec v Kulaginově definici” – sama bych je spíše než vědci nazvala odborníky. 🙂
to pH
Obávám se, že na opravu scénáře je už pozdě 🙂 Já osobně bych také něco vyškrtl (hlavně ty přilby). Co se odborníků a vědců týče – že se někdo chová racionálně v běžném životě, neznamená, že se tak bude chovat i ve vysoce stresující situaci. Myslím, že Prometheus dopadl jěště celkem dobře. Podle mě rozhodně stojí za vidění. Je takový… znepokojující.
Janina: uniká ti jedna důležitá věc – Indiana Jones je od začátku nefalšovaná nadsázka, která se nebere vážně a je zkonstruována vysloveně pro pobavení. Což více než dostatečně dokládá poslední díl, kde mohla nastupující senilita dua Lucas/Spielberg naplno tento fakt podpořit.
Narozdíl od skoro smrtelně vážně braného Promethea, který si bere náměty vzdálené nadsázce, nebo si na to alespoň hraje.
Elinor: klišé, že typický vědec je pomatený asociál s rozbuchem na hlavě a brýlemi s tlustým sklem, neschopný si zavázat boty, vzít dvě stejné ponožky a čisté triko, zatímco řeší věci, které drtivá většina populace nepochopí, je fakt jenom klišé 😉 Vrcholně nudné a únavné, ale pro stupidní konzumenty popcornové zábavy je to jediná identifikace, bez ní by byli ztraceni.
“Postavy – experti ve svém oboru, se totiž začnou chovat jako dvanáctiletá děcka na výletě na Ještědu”
To dnes prostě ve filmech za desítky milionů musí být, aby se s hrdiny mohl identifikovat většinový divák.
to všichni
Tohle stojí za zamyšlení, zvlášť ta pasáž o původním scénáři Vetřelce.
http://koubic-sytes.mysteria.cz/recenze_film_prometheus.html
Celá tahle diskuse je zároveň příspěvkem do debaty, zda je nebo není tvrdá SciFi “královnou žánru”. Napsat promyšlený příběh pracující s nejnovějšími vědeckými poznatky pohybujícími se většinou na hranici chápání (či spíše až za ní) čtenářů / diváků, jimž je určena a zároveň vytvořit poutavé postavy a zároveň vytvořit napínavé zvraty aniž by některá z postav musela propadnout dočasnému posednutí či lobotomii či pominutí smyslů a ztrátě základních pudů (prostě aby se chovali racionálně)… to vyžaduje vážně mistra. Pomineme-li skutečnost, že by měl onu “vědu” zvládnout autor sám alespoň do úrovně “víceméně jsem trefil pozemek, na níž stojí stodola, na které jsou vrata a na nich pak terč.”
Netvrdím, že taková díla vznikají a už vůbec netvrdím, že u nás. Se vzdalováním se skutečné vědy běžné zkušenosti se i ta “vědecká” sf literatura přesouvá do jakési odnože mystikcké SF, v níž “abraka dabra” nahrazuje zaklínadlo “singularita” a “věrohodnost” reálií a prostředí je dána jen ochotou čtenáře uvěřit. Je to trochu jako když jsou malé děti fascinovány sprostými slovy.
On asi ne každý bude prožívat pocit vzrušení nad rozborem Crescende fide . A přestože mně přišly Počátky přemyslovců hrozně napínavé ne tím, o čem byly, jako spíš tím, jak uvažovaly, umím si představit, že právě toto dobrodružství je bez klišoidních omáček přidružených zápletek nepřenositelné. Či geolog a geomorfolog fascinovaně se rozhlížející po krajině tvářené miliony let. Tomu se přiblížil jen Holdstock. A což teprve vzrušení meteorologa nad nejlepší “počítačovou” a trojrozměrnou hrou “Předpověz chování atmosférických tlakových těles nad pestrou krajinou střední Evropy!” Bez ježdění v jeepech za tornády, bez povodní, bez letadla v ohrožení… prostě jen: “Zaprší nebo ne?” 😉 (Tím teda nechci tvrdit, že v ČHMU zažívají průběžné orgie a vzrušení a adrenalin ;-))
Film je navíc ještě limitován časem, většími nároky na tempo i slabší předpřipraveností diváků na cokoliv jiného, než “co se osvědčilo” a “co se očekává” v jejich statisticky (a ekonomicky) významné skupině. Takže OK, sestupme z nároků na tu skutečnou vědu. Skloňme se před “abraka dabra”. Ale pokud film vědomě žádá po divákovi, aby akceptoval totální nesmyslnost v jednání postav (to není ani totální diletantství), jež by naopak měly být ve věci “kontaktu s neznámem” ti nejpřipravenější… To je prostě špatně. A nezáleží na tom, kdo film natočil. Přitom… Když potřebuju aby postavy sundaly helmy, když už nemám tvora, který by prorazil průzor a chci infikovat tajně, co musím udělat? Holt je zadržím mimo loď tak dlouho, aby neměli jinou možnost. Nedám jim na výběr mezi “udusit se ve skafandru nebo risknout dýchat všechno co je kolem”.
Mimochodem – vzpomínáte, kterak Ripleyová NECHTĚLA pustit kolegu s potvorou na ksichtu dovnitř na základě PŘEDPISŮ? A že to, co “selhalo”, nakonec nebylo “selhání” ale vědomý akt? A že jsme přitom byli vlastně jen mezi bandou kamioňáků? Pustila by Ripleyová vůbec dovnitř kohokoliv, kdo by si sundal helmu (navíc v přítomnosti zjevného biologického materiálu)? V době, kdy ozařujeme i naše vlastní sondy posílané na Mars, aby tam nezavlekly pozemské mikroorganismy?
dodatek
Ta poslední věta o Marsu se vztahuje samozřejmě k nám, ne k realitě filmu – k době, kdy tyto filmy vznikají a diváci na ně hledí.
Weyland – Yutani corporation
Myslím, že kritici “rozumových kvalit” posádky a “personalistických kvalit” miliardářů, kteří by pustili takovu bandu pitomců byť jen do půjčeného trabanta na cestu k moři, mají pravdu.
Ale.
Slyšeli jste někdy o impériu jistého Howarda Hughese? Byl o něm natočen film Letec s Capriem v hlavní roli a jako podnikatel (a tvůrce impéria) byl docela dobrý. Tak tenhle Hughes, byl, jak to popisují dějepisci, *excentrický*.
V praxi to znamená, že se živil převážně mlékem (do jehož prázdných lahví následně vykonával malou potřebu), ojel každou sukni co se k němu přiblížila, měl strach z chorob, že by mu ho mohl Sheldon z BBT jenom závidět, a ROKY svého života prožil nahý v promítacím sále, sleduje neustále dokola několik vybraných filmů. Holit, stříhat vlasy a nehty si v tomoto období života nechával jednou ročně.
Jsem možná hrubý, ale v mém osobním výkladovém slovníku je tohle chování o několik příček NAD “excentrickým”. Někde mezi “úplně mešuge” a “přineste svěrací kazajku”, abych byl přesný.
No a teď k čemu jsem se chtěl dokodrcat.
Když začínal, mohl být magnát zdravý a vybírat personál na základě své geniality. První kameny impéria. Ale jak se to začne rozrůstat, nezáleží už tak moc na personálních schopnotech magnáta, jako spíš jeho zaměstnanců. Prostě od tisíců, až desetitisíců zaměstnanců, si nemůže magnát každého vybírat OSOBNĚ a taky to nedělá. Pak následuje období, kdy mu může hrábnout jako Hughesovi, nebo prostě jenom může ztratit většinu “citu”, který měl v době slávy. No a je pak jedno, jak moc mešuge je, protože je to PORÁD magnát, co šéfuje impériu, které VLASTNÍ.
A když pak někdo takový najde svůj “zamilovaný” projekt, který si nechá vyřešit (loď, materiál pro expedici, atd) v jiném “oddělení” své firmy, ale rozhodne se “pro jistotu” vybrat personál expedice osobně (a klidně podle naprosto šílených měřítek nabrat do superexpedice za bilion dolarů partičku lumíků), nikdo už nemá autoritu, ani právo na to, jenom NAZNAČIT, že to není košer.
Třeba tam mohl být náznak něčeho takového? Ale v mém případě je to jenom úvaha – vše co o filmu vím, vím odsud (ještě jsem ho neviděl). Číhnu se na něj a uvidím sám. Každopádně většinu příběhů se nesnažím analyzovat v průběhu jejich sledování, ale “předtím” a “potom”, takže tomu dám šanci a uvidím…
To je známá věc. Přemíra peněz, moci, nebo obojího pokřivuje lidské myšlení. Každý den jsme toho svědky.
to Ultramarinus
Svatá pravda. A kdyby to tak ve filmu bylo, nehnu ani brvou a budu tleskat. Leč není. Čímž tě nechci odrazovat od shlédnutí, vizuál je převelice fajn.
excentrický génius
**Kulagin**: To, že prachy a moc dělají z lidí cvoky, jsem vlastně ani říct nechtěl (třeba Gejts, Zuckberg, prostě ti “noví” boháči mi povětšinou přijdou relativně normální a za monarchie ti králové jeden za druhým vyloženě zcvokávat taky nemohli, takže i tohle období bych bral jako náznak, že to sice lidi blbne, ale není to jednoznačný recept na vyložené šílenství)
– spíš jenom to, že když už se někdo s prachama tím cvokem STANE, tak narozdíl od nás normálních lidí může POŘÁD posunovat prezidentama i kontinentama… Jenom už to bude dávat menší smysl a může se to projevit i najmutím smečky obrýlených lumíků bez přileb (nebo ruských dupajících hledačů min, případně milovníků kober), a jejich vysláním na nejdražší a nejbombastičtější výpravu v dějinách lidstva.
– A taky to, že genialita a šílenství jsou si v nemálo případech bolestivě blízko. Géniové za svoji vyjímečnost a jiný způsob myšlení platí mnohem víc, než jenom “zářezama” slipů v US středních školách…
**Edita:** Škoda. Na druhou stranu takové diskrétní “zešílení” miliardáře se dá v případném DC naznačit za pár vhodně vložených minut a úplně tak změnit vyznění filmu… . DC vetřelce jedničky mě taky zvednul ze židle – ukázka života lidí na LV (číslo už si nepamatuju, -0421, nebo tak něják) a přímý rozkaz od Burka k průzkumu vraku, dal koncové triádě Ripleyové o tom, kdo je horší, že alieni se nevražděj pro procenta, naprosto jinou váhu… Třeba si tak chtěli pojistit prodeje ještě těch DCček – vždyť vetřelec měl taky snad pět vydání… 😀 Zatím neztrácím naději.
Starý a senilnějící kumštýř (Scott) je podle mých počtů pořád kumštýř, takže ten příběh ještě třeba trochu zamíchá vařečkou ode dna… A vizuál mě (jak koukám na ty obrázky z článku) taky celkem polaská.
to Ultramarinus
Počkat, možná si to špatně vybavuji (zasekl jsem se na verzích Quadrilogy) – ale ten přímý příkaz k průzkumu… Nebyl to náhodou DC Vetřelců?!
Já si vybavuji, že v DC Vetřelce zas o nějak zásadní změny nešlo – zfackování Ripleyové za to, že nechtěla pustit kolegu dovnitř, pár scén, bez nichž by se to ale také obešlo… DFokonce byl DC i kratší než standardní.
U té ukázky života lidí v Aliens mě, přiznám se, ta DC verze spíš mrzela. Prostě mě štvalo, že to bylo celé polopatičtější. Ten úhel pohledu Ripleyové mi přišel zajímavější. Ale kdybych se vrátil ke Scottovi, třeba u kinoverze Království nebeského jsem si vychutnal okamžik, kdy vojsko táhne do bitvy a z ní není ukázáno lautr nic. Jen že dopadla blbě. Já tleskal – a ono se v DC ukázalo, že nešlo o skvělou filmovou zkratku, jen ostré nůžky 😉
U té dnešní módy DC a definitivních střihů a ultraposledních opravdu úplně definitivních střihů mi prostě vadí, že je to jen ždímačka na peníze. A já se rozhodl, že pro mě je film to, co běží v kině. A ne, že to co běží v kině, je jen velký trailer na speciální DVD/BD edice. Takže pokud film koupím v kinoverzi, DC nekupuju (až na extrémní výjimky). Pokud film vidím v kině, kupuji až DC verzi. A pokud se k filmu dostanu až za života té DC verze, koupím JENOM tu.
Myslím, že by se tvůrci měli umět rozhodnout, co je “pravá verze”. Popravdě, ony někdy ty nůžky naopak filmu svědčí (Alien IV byl v DC ještě příšernější než bez něj). Momentů, kdy je třeba něco dovyprávět a při nejlepší vůli pro to nebyl v kině v jednom filmu prostor a na filmy dva to zase není, zase tolik není.
to standa.e, joker, edita atd.
Pravá verze by měla být ta, co jde do kin. Vše ostatní jsou prostě jen vystřižené scény. Ale zpět k filmu: Ve Vetřelci 1 pustili do lodi člověka s mimozemským organismem přisátým na obličeji. To mi tedy přijde ještě jako větší “pitomost”, než si někde sundat přilbu. Prostě bez takových nelogičností by ty filmy skončili asi za deset minut odletem lodí a ponechání “pitomců” svému osudu 🙂
to Kulagin
Pozor, Ripleyová na základě bezpečnostních předpisů svého kolegu s cizím organismem na obličeji dovnitř pustit odmítla a byl to, tuším, android vedený svými pohnutkami, kdo ji vědomě obešel. Že ostatní z “party závozníků” viděli věci odlišně neznamená, že takové pedpisy neměli a že minimálně jeden z velících důstojníků jejich dodržení nevyžadoval v době, kdy měl tu moc prosadit se bez toho, aby musel doufat, že ho ostatní poslechnou (absolvoval jsi základní vojenskou službu?) 😉
I bez toho by byl psychologicky moment “kámoš je napadenej něčím, nenecháme ho tam chcípnout” přeci jen tak nějak pochopitelnější než “Jé, tady se dá uprostřed všeho toho organického materiálu s nápisem BIOHAZARD! na dveřích dýchat! Tak to vyzkoušíme jako ve Star Treku, ne?”
Vtip dobrého filmu není v tom, že je napínavý jen díky infantilitě hrdinů, ale tím, že je napínavý navzdory tomu, že hrdinové tací nejsou. Ale napsat takový scénář už chce opravdu kumšt.
to standa.e
Ano, Ripleyová ho dovnitř pustit odmítla, ale stejně ho tam pustil někdo jiný. V Prometheovi těm vědátorům taky kapitán říkal, ať si přilby nesundavají. Prostě lidé předpisy porušují, a my v Česku bychom to měli dobře vědět 🙂 Když si vzpomenu, co vyváděli někteří mí spolupracovníci, dodnes mě mrazí v zádech 🙂 Nebo ten chlapík ve zprávách – našel bombu či co a začal ji oťukávat kladívkem! Co se scénářů týče: Já myslím, že mnoho z nich je dobrých, ale pak přijde nějaký manažer – kreativec a nařídí to “upravit” aby to bylo “přístupnější divákovi který se chce především bavit”. No a pak už to nezachrání ani sebelepší režisér.
to Kulagin
Bože, pustil ho tam ten, kdo ho tam vědomě pustit chtěl. To byl akt zlé vůle. A i kdyby to akt zlé vůle nebyl, stále dokážu akceptovat, že chtějí pomoci kolegovi (kámošovi) v nesnázích – na rozdíl od magorů co sundavaj helmy proto, že jim to připadá jako dobrej nápad – bez ohledu na veškerá bezpečnostní nařízení.
Hele, ten argument s chlapíkem v TV je fakt už úplně mimo. Teda pokud je ten chlap s kladívkem standardní vzorek vědce.
Hm, nechám toho. Zase sis usmyslel s využitím všech dostupných demagogických prostředků spravedlivě brojit proti všem a taková debata fakt s tebou cenu nemá. Nějak si myslím, že zábava je to jen občas.
to standa.e
Chlapík s kladívkem nebyl vědec. Ten jenom dokládá, jak se Češi staví k bezpečnostním předpisům. Mimochodem, byli (a možná ještě jsou) i vědci, co sami na sobě zkoušeli účinky nově vyrobených léků nebo drog, což také není zrovna podle předpisů. Myslím, že zatracovat kvůli jedné či dvěma ne zrovna logickým scénám celý film je hloupost. Jiné filmy jsou jich plné od začátku do konce, a lidé je adorují jak nevím co, viz např. Avatar, Star Wars, apod..
Ano, vetrelcI.
Ano, mas samozrejme pravdu tenhle DC je z VetrelcU, chybka se vloudila.
Z moralniho hlediska mi prijde horsi riskovat zdravi cele posadky (a potencialne preziti celeho sveho druhu, kdyz najdu nejakej extrahnus a dovezu ho nechtic domu) kvuli chuti si ocichat okoli, nez kvuli strachu o—- zivot kamarada. To druhe je moralne pochopitelne, to prvni je sobecka, do oci bijici hloupost.
Mne sa Prometheus pacil. Bodka.