Cosmopolis

New York, nedaleká budoucnost. Staré dobré kapitalistické hodnoty se otřásají v základech, svět se bouří, domáhá se změny. Do těchto reálií si skočil zafilozofovat Robert Pattinson pod vedením Davida Cronenberga, aby trochu nechtěně změnili váš pohled na pojem „kinozábava“.

Cosmopolisposter

Jestliže vám zní první dvě věty perexu náležitě epicky, musím vás předem zklamat, o Cosmopolis epika nezavadila ani baseballovou pálkou. Sledujeme zpočátku obyčejný den „vlka (nebo krysy?) z Wall Street“ Erica Packera, který si ve své parádní limuzíně, v jejichž útrobách naleznete kromě počítačů schopných ovládnout lidstvo či „ála Tron“ modro-oranžového interiérového osvětlení i hajzlík a někde bokem dost možná též promítací sál, razí cestu k holiči. Cestou potkává davy lidí, protestující proti světu a jeho nespravedlnosti. Také vyzvedává kolegy a partnery, aby si s nimi povídal. Eric cítí, že se ke konci blíží nejen systém (špatně totiž vsadil na juan), ale dost možná i jeho život. A to je vlastně všechno.

Inu, nápad, vycházející z knihy jednoho z nejvýraznějších amerických spisovatelů dneška Dona DeLilla, nebude v jádru úplně špatný. Propojuje v sobě mnoho atraktivních prvků: kritiku kapitalismu a společnosti vedené mladými (rozuměj nezkušenými, sobeckými, necitlivými) lidmi, ukazuje upřímný, pokřivený obraz našeho času. Pokud jste dočetli až sem a příběh vás pořád zajímá, obstarejte si raději knižní verzi. Protože Cosmopolis-film rozhodně nestojí za vyhazování peněz a už vůbec ne času (kterýžto, jak je známo z kapitalistické poučky, jsou vlastně taky peníze).

Takhle sedíte v sedačce (doufejme, vy hamižná pirátská holoto) kina a zkracujete si život sledováním toho, jak lidé mluví. Ne, ani trochu mi nevadí konverzační filmy (takové Linklaterovo Před úsvitem je podle mě doslova filmová perla), pokud postavy mluví:

  • o zajímavých věcech
  • tak, aby to nepůsobilo, jakože byl střihač hodně opilý nebo někdo proházel stránky ze scénáře
  • tak, že jim jejich slova a názory uvěřím
  • tak, že to není nuda k uzoufání

Cosmopolis splňuje jen podmínku číslo 1 a to ještě způli a upachtěně. Dojde totiž i na debatu o asymetrické prostatě, hodně povídání o remlování, a závěr, který působí jako z jiného (a možná ještě horšího) filmu. Některé dialogy rozhodně nefungují, buď působí jako doslova převzaté z knihy (což ve filmech nemůže fungovat), někdy postavy skutečně konverzují tak, že máte dojem, jako by bylo něco někde přeházeno. A korunu všemu dodává Pattinson.

Nevím, zda mělo jít o nápad vytvořit spojení, které do kin nažene starší/zkušeněj­ší/náročnější (Cronenberg) i mladší (právě Pattinson) diváky. Právě pro fanoušky „ kdesi jinde“ diamantově světélkujícího herce musí být Cosmopolis doslova utrpením, svlečenou košili tam má všehovšudy jen jednou a rozhodně není za romantika! Zarážející je, že ani Cronenberg mi nedokázal pomoci v rozhodování, zda je Pattinson talentovaný či nikoliv. Jeho postavu mu sice nevěříte od prvního záběru, přesto má v určitých pasážích světlé chvilky.

Dostatečně uspokojena nebude ani první kategorie diváků. Cosmopolis je sice zvláštní, nikoliv však chytlavě úchylným stylem, jak můžeme být u Cronenberga zvyklí. Přesto je možné za několika scénami (pokud jste už dávno neusnuli) vidět ruku zkušeného tvůrce, s doopravdy pěknými záběry kamery a perfektní hudbou, k níž byste Howarda Shorea rozhodně nepřiřadili. Jenomže menší výskyt takovýchto jednotlivostí netvoří zajímavý, neřku-li rovnou dobrý celek. Když totiž odškrtneme přítomnost několika sympatických myšlenek, ono volání po změně (kterého si však v poslední době můžete dosyta užít jinde, od Vyměřeného času po posledního Batmana), nezůstane takřka nic, co by stálo za slovo, natožpak návštěvu kina.

Josef Horký (zástupce šéfredaktorky)

josef.horky@fan­tasyplanet.cz

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Zveřejnit odpověď