Ohlédneme-li se za filmovou sezónou 2012, není možné se ubránit rozpakům. Minulý rok touhle dobou jsme k ní upínali veškeré svoje divácké naděje a očekávání, přeli se, zda se více těšíme na Hobita, Promethea, Batmana nebo Avengers, každý z nich měl být nezapomenutelným zážitkem. Také byl, všichni jmenovaní s sebou však přinesli i pachuť zklamání. O to těžší bylo sestavit letošní žebříček, především pak zvolit jeho vládce, neboť málokterý film by si trůn zasloužil. Volba nakonec bude možná lehce překvapivá…
Tak a je to za námi. Elitní klub filmů s miliardovými zisky se letos rozrostl o další dva členy (Avengers, Temný rytíř povstal), přičemž se očekává, že Hobit a možná i Skyfall tuto hranici také přeskočí. Ještě je třeba dodat, že tento výběr je především žánrový (a tudíž se na absolutní vrchol nedal dosadit film Wese Andersona Až vyjde měsíc, i když nutkání byla) a i přes svou snahu o objektivitu jsem se subjektivnímu náhledu ubránit samozřejmě nedokázal.
TOP 12 roku 2012
12. Méďa
Není to vřelá láska, spíše lehké sympatie. Seth MacFarlane přidal k dobru svůj příspěvek z kategorie zcela nekorektních filmů a v diváckých řadách vyvolal nejeden smích. Trochu neobratně sice žongluje s žánry, jimiž film „disponuje“ (komedie-romantický film-thriller), přesto si plyšový sprosťák palec nahoru zaslouží. Nejen za Flashe Gordona.
11. Žena v černém
V rozhodování, který horor si více zaslouží být v žebříčku, nakonec Žena v černém jen o fous porazila Sinistera. Ptáte-li se proč, odpověď je jednoduchá. Britský talent James Watkins (Jezero smrti) ušil adaptaci novely Susan Hillové parádní atmosférický kabátek, který plně vystihuje nádech anglických duchařských historek. Viktoriánská doba, velký osamělý dům uprostřed mokřad, strach a tajemno. Nerozumím sice úpravě závěru oproti předloze, přičemž ten filmový vyzní lehce přehnaně, přesto je Žena v černém povedená podívaná. Recenze.
10. Dredd
Je jedno, že je nový film o nejlepším soudci Mega City One čistokrevné béčko. Je jedno, že zápletku opsal od Indonéského filmu Zátah („Prostřílejme se panelákem, který má v moci drogový gang”). Dredd je zkrátka kulervoucí zábava, plná samoúčelné brutality, nabroušených hlášek, akce ve skvělém tempu a megacitysympaťáka Karla Urbana, který si ani nemusí sundávat přilbu. Velká škoda, že film nešel do tuzemské kinodistribuce, ale kdo hledá…
9. Kronika
Kronika je snímek, který dokonale naplňuje heslo: „Za málo peněz hodně muziky.“ Josh Trank dokázal za pouhých 12 milionů natočit film, který nejenže vydělal desetinásobek, ale navíc zkrátka baví. Introvert Andrew v něm se dvěma přáteli narazí na organismus, který silně vylepší jejich vlastnosti, například telekinezí. Jenomže ne každý dovede velkou moc unést. Kronika také pravděpodobně nejlépe využívá možnosti „found-footage“ filmů, točených ála domácí kamera. Recenze.
8. Atlas mraků
Možná by se Atlasu mraků dalo vytknout, že je to nakonec mnohem méně chytrý film, než na jaký si hraje, nikdo mu však nemůže upřít jeho atraktivitu. Krásná pokoukaná (a poslouchaná – nejkrásnější soundtrack roku) s vynikajícími hereckými výkony všech zúčastněných, z nichž většina se zúčastnila vícekrát, z šestice příběhů snad každého minimálně jeden „chytí“ (přičemž alespoň dva by po přepracování dokázaly utáhnout samostatný celovečerní snímek).
7. Avengers
Ale jo, ve výsledku to Joss Whedon vcelku zmáknul. Avengers si z předobrazů snímků svých jednotlivých hrdinů vybrali Iron Manovskou cestu s hláškami, akcí a co nejrealističtější kamerou, a na podívání jednoduše baví. Místy dokonce i na opakované. Během sezení v kině jsem plátno doslova hltal, nač pak řešit, že na vás hned s nástupem závěrečných titulek padne lehká vina, nad jakou to banalitkou jste to zrovna slintali. Recenze.
6. Temný rytíř povstal
Pravda je, že Temný rytíř povstal za předchozími částmi Nolanovy Batmanovské trilogie zaostává, s každým dalším zhlédnutím jde dokonce o hloupější film, kdy můžete strávit celé hodiny hledáním dalších a dalších nelogičností. Ale stále je to film Christophera Nolana, který zkrátka UMÍ točit filmy – blockbustery tak, že nejsou jenom povrchní spektakulární podívanou. Za očekáváními sice zaostává, v žebříčku – obzvláště letošním – však chybět rozhodně nesmí. Recenze.
5. Chata v lesích
Postmoderní gulášek, který ale ohromně chutná. V první polovině se Chata v lesích tváří jako vcelku obyčejný horor s „evildeadskými“ kořeny, avšak způsob, jakým se zvrhne, je naprosto bezkonkurenčně znamenitý. Tohle setkání potěšilo.
4. Hobit: Neočekávaná cesta
Jak jinak, Bilbo Pytlík chybět nemohl. I k němu můžeme mít spousty výhrad, cítíme, že za Pánem prstenů zaostává ve všech ohledech, ale jelikož milujeme Středozemi, přimhouřit pár očí je docela snadné. Zlo v podobě vyjuchaného Radagasta je navíc vyváženo jednou z nejlepších scén letošního roku, hádankami ve tmě. Peter Jackson sice místy lehce ustoupil od epické narace Pána prstenů směrem k laciné rádobyvtipnosti, navíc se svou megalomanskou povahou nejspíše neviděl, že by filmu prospělo výrazné zkrácení, další díl však stejně budí očekávání. Recenze.
3. Sněhurka
Podle mě nejpodhodnocenější film letošního roku. Možná tolik nevoní vysokým rozpočtem jako jeho letošní Sněhurčí konkurence, přesto díky osobitosti režiséra Tarsema Singha neprohrává ani po stránce vizuální, zato na plné čáře vítězí v tom nejdůležitějším – ve vyprávění příběhu. Singhova Sněhurka je sice také tak trochu emancipačně naruby, neztrácí však nadhled, vtahuje do děje a ve své odlehčenosti příjemně baví, obzvlášť, pokud má divák pozitivní zkušenosti s Bollywoodskou produkcí. A Lily Collins je roztomilá. Tečka.
2. Looper
Ve světě západní kinematografie je v současnosti nejpříjemnější nová móda menších sci-fi snímků s dobrým nápadem a řemeslným zpracováním. Moon předloni, Zdrojový kód, Všemocný, Správci osudů či Vyměřený čas loni, letos na tuto kartu vsadil Rian Johnson se svým Looperem. Přeskočíte-li nesrovnalosti s časovými paradoxy (na ty však dojde takřka v každém filmu, kde se skáče časem, a při jejich vysvětlování bychom zkysli na několik hodin hrátkami s brčky), dostanete chytrý film, tak trochu rozdělený na dvě, naštěstí však vcelku semknuté poloviny. Bruce Willis se letos objevil v několika snímcích, jen v Looperu je na něm na první pohled znát radost ze zúčastnění se. Recenze.
1. Raubíř Ralf
Je mi jasné, že první místo bude pro mnohé překvapením, ale ono to v letošním roce prakticky nemůže být jinak. Tak, jak jiní (vyjmenovaní v perexu článku) přinášeli mírná zklamání, Raubíř Ralf naprosto překvapil. Disneyovka, která dýchá spíš po Pixarovsku (na rozdíl od Pixarovské Rebelky, která je naopak Disneyovštější), je ve svých detailech a jednotlivých vtípcích tak propracovaná a jako celek milá, že se nemůže nelíbit. Pamětníci starých arkádových her budou Ralfa dozajista milovat a jeden ze zvratů ve druhé polovině napovídá, že se i nad příběhem přemýšlelo. Rád si každoročně tipuji Oscary v kategorii Nejlepší animovaný film, a právě Ralf je mým letošním tipem. Recenze.
Zklamání roku 2012
4. Cosmopolis – Cronenbergova adaptace románu Dona DeLilla k sobě poutala očekávání diváků, lačnících po intelektuálním a zároveň dynamickém snímku, místo toho jim nabídla nudné tlachání Roberta Pattinsona a v závěru zoufalou snahu Paula Giamattiho upoutat, která jen podtrhuje vyznění filmu. Zívačka roku. Recenze.
3. John Carter: Mezi dvěma světy – A přitom je první půlhodina tak milá. Pak se však John Carter zvrhne do takového mišmaše, že ani Sherlock Holmes by nenašel konec. Rozumím tomu, že je to pocta pulpovým sešitům, a tudíž by nebylo na místě hledat záchvěvy inteligence, ale proč jen ten film musel být místy takto hloupý? Nehledě na to, že Taylor Kitsch nemá dostatečné charisma na utáhnutí takového velkofilmu. Za zmínku stojí moc dobrý soundtrack Michaela Giacchina.Recenze.
2. Sněhurka a lovec – Měla to být epická podívaná, zářez temné čepele do žánru fantasy. Po vizuální stránce Sněhurka obstála s pochvalou, hudba Jamese Newtona Howarda dobře ladí, ALE. Zbytek selhává ve velkém. Příběh působí jako sešitý horkou jehlou, do které někdo zapomněl vložit nit, navíc vykrádá spousty lepších snímků od Johanky z Arku přes Pána prstenů po Princeznu Mononoke, herecké výkony všech zúčastněných jsou přinejmenším fádní (v případě sympaťáka Hemswortha je to velká škoda) – taková Kristen Stewart hraje věrohodně pouze v částech, kdy její postava leží v hlubokém spánku – a „vrcholem“ filmu je Sněhurčin Otčenáš. K pláči ve chvíli, kdy mělo být k smíchu a naopak. Recenze.
1. Temné stíny – Pravděpodobně největší zklamání z dílny Burton a kolektiv. Vizuálně tradičně nápadité, navíc se sexicou Evou Green, tím však výčet kladů hasne. Vtipů pomálu (jeden moc dobrý, zbytek byl vidět v trailerech), několik zcela zbytečných postav, ve druhé polovině po stránce vyprávění chaotický zmar a bída. Až jednoho napadá myšlenka, zda má ještě kutil Tim co říci. Recenze.
Mimo kategorie:
Prometheus – Nový film Rileyho Scotta si vysloužil spíše negativní názory, mnozí jej po právu označkují jako největší zklamání letošního roku, v tomto žebříčku se však ocitá mimo kategorie, neboť je svým způsobem v obou. Ano, postavy se chovají hloupě a vůbec jde v mnoha částech o špatně napsaný snímek, přesto v něm nacházím i velice silná pozitiva. Nehledě na vizuální stránku věci, která je jednoduše dechberoucí, je mi tajé sympatický přístup k filmu po vzoru filmů ze zlaté éry sci-fí, kdy si tvůrci uvědomovali, že PTÁT SE, je v mnohém důležitější než ODPOVÍDAT. Recenze.
Tak nashledanou za rok.
Josef Horký (zástupce šéfredaktorky)
josef.horky@fantasyplanet.cz
vidím to podobně
s výběrem filmů, které by si zasloužily dostat se mezi pomyslnou top ten za letošní filmovou sezónu, vlastně souhlasím. Sice bych trochu promísil pořadí, ale to na celkovém výběru nic nezmění. Možná bych zařadil ještě snímek Brave, který podle mého názoru až příliš zapadl. A naopak bych vyrazil Temný rytíř povstal, protože to je opravdu děsuplná ukázka scénáristické neschopnosti.
Spíše mě ale děsí, že celá filmová sezóna roku 2012 bylo pendlování od zklamání ke zklamání a jeden filmový propadák za druhým. Většina avizovaných velkých filmů byly zkažené, nefungující či přiblblé nedodělky někoho, kdo seká filmy jak baťa cvičky.
Upřímně doufám, že dojde (brzy) k přelomu, kdy se filmoví producenti vrátí od kvantity, kterou nás nyní zavalují ke kvalitě. Nechápu, proč k tomu už nedošlo, když snímky jako třeba District 9, Moon a podobné nízkorozpočtové filmy dokázaly vydělat slušné peníze a to jenom proto, že měli kvalitní scénář. Tehdy jsem si myslel, že se vlna otočí, ale smůla. Dál jsme lákání na bombastické efekty, které drží pohromadě scénáristická sračka, kterou nevyplodí ani student tvůrčího psaní na druhé seanci. Nic s tím pochopiltelně neudělám, ale tupost a jednoduchost snímků ale vypovídají o naší společnosti, což mě děsí mnohem, mnohem více…
dnes?
Dnes vládne Komerce natolik, že autory filmů ani nenapadne přemýšlet… Hlavní je výdělek za první týden… a to je vše!
Je tam chyba velikánska!
Čo ja viem, no mnoho vecí by som popresúval, ale tak je to v celku slušný rebrík! Ale jedna vec my tam dráždi oči! SNEHUŘKA a jej tretie miesto? Veď to patrí do TOP blbostí na tretie miesto!!!
…
Tak “Ted” (tedy Méďa) a Avengers byly dva filmy, které mě neskutečně zklamaly. Avengers – bezduchá americká hovadina (měl jsem sto chutí napsat o dost silnější slovo) která nemá žádnou myšlenku a jejíž hlavní premisa je “rozstřílíme je všechny na kousky”. Jak tohle může být tak vysoce hodnoceno i tady, na serveru, který se zabývá inteligentnějšími věcmi, to nechápu.
Ted, to je prostě šílené zklamání z toho, jak špatně je film vyveden. Čekal jsem, že se budu bavit od začátku do konce, nicméně po vytrpění si prvních 5ti minut zpackaného dětství hlavního hrdiny a vytrpění dalších snad 15ti minut v úplně stejném duchu (tzn. 1 špatný vtip na zhruba minutu a půl) jsem od toho prostě odešel. Že má Seth MacFarlane relativně špatný humor vím už z Family Guy, ale tam to aspoň nějak funguje a celkově je to aspoň nadprůměr.
Každopádně na filmy celkově moc nekoukám a když už, většinou ne na ty nové, nicméně Looper se celkem dal (dal bych mu tak 75%). Pokud je ale takový film na druhém místě, chápu, že v roce 2012 moc skvělých filmů nevyšlo a tak se musely zaplnit žebříčky aspoň těmi nadprůměrnými, s tím FP nic moc neudělá :-).
Avengers – protože Joss Whedon a protože to není bezduchá americká hovadina, ale ryzí popcorn, který má své mouchy, ale pořád dobře baví.
To Scot: já bych se avengers zastal, ne pro duchovní hodnotu tohoto filmu, ale pro jejich žánrovou čistotu – Avengers jsou klasickým filmovým popcornňákem, sednu si a budu se koukat na výbuchy, poslouchat hlášky a doufat, že to ten hustej hrdina přežije. Nic víc, nic míň a to více kvalitní, protože se do toho nemíchaly rodinné problémy, starosti o psa a podobně. Tedy ve své kategorii to byl kvalitní film.
To: Peter Š.: Víš, já nad tou sněhurkou váhal dlouho, jestil plakat nebo se radovat, hlavně po zhlédnutí konce (indický režisér je indický režisér), ale jako pohádka pro dospělé, JKulia roberts naplno si užívajcíí roli královny, kterou fakt zahrála skvělě…. prostě jsem se až příliš bavil, na to, abych to odsoudil jako blbost…
to Scot
K těm Avengers: mám dojem, že od nich čekáš něco, co nabídnout nemůžou – už z definice žánru. Kolik komiksů má myšlenku s velkým M (o kterou ti jde, pokud chápu dobře?) Vrána? Já Avengers teda taky kritizuju, ale z jiného důvodu: vyčítám jim málo zábavy, oproti dílčím filmům to byla prostě šíleně utahaná a ukecaná záležitost a i dojem z akčního závěru velmi rychle vyšuměl.
…
Každý má samozřejmě svůj pohled, dle toho mého by se dalo taky něco popřesunovat, ale s Otčenášem souhlas na sto pro 🙂
Dredd vs. The Raid
Pěkný žebříček, i když místy nesouhlasím s posloupností 🙂
K Dreddovi bych si jen dovolil poznámku, že námět od The Raid neobšlehl, scénář k Dreddovi se v téhle formě přehazoval mezi studii někdy od r. 2009…
Sněhurka a lovec je v pohodě (ve spoustě anket jí mají redaktoři uvedenou mezi oblíbenými filmy roku), mezi zklamáními nemá co dělat.
Taktéž Temné stíny – od Burtona dneska už nikdo moc nečeká, čili to nemůže být zklamání, navíc spousta lidí ten film hodnotí jako takový malinko lepší průměr.
K Prometheovi – promyšlenost scénáře je doložena jak fandy na youtube (zadejte si Prometheus + interpretation/analysis), tak audiokomentářem Lindelofa na Blurayi
A pane Horký, přestaňte laskavě používá floskule jako “Postmoderní gulášek, který ale ohromně chutná” nelze moc čekat. Je to hrozný. Nechcete ještě napsat třeba “třešnička na dortu”, abyste tu češtinu dokurvil úplně?
Rovněž se zastávám Sněhurky a lovce. Záporné reakce jsem znal ještě před shlédnutím tohoto filmu a při sledování filmu jsem pořád čekal, když už se to konečně zvrhne v tu avizovanou hovadinu a ona to byla pořád nadprůměrně zvládnutá podívaná. Možná to je tím, že fantasy pro dospělé je na umření a tak hodnotím trochu subjektivněji, ale mezi zklamání bych to rozhodně nezařadil. Leda bych mezi zklamání zařadil celý rok 2013, protože kvalitní fantastika, která se může zařadit někam k Vetřelci, Star Wars nebo třeba Jurskému parku, se neurodila.
Já až budu mít odvahu, tak zkusím toho Johna Cartera… Zatím to vypadá (co tak slyším kolem), že do konce to dokáže dokoukat jen skutečnej chlap 🙂
Já měl stejný pocit se Sněhurkou a lovcem, Kirsten Stewart fakt neumí hrát, fakt nemá kozy a fakt scénář toho filmu byla taková zhovadilost, že to bolelo
Já měl stejný pocit se Sněhurkou a lovcem, Kirsten Stewart fakt neumí hrát, fakt nemá kozy a fakt scénář toho filmu byla taková zhovadilost, že to bolelo
Nečekáš doufám, že budeme brát vážně někoho, kdo se odvolává na kozy herečky a namísto argumentace používá nic neříkajícího termínu zhovadilost, Lukáši.
nečekám, protože kdybych na internetu změnil něčí názor, nastal by konec světa. Takhle jsem si jen ulevil a hned je mi hej 🙂
Sněhurka teda byla zhovadilost na n-tou, to podepisuju. I když na Stewartovou není špatný pohled (myslím coby na ženskou, herečka je to dost hrozná).
Jinak obecně souhlas, v poslední době mi přijde, že šéfové velkých studií jsou ještě padlejší na hlavu, než jak tomu bylo vždycky. Najmou slavného režiséra, přiklepnou mu dvě stě milionů, ale do ruky mu strčí scénář, který jako by napsala voskovkama skupina děcek z mateřské školky. To je případ minimálně Promethea a Avengers, ale ani nový Batman se rozhodně nemá čím chlubit. A Hobit je sice fajn, ale to roztažení na tři tříhodinové filmy, to musí být jedno z nejpitomějších (nebo nejcyničtějších) rozhodnutí v dějinách filmu.
Jinak Atlas mraků je pro mě osobně nabubřelá pseudointelektuální pozéřina nejtěžšího kalibru, no ale každému, co jeho jest. Looper a Chata jsou vcelku chytré a originální věci, jinak ale žádný zázrak. Nejpříjemněji mě asi překvapila Kronika, dal bych ji i výš. Ale ani ta se moc nedá srovnávat s pravými indie perlami typu District9 nebo Man from Earth. A že je v žebříčku Dredd, to není chyba v úsudku autora, spíš to leccos vypovídá o úrovni letošní sklizně.
No nic, příští rok je sci-fi přímo napěchovaný, osobně se nejvíc těším na Elysium, Endera a Oblivion. A pokud jde o blockbustry jako nový Superman, Pacific Rim a Star Trek, nezbývá než doufat, že neklesnou pod nutné minimum stupidity.
Peter Š. – Pravda, Sněhurka jediná je takový vyloženě subjektivní zářez v žebříčku, ale doopravdy nechápu její odsuzování. Dobře, je trochu jiná, ale narozdíl od jiných filmů má v sobě hrozně moc nadhledu, což se cení. (A navíc mě vážně bavila.)
S4 – Sněhurku a lovce možná má spoustu autorů v žebříčku, tady však ne. Je to problém, nebo se mají žebříčky dělat nějak sjednoceně? Ovšem jen ze zdejších komentářů si všimněte, že Sandersův film zkrátka neučaroval všem. Za poznámku ke stylu textu děkuji.
Čéba – Díky za poznámku. 🙂
K žebříčku – měl bych zdůraznit, že hned několik (tak polovina?) titulů by ve šťastnějším roce neměla v takovém výběrovém žebříčku co pohledávat. Letos to byla však slabota a ze žánrových filmů nebyl žádný, kterému bych dal pět hvězdiček.
No po předvčerejším shlédnutí Atlasu mraků jednoznačně největší a nejmilejší překvapení loňského roku (i když jen taktak) – a ten lahůdkovej soundtrack, Hobit velmi příjemný návrat do starých, dobrých, Středozemí prochozených bot. A zklamání, hořké zklamání jednoznačně Temný rytíř povstal. A Ralfa si s dovolením schovám na letošek.
Já pořád nechápu, proč se podle některých hrdinové Promethea chovají nějak “hloupěji”, než hrdinové Vetřelce. Mě to přijde stejné. “Chytré” by bylo poslat tam místo lidí roboty. Ale to by některým stejně zase vadilo a zase by byli řeči… Vetřelec i Prometheus jsou podle mě dobré filmy. Jinak Chata v lesích taky dobrá, Hobita jsem ještě neviděl.
Kulagine nevim jako, za vse postaci scena, kdy dve buchty beze inteligentne smerem, kam pada cela lod 😉 prometheus je logicka zhovadilost, podobne me nadchnul i looper, nevim, co z toho vybrat jako vetsi blbost
Looper na dvojce
Looper jako druhý nejlepší film letošního roku? Někdo to má v hlavně konečně v pořádku a necpe předimenzovanýho Hobita do první trojky za každou cenu. Looper si dvojku určitě zaslouží, už jen proto, že se jedná o původní dílo. Dobrý výběr!
to romison
Lidi prostě občas dělají nelogické věci. Proto je třeba předat vládu nad Zemí robotům 🙂
Lidé dělají převážně jenom nelogické věci! Klíčové je, že hlavní postavy v Prometheovi jsou plastické a mají dostatečnou hloubku. Minimálně David a Noomi jsou v tomhle směru v pohodě, stejně tak Charlize Theron.
Jinak Looper má taky spoustu děr, viz diskuse na IMDb.
Replica Louis Vuitton Handbags
Why buy “Replica GUCCI handbags”:http://www.rmnp.us/? Because “Designer Handbags”:http://www.dapudesign.com/ price is more fair, more cheap, and “Replica Prada”:http://www.mid-ohio.co/ give you more choice, “Replica Louis Vuitton Handbags”:http://www.wallaceintl.co/can look excellent too. Wear Designer Fack Chanel Handbags is our style dress, it is not a fake or real thing, it is our feeling, but a real thing is: buy “Cheap Replica Handbags”:http://www.digitalanddirect.co.uk/ you can save a lot of money, you can have more Replica Hermes handbags.