Až doposud bylo hlavní pracovní náplní konstábla Petera Granta okusování tužek, přerovnávání šanonů a možná nějaká ta potají odehraná partička solitéru. Jenže věci se mění, a po nálezu bezhlavé mrtvoly a výslechu podezřelých Grant zjišťuje, že o Londýně doposud nevěděl vůbec nic! Duchové, upíři, čarodějové a personifikované londýnské řeky – to jako vážně? Nastražte uši, Řeky Londýna skrývají i mnohá další překvapení!
Vyjukaný policejní nováček se k vyšetřování vraždy nedostane každý den. Jenže co když pak při výslechu svědků horlivý konstábl vyslechne i ducha, který byl vraždě přítomen? To už je na pováženou. A co hůř: tento výslech neujde pozornosti vrchního inspektora Nightingalea, který si nebohého Petera vezme do parády.
Magický Londýn
Rozhovorem s duchem se Peterovi otevírá úplně nový pohled na Londýn. A Nightingale nebohému zelenáčovi otevírá oči ještě víc. Vycítí v něm totiž magický talent a rozhodne se vzít mladíka pod svá křídla; protože kdo jiný by se ho měl ujmout než poslední žijící čaroděj Anglie?
Knižní Řeky Londýna Bena Aaronovitche byly (a stále jsou) jednou ze čtenářsky nejúspěšnějších knih v oblasti urban fantasy. I proto se Tympanum.cz rozhodlo pro zpracování do audiopodoby. Hlas této knize propůjčil Tomáš Kobr, muž, kterého můžete znát nejen z prken, která znamenají svět, ale také z televizních seriálů. Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že drsný detektivní příběh bude vyžadovat hlouběji posazený hlas než je Kobrův „hladivý sameťák“, na ten druhý se volba narátora ukazuje jako zcela ideální. Řeky Londýna totiž nejsou londýnskou noirovkou v pravém slova smyslu.
Přes poměrně svižný a akční rozjezd celého případu tempo příběhu zvolní a ke slovu se dostanou i jiné věci než vyšetřování. Grant totiž prostřednictvím svého učitele začne objevovat „ten druhý Londýn“, Londýn plný nadpřirozených bytostí, duchů, upírů a především magie. Peter se pomalu učí své první kouzlo a seznamuje se základními principy magie pod dozorem nepříliš sdílného Nightingalea…
A právě zde nalézá hlas Tomáše Kobra své uplatnění. Aaronovitch si totiž rád hraje se slovy a zabředá do podrobností, takže děj je plný detailních popisů, které narátor umí skvěle prodat! Autorovo zpracování příběhu tomu nahrává, protože do detektivní práce dokázal namotat spoustu (a tím myslím opravdu SPOUSTU!) různých motivů: od místopisu Londýna přes svoji lásku k jazzové hudbě i divadlu, znalosti historie, zcela nových pravidel doposud neodhaleného světa magie… a především humoru.
Oh, jak zábavné!
Ano, na humor nesmíme zapomenout! Autor coby správný Angličan nemusí dělat zábavu za každou cenu, ale jde spíše cestou lehkého popichování a suchých konstatování, která jsou však úderná a úsměvná. Drobných úsměšků je v textu plno a dávají mu humorný nádech a místy až veselou rozvernost.
Aaronovitch navíc velmi dobře pracuje s příběhem – vypráví o věcech kolem, popisuje a najednou zařadí strhující dynamickou scénu většinou spojenou s nějakou akcí. Díky vynechání kudrlinek máte na konci příběhu pocit, že děj graduje a nabírá spád; na druhou stranu však vystupuje na povrch fakt, že místy je těch odboček okolo až moc a příběh je utahanější než by mu slušelo. V tomto ohledu je audiozpracování velmi příjemné, protože v roli pasivního posluchače si budete „výplňovky“ užívat a utečou mnohem rychleji než kdybyste text četli vy sami.
Děj se postupně roztéká do dvou pomyslných navzájem propletených linií. První zůstává policejní vyšetřování brutální vraždy, druhou je pak snaha o smíření znepřátelených personifikací londýnských řek. Aaronovitch nabízí velké množství vedlejších postav, které se mu v určitém bodě už příliš nedaří ukočírovat, aby vše zachránil parádním závěrem. Právě pointa je skutečným vrcholem celého příběhu, který je možná ještě lepší než by posluchač mohl z průběhu děje očekávat.
To, že uhrál závěr se ctí, však neznamená, že několik dobrých šancí okořenit příběh autor nepropásl. Chybí mu větší emocionální rozměr a především lepší práce se vztahy mezi postavami, které jsou spíše nastíněny než propracovány do hloubky.
Policejní hrdina
Vida! O postavách ještě nebyla příliš řeč, takže hurá na to. Peter Grant je poměrně zajímavý – mladík smíšeného původu, jehož otec je zneuznaný jazzman. Na první pohled trochu outsider, přehlížený Angličan zatížený minulostí, který si touží vydobýt svoji chvilku slávy.
Je proto škoda, že když už máte poměrně zajímavý charakter, většinu příběhu se pouze pasivně veze. Ano, částečně je to dáno faktem, že v novém světě se zatím neorientuje a neví co přesně očekávat (nebo stojí s pomyslnou otevřenou pusou a zírá), ale mnohdy působí jako poslušný pejsek.
Vedlejších postav je velké množství: od Grantovy sexy kolegyně přes kouzelné říční bytosti až po konstáblova magického mentora a další členy policejního sboru. A opět si dovolím vyzdvihnout hlas Tomáše Kobra. Ženské postavy jsou zřetelně ženské a hlavní záporák dostal tak nepříjemný hlas, že ho budete nenávidět na první poslech! Tady audioadaptace sbírá další plusové body.
Kromě toho obsahují Řeky Londýna ještě jeden „nešvar“. Aaarnovitch, vědom si toho, že se jedná o první díl série, mnoho věcí nakousne a naznačí bez toho, aby se snažil jít do hloubky. Úmysl je to fajn a rozhodně lepší než aby se později vyrojily některé drobnosti z „čirého vzduchu“, ale chvílemi budete mít pocit, že vám něco uniká.
Pokud jsme o Řekách Londýna v knižní podobě mluvili jako o dobré knize, pak ji audiopodoba dostává ještě o notný kus výš. Tomáš Kobr svoji roli zvládl na výbornou a při poslechu působí vyprávění živě a barvitě. Zaposlouchat se je radost podobně jako objevovat Aaaronovitchův Londýn a vtípky.
A poznámka na závěr: knižní vydání mělo na titulní straně srovnání s dospělým Harry Potterem. Naštěstí je pryč, protože tyhle dva příběhy spolu mnoho společného nemají!
Ben Aaronovitch: Řeky Londýna (audiokniha)
Vydalo: Tympanum, 2016
Interpret: Tomáš Kobr
Délka: 12 hodin a 15 minut
Formát: MP3 ke stažení / fyzický CD nosič s MP3
Cena: 289 Kč / 389 Kč