Pro řadu lidí je Persie už jen pojmem v dějepisu, a upřímně, ne že by si to za některé aspekty nezasloužila (Řekové by mohli vyprávět!). Nicméně, přes nemalou dálku v prostoru i v čase se nám ukázala v karetní hře takové krásy, že ji prostě nemůžeme neprozkoumat blíže.
Dostali jsme ji od firmy FYFT, a před časem jste ji mohli koupit tamtéž se slevou, neboť i když mají ve své pobočce v pražských Holešovicích prostory vskutku palácové, místa není nikdy dost, a tak nabízejí i nemálo zlevněných her.
Jedna, dvě, tři, my jsme ve při
Ale zpátky do Persie. V oněch dávných dobách tam žilo nemálo učenců a vynálezců, jenže vezír zastával názor, že jsou na světě jen proto, aby mu pomohli upevnit jeho moc a získat další bohatství. Prostý lid zase viděl v jejich práci cestu, jak si trochu pomoci z nekonečné bídy. Vzniklý svár tak přivedl skupinu dalších, přemýšlivějších, ale současně bezskrupulóznějších lidí k úvaze, že by bylo nejlepší, kdyby vůbec žádní rozumbradové nebyli, a tak vznikl řád Hašašínů, kteří si vytkli za cíl všechny ty moudré muže odpravit.
Čímž je triumvirát herních stran kompletní.
Jinými slovy: ve dvou nebo kooperativně ve čtyřech hráčích hrajete za lid a Království, při lichém počtu hráčů jsou třetí stranou Hašašíni. Ti se opravdu snaží karty mudrců „zlikvidovat“, zatímco zbývající dva protivníci se trumfují v jejich najímání. Kdo dříve a lépe splní svůj cíl, vyhraje.
Mince, šavle, pečeti
Ne/účast odlišné třetí strany ve hře je relativně originální, stejně jako práce s postavami. Ty jsou čtyři pro Hašašíny a po pěti pro lid a krále, a aktivují se zahráním karty, a posilují kostičkami spojenců a služebníků tahaných v rámci jedné z akcí z pytlíku. Jenže zatímco služebníky smíte umístit pouze na kartu, ke které patří, spojenci jsou žolíci a mohou jednak posílit libovolnou postavu nebo druhak spustit její speciální schopnost. Výsledkem toho je, že každá partie je v sudém počtu méně, v lichém více asymetrická.
Když ovšem získáte přespočetného služebníka, musíte jej bez náhrady zahodit, a o ty stávající můžete přijít prohráním souboje. Ten probíhá jednoduše porovnáním bojové síly, a pokud se obránce nechce automaticky vzdát, tak snímáním karet ze zvláštního balíčku.
Samotná hra je přitom mile nenáročná: zahrajete jednu kartu, vykonáte hlavní akci, chcete-li, připlatíte si za akci vedlejší (na pořadí přitom nezáleží), doberete si jednu kartu z nabídky a šmytec. Nejde o skládání balíčku, karty se vám do ruky nevrací a plánovat dopředu tak příliš nelze.
Měnou jsou tu peníze, pečeti a dokonce šavle, a karty mudrců přinášejí vítězné body přímým i nepřímým způsobem.
Co je a co není k vzteku
Co bylo výše naznačeno napišme nyní bez skrupulí naplno: v této hře jste téměř naprosto závislí na náhodě. Když vám nepřicházejí karty, které byste potřebovali, a soupeřům ano, je to k vzteku. Když donekonečna taháte z pytlíku jedny a tytéž konkrétní služebníky, kterých už prostě nemůžete umístit víc, zatímco ostatní získávají hromady univerzálních spojenců, je to k vzteku. Když máte přesilu a soupeř to neuzná a v soubojovém balíčku obrací jednu podpůrnou kartu za druhou a vy ne, je to v pr-, totiž k vzteku.
Neplatí to pochopitelně vždycky, ale občas se jednomu prostě ne a ne a nedaří, a on prostě ne a ne a nemá jak to zvrátit, a když jste tím jedním vy, tak máte chuť vyvraždit nejen mudrce…
Na druhou stranu je jednoduchost této hry prostě přitažlivá, posilování postav poměrně zábavné, a práce s nádherně ilustrovaným materiálem krásná a potěšující. Možná si to Belaad nezaslouží, ale hodně nadneseně řečeno je jakýmsi člověče nezlob se, kde sice jste závislí na tom, co (vy)padne, ale dá se hrát skoro s každým, skoro v jakémkoliv počtu, a přitom se na rozdíl od nudných políček člobrda máte díky obrázkům a dvouvrstvým destičkám postav čím kochat.
Někteří tak tuto hru asi proklejí do horoucích (nebo ledových, teologové se ne a ne shodnout) pekel, pro jiné bude provinilou slastí, další ji třeba budou hrát jako svébytnou párty hru… Nicméně pro ty, kteří ji jednoduše nepřijmou za svou, mají ve FYFTu v akci řadu dalších žánrových her.
Belaad: Země učenců a bojovníků
Autor: Ehsan Nazarzadeh
Počet hráčů: 2 – 6
Doba hry: 60 min.
Doporučený věk: 10 let
Čeština: pravidla ano, materiál ano
Vydal: ADC Blackfire Entertainment, s.r.o.
Průměrná cena na trhu: 999 Kč
Hodnocení: 60 % (70 %, nemáte-li moc velkou smůlu v kartách a v losování z pytlíku)