Pro někoho je Minecraft nepochopitelný a pro někoho modla; každopádně jde o nejprodávanější videohru v historii. Jak si ale povede hromada kostiček na desce stolu?
Asi bychom měli přiznat, že část redakce pohlížela na krabici poněkud nedůvěřivě. Ta část, která buď nehraje počítačové hry vůbec, nebo vítá vývoj grafiky v nich směrem k realističnosti a kostičky posílá tam, kam právem patří: do Tetrisu. Ale jak říká staré české přísloví: neříkej hop, ani když jsi přeskočil, napřed se podívej, do čeho jsi skočil.
Desky za kostky, moby za body
Pravidla mají dvaatřicet stran… ale česká verze z nich zabírá pětinu, takže příprava je ekvivalentně jednoduchá. Stavební bloky – příjemně užitkově velké – se musí sestavit do obrovské krychle; pestrobarevné, neboť je tvořena kostkami představujícími kámen, dřevo, písek, obsidián a „žolíkový“ smaragd. Pak je třeba rozložit herní pole z karet staveb, monster a zbraní… a hotovo.
Nikoliv po, ale mezi hromádkami karet se pohybují figurky hráčů, karty ve svém dosahu mohou otočit lícem nahoru a zbraně si případně zdarma vzít. Což jsou dvě z možných akcí, kromě nichž lze ještě těžit bloky, ty ve správných sestavách měnit za karty staveb, a bojovat s příšerami alias moby.
Vždy, když je rozebrána horní vrstva bloků z krychle (což není snadné ohlídat, protože lze těžit i „do hloubky“), dojde na bodování, přičemž se pokaždé posuzuje něco jiného: napřed biomy čili typ krajiny, pak využitý materiál a nakonec typ staveb. Hodnota jednotlivých bodovaných aspektů je nepřímo úměrná jejich výskytu ve hře, případně náročnosti jejich získání. Další body pak můžete dostat za moby, a to jak okamžitě, tak na konci hry v podobě zvláštních odměn.
Trochu moc Minecraft
Jak už to často bývá, máme pro čtenáře dvě zprávy. Ta špatná je, že vizuál hry je trochu moc Minecraft. Kdo je v krychlovitém světě jako doma, patrně to uvítá, případně bude nadšen, ale pro necvičené oko budou ilustrace toliko změtí kostiček, v níž bude jen s obtížemi rozpoznávat stavby a tvary, o krajině nemluvě. K orientaci významně napomáhají rozlišovací značky v rozích karet, nicméně jestli pod rukama vznikne svébytný svět, nebo jen výrobní hala Lega po explozi, to si musí vyzkoušet každý sám.
Druhá chybička se podle nás vloudila mezi zbraně, respektive jejich používání. Ať máte, co máte (a do začátku máte dřevěný a železný meč a tři sice otrávené, ale zcela neužitečné brambory), ať získáte, co získáte, boj s moby spočívá v tom, že vezmete balíček karet – či spíše destiček – zbraní, zamícháte jej a vyložíte tři. Když máte kliku, silou otočených zbraní příšeru utlučete, když ji nemáte, smutně si všechno shrábnete pro další souboj v úplně stejném stylu. Některé zbraně vám sice přinášejí ještě další zbraně či jiné bonusy, ale opět je to o klice.
Škoda tohoto vytrčeného prostředníku náhody.
Jako by nebyly
Dobrých zpráv je ale více. Předně jde o sladkou výjimku – oproti drtivé většině jiných her – v podobě možnosti překrývat jednotlivé destičky území a staveb. Fakt; jestliže jste v prvním bodování pobrali co mohli a do druhého se vám to či ono území nehodí, prostě na ně položíte jinou stavbu a hotovo. Staré destičky pod novými jako by nebyly. Elegantně se tím vyhnete zavaření mozku z plánování, a hra tím rozhodně neztrácí své kouzlo, naopak.
Také těžba bloků partii příjemně oživuje. Podmínka, že odtěžit lze jenom ty kostky, které mají odkrytou horní a dvě boční strany, není nikterak náročná, a zase je to něco úplně jiného než vybírání z nabídky. Navíc s tím souvisí zábavný fakt, že hráči si vlastně sami určují, kdy nastane konec kola, a mohou tuto nepřímou formu škození zahrnout do svých plánů. Kromě toho je při počtu 64 kostek partie příjemně rychlá.
Plus již zmíněná pravidla, která vysvětlíte mnohem rychleji, než je přečtete…
Suma sumárum: akceptujeme-li, že hra je určená v první řadě dětským milovníkům Minecraftu, musíme ji s jedinou výhradou pochválit. Nejen že má šanci odvést hráče od počítače ke stolu, ale navíc není jen bezduchým přežvykováním slavné značky, nabízí dostatek strategie i pro zabavení dospělých a rozhodně může sloužit jako přestupní stanice k dalším deskovkám.
(Coby malý epilog dovolte prosím hlášku jednoho člena testovací skupiny: „Teda, vošklivý je to jak noc, ale jsem z tý hry nadšenej přesně tak, jak jsem se jí bál.“)
Hodnocení: 70 % (pro Minecraftí nadšence 80 %, nebo i více)
Minecraft: Builders & Biomes
Autor: Ulrich Blum
Počet hráčů: 2 – 4
Doba hry: 30 – 60 min.
Doporučený věk: 10+ let
Čeština: pravidla ano, materiál bez textu
Vydal: Ravensburger CEE s.r.o.
Cena: 899 Kč