Návrat Eda Brubarkera a Seana Phillipse do Central City vám ukáže, že nikdo není bez viny.
Všichni tak nějak vědí, kdo jsou Ed Brubaker a Sean Phillips, a ti, kdo četli grafický román Criminal – Každý je zločine,c asi tuší, co mohou od jeho pokračování čekat. Ano, kriminální příběhy z Central City, v nichž se mísí žánr Noir a drsná akční škola. Zatímco první kniha přinesla tři navzájem provázané povídky, v nichž figurují regulérní zločinci, přivádí povídky Zlá noc, Hříšníci a Poslední z nevinných ve třech samostatných příbězích na scénu tři muže, kteří s kriminální činností skončili a teď chtějí žít normální život. Jenže chapadla podsvětí jsou jako jedovatá mlha, která vás obemkne a zadusí. A všechna dobrá předsevzetí skončí na dně hrobu s vámi. Pojďme si ty tři nešťastníky představit.
Pokud si pamatujete na noviny, které můžete koupit v každé trafice v Central City, tak se vám možná vybaví komiks Frank Kafka, soukromé očko. Autorem tohohle stripu o drsném noirovém detektivovi je jistý Jakob Kurtz. Jakob je komiksový kreslíř, který byl kdysi obviněn z vraždy vlastní manželky a člověk trpící chronickou insomnií. Když při jedné ze svých nočních toulek městem nabídne azyl dívce v nesnázích, zadělá si na pořádný průšvih. Bývalý padělatel se záhy stává vězněm ve svém vlastním domě. Kráska v nesnázích totiž není tou, za kterou se vydávala. Jakob Kurz musí nejen uniknout z vlastníhoprůšvihu, ale také zjistit kdo je krásná Iris a jakou boudu to na něj vlastně ušila. Jenže co asi tak zmůže invalidní komiksový kreslíř? Naštěstí tu je Frank Kafka. Pomůže Kurtzovo alter ego kreslíři všechno zdárně vyřešit, nebo skončí oba pod hrobníkovou lopatou?
Hrdinou druhé povídky je Tracy Lawless. Ano, to je ten válečný veterán z první knihy, který se ve stejnojmenné povídce vrátil do města, aby vypátral, kdo zavraždil jeho bratra. Tehdy se vše dost zamotalo a Tracy teď musí odpracovat dluh svého sourozence. Tím, pro koho teď pracuje, je šéf místního podsvětí Sebastian Hyde. Hříšníci přinášejí komplikovaný, takřka detektivní příběh. Někdo totiž masakruje největší zvířata podsvětí Central City a Lawless musí vypátrat, kdo za tímhle safari stojí. A to nemluvíme ani o tom, že armáda si pro vojenského zběha, jímž Tracy je, poslala svého muže. Tohle nemůže dopadnout dobře.
Vypravěčem a hrdinou třetí povídky je Riley Richards. Navzdory svému středostavovskému původu dosáhl splnění amerického snu. Má skvělé postavení, krásnou ženu, peníze a práci v rodinném podniku. Stačilo mu k tomu jediné – dobře se oženit. Zkrátka postava, která jakoby vystoupila z komiksu pro mládež z šedesátých let. Ale pro Richardse platí přesně to, co stojí v Matoušově Evangeliu 23/27. „Jste jako obílené hroby, které zvenčí vypadají pěkně, ale uvnitř jsou plné lidských kostí a nečistoty.“ Zkrátka a dobře, Richards, jenž má dluhů až hanba, a manželku, která mu rozhodně není oporou v nemoci a ve zdraví, vymyslel plán, který mu pomůže zbavit se jak dluhů z hazardu, tak té příšerné ženské. Problém je, že ani ten nejlepší plán není bez chybičky – a tenhle odskáčou i Rielyho kamarádi z dětství. Poslední z nevinných je podle Brubakerových vlastních slov jeho nejosobnějším příběhem. „ Z Mákloušových problémů s drogami a Rileyho obsesí a přetvářky vystupuje moje já zřetelněji než z čehokoliv, co jsem kdy napsal.“ (Str. 7.)
Tím, jak Brubaker ve svých příbězích odhaluje temné stránky lidské povahy a strašlivých činů vedených dobrými úmysly, krásně vykresluje biblické „Nikdo není dobrý, není ani jeden.“ A stejně jako život sám, i jeho hrdinové nejsou černobílí stejně jako stylová kresba Seana Phillipse. Ostré rysy postav, temné stíny města a syté barvy Vala Staplese a Dave Stewarta k těmhle drsným příběhům sednou stejně skvěle jako Desert Eagle do pouzdra nájemného zabijáka. Po výtvarné stránce je pak hodně zajímavé propojení drsné Phillipsovy kresby s pop-artovou jásavostí dětských komiksů šedesátých let.
Protože tu mluvíme o knize, která u BB/artu vyšla v Deluxe edici, je třeba vysvětlit, čím vším kromě kvalitního křídového papíru, pevné vazby a krásného snímatelného přebalu může ctitele kvalitních komiksů okouzlit. Předně tu je galerie třinácti celostránkových barevných obálek z dílny Seana Phillipse. Následuje pěkná dvoustránková upoutávka na povídku Poslední z nevinných. Brubakerova esej o u nás neznámé sériích dětských knih Johna D. Fitzgeralda – Great Brain a Donalda J. Sobola – Encyclopedia Brown. Přestože tyto knihy Brubakera navýsost ovlivnili, našince esej, kterou jim věnoval, asi nezaujme. Mnohem šťavnatějším soustem jsou všechny Seanovy ilustrace k dosud vydaným autorovým esejům. Jde o sérii plakátů k takovým filmovým peckám, jako jsou například filmy Proposition, Bullitův případ nebo noirové Noc a město. Několik stran věnovaných procesu vzniku komiksu sice neobsahuje žádné doprovodné komentáře, ale dává nahlédnout do Seanova náčrtníku, což je přinejmenším zajímavé. Ovšem nejlepším z bonusů je šestistránková, skvěle vypointovaná povídka 21st Century Noir, jejíž černobílá verze je jednou z povídek antologie NOIR vydané nakladatelstvím Dark Horse. Ovšem tady kolorována Davem Stewartem má mnohem větší grády.
Pokud byl grafický román Criminal – Každý je zločinec perlou mezi komiksy, tak Criminal – Poslední z nevinných dosahuje stejných kvalit. Svůj podíl na tom má i překladatel Štěpán Kopřiva. Snad jen esej oproti těm z předchozí knihy nezaujme tolik a Seanův náčrtník mohl být také doplněn alespoň nějakým doprovodným textem. Ale to jsou jen drobné vady na kráse, které lehce kazí výsledný dojem.
Criminal 2: Poslední z nevinných (Criminal Deluxe Edition, Volume 2)
Scénář: Ed Brubaker
Kresba: Sean Philips
Překlad: Štěpán Kopřiva
Vydal: BB/art, 2021
Počet stran: 432
Vazba: vázaná
Cena: 990 Kč