Steampunku z tuzemských luhů a hájů je jako šafránu. Poděkujme tedy vydavatelství Straky na vrbě, které se ujalo rukopisu Daniela Tučky s hořkým názvem Pelyněk, a rozhodlo se tím přihodit lopatu uhlí do parního kotle české steampunkové scény. První díl této trilogie vyvolal mezi čtenářskou obcí vlnu nadšení, a k velké radosti na sebe druhé pokračování tohoto cyklu nedalo dlouho čekat.
Když se řekne steampunk, představí si většina ctěné obce čtenářské příběh odehrávající se v reáliích odpovídajícím zhruba viktoriánské Anglii. Pelyněk v tomto ohledu absolutně nevybočuje, ba naopak; druhý díl cyklu tento dojem výrazně posiluje. Většina knihy se totiž odehrává v hlavním městě monarchie Archipelagu, které doslova dýchá právě atmosférou starého dobrého anglického království. Vzduch brázdí majestátní vzducholodě, ulicemi funí parní stroje, továrníci a baroni utlačují své zaměstnance s neutuchajícím nadšením a revoluce visí ve vzduchu…
Jakkoliv je možné objevit ve vyobrazeném světě silnou inspiraci historií, nesnížil se Daniel Tučka k prostému plagiátorství, ale sáhl hluboko do rezervoáru své invence, a vykouzlil osobitý svět s mnoha originálními prvky. To, že si udržuje jistým způsobem povědomý ráz, dává čtenáři pocit jistoty z pohybu na známé půdě, jinak však z tradičního historického řádu věcí nezůstal kámen na kameni. Již v prvním díle jste se mohli seznámit s ekonomikou Archipelagu založenou na měně ve formě knih, se zeměmi Raabu praktikující magii založené na kouzelném plevelu zvaném pelyněk nebo s císařstvím, které má „náskok díky technice“. Je logické, že jinakost v takto uspořádaném světě není příliš vítána, a tak jsou vztahy mezi jednotlivými státními útvary mírně řečeno napjaté. A když to nečekáte, vloží se do hry i bohové.
Je skvělé, že mantinely a principy fungování světa nastavené v první knize jsou pevné a neměnné, a že magie i bohové jsou pouhým doplňujícím atributem namísto hybnou silou. Vše tak zůstává v rukou jednotlivců!
A když už máte svět…
A právě oni jednotlivci si zaslouží abychom se o nich zmínili blíže. Prim tentokrát hraje Adelaide, šlechtična z nepříliš bohaté rodiny pyšnící se příbuzenským vztahem se samotnou královnou, která se vdala za Nicolase Gordona, dědice jedné z nejdražších knih celého impéria. Tato dáma je ústřední postavou zhruba dvou třetin celé knihy. Je fascinující sledovat, jak hvězda mladé šlechtičny stoupá a září, a jak s tím dotyčná bojuje a srovnává se. V pravý čas se vloží do děje i Adelaidin téměř ztracený manžel a svoji trošku do mlýna přidá i jeho přítel Christian, který sice v knize sehraje pouze epizodní, avšak klíčovou roli.
Hrdinové nejsou ničím výjimeční, čtenář by mohl začít uvažovat dokonce o obyčejnosti. Tučka jim však dokázal vdechnout po literární stránce život a především duši. Budete chápat co a proč se odehrává, nahlížet jim přes rameno při jejich všedních i důležitých rozhodnutích a sdílet s nimi jejich tužby i bláznivé nápady. A nakonec zjistíte, že nepotřebujete žádné nadlidi, superhrdiny či výjimečné postavy – i všední lidé mohou být dostatečně zajímaví a s přehledem utáhnout příběh. A právě v tom tkví hlavní kouzlo Pelyňku.
Daniel Tučka je bezesporu talentovaným vypravěčem, a i v tomto ohledu se nabízí klišovité spojení „osobitý styl“. Kniha je ve své podstatě vážná, ale vyprávěná s obrovskou lehkostí a švihem. Místy přechází vyprávění do lehkých tónů, ale humor je obsažen v ději spíše náznakově. Dobovou atmosféru navodí i autorova krásná čeština působící starobylým dojmem a dávající celé knize úžasnou atmosféru.
Autorovou „specialitkou“ je i fakt, že naprostá většina knihy popisuje pouze osudy lidí a bohové se dostanou ke slovu až na samém konci knihy. Toto schéma se opakuje shodně v obou zatím vydaných dílech – nabízí se tak otázka, zda je to pouhá náhoda…
Netradiční je i pocit po otočení poslední strany. Po dočtení „jedničky“ měl čtenář pocit, že dostal mnohem více než pouhé rozehrání situace; po ukončené dvojce budete vědět, že se jednalo o více než pouhou přípravu na velkolepé finále. Tento přesah je rozhodně vítanou změnou oproti mnoha šablonovitě pojatým trilogiím!
Tam kde v prvním díle Pelyňku Daniel Tučka začal, zdárně v díle druhém pokračuje. Dočkáte se pokračování osudů všech postav zasazených do velmi živého a dynamického světa, svižného příběhu plného politikaření a tahání za provázky nastrčených loutek a nakonec i velkého finále. Český steampunk možná nehraje prim v kvantitě, ale kvalitu mu rozhodně upřít nelze!
Daniel Tučka: Pelyněk – díl druhý
Vydaly: Straky na vrbě, 2017
Obálka: Tomáš Kučerovský
Počet stran: 508
Cena: 250 Kč