Jmenuje se Hercule Poirot, viděli jsme ho mnohokrát s tvářemi různých herců, ale ještě nikdy neměl dvojitý knír a obličej Kennetha Branagha.
Již od prvního traileru budilo nové zpracování důvěrně známého detektivního případu rozruch. Poirot nevypadá jako typický tlouštík se zatočeným knírkem pohybující se drobounkými krůčky, ale je to vysoký a poměrně štíhlý Brit s prapodivným dvojitým knírem, avšak opravdu největší pochybnosti vzbudil již samotný úmysl znovu natočit něco tolikrát adaptovaného s příběhem, který je sice silný, ale notoricky známý. A jak to dopadlo? Skvěle.
Tvůrci se totiž rozhodli maličko Poirota oživit. Dodali mu trochu (opravdu jen trochu) akce, a i samotný protagonista není tak pasivní jako dříve. Nečekejte však nic ve stylu poměrně nedávného Sherlocka Holmese Guye Ritchieho, protože bylo hlavně pamatováno na to, že příběhy Agathy Christie jsou především o práci šedé kůry mozkové.
Atmosféra je tu dokonalá, a to ať už se jedná o Jeruzalém při západu slunce, či o zasněžené štíty velehor. Hlavní je ale samotný vlak. Ten kombinuje postprodukční triky s řemeslnou prací a vychází to. Kamera zabírající vše tak, abyste neviděli nic víc, než máte, světlo plápolající svíčky, hudba jemně podkreslující celý výjev, naoko útulný vlak, kde došlo k vraždě, uvězněný v závějích sněhu. Kostýmy vypadající zcela věrohodně, opar lží vznášející se každou chodbou, letmé pohledy cestujících ve vlaku, stále více houstnoucí ovzduší, dokud nepřijde finále. Jen toto činí pro diváky dobře obeznámené s příběhem lákadlo.
Režii i hlavní roli si vzal na starosti dobře známý Kenneth Branagh, kterého můžete znát jako profesora Zlatoslava Lockharta z druhého dílu Harryho Pottera, hrál i v Dunkerku, Pirátech na vlnách, či nejednom zpracování Shakespearových her a zrežíroval prvního Thora a Jindřicha V. Jeho britská ruka je cítit z každého záběru. Jeho způsob ztvárnění Hercula Poirota je překvapivě věrný. Na jednu stranu vypadá úplně jinak, na druhou nepřestává být věrný předloze. Ješitný, labužnický perfekcionista, bazírující na komfortu a důstojném chování, jehož geniální mozek dokáže polapit i toho nejchytřejšího zločince. A není jediným, kdo září.
Roli Ratchetta dostal Johnny Depp a zhostil se jí z grácií. Předvedl zde kreaci jednoho z nejlepších zloduchů, jakého kdy zahrál. Judi Dench jako kněžna Dragomirová je afektovaná a nepříjemná, jak má být, vycházející hvězda Daisy Ridley, která je ve Star Wars sice uvěřitelná, ale charakterově plochá, zde ukazuje, že dokáže víc než to, a dělá tak postavu guvernantky jednou z nejlepších. Penélope Cruz hrající misionářku není moc výrazná, což stejně jako u Willema Dafoe, jenž ztvárnil profesora cestujícího z Rakouska na konferenci do Německa, je trochu škoda, ale ve výsledku to nijak výrazněji nevadí. Zato Michelle Pfeiferová dostala prostoru dostatek a dokázala tak, že i v bezmála šedesáti má kouzlo a (každý ať posoudí sám) srší šarmem a charismatem. Zbytek herců na tom není špatně, ale nestojí za žádné větší vychvalování.
Jedinou slabinou celého snímku nakonec zůstává příběh. Pro diváky, kteří ho znají, se tak celý film, stane daleko slabším prožitkem, avšak ti, kdo ho neznají, budou nadšeni. Těch však nebude v dnešní době tolik.
Poslední takovou třešničkou na dortu bude občasné pomrkávání na některé ostatní díly či vtipy, které byly již v předešlých adaptacích. Ty jsou poslední ingrediencí ke spokojenosti.
Ve finále se tak Vražda v Orient Expressu stává jednou z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší adaptací, které byly dosud natočeny, po jejímž shlédnutí máte příjemný pocit a doufáte, že přijde další pokračování, jež by Kenneth Branagh podle svých vlastních slov rád natočil. Možná se dočkáme Smrti na Nilu, jak bylo zmíněno na konci filmu…
Kenneth Branagh: Vražda v Orient expresu
USA/ Malta, 2017
Stopáž: 114 min.
Režie: Kenneth Branagh
Předloha: Agatha Christie (kniha)
Scénář: Michael Green
Kamera: Haris Zambarloukos
Hudba: Patrick Doyle
Hrají: Kenneth Branagh, Johnny Depp, Daisy Ridley, Michelle Pfeiffer, Penélope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Leslie Odom Jr., Josh Gad aj.