Aneb jak jedna Amazonka zachránila DC a jejich Justice League/Ligu spravedlivých.
Nikdy nekončící rivalita mezi DC a Marvelem je dnes vedena na mnoha frontách. Komiksy, videohry, seriály, animáky, ale hlavně filmy. Nejkouzelnější médium, které umožňuje hrdiny i padouchy oživit a rozpohybovat. Praktické efekty i CGI dnes dělají zázraky, a tak se právě film stal hlavním bojištěm současnosti. Ne že by filmy se superhrdinskou tématikou nebyly dříve, avšak až díky moderním technologiím slaví úspěch.
Dalo by se říci, že za tímto vším stojí X-Men, tým hrající v Marvelu druhé housle po oblíbenějších Avengers, jejž musel upadající komiksový gigant prodat 20th Century Fox. Ten s ním natočil film a, voilá, máme tu začátek mánie. Velký podíl na tom měl i představitel Wolverina, Hugh Jackman, ale o tom jindy. Následoval Spider-Man, Iron Man a další. Už od začátku se ve filmech ukazovali i další hrdinové. Stan Lee si spočítal, že objevil zlatou žílu, a rozhodl se, že si poskládá filmové univerzum, ze kterého vzejde jednou i týmovka. Zmínka o ní je poprvé v Iron Manovi 2 jako iniciativa Avengers.
DC celou tu dobu byli v tomhle trochu pozadu. X-Men od Fox, MCU – ti všichni se připravovali a budovali univerza, zatímco DC ne. Catwoman byl propadák, Constantine i přes své kvality zapadl, V jako Vendeta byl sice fantastický, ale bez šance na pokračování, Nolanova trilogie je na tom stejně, Watchmen byli divní a Superman se vrací je prostě špatný a křečovitý. Green Lantern nestojí za nic a v roce, kdy Temný rytíř povstal, představil nám Joss Whedon Avengers. Ti se stali trhákem, vydělali přes miliardu a dodnes si drží status jednoho z nejvýdělečnějších komiksových filmů.
Rok nato se chopil otěží Zack Snyder a s rozporuplným Mužem z oceli začal urychleně stavět DC Extended Universe. Zack je režisér, který se vyžívá v temných barvách, artovém stylu a neveselých příbězích. Stojí za filmy jako Watchmen a 300: Bitva u Thermopyl. No a minulý rok přišel s Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti. Předloha skvělá, provedení mizerné. Batfleck nebyl vysloveně špatný, ale Balea nepřekonal. Melancholický Superman byl na hony vzdálený Reevovi a jeho perfektnímu podání tohoto hrdiny. No a Doomsday byl otřesně provedený CGI padouch. Lex Luthor vypadal spíš jako pokus o napodobení Ledgerova Jokera, které nevyšlo, a zachraňovala to jen Gal Gadot. Nehraje sice kdovíjak, ale pro potřeby tohoto žánru to stačí a kouká se na ni pěkně. Suicide Squad nestál za moc a opět jediní, kdo to zachraňovali, byli Will Smith a Amanda.
Tím se dostáváme do současnosti. MARVEL chrlí jeden film za druhým a v posledních měsících se mu povedlo hned dvakrát zaskórovat. Logan (sice od Fox, ale to nevadí) a Strážci Galaxie Vol. 2 překonali očekávání a jsou to famózní filmy. A DC vyplnil dobu do Justice League příběhem o Wonder Woman, který i přesto, že nebyl studiem brán stejně vážně jako Batman a Superman, dalece překonal očekávání a vyklubal se z něj vynikající film.
Zkraje je třeba říci, že si film pohrává s řeckou mytologií, jak se mu zlíbí. Přehlédnutelný detail, který bude vadit pouze hnidopichům. Příběh si na nic nehraje, je přímý a jednoduchý. Hned ze začátku víte, kdo je padouch a kdo klaďas, a nečekají vás velká překvapení. Celé to působí dost jako DC verze Kapitána Ameriky, což není výtka.
Prostředí vypadá pěkně a celkově se na film dobře dívá (nejen díky Gadot) a až na jednu slabší chvilku, kdy to CGI nezvládne, nemá moc chyb. Co se týká často kritizované scény z plesu, kde má Diana v šatech skrytý meč – no, je to divné a hloupé, avšak dá se to odpustit.
Postavy se povedly. Chris Pine jako špion je sympaťák, Gadot dokázala z nesympatické superhrdinky udělat fajn holku, skupinka přátel nejsou typické archetypy a padouch je přirozený a má v rukávu nejedno eso. Herci nepředvádí oscarové výkony, ale to ani není účelem. Jejich hraní dokonale vystihuje postavy a působí přirozeně.
Děj se odehrává v období první světové války, i když se občas zdá, že je to ta druhá. V úvodu se dozvíme, že Diana je dcera Hippolyty a žije na malebném, od okolního světa odříznutém ostrůvku jménem Themyscira. Roste trénovaná v boji tetou Antiopou a postupně zjišťuje, že se liší od ostatních Amazonek svou silou a mocí. Potom jednoho dne havaruje u břehů ostrova letadlo, z nějž zachrání špiona jménem Steve Trevor. Ten jí začne vyprávět o Velké válce a ona se rozhodne utéci a zabít Área, boha války.
Celý film je prosáklý snyderovskou atmosférou (tmavé barvy s občasným zvýrazněním), což je nejspíš něco, s čím se v budoucích filmech od DC budeme muset smířit. Není to vysloveně na škodu, jen všechny filmy vypadají stejně. Začínající režisérka Patty Jenkins ale ukazuje, že má co nabídnout – uvidíme v dalších letech. Hudba má naprosto skvělý ústřední motiv a zbytek je fajn podkreslením, ale nezapamatujete si ho.
Nakonec nezbývá, nežli říci toto: Wonder Woman je velmi povedený film, který konečně vnesl do skomírajícího univerza novou krev a oživil je. Nevíme, na jak dlouho, ale snad to vydrží. Hodnocení mohou být místy přehnaně vysoká, což je způsobeno tím, že je to první dobrý DC film od konce Nolanovy trilogie. Rozhodně byste ho měli vidět, ale podruhé na něj asi nepůjdete. Je to prostě klasický komiksový film, který se vrací ke kořenům tohoto žánru – a svědčí mu to.
Wonder Woman
Délka: 141 min
Režie: Patty Jenkins
Scénář: Allan Heinberg
Kamera: Matthew Jensen
Hudba: Rupert Gregson-Williams
Hrají: Gal Gadot, Robin Wright, Chris Pine, Connie Nielsen, David Thewlis