Pokud tuzemský komiksový trh vede na straně pasiv své pomyslné účetní rozvahy nějaký dluh vůči českým čtenářům, tak se po dlužním úpisu kromě vyloženě experimentálních vod budeme muset shánět v hájemství alternativnějších, civilněji pojatých neautobiografických komiksů.
Na seznamu zásadních podobně zaměřených a do češtiny doposud nepřeložených děl nalezneme s latinskoamerickým magickým realismem koketující sérii Daytripper, kterou má na svědomí bratrská dvojice ve složení Fabio Moon a Gabriel Bá, nebo kultovní Ghost World Daniela Clowese.
Právě posledně jmenovaného Clowese, který představuje jednu z předních osobnostní americké alternativní komiksové scény, se už před více než dekádou pokoušelo v našich končinách etablovat nakladatelství Al dente, které publikovalo grafický román Jako sametová rukavice odlitá ze železa. Jedná se o dílo bezesporu originální, ale stejně tak nesmírně svérázné, surreální a bizarní; vlastně tak již dopředu se vzdávající ambice oslovit širší čtenářskou obec. V tomto kontextu skutečnost, že se u nás po Clowesovi na několik dlouhých let slehla zem, není až tak překvapující.
Nyní již ale ponechme minulost stranou. Je tu pokus číslo dvě, se kterým i díky pomoci přispěvatelů z crowdfundingového serveru Hithit přichází nezávislé nakladatelství Trystero, které jako svou druhou publikaci nezvolilo legendární Ghost World, jehož filmová adaptace je u nás známa pod názvem Přízračný svět, ale Clowesův poslední počin Dívka jménem Patience. A hned z několika hledisek se jedná o volbu nadmíru logickou. V první řadě se Trysteru podařilo Dívku jménem Patience nabídnout českým čtenářům jen s mírným, několik málo měsíců čítajícím zpožděním oproti původnímu zahraničnímu vydání, díky čemuž jim tak prezentuje amerického scénáristu a kreslíře v aktuální tvůrčí formě. Zřejmě ještě důležitější roli – a to i vzhledem k budoucnosti – sehrává skutečnost, že se jen sotva setkáme se čtenářsky přístupnějším a vizuálně vábivějším Clowesem s potenciálem oslovit i širší kroužek komiksových nadšenců a definitivně se zapsat do jeho povědomí.
Už první pohled na obálku následovaný otočením několika prvních stránek připomíná ohromnou explozi líbivého, ale přesto vkusného ohňostroje sytých pastelových barev. Dostavuje se neodolatelná touha je z knihy vytřepat, následně z nich poskládat pestrobarevnou duhu a se zhypnotizovaným výrazem ve tváři se nechat vést k třpytivému pokladu nacházejícímu se na jejím konci, kde drží hlídku věčně vysmátý leprikón, kterému ze rtů odkapávají čůrky omamné whiskey. Zkrátka nesmírně sugestivní pastva pro oči zaručující pomyslné slastné přežvykování doprovázené uznalým bučením, za kterou mohou čtenáři vděčit nejen samotnému autorovi, ale také poctivému přístupu nakladatelství Trystero, které se nevydalo cestou jakýchkoliv ústupků a Clowesův poslední grafický román dodalo na náš trh v luxusním provedení v maximální možné míře respektujícím původní vydání a pyšnícím se bytelnou pevnou vazbou i silným křídovým papírem.
Za závojem opojné vizuální stránky se pak v roce 2012 explicitním zachycením spermií nacházejících se v takřka poslední fázi své cesty k vajíčku (ano, překvapivě to líp vypadá, než jak to zní) rozebíhá na první pohled zdánlivě civilní příběh zamilovaného páru – Patience a Jacka, dvou víceméně podivínských ztroskotanců, kteří přesně zapadají do portfolia Clowesem stvořených postav. Prvotní nesmělé nadšení z pohledu na pozitivní těhotenský test střídá příval pochyb; už tak neutěšeně působící finanční situaci ještě zkresluje skutečnost, že v otázce svého zaměstnání není Jack ke své partnerce zcela upřímný. Šance na nápravu však nepřichází, Jack nalézá svou milou mrtvou a během několika měsíců, které v důsledku nakonec neprokázaného obvinění tráví ve vězení, zjišťuje, jak málo toho ví o její minulosti.
Přichází nemilosrdný střih, po kterém se ocitáme v roce 2029. Přesun do budoucnosti Clowes akcentuje také ve formální stránce, když původně standardní obdélníkové či čtvercové panely ve stále větší míře nahrazuje „futurističtěji“ působícími, daleko hůře definovatelnými a přesto v zásadě konvenčními geometrickými obrazci. Jedná se o relativně drobný detail, který sice v kontextu celého díla nehraje vyloženě zásadní roli, přesto příjemně dotváří kompozici a její atmosféru. To v případě Jacka, který – zlomený a až cíleně si odepírající štěstí – spíše jen tak ze setrvačnosti přežívá, o jakékoliv změně nemůže být ani řeč. Tedy do chvíle, kdy se dostane ke stroji času, který mu poskytne dříve netušenou naději na záchranu milované dívky a nenarozeného potomka.
Právě tímto momentem začíná zběsilá retrospektivní jízda, okružní výlet za kořeny traumat samotné Patience. Clowes po celou dobu dovedně a s obrovskou porcí nadhledu balancuje kdesi na pomezí komorního psychologického dramatu a čistokrevného braku. Na jedné straně neustále zachovává emocionální hloubku, na té druhé recykluje a až fetišizuje tradiční popkulturní díla z přelomu 80. a 90. let, přičemž využívá typických žánrových propriet, klišé a postupů, které jsou vlastní dobrodružným a na tématu cestování časem postaveným akčním snímkům a které dává do souladu s již zmíněnou nadsazeně „vykřičenou“ vizuální estetikou, aniž by přitom zabředával do bažin prvoplánové parodičnosti.
K tomu si připočtěte znamenitou práci s vulgaritami napěchovanými, přirozeně a nekřečovitě vystavěnými dialogy a marlowovsky údernými monology, které jsou servírovány v přiléhavém překladu Martina Svobody, a máte tu jednoho z horkých kandidátů na nejosobitější komiks roku.
Dívka jménem Patience
Scénář a kresba: Daniel Clowes
Překlad: Martin Svoboda
Formát: váz.
Počet stran: 180
Cena: 699 Kč