Ano, tentokrát jsme naše čtenáře lehce ošidili a celý název článku jednoduše opsali z krabice, ale nepřišli jsme na lepší způsob, jak dát v krátkosti najevo, že kooperativní Warhammer Quest u nás zabodoval jednoduše tím, co všechno k němu NEpotřebujete…!
Nepotřebujete k němu načíst hromadu knih, nepotřebujete nastudovat hromadu pravidel, nepotřebujete za hromadu peněz nakoupit hromadu pytlíčků s předem neurčenými kartami, nepotřebujete vědět, jaký a co všechno je Warhammer. Stačí mít jen jakési vzdálené povědomí o fantasy a jeho zákonitostech, a tuhle pomenší krabici. A za chvíli už můžete hrát.
Karty do vínku
Vždyť přece postavy jako ohnivý čaroděj, železolamač nebo válečný kněz mluví samy za sebe, a na strážce cesty – vykresleného jako pohledná elfí lučištnice – stačí jediný pohled. Není třeba k nim znát bambilion či dokonce silmarillion různých legend a prehistorických historek. Stačí si vybrat některého z uvedených válečníků, vyfasovat k němu čtyři karty akcí, a hurá do podzemí. Vždyť co tam potřebujete: průzkum, útok, odpočinek a pomoc parťákovi v nesnázích – a to jsou právě ty čtyři karty do začátku. Ani protivníci nejsou o nic složitější. Buď jdou (tedy leží na stole) s vámi a dorážejí, nebo se skrývají ve stínech, ergo ti nejsofistikovanější vám tu a tam zaškodí, když na kostkách padne smůla.
K tomu hromádka karet toho, co se v podzemí občas stane, další hromádka toho, co se v podzemí občas najde, a pár těch žetonů na zranění, postup a úspěch. Jednou (nebo dvakrát, pokud vás hraje málo) jste na řadě vy, jednou potvoráci, a když něco vybočí ze zaběhaných pravidel, máte to na patřičné kartě patřičně vysvětleno.
Když se vám podaří přežít quest, posílíte nějakou tu schopnost = vyměníte základní kartu za pokročilou, poberete něco málo lepšího vybavení a/nebo pokladu, a můžete táhnout.
Dál. Táhnout dál – tak jsme to mysleli.
WQ totiž nabízí tažení o pěti úkolech, anebo jeden intenzivní, což je taková epika ve zkratce, pro ty, kdož nevědí, jestli se příště sejdou ve stejné sestavě.
A zápletka?
Žili byli, ale hlavně umřeli mnozí ve městě Schompf, a na vás je, abyste zjistili a hlavně skrouhli toho, kdo mezi obyvatele zanesl nákazu. To je počátek tažení, a dál se můžete těšit třeba na honbu za orčím náčelníkem, pátrání po trpasličím dělu či záchranu tisíců lidí před invazí. Pokud samozřejmě uspějete, pokud ne… No, aspoň nebudete na pekelnou bránu bušit sami.
V jednoduchosti je rychlost
Ve Warhammer Questu je vše podřízeno jednoduchosti. V jednom jediném bodě snad až příliš: totiž ať uděláte, co uděláte, ať se hnete, kam se hnete, tak se kolem vás většinou motají nějací nepřátelé, a jakmile vezmete do ruky své kostky, musíte vzít i ty jejich a většinou vyfasovat nějaké to zranění. Snad by se našla logičtější cesta, po které by se vaši protivníci mohli touto hrou ubírat, ale nešť – asi by to přidalo na pravidlech.
A to by byla škoda, protože po osmi nijak hustě popsaných stránkách jste připraveni na zkušební hru, po čtyřech dalších na tažení neboli kampaň, a pak už zbývá jen pár doplňků. Návod je sice rozdělený na poslední dobou stále oblíbenější dvojici Průvodce hrou a Přehled pravidel, ale jde o rozdělení logické a v Průvodci nechybí skoro nic zásadního.
S nezásadními věcmi je to horší: uspěchaný (nebo odbytý?) překlad není velkou překážkou, ale občas poněkud mate a rozhodně hře nesluší. Zájemci na internetu snadno najdou errata i diskuze nad jejich ne/důležitostí, ale to korektorky (byly dvě!) neomlouvá.
Jiné příběhy
S výjimkou češtiny je ovšem WQ veskrze vyvážený a nečekaně příjemně jednoduchý. Tedy pokud mluvíme o pravidlech – samotná hra vám nic vysloveně nedaruje a i když na to nedostanete speciální akční kartu, tak to při hraní těch ostatních chce používat také mozek. Možnost a nezřídka nutnost pomoci spolubojovníkovi stejně jako de facto neustálý pohyb monster zajišťují, že ani ve větším počtu se hráči nenudí a mají stále co sledovat a nad čím přemýšlet.
A kdyby vám to kór moc nešlo, nebo kdyby vás moře s touhle škatulí vyvrhlo na pustý ostrov a Pátek byl blbec jak bambus, můžete si zahrát sami proti hře. (V redakci obecně tleskáme hrám s variantou pro jednoho, protože co si tam mám sám počít, když mi ostatní spoluhráči už ve čtyři ráno začnou usínat?)
Kdybychom chtěli srovnávat nesrovnatelné, napsali bychom, že WQ některým hráčským pamětníkům může připomínat Dračí doupě z doby, než se jeho příručky proměnily v účetnictví, ale to samozřejmě nechceme. A stejně tak nechceme uvěřit, že současné zmatky kolem práv a licencí budou mít jednou provždy negativní dopad a WQ se v češtině nedočká rozšíření, protože má rozhodně na víc než na pět plus jeden úkol. A to už bude, doufáme, jiný příběh.
Warhammer Quest: Dobrodružná karetní hra
Autoři: Adam Sadler, Brady Sadler
Vydal: ADC Blackfire Entertainment
Počet hráčů: 1 – 4
Doporučený věk: 14+
Doba hry: 30 – 60 min.
Cena: 999 Kč