Český fantastický film slaví letos výročí, na které se sluší upozornit alespoň jednou tematickou Topkou. A protože oslava se týká legendárního filmového vozu z tuzemské automobilky, podíváme se na zoubek nejslavnějším bourákům, které si vyhlédli a přestavěli tvůrci fantastických filmů pro svůj projekt. Kdybyste chtěli na silnici budit pozornost s něčím jedinečným a pořídit si nějaké fantastické filmové auto, který model byste si vybrali?
Nezdá se to, ale je to vlastně celkem úzká skupina vozidel. Ve fantastických filmech se to auty jen hemží, ale poměrně málokdy se stane, aby se vycházelo z reálného auta a přitom byl vůz tak pozměněn, že se stal jedinečným a často i zpětně model vozu neplánovaně proslavil. Takže se v této Topce nesetkáme třeba s Lexusem 2054 z Minority Report nebo různými batmobily (mimochodem, ten Keatonův originál z filmu aktuálně našel svůj domov u nás – v Excalibur City Hatě), protože to jsou vozy obvykle navržené od základů pro film a nikoliv původně sériovou výrobu. Neobjeví se tam ale ani třeba Ford Anglia, ve kterém Harry Potter ve druhém díle série letěl do Bradavic, protože je to prostě jinak normální Ford. Stejně jako Lada Niva z českých Návštěvníků.
Topka je jinak vlastně složená čistě z osobních vozů, protože jsou nejvíc cool, ačkoliv by se našlo leccos zajímavého i mezi náklaďáky a jinou technikou. Optimus Prime by mohl vyprávět a neméně zajímavé by bylo třeba i povídání o tomí, kterak se dá z traktoru pro tahání letadel po letišti vyrobit vojenský transportér M577 pro přesuny mariňáků po zdevastované vesmírné koloniiplné vetřelců. Každopádně, cesty všemožných aut do filmu jsou křivolaké a zábavné.
10. Fantomas Airlines
Pro začátek si lehce připomeňme jedno velmi staré a hezké autíčko. V pionýrských dobách stačilo ke štěstí pěkné fáro, které se umí změnit v něco nečekaného. Samozřejmě, žádný transformer to tehdy nebyl. Ale létalo to.
Citroën DS je vozidlo slavné samo o sobě, jehož nejstarší verze byla představena již v roce 1955. A ve filmu proslulo především v roce 1965 jako létající stroj všemocného Fantomase (film Fantomas se zlobí). Kdo by nechtěl mít takový bourák, který ukrývá rozkládací křídla a vyklápěcí trysky? A tak scéna Fantomasova úniku v létajícím autě zůstává dodnes velmi populární a Citroën DS je nejznámější prostě jako Fantomasovo auto.
9. Autoponorka 007
Když tedy auto ve vzduchu, tak i ve vodě. Fantomas uměl v autě létat, James Bond se s ním zase potápěl. Ve filmu Špión, který mě miloval z roku 1977 končí silniční honička skokem z mola do mořských vln, kde se bílý Lotus Esprit v několika vteřinách přestaví na malou ponorku a pohodlně pokračuje v cestě pod hladinou, aby se následně k úžasu přítomných plavců vynořil na zaplněné pláži a odjel pryč.
Karoserií Lotusu Esprit bylo ve filmu použito celkem šest, u samotné plavby to bylo ale spíš obráceně a jednalo se vlastně o ponorku s vizáží Lotusu. Stroj, který ve filmu pluje v modravých hlubinách, tedy sice umí plavat, ale rozhodně neumí jezdit a už vůbec ne torpédovat vrtulníky. Přesto se tato filmová ponorka nedávno vydražila v přepočtu zhruba za 17 miliónu korun. Taková je síla filmu.
8. Imperiální černá kráska
Teď zabrousíme do vod superhrdinských. Green Hornet aka Zelený sršeň je hrdina starý jak Metuzalém a objevil se v Americe v rozhlase už ve 30. letech. Následovalo několik seriálových, filmových i komiksových zpracování. Pro nás je ale důležité, že tenhle ochránce veřejného pořádku jezdí v černém Chrysleru Imperialu 1966 zvaném Black Beauty. A pochopitelně doslova vycpaném palebnou silou a nejrůznějšími vychytávkami. Naštěstí tady není třeba mnoha slov, následující představovačka k poslednímu filmovému zpracování (ne zrovna extra úspěšnému) je dostatečně podrobná.
7. Autem mezi dinosaury
Jurský park inspiroval řadu lidí k napodobování vozidel, která se ve filmu objevila, jak už jsem v jednom článku nedávno vzpomínal. Jedná se především o Ford Explorer, který se ve filmu objevil přestavěný coby elektrické vozítko pro návštěvníky, jedoucí po naprogramované trase parkem. Vůz mimo jiné disponoval navíc panoramatickým střešním oknem a dotykovými obrazovkami s videoprůvodcem Jurským parkem. Druhým vozidlem byl pak Jeep Wrangler v barvách Jurského parku. Ve filmu to byla klasická verze, která se od skutečnosti technicky ničím nelišila, proto je kopírována ještě častěji než Ford Explorer. A jedna parta taky třeba restauruje originální RV z Jurského parku: Ztraceného světa a objevují se i první napodobeniny mercedesů z nejnovějšího Jurského světa. Co může být taky větší pobídkou než aktuální slavná scifi série, ve které se objevují vozy, které si můžete zcela běžně koupit a stejně nakonec budete originální?
6. Jak si Carmageddon zajezdil Rallye smrti
Tahle Topka se nemůže obejít bez nejbrutálnějšího závodu všech dob, kde hrají prim osobáky napěchované pancířem a těžkými zbraněmi. Zvlášť, když se k němu váže tak pěkná filmová a videoherní historie.
V roce 1975 vznikla vpravdě šílená dystopická scifi Death Race 2000 (stupidní český název zdvořile ignoruji), mimo jiné se Sylvesterem Stallonem v hlavní záporné roli. Zločinný politický režim, vládnoucí v USA po drtivém civilizačním kolapsu, zde pořádal monstrózní automobilové rallye, kde tekly potoky krve, všichni se vzájemně na trati ničili a za přejetí nevinného chodce cestou byly plusové body. To vše, aby opil rohlíkem nespokojené obyvatelstvo. Že vám to něco připomíná? Tak jasně, zdravíme Hunger Games, to napadne asi každého. Ale krom toho v roce 1997 spatřila světlo světa ujetá černočerněhumorná videohra Carmageddon na totožných principech, která si získala značnou oblibu a pro svou brutalitu byla v některých zemích následně zakázána. Neodpustím si i přes filmové zaměření článku neodkázat aspoň na dokonale názorné herní intro s hudebním podkresem od industrial metalových Fear Factory.
Propojovací kanál mezi hrou a filmem je evidentní. Původně byl Carmageddon plánován jako 3D Destruction Derby, pak dokonce chvíli používal licenci Šíleného Maxe, až se propracoval k licenci Death Race 2000, jehož filmové pokračování se právě tou dobou připravovalo. A do podoby tohoto filmu se hra nakonec vyprofilovala. Film ale tehdy nakonec nevznikl, ve vývoji hry se však pokračovalo dál a nakonec vznikl originálně nazvaný Carmageddon.
Ale nebyl všem dnům konec a Death Race aka Rallye smrti se nakonec na plátna podívalo o deset let později v remaku pod taktovkou profesionálního béčkaře Paula. S. W. Andersona (Resident Evil) a s Jasonem Stathamem v hlavní roli. Film celkem naplnil jednoduchá očekávání (má i nějaká pokračování) a naservíroval dobře odsýpající béčkovou jízdu plnou řvoucích motorů, borcení plechů, střílení, výbuchů a všemožných filmových klišé. Prostě béčko jak cyp, ale jednoduše k sežrání. A především představil řadu drsně vyhlížejících aut, které pod nánosy plechu a zbraní bylo sotva poznat. A tak se tu ve své military verzi představil Mustang, Porsche, Chrysler, Pontiac a mnozí další. A že to ale byla ostrá parta!
5. Pracovní kára pro odchyt strašidel
Jedno z nejšílenějších a přesto nejmilovanějších vozidel, která byla vybrána pro film, je určitě Ecto-1, služební vozidlo Krotitelů duchů. Ohavně dlouhá kára s ploutvemi a hromadou podivného haraburdí na střeše je prostě k zulíbání.
Jeho původ není o nic méně šílený než transformace ve vozítko pro lovce duchů. Původně to byl Cadillac z roku 1959 upravený firmou Miller-Meteor jako pohřební vůz a sanitka v jednom. Což ze všeho nejvíc evokuje představu, že s pacientem vyjela sanitka, ale do cíle už dorazil pohřebák…
Letošní remake Krotitelů duchů s dámským obsazením se stal ještě před premiérou jedním z nejvíce hejtovaných filmů posledních let. A Ecto-1 se již v nové verzi neobjevil, ale nahradil ho hranatý pohřebácký Cadillac, starý zhruba jako první Krotitelé duchů. Pro někoho nepochopitelné, ale dává to smysl. Původní model je totiž dnes vyhledávaným sběratelským kouskem a holky by se na tenhle model v novém filmu těžko skládaly…
Obliba tohoto vozidla je velká a občas se objeví zprávy, že někdo repliku Ecto-1 prodává. Cena se pohybuje v řádech milionů. Ovšem za ty peníze si můžete být jisti, že s tímhle vozidlem rozhodně budete na ulici středem pozornosti. Anebo si sežeňte starý Cadillac a prostě si to pěkně šroubek po šroubku dejte dohromady…
4. České pekelné žihadlo
A je tu zmiňovaný český oslavenec. Jsem opravdu rád, že tentokrát můžu při tvorbě topky zabrousit s čistým svědomím i do domácích vod. Juraj Herz je jeden z mála českých filmařů, který se pouštěl do tvorby žánrových filmů a dal by se nazvat i jediným úspěšným českým hororářem. A krom dokonalé nepříjemného Spalovače mrtvol nebo ponuré Panny a netvora dal světu také Upíra z Feratu, od jehož vzniku letos uplynulo 35 let a který si i přes to, že cenzura tenkrát zapracovala nebývale krutě v neprospěch filmu, v našich končinách získal téměř kultovní status. Což se ovšem stane dost snadno, když není kloudná konkurence, nicméně v mnoha ohledech si snímek svou popularitu určitě zaslouží. Mluvit o něm by vydalo na samostatný článek (možná by se i hodil při tom výročí), ale nás zajímá jen černě lakovaný bourák v titulní roli. Ferat – auto poháněné krví.
Ferat vznikl úpravou prototypu sportovního vozidla Škoda 110 Super Sport, který spatřil světlo světa už v roce 1971 a byl světovému publiku předveden zejména na autosalonu v Bruselu o rok později. Jednalo se tehdy o zcela originální výtvor, který se nepodobal ničemu, co se v té době na našich silnicích prohánělo. A ačkoliv vzbudil zájem laické i odborné veřejnosti, do sériové výroby se nikdy nedostal a zůstalo u existence jednoho kusu. Nebylo by to poprvé ani naposledy, co k tomu došlo. Podobných prototypů škodovek (a někdy snad i ještě hezčích) existuje celá řada, ale tahle měla štěstí, že se zalíbila filmařům o několik let později a tím si získala nesmrtelnost.
Přestavby prototypu pro filmové účely se chopil český tvůrce Theodor Pištěk, později ověnčený Oscarem za kostýmy k Amadeovi. Původní bílá barva šla pryč a nahrazena byla černou s rudým lemováním. Automobil přišel o lištu se šesti vyklápěcími světly vpředu a značně upravena byla i zadní světla, kterých měl původní model dokonce šestnáct. Navrch vyfasoval Ferat velké křídlo na záď.
Dnes je Ferat možné zhlédnout v mladoboleslavském muzeu Škodovky. Ale přeci jen aspoň občas žije dál a letos u příležitosti zmíněného výročí snímku dokonce automobilka slavnému filmovému sporťáku vzdala hold a připravila pro Rallye Bohemia svůj závodní vůz v barvách Feratu. K této příležitosti vzniklo i povedené promo, a tak si Ferat po 35 letech našel aspoň symbolickou cestu zpět k filmu.
3. Auto pro všechny časy
Představovat DeLorean DMC-12, sporťák z Návratu do budoucnosti, je dnes trochu nošení dříví do lesa, protože tomu ještě není ani rok, kdy tato filmová trilogie slavila významné výročí – 21.10.2015 bylo datum v budoucnosti, do kterého se tehdy hrdinové se svým vozem vypravili, a při této příležitosti bylo k filmu i automobilu řečeno a ve sdělovacích prostředcích napsáno snad úplně všechno.
DeLorean je kult tak trochu omylem. Respektive se na něm nejlépe ukazuje síla, s jakou dokáže zapůsobit film. Auto samotné není vlastně krom designu nijak úžasné, požadavek na nízkou cenu a obtíže při výrobě donutily výrobce k řadě ústupků od původní vize a počáteční nadšení zájemců rychle opadlo. Výroba samotná se udržela necelé dva roky a vyrobilo se jen něco přes osm tisíc kusů. Pak automobilka vyhlásila bankrot. Jenže přišel rok 1985, auto se objevilo v prvním díle slavné filmové trilogie a zrodil se kult kolem vozu, který by za normálních okolností zřejmě zmizel v propadlišti dějin. Dnes automobilka v omezené míře opět vyrábí.
DeLorean se ve filmu objevil ve své původní podobě a typickém nerezovém kabátě, pouze mu přibyl tzv. proudový kapacitátor (z vnějšku i vnitřku), který umožňuje cestování časem a funguje na plutonium. Zajímavostí je, že pro trilogii bylo upraveno celkem sedm DeLoreanů, přičemž do dnešních dnů přežily jen tři. Dva má stále ve vlastnictví Universal Studios a třetí byl před pěti lety vydražen v přepočtu za necelých 11 milionů korun.
Samotných DeLoreanů DMC-12 se v naší republice nachází několik, ale žádný z nich není ve filmové úpravě. Jeden si můžete prohlédnout třeba v Muzeu veteránů v Nové Bystřici.
2. Rytířův černý kůň
Seriál Knight Rider je lehce zaprášená klasika osmdesátých let. David Hasselhoff si s ním udělal jméno, které si pak ještě vylepšil v Pobřežní hlídce. A to je zhruba celá jeho herecká kariéra. Ovšem to, co dodnes drží seriál v povědomí lidí, je černý Pontiac Firebird Trans Am, modifikovaný a s vlastní osobností, jménem KITT (zkratka z Knight Industries Two Thousand).
Kitt je cool. Asi nejvíc z tohoto seznamu. Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat. Štíhlá černá kára s rudě blikajícím scannerem vpředu je prostě hustá. Není divu, že se seriál dočkal (a zřejmě ještě i dočká) nějakých pokračování i napodobenin (Zmije) s jinými nablýskanými kárami, ale mluvící KITT je prostě jen jeden, jak se můžete přesvědčit tady (vkládání videa je autorem na požádání zakázané, takže aspoň odkaz).
A je to také jedno z mála vozidel tohoto seznamu, které můžete potkat i na našich silnicích. Jezdí s ním Zdeněk Bulín, který s ním vyráží na veřejnost po mnoha letech vytváření, úprav a ladění. (A pak že to nejde.) Má ho vymakaný do detailu, kokpit vozu je splněný sen každého kluka už od prvního angličáku, no a když si to s vámi fakt i povídá… Pokud o to opravdu hodně stojíte, určitě ho potkáte na nějaké tuzemské akci amerických vozidel. A kdo by se aspoň na vteřinu nechtěl posadit za volant legendárního KITTa?
1. V8 Interceptor: stíhačka nejslavnějšího bojovníka silnic
Řekl jsem, že KITT je splněný sen každého kluka, který má rád autíčka. Ale až tenhle kluk trochu povyroste, bude se nejspíš chtít posadit za volant policejního V8 Interceptoru, neboli Pursuit specialu, ve kterém se prohání jeden z největších silničních drsňáků všech dob – Max Rockatansky.
Testosteronová tetralogie o Šíleném Maxovi je doslova natřískaná šílenými stoji na čtyřech i mnohem více kolech, ale jen málokdy je pod tím vším poznat, co to původně bylo. Ford Falcon XB GT Coupe je spíše výjimkou, protože se objevil ještě v poněkud umírněném prvním dílu. Oproti originálnímu auťáku byl filmový V8 Interceptor natřen na černo, vybaven kompresorem Weiand čnícím vprostřed kapoty a osmi výfuky. Nic z toho ale ve skutečnosti nebylo a nemohlo být funkční tak, jak to ve filmu vypadá.
Na Maxův Interceptor se nezapomnělo ani v nejnovějším pokračování, kde jinak prim hrála obrovská apokalyptická cisterna War Rig (a asi tak miliarda jiných vozidel). V Čechách je dobře známo, že je to kompletně překopaná kopřivnická Tatra 815, kterou ovšem v té změti dokáže identifikovat jen opravdu hodně cvičené oko. AleInterceptor (v poněkud pozměněné podobě) si také zařádil, jak je vidět na následujícím sestřihu:
No a na závěr ještě jeden týpek, který si takový svůj Interceptor vypiplal od rezavého šrotu až k dokonalosti. Prostě stvořené k machrování.
Já vždycky nejvíc chtěla Ferata. A KITTa, ale Ferat je víc cool 😀
A pak teda tuhle krásku, když jde o filmy: https://www.youtube.com/watch?v=DJgMRClHal8
Tohle jde všechno mimo mne. Když už filmové auto plné udělátek, tak to, se kterým jezdí Jack Lemmon ve “Velkých závodech”… (Což ale ve skutečnosti taky není úplně můj vkus. Pro mne jsou nejhezčí auťáky dvacátá léta: dlouhé čumáky, chladiče s nějakou ozdobou na vršku a hlavně ta krásná široká stupátka, na kterých se dá i za jízdy stát s thompsonem v rukou…)
Xan: Ale po pravdě mi ten Ferat připadá hezčí v originále, tedy jako Škoda Super Sport, to bylo na tehdejší dobu fakt žihadlo, ta výklopná světla vpředu i ta zadní řada světel jak trysky, tvar, prostě futuristická paráda. Skoro bych řekl, že ta přestavba na Ferat byla v něčem spíš ke škodě:
http://www.autoforum.cz/fascinace/skoda-110-super-sport-cesky-sportak-vznikl-jiz-roku-1969-jel-pres-210-km-h/
Chybí mi tam Batmobil. 🙁
Ombak: Mně se právě líbí ten filmový, zaprvé mu sekne černá a zadruhé kvůli tomu křídlu. Ale ty extra světla vepředu si mohli odpustit, to jo.
Xan: Jj, on je pěkný, ale moc nechápu, proč mu třeba vzadu dali pryč tu řadu světel a místo toho dostal ty hranaté hrůzy ze Škody 120 nebo co to je. A ty extra světla vepředu právě taky, ta výklopná lišta byla tak super. Ale černá s rudým lemováním je super a bez křídla by to snad ani nebyl závodní vůz 🙂
Joehot: A který batmobil? Já jsem nějak nebyl schopen najít žádný, který by vycházel z nějaké reálné značky, tak jsem ho vynechal.
Ten ze seriálu a filmu s Adamem Westem je tuším upravenej Cadillac. Pravda, ty Keatonovi či Tumbler jsou trochu hodně custom řešení, ale Westův by šel! 🙂
Jo, už jsem to mezitím taky našel, je to přestavěný Lincoln Futura. To mě totiž vůbec nenapadlo, že tohle auto je jen mírně upravené a že se to fakt vyrábělo sériově téměř ve stejné podobě 😀
fantomasova kára, ta má styl. 🙂
to dva mraky: Ve Francii je poměrně silná umělecká klika, která toto filmové zpracování Fantomase neuznává, ba co dím, přímo nenávidí. A faktem je, že proti původnímu literárnímu zpracování, je to úplně někde jinde. Ale zase osobně musím říct, že mně osobně se to komediální zpracování líbilo.
To Karel C: To tedy je úplně někde jinde, nicméně ty filmy jsou vynikající i po letech.
Jj, Fantomas se ve světě proslavil především kvůli těm komediálním filmům, které jsou opravdu vynikající.
to Ombak▼Penari: Omyl. Fantomas byl proslulý dávno před tímto filmovým zpracováním. A to dokonce natolik, že byl i v literatuře parodován. Viz třeba satirický román Za všechno může kapitán ( Achille Campanile), kde v jedné pasáži letitý Juve, si s neméně letitým Fantomasem, jde hrát na pronásledování.
A v literárním zpracování není inspektor Juve přiblblý šašek, nýbrž prošedivělá hrana bystrého ducha. Fandor je skoro stejný: novinář a pohledný drsňák. Jen výrazně mladší, než jej ztvárnil Jean Marais.
to KarelC: To nerozporuji, ale běžnému člověku (zvlášť dnešnímu) při slově Fantomas naskočí rozhodně v prvé řadě Louis de Funes a spol., potom nejspíš známý český hokejový fanoušek a až pak teprve některým původní předloha.
to Ombak▼Penari : Já to nemyslel přímo na vás, jako že to je váš omyl. Mínil jsem to všeobecně. (Proti vám nic nemám a vaše články a žebříčky čtu rád). Ale jinak máte naprostou pravdu. Přesně to se teď lidem vynoří na mysl jako první. Pro náš národ obecně je v poslední době signifikantní, že raději obdivuje kdejakého šaška. Je to vidět i na současné literární produkci. Vydávají se spisky kdejaké blogerky, místo aby se vydalo skutečně hodnotné dílo. (Výjimky jsou, ale je jich ve srovnání s tím ostatním balastem minimum.)
Hele lidi, tady čtu jednu knihu. Jak je to s těma vojenskejma hodnostma? Muže třeba četař velet rotě?
to Kořen: Nepleť si funkci s hodností. To jsou dvě rozdílné věci a nemusí jít vždy ruku v ruce. Takže pokud někdo četaře jmenuje do funkce velitele roty, tak proč ne? Otázka zní, proč je v té době pořád četař? Tak mohou nastávat i paradoxní situace, kdy člověk s nižší šarží velí těm s vyšší. Jednoduše má v dané chvíli nejvyšší funkci. A to rozhoduje. Běžné to bylo třeba u divizí. Velitelem divize byl jmenován mladý ambiciózní podplukovník a ten měl pod sebou jednoho dva postarší plukovníky. A ti ho museli poslouchat.
KarelC: Ne, já to neberu jako něco proti sobě, v pohodě. Jen jsem poukázal na známou věc, že předlohu, která je nějakým způsobem výjimečná, často proslaví zpracování, které je blíže masové zábavě a samo se pak stane oficiálně přijímanou verzí. Viz. třeba i ten filmový Barbar Conan, který tehdy šel v Americe na dračku, protože Conana se předtím masám povedlo prodat krze široce přijímaný komiks. Kdo je R. E. Howard a že napsal nějaké povídky asi tehdy věděl málokterý návštěvník kina a dnes to nebude jiné. Většina si ho představuje podle komiksu (nečetl jsem, neporovnám s originálem) nebo jako Schwarzeneggera.
Tak u mě jasně boduje Černá kráska 😀 sem s ní! 🙂