Historické romány i hollywoodské slaďáky nás přesvědčují o tom, že život panovníka nebyl a není žádný med, že není všechno zlato, co se třpytí, a tak všelijak podobně. Víte ale, co je zvláštní? Že si to žádný z těch ubohých, politováníhodných vládců nikdy nebyl ochoten vyměnit třeba s tím nejposlednějším chudákem z poslední chalupy v poslední vesnici jeho království!
Že se nikdy neobjevil na žádné návsi bubeník, který by po patřičném virblu rozvinul pergamen a přečetl z něj následující oznámení: „Náš nejjasnější pán a vládce Kazisvět šestačtyřicátý, z Boží vůle král a hlava nama-, totiž pomazaná, dává tímto na vědomí všemu obyvatelstvu, že kdo by chtěl s ním směniti krásy chudoby za utrpení bohatství, nechť se dostaví příští sobotu do zámku v Sídelním městě, adresou Na Buzerplace 1. Dotyčný nesmí být urozený titulem ani rodem, nechť také nemá žádných polností a jiných statků, leda malé políčko propachtované, ve vlastnictví pak maximálně jednu krávu a/nebo kozu. Přednost mají ženatí, neb náš panovník velmi trpí povinnostmi první noci.“
Co myslíte, bylo by onu příští sobotu v přijímací síni pusto a prázdno, nebo by se tam nahrnul takový dav, že by milého Kazisvěta, nechť je nám co nejdéle zachován, prostě ušlapal?
Politicky proměnlivo, s občasnými hladovými bouřemi
Faktem nicméně je, že šlechta se svého panství a panování drží i pod gilotinou, a tak mi nezbylo, než ten chlebíček možná o dvou kůrkách, ale jistojistě na stříbře podávaný okusit alespoň prostřednictvím hry Tumult Royal. Ovšem, vládci se stáváte v leckteré deskovce, ale museli bychom dlouho hledat takovou, která nabízí sovnatelnou interakci s chudinou a jejími požadavky.
V této hře vyrábí lid pro zjednodušení tři druhy zboží: chleba, mramor a nástroje. Naopak šlechta má jedinou touhu: stavět sochy, aby po ní také něco zbylo. Za tímto účelem rekvíruje lidu zboží a říká tomu výběr daní. Prosťáčci jsou s tím smířeni až do okamžiku, kdy jim šlechta sebere víc, než kolik potřebují k životu a k práci – pak se vzbouří a vezmou si, co chtějí… Co na tom, že každý má jen dvě ruce – čtyři kladiva jsou čtyři kladiva, že.
Sebrat více, než kolik lid pro sebe požaduje, není vůbec složité, jako ostatně nikdy v historii. Všichni hráči současně si totiž musí ve dvacetivteřinovém limitu nabrat (jednou rukou a po jedné) tolik kartiček zboží, aby za ně mohli postavit co nejvíce soch, a přitom lidu ponechat pevné (ale v každém kole jiné) množství materiálu k přežití a k práci. Nikdo přitom neví, kolik kterého zboží v hromádce je, neví, co pobrali soupeři, a z toho logicky plyne, že netuší ani, kolik zbývá na stole pro tu holotu nenažranou – totiž pro sociálně slabší spoluobčany. Až po odkrytí karet se ukáže, koho a za co postihne hněv lidu a kdo místo rozšíření sošné aleje jen spláče nad nevýdělkem.
Kromě toho ten, komu po tomto oblibobití zbylo nejvíce přívrženců, bude v příštím kole králem, ale panská láska po zajících skáče, a tak se opravdu jen málokdo jen málokdy udrží v tom nejvyšším křesle déle než po dvě kola.
Pro krále, za krále, na krále
Každé kolo hry se dělí v podstatě na dvě části: na tu výběrčí popsanou výše, a na tu stavěcí. Ani při ní si neodpočinete, jelikož na různých územích lze postavit různé množství soch, pročež se všichni ženou do měst a na zámky, a naopak jen z donucení staví v horách, kam málokdy málokdo zabloudí a ještě řidčeji odtamtud vybloudí. (Pravda, v monarchiích člověk nemusí bojovat o voliče, ale ona ješitnost je mnohdy silnější motiv než teplé politické místečko u korýtka naplněného náhradami a úplatky.) Množství postavených soch určuje nejen vítěze, ale i délku hry; když je někdo moc vpředu, pravidla sama uznají, že nemá smysl pokračovat, zaklapnou se a konec.
Vyslechněte proto verdikt našeho lidového soudu nad touto hrou na krále. Přitěžující okolnosti: náhoda, která vám může upřít dostatek mramoru právě v kole, ve kterém jste se rozhodli vyzdobit třemi sochami zámek; a velikost figurek, které se v prstech těžce pracujícího lidu (například recenzentů) skoro ztrácejí. Polehčující okolnosti: neotřelý systém hry, který drží onu náhodu na relativně krátkém vodítku; současné zapojení všech hráčů ve většině fází kola a minimální prostoje v těch ostatních, sympatické a vtipné ilustrace. Vzájemně se rušící okolnosti: nutnost sledovat v nejakčnější části hry čas na přesýpacích hodinách a současně možnost stáhnout si časovač zdarma v přidané aplikaci.
Rozsudek: Tumult Royal je nenáročná a současně svižná a zajímavá hra po všechny od pozdního dětství výše, a proto je jí udělena milost v plném rozsahu.
Komentář rozsudku: Aby taky ne, když ji vymyslel tvůrce Osadníků z Katanu se svým synem…
Tumult Royal
Autor: Klaus Teuber, Benjamin Teuber
Vydal: Dino Toys
Počet hráčů: 2 – 4
Doporučený věk: 10+
Doba hry: 40 min.
Cena: 999 Kč
1 komentář