Během roku se v rámci SFFH fandomu uskuteční desítky akcí – nejenom cony, ale také soutěže, vycházejí nové knihy či se objevují některé další aktivity. Zpravodajství o SFFH je zveřejňováno na mnoha místech – pro nás, kteří tato periodika připravujeme, je dnes ale velice složité shánět informace a připravovat je do tisku.
V tomto článku se budeme věnovat problematice uplatňování informací v tištěných časopisech – Fandománie (Ikarie), Interkom, Fantazia a RAMAX. Samozřejmě se dá použít stejný presskit jako pro webový časopis, ale vždycky je nutné respektovat odlišnosti mezi webem a papírovou formou. Tištěný časopis má tři hlavní omezení v porovnání s internetem – omezení prostorové, celkový rozsah čísla je daný předem a musí se tam vejít vše, co redaktor potřebuje a čtenáři chtějí; druhým omezením je výrobní lhůta (grafická a předtisková příprava, výrobní lhůta tiskárny) – a třetím je pak periodicita a datum závěrky čísla.
O obsahu a rozměru upoutávek platí prakticky totéž, jako v případě webzinů. U tištěných časopisů si můžete domluvit i některé další příjemnosti, které se přes obrazovku nedají zvládnout – například vkládání letáků s přihláškou či dalším textem a mnoho dalšího – tohle je ale vždy třeba dohodnout se šéfredaktorem příslušného časopisu. Každé z periodik má svoje termíny a lhůty, život je pružný, a tak veškeré níže uvedené informace berte jako orientační. Pokud použijete tiskovou službu fandomu, dáváte tím signál, že iniciativu zveřejnit zprávu dáváte plně do rukou příslušného redaktora či šéfredaktora. Pokud chcete zajistit zveřejnění v určitém čísle vybraného časopisu, spojte se přímo s konkrétním člověkem, budete mít možnost si domluvit až téměř modré z nebe. Všeobecné zásady jsou tyto:
- Fandománie – je dobré poslat první upoutávku do konce pátého měsíce před konáním akce (koncem dubna pro akci konanou v říjnu), aby mohla vyjít dva měsíce před konáním, a (opět vždy před koncem měsíce) posílat další upoutávky, poslední, vycházející v Ikarii na začátku měsíce konání akce, je termínovaná koncem třetího měsíce před konáním (konec července pro říjnovou akci; standardní výrobní lhůta je 8 týdnů), v případě náhlé polní nouze je možné krátké oznámení o změně vpašovat do již rozpracovaného čísla do konce M-2 (do konce srpna pro říjnovou akci); tady je navíc nutno připomenout, že rubriku Fandománie obsahově plně připravuje Vašek Pravda a je tedy zbytečné (zejména ale neúčinné) posílat texty komukoliv jinému, mj. přímo do Ikarie!
- Fantázia je obvykle dvouměsíčník, první upoutávku je třeba poslat podobně jako v případě Ikarie asi pět měsíců předem šéfredaktorovi Ivanovi Aľakšovi,
- pro změnu RAMAX je měsíčník s uzávěrkou v půli měsíce a výrobní lhůtou cca čtyři až pět týdnů, vede ho Libor Marchlík
- Interkom pravidelně vychází nepravidelně, je možné se s vydavatelem (což je čirou náhodou Zdeněk Rampas) domluvit třeba na vložení letáku nebo přihlášky apod.
- wordovský text zasílejte nejlépe ve formátu RTF (je mnohem úspornější, než formát DOC) (redaktoři mne asi budou kamenovat, ale myslím, že plain text v HTML kódu je také přijatelný, protože se dá snadno zkopírovat do Wordu, takhle posílám recenze Liborovi Marchlíkovi)
- pokud posíláte obrázky a nedomluvili jste si detaily, použijte formát JPG a spočítejte si jejich rozměr podle očekávané velikosti obrázku při tiskové hustotě 300 dpi (počet bodů = velikost obrázku v cm / 2,54 * 300)
- loga posílejte ve finálním rozměru, při dodatečné úpravě totiž snadno dochází k poškození kresby
- počítejte s tím, že grafická úprava časopisu, prostorové možnosti čísla, nálada redaktora či šéfredaktora a řada dalších faktorů dohromady dávají šanci, že váš text vyjde tak, jak jste ho poslali, asi tak stejnou, jako vyhrát první cenu ve sportce
Součástí distribuce přes tiskovou službu fandomu budou následujících tištěná SFFH periodika: Interkom, Fandománie, Fantázia a RAMAX. Pokud jste také vydavateli SFFH periodik a máte pocit, že byste měli tyto informace dostávat, ozvěte se mi na můj mejl se žádostí o zařazení do majling listu.
Pokud máte pocit, že jsem na něco důležitého zapomněl, nebo naopak že bych něco měl vynechat, napište mi – tenhle stručný návod se dá velmi snadno doplnit. Nakonec vyjde v Interkomu tiskem pro ty, kdo nemají přístup na internet – ale vždy to bude jenom doporučení, nebude to žádný zákon vymahatelný hrdelním právem. Jenže každý pořadatel či organizátor, který chce upoutat potencionální návštěvníky, by měl zvážit, zda ten kousek práce tzv. navíc, tady popsaný, je zbytečně vyhozeným časem nebo jestli jeho akci přinese užitek.
Na závěr ještě to nejdůležitější: majlová adresa pro distribuci tiskových oznámení je
fandompress@scifi.cz