Je tomu téměř rok, co vyšla novátorská česká realtime strategie Original War z dílny Altar Interactive. Co všechno tato hra přináší?
Americká geologická expedice pod mandátem OSN má za úkol nalézt další přírodní zdroje v nepřístupných končinách nehostinné Sibiře, ale namísto předpokládané ropy objeví naleziště dosud neznámého nerostu. Američtí vědci brzy zjistí, že minerál je shodný se substancí, kterou používají jako zdroj energie pro mimozemský objekt, nalezený poblíž místa Tunguzské exploze. Ten byl pod názvem EON – Extraterrestrial Object Nexus do USA dopraven vojenskou jednotkou, zajišťující transport válečných dodávek z Vladivostoku na Východní frontu v 1. Světové válce.
Experimenty ukázaly, že jakýkoliv předmět vložený do objektu, byl transportován stovky tisíc let do minulosti – do doby, kdy po Zemi chodili naši prapředci. Vědci dosud neporozuměli principu fungování EONu, ani nezvládli uměle vytvořit jeho palivo, které bylo podle místa nalezení pojmenováno Siberit, a tak byl bezpečně uložen pro případné budoucí využití.
Vzhledem k nepokojům v Rusku neexistuje žádná záruka, že by Siberit nebyl použit moskevskými vůdci k zotročení ostatních evropských národů, a proto Američané začali okamžitě jednat. S pomocí EONu začali tajně uskutečňovat přesun speciálních jednotek do minulosti s úkolem vytěžit všechen Siberit a dopravit ho na nejbližší americké území – na Aljašku. Rusové ale tento plán objevili. A nebyli jediní, komu se to nelíbilo…
A právě tady začíná příběh hráče. Nejprve je třeba si vybrat sympatičtější stranu – chcete bojovat za odvážného amerického poručíka Johna Macmillana nebo si vyzkoušet vlastenecky zaslepeného ruského mechanika Jurije “Burlaka” Gorkého?
Každý z nich má k dispozici 16 misí, jak změnit osud lidstva, ale snad nic nezkazím, když prozradím, že ruské mise jsou o něco těžší. Bez ohledu na stranu, kterou si vyberete, vaše rozhodnutí skutečně ovlivňují příběh hry, takže si dejte pozor na to, komu budete důvěřovat a koho necháte popravit.
Grafika
Jak jste si všimli z použitých screenschotů, Original War vypadá na první pohled jako klasická izometrická 2D hra, ale nenechte se mýlit. Jakmile si jí zahrajete, pochopíte, že terén je kompletně trojrozměrný a má pro hru zásadní význam. Můžete tak využít výhod výše umístěné jednotky, která má větší dohled i dostřel, nemluvě o tom, že do kopce se špatně útočí. Můžete se schovat za strom a po vzoru husitů počkat, až se nepřátelé zpomalí v bažinaté oblasti. Po misích se navíc můžete prohánět v rozličných motorových vozech, takže si musíte dát pozor na průsmyky a nepřehledné zatáčky.
Další lahůdkou je použtití technologie z-buffer, která umožňuje správně zobrazit i složitou scénu, např. přes tovární okno je vidět zajíždějící auto, od brodících se lidí se šíří vlny a jsou zřetelně vidět jejich nohy pod hladinou, nechybí ani realistické stíny objektů apod. A už jsem zmínil vlnící se trávu, do které je možné zalehnout a schovat se před nepřítelem nebo naopak podle stop v ní nepřítele vystopovat?
RPG prvky
Překvapivým prvkem pro žánr RTS je využití RPG prvků. K dispozici totiž nemáte anonymní jednotky, které si můžete „vyrobit“, ale skupinu osobností s vlastními jmény, tváří, chováním a řadou dovedností, které lze v průběhu hry vylepšovat. Každý z vám svěřených jedinců si také může zvolit nějaké povolání: mechanika, vědce, vojáka nebo dělníka, ale podobně jako v životě ho může kdykoliv změnit. Podobně jako v životě ovšem nemůžete čekat od někoho, kdo až do teď bádal v laboratoři, stejně kvalitní výsledky s puškou v ruce. Z toho vyplývá, že vaši muži (i ženy :-)) postupují z mise do mise, které se tak pojí v jednolitý příběh.
Multiplayer
Original War podporuje hru pro více hráčů jak přes LAN tak i přes Internet (http://zone.msn.com/originalwar/). Zakládající hráč může vybírat ze 16 map a několika typů her. Nechybí obvyklé „Všichni proti všem“, „2 vs 2“, „Získej vlajku“ nebo nevšední „Original Fotbal“, kdy je třeba dovézt vozidlo do protivníkovy branky. Multiplayer také podporuje stále vzácnou volbu „sdíleného ovládání“, kdy několik hráčů hraje přímo v jednom týmu. Dalším netradičním prvkem jsou tzv. „morale flags“, tedy jakési bonusy k obraně, které se postupem času snižují. Jejich smyslem je snížení pravděpodobnosti porážky hned na počátku hry díky náhlému útoku nepřítele.
Proč je Original War jiná?
· EON transportuje objekty do minulosti s rozptylem v čase i prostoru, takže zpočátku je lidí i materiálu z budoucnosti jen poskrovnu a není možné je jakýmkoliv způsobem obnovit. Také je třeba počítat s tím, že auto bez řidiče nikam nepojede nebo že laboratoř bez vědců nic nevyzkoumá.
· Kdykoliv máte možnost hru zastavit a všechny akce předem naplánovat, což se zejména v pozdějších misích bude zatraceně hodit.
· Terén hraje podstatně větší roli, než v podobných hrách. Nesmíte se divit, že voda jednotky zpomaluje, že auto se do vysokých kopců nevyškrábou, že objevit někoho, schovaného v trávě, může dát pěknou práci. Na druhou stranu, proč nevyužít terén pro sebe? A pokud terén nevyhovuje, odstraňte z jeho povrchu stromy třeba buldozerem :-).
· Díky tomu, že hra se odehrává v minulosti, vaším dalším nepřítelem bude i tygr šavlozubý, agresivní pračlověk nebo arabský šejk na obrovském mastodontovi. Pralidi se ale mohou stát i vaší významnou posilou!
· Každá zbraň, lomoz v budově nebo motor má svůj specifický zvuk a atmosféru dokresluje skvělý hudební doprovod slavného muzikanta a skladatele Michala Pavlíčka (http://www.michalpavlicek.cz/).
Každý si může vyzkoušet americké i ruské demo nebo se podívat do deníku Johna Macmillana na oficiálních stránkách http://www.original-war.com, kde se nelézají další zajímavá povídání, odkazy na recenze, screenshoty apod.
Jiří Rýdl,
Altar Interactive
OW 2
Tohle je bezpochyby nejlepsi ceska hra co tu kdy byla. Jen strasna skoda ze neni skirmish nebo aspon vetsi upgrade prvniho dilu, a uz vubec se nemysli na pokracovani. Fanouskovske mody nestoji za nic, neni naka sance ze Altar se k tomuhle vrati a udela to jeste driv nez predtim?