Steven Spielberg za kamerou, Tom Cruise před ní. Bezvýznamná
povídka Philipa K. Dicka předtím, výborný sci-fi thriller teď. Téměř
čtvrt století okolo sebe trpělivě kroužily dvě oslnivé hvězdy
hollywoodského nebe, aby pak do sebe narazily a vytvořily “filmového
velblouda” z “literárního komára”…
To tak jednou Tom Cruise neměl co na práci a začetl se do třicetistránkové Dickovy povídky Minority Report z roku 1956. V její základní myšlence uviděl ohromný filmový potenciál a poslal ji Spielbergovi. Toho vize budoucnosti bez zločinu také fascinovala a společný projekt byl konečně na světě. Poté, co postupně pustili k ledu několik slibně vyhlížejících námětů, například sci-fi Spares o klonování lidí, se tedy společné dílo zrodilo tím nejbizarnějším způsobem. Je jasné, že k natočení celovečerního filmu nemohla třicetistránková předloha stačit. O její rozpracování do podoby dvěstěstránkové se postaral scénárista Scott Frank (Zakázané ovoce). Absence detailů v předloze napomohla iniciativě ze strany samotného Cruise, který spoluvytvořil svou dosud nejtemnější postavu.
Washington, 2054. Nulová kriminalita, nulové soukromí. Všechno to odstartovala jedna starší dáma, nyní vášnivá flóristka. Postřehla, že jisté děti drogově závislých rodičů mají, pokud přežijí, schopnost vytušit vraždu několik hodin před jejím spácháním. Co víc si policie mohla přát… Stačilo jen zřídit speciální oddělení, výstižně pojmenované PreKrim, a za pomoci vizí těchto lidí – tušitelů – zabraňovat vraždám. Systém je bezchybný, kolonka vražd prázdná. Víra detektiva Johna Andertona (Cruise) v systém PreKrim je srovnatelná s vírou ve své vlastní oči. Jeho absolutní oddanost pramení z faktu, že ztratil na místním koupališti za hrůzných okolností svého syna. Doteď neví, co se s ním vůbec stalo. Ve dne je tedy ten nejlepší polda, který dělá svou práci pro pocit, že se už nikomu nic podobného nestane. Po nocích ovšem bloudí ulicemi a v černém oděvu (za který by se nestyděli ani Nazgůlové) shání odreagování v drogách.
Právě v těchto dnech se rozhodne o zcelostátnění tohoto systému a šéf PreKrimu, vrásčitý Lamar Burgess (vrásčitý Max von Sydow), prozaicky pochopil, že jeho přítel John přesvědčí národ lépe než on. Všechno běží jako dobře namazaný motor. Lidé zachráněni před jistou (?) smrtí (a upřímně řečeno – u nevěrné manželky z úvodu filmu by mi ty nůžky v jejím těle zase tak moc nevadily…) se v televizi předhánějí v komplimentech na PreKrim a pořád dokola a dokola opakují: “Funguje to!” No jasně, taky se už ptáte kdy přijde to “ale”? Už brzy…
Další obvyklý pracovní den, další obvyklá předpověď vraždy. Ti lidé jsou prostě nepoučitelní, nedají si pokoj… A tak se nám tu v přístroji, který připomíná osudí na Šťastných deset, opět kutálí dřevěná kulička. Na ní je napsáno jméno oběti. Po chvilce tu máme i kuličku druhou, na té je pro změnu jméno vraha. Pobyt ve vězení a účes bez vlasů zcela zdarma vyhrává… John Anderton! Detektiv Anderton teď má dvě možnosti: buď si říct, že by asi za pár hodin opravdu nějakého neznámého chlápka zabil a s neochvějným přesvědčením v neomylnost PreKrimu se nechat šoupnout do chládku, nebo začít běžet…
Základní pointa tohoto příběhu nespočívá v ničem převratném a světoborném, filmů zabývajících se otázkou předurčenosti budoucnosti není zrovna málo. Je možné znát budoucnost? A pokud ano, lze ji změnit? Pokud je ale odpověď na druhou otázku kladná, logicky pak musí být na první otázku záporná, protože znát ovlivnitelnou budoucnost přece není možné, no ne? Přesto nám snímek Minority Report odpovídá na obě otázky kladně… Tušitelé sice opravdu vidí to, co by se posléze bez vlivu “třetí osoby” stalo, jenže v tom je právě ten háček. Když mohou budoucnost změnit policisté z PreKrimu a zabránit tak vraždě, mohou přece to samé udělat i samotní pachatelé, pokud o tom ví… Pořádná porce na mozkové závity, viďte… A pokud vám snad v hlavě vrtá odsouzení člověka, který de facto nic neudělal a s tím spojená presumpce neviny, tak v tomhle je taky jasno: vy přece nemůžete tušit, že si za pár hodin necháte doma brýle a když se pro ně vrátíte, odhalíte manželčinu nevěru a schováte pak půlku nůžek do jejího těla… To tuší tři tušitelé v “Chrámu” a jako důkaz to, milí zlatí, bohatě stačí. Je zřejmé, že Minority Report znamená
oázu pro všechny hnidopichy. Co je proti tomu třeba Společenstvo Prstenu a otázky: “Jak to, že má Gandalf svou hůl, když mu ji Saruman vzal?” nebo “A kam si jako Sauron ten Prsten dá, když už nemá fyzickou podobu?” apod… Tady to bude silnější nářez… Sebelepší filmová adaptace povídky jako je Minority Report se neobejde bez “dějového skřípání” a věčných otázek začínajících slovem “Proč”…
S tím vším se teď potýká i John Anderton. Honí ho kolegové za předurčenou vraždu a nějaké řeči o tom, že není padlý na hlavu a nebude nikoho vraždit podle předlohy, si může nechat hluboko v hlasivkách. Po vzoru Arnieho z Likvidátora se nejprve spojí s podsvětím (ale kdepak mafiánství, teď je v módě nelegální chirurgie), aby se pak vrátil na “místo činu” a odnesl si svůj důkaz (ale kdepak data z počítače, teď jsou v módě tušitelky). Všechny tyto “převařené” schémata však paradoxně působí zcela “nepřevařeně” a to nejen díky samotnému hyper-futuristickému příběhu, ale i díky hyper-futuristickému ztvárnění. Je to jako by si Zuzka Slavíková oblékla bílé plavky a místo “Nejslabší! Máte Padáka!” říkala “Nic nevíš! Odprejskni!”… Celá tahle honička Johna Andertona za spravedlností nám však nemá jen převařit mozek v existenciálních otázkach. Na pár místech se dočkáme i ryze komediálních prvků, i když si nejsem jistá zda vždy chtěných. A to i ve scénách, které jinak působí zcela temně: když se John, s fungl novými a zafačovanými kukadly, zakousne do rozkládajícího se sendviče, když na něj pak během jeho ukrývání volají reklamní poutače japonským jmeném, když musí mluvící krabici umlčet o zeď nebo když musí jeden pár přerušit ostrou výměnu názoru protože po nich vyleze mechanický pavouk a oskenuje jim oči. Tento koktejl napětí&akce je však namíchán s precizností nejzkušenějšího barmana na Bahamách. Jediné, co z tohoto svěžího koktejlu vybočuje, je samotné vyústění příběhu.
Namlsaní prostě čekáte něco víc než to, čeho se vám nakonec dostane. Inu, Steven Spielberg není M. Night Shyamalan…
I když velikosti Jurského parku nedosahuje, je Minority Report dalším “šokovým” filmem Stevena Spielberga. Tentokrát to není zásluhou vizuálního ztvárnění, nýbrž zásluhou lehkosti a svižnosti, s jakou nám příběh z blízké budoucnosti předkládá. A. I. rozhodně není špatný film, ale po Minority Report si můžeme jen přát, aby všechny filmy mistra Spielberga působily tak nespielbergovsky…
SUMMARY: Film, který trvá dvě a půl hodiny a přinutí vás přemýšlet dva a půl krát déle… Kdepak Haley Joel Osment, Tom Cruise osvítil Steven Spielberga. Nyní poklekněme a modleme se, aby jim další film netrval dalších dvacet let. Amen.
RECEPT…
10% technické vychytávky jako kolmé magistrály či mluvící krabice
20% lékařské vychytávky jako ambulantní výměna očí
30% starý dobrý Tom Cruise
40% “nový” Steven Spielberg
HODNOCENÍ: 90%
Korektná recenzia, jeden z mála triezvych názorov na vynikajúci MR.
No to snad ne
Takže se u nás nenajde člověk, který by četl povídku. Jak je vidět tak to ani autor recenze neudělal. Nejen, že je ve filmu dost věcí jinak než v povídce, ale hlavně je vyznění filmu se naprosto liší od vyznění povídky. Chudák P.K. Dick se v hrobě obrací.
Nikde se preci netvrdi, ze je to presne podle te jeho povidky. Takze by mi ani nevadilo, ze je to jinak nez v knize.
Ty kulicky se jmenem tam logicky nesedely, ale jinak vybornej filmecek, myslenkove nejlepsi od 12 opic. vysla ta povidka i cesky?
Mne by taky nevadilo, kdyby se film presne nedrzel predlohy, ale tenhle film ji prevraci uplne na ruby. V povidce nakonci zcela vedomne agent Anderton spacha vrazdu a tim zbrani zneverohodneni Precrimu. Protoze druha alternativa, a to sice, ze bude zrusen a tajne sluzby budou znovu moci pachatpoliticke vrazdy je daleko horsi. I proto je povidka daleko temnejsi nez film a nabizi take vic prostoru k zamysleni.
Zrovna ty kulicky mi moc nevadily, daleko vic mi vadily stupidni srandicky typu poskakujicich oci apod., ktere jenom kazili atmosferu.Bohuzel mi neni znamo, ze by povidka vysla cesky. Ja jsem ji sehnal v originale, vramci nabidky cizojazicne literatury v knihkupectvi. Poviska neni dlouha, neco kolem 30 stran, a cte se dost dobre.
Mne se MR moc nelibil. V mnoha ohledech podobne A.I. Jeden z nich je, je to vlastne taky jen nekolik dobrych napadu, nekolik hodne dobrych zaberu, ale celkove, kdyz clovek vyjde z kina a vezme to kolem a kolem – jenom dalsi americky popcorn. Akorat s extra polevou.
Ja jsem si tu povidku sehnal anglicky na netu, ale nevim kdy najdu cas si ji precist. Ty poskakujici oci byly nahodou super. A jeste dotaz, uz dlouho jsem se u filmu nelekl jako u sceny, kdy Agata chyti Andertona.
povidka je lepsi
musim jenom souhlasit Ludkem Nemcem. Film je uplne o necem jinem nez povidka. Kdyby alespos Spielberg dovolil T. Cruisovi zabit toho sefika – tim by se alespon trochu zachoval smysl = zachovani systemu…
Tohle udělat P.K.Dickovi.Nenávidím Spielberga!!!!
Tohle udělat P.K.Dickovi.Nenávidím Spielberga!!!!
povídka
nemůžet mi někdo poslat odkaz kde tu povídku najdu? nebo rovnou celou do pošty:o) ..celkem rád bych si je přečetl.. ..jinak ten film byl celkem dobry, až na ten konec.. ten zmršil celkový dojem (záběr na těhotnou ženskou, na idylku farmy pro tušením postižené… brrrr)
Hezka recenze. Film je celkem dobrej ale na matrix to nema ani nahodou…
Co chcete?
Všechny dnešní filmy jsou prakticky o ničem, děj pokulhává a pointa nikde.Co byste nechtěli???
Film dobrý průměr,ale posledních 30 sekund bych vyhodila do koše:-(
NIC
Povídku jsem nečetl, a film se mi líbil. I když mě v něm na každém rohu vadili nějaké chyby. Myslím si však že je tisíckrát lepší než AI a Matrix dohromady.
Osobně se mi film velice líbil. Ale praštila mě do očí zcela jiná věc a to ony již zmiňované dřevěné kuličky. Totiž, pointa filmu je v tom (kdo film neviděl, ať nečte dál 🙂 že využitím chyby systému je možné spáchat vraždu (díky oněm ozvěnám – zaplatíte někomu aby se pokusil spáchat vraždu, tomu Precrim zabrání a vy potom uskutečníte opravdovou vraždu tím samým způsobem. Precrim si myslí že je to ozvěna vraždy a nezareaguje.) JENŽE, takto by to nikdy nemohlo jít, protože tou dobou už by musela vypadnout další kulička se jménem vraha, takže by se okamžitě poznalo že jde o dvě různé vraždy…hloupé a zbytečné, mohli si to odpustit (a nebo mi něco uniklo?)
To jsem presne myslel, to byla ta nejvetsi dira s tema koulema, ale stejne se mi to libilo, na amiky a Spielberga to bylo dobry.
paranoia
sux tak sem se tesila ze si zase zajdu na nakej dobrej paranoidni filmecek, jmeno P.K.Dicka toho melo bejt poradnou zarukou ale jak vas tady tak ctu nak me prechazi chut
Apuaut: Ne, zapomnel si na nato, ze ten clovek, ktery to provedl mel moznost se kulicek lehce zbavit. Protoze vypadly dlouho predtim, takze mohl v klidu v kanclu cekat, az vypadnou.
Jires:Jo kulicku vzit mohl, ale byl by tam zaznam, ze nejaka vypadla, takze by to bylo podezrely, podle mne tam ty kulicky vadily. Byly tam jen na efekt.
Tak vymazal zaznam… Chapes, ze on mohl ovlivnit vsechno? Jenom nemohl tusitele zbavit ozven, proto celou vec musel tak slozite provest.
Spielberg je genius
Film me uplne pohltil! Melo to atmosferu, skvely dej a Tom Cruise dokazal, ze umi hrat!
Spielberg je frajer
Skvelej film-Ti ktery tvrdi jze je to blbost,protoze jse to nedrzi presne podle predlohy jsou trapny curaci,ja jsem predlohu cetl a i tak jsem ze filmem vrcholne spokojenej
Kde to najdu ?
Nevíte z kama bych tu povídku mohl sehnat ? V knihkupectví ji nemají a na netu jsem ji taky nenašel.
Já v AJ nejsem moc silná – nepřeložil to někdo – jen tak doma na koleni…? Odkaz na tu povídku by se mi taky hodil. Dík předem :o).
Mně se MR moc nelíbil
Mně se film teda nelíbil. Pár věcí se mi tam líbilo a pobavilo, ale zbytek mi přišel jako slátanina nápadů a spousta nelogičností.Např : nejdříve řeknou, že vstup k lázni je jen jeden, ale kudy se tam Cruise dostal? A kudy potom odtekl? Nejdříve dělají tolik caviků kvůli operaci očí ( že oslepne atd.), ale vůbec nic,a to si pásku sundal o 6 hodin dříve ! Jakto, že se pomocí svého oka dostal do budovy? Tu by přece pro něj okamžitě zablokovali. A potom pustí jeho oko jeho ženu do vězení! To, že si rozblemcal obličej taky nerozvedli, stejně šel nějakým kanálem, tak to ani nepotřeboval! Ve filmu ta genetická zahradnice říká, že tušitelé vidí vraždy, a to je jejich strašlivý úděl, ale Agáta vidí najednou i balónky a všechno, co se stane za pár minut. Neříkám, že je to film špatný, ale takové detaily mi ho úplně pokazily.Předlohu jsem nečetl, a nechci jí hanit( třeba je to opravdu dobrý ), ale to by i spisovatelka Flečrová pachatele našla mnohem dříve, a nepotřebovala by tušitelku Agátu.Je to jen můj minority report z filmu, víc si toho nepamatuju, tak nic ve zlím.
Ježiši Tomík byl fakt super, kdo na tom ještě nebyl, ať na to zajde. fakt doporučuji všem.
zkurveně dlouhej článek!
Ivane, nelogicnosti tam mozna nejake byly, ale spousta z nich jsou fakt kraviny (napr. proc by Agata nemohla videt balonky?Rikali snad nekde ve filmu ze tusitele vidi JENOM vrazdy? Vrazdy jsou to co Prekrim vyuziva, ale treba vidi i vic veci z budoucnosti – navic ta jejich je porad stejna – budu lezet v nadrzi…:-)). Stejne tak bys mohl rict ze videni budoucnosti je blbost, protoze jich je nekonecne mnoho (coz je mozna pravda) a tak rict ze celej film je vlastne blbost, protoze nic z toho by se nemohlo stat… Ja jsem predlohu cetl, a i kdyz je film o necem jinym, libil se mi…
mensinova zprava
Az na ten debilni emerycky hepyend to bylo dobre. Trosku z toho citit dickovska paranoia… ale jinak to bylo dost hollywoodske, zbytecne frajerinky (hopsani po autech, souboje v letu) a samosebou, s povidkou to moc spolecneho nemelo… ale jinak se na to dalo koukat… ;))
Balonky nevidela. Videli jenom vrazdy, bylo to tam vysvetleno a zdurazneno, ze vrazda je takova vec, ze jsou schopni ji predvidat. Proto nesel Prekrim vyuzit treba na zlodeje.
Bohužel jsem knihu nečetla,ale pokud je tak nedodělaná a nedomyšlená jako film nemám ani zájem.Mimochodem ty kutálející se oči si mohli odpustit…
No, tu povídku jsem sice nečetla, nicméně film mě moc nezaujal. Naprosto souhlasím s názorem Ivana i Mamby. Přišlo mi, že snímek celkově působí poněkud neuspořádaně až chaoticky. Mimo to Toma Criuse fakt nemusim!
Pár postřehů
Ahoj všichni,Minory Report mě dost nadchl, vždy se mi líbí takové filmy u kterých se člověk musí hodně dlouho zamýšlet a spoustu nevyjasněných otázek nechává film na divákovi, ať se s tím popere jak umí.Bez řečí to byl námět příběhu, který mě fascinoval podobně jako Matrix, jsou možností náhledu na svět, který se dá vnímat z více rovin.Také mě fascinovali jak děj se blíží k vyvrcholení a najednou se v něm 2x otočí dějová linie a k tomu každá o 180 stupňu. To člověka totálně zmate a najednou neví čemu má věřit.Jediný zápor podle mě bylo v konci, kdy zdlouhavě 2 hodiny se seznamujeme s dějem a zakončení proběhne během pouhých 15 minut. Ale jinak se mi film velice líbil.Prosím ostatní, kteří četli předlohu o napsání přesného názvu a autora díla, abych si to mohl přečíst “in natura”!Díky