Přinášíme exkluzivní ukázky ze sbírky Magické střípky od Andrzeje Sapkowského, kterou ještě letos vydá nakladatelství Leonardo. Vedle povídek bude tato kniha obsahovat i obsáhlý esej o králi Artušovi, z které obě ukázky pocházejí. Tady je ta první.
Úvod
Jen málo pověstí se může pochlubit stejně úspěšnou kariérou jako legenda o králi Artušovi a rytířích Kulatého stolu. (Pozn.: V nověji vydaných artušovských příbězích se píše o Kruhovém stole anebo Okrouhlém stole a chápu dobrý úmysl autorů. Nicméně v tomto překladu jsem se přiklonil k tradičnímu a určitě nejzažitějšímu českému znění Kulatý stůl. Soudím, že žádný čtenář si pod tím pojmem nebude představovat stůl ve tvaru koule.) Mýtus, jenž vznikl někdy v šestém až sedmém století na Britských ostrovech, doslova na periférii tehdejší Evropy, uhodil do zvonu evropské i světové kultury tak mocně, že zvon ten zní dodnes – již tisíc čtyři sta let.
Už jsme zapomněli, jak panoval hromovládný Zeus na Olympu, zato si vzpomínáme, jak vládl Artuš na Camelotu. Nevíme, čím se proslavili proroci Eliáš anebo Jeremiáš, známe však činy Merlinovy. Málokdo z nás se rozpomene na příběh lásky Aenea a kartaginské královny – a na to, že se jmenovala Dido – ovšem řekne-li Tristan, každý automaticky doplní jméno jeho milé. Kdo ví, jak se nazýval meč Siegfrieda z Niebelungů anebo Rolanda, nejslavnějšího z paladinů Karla Velikého? Na Excalibur, za to ručím, si vzpomene každý hned.
Čím to tedy je, že jsou nám ještě po čtrnácti staletích tak známé a blízké činy krále vzdálené Británie a jeho chrabrých rytířů? Proč se jejich legenda stala pokladnicí literární inspirace stejně bohatou jako, nám přece bližší, řecká mytologie, Iliada či Odysea?
Z artušovského mýtu čerpali hojně nejen anglosaští autoři: Chaucer, Drayton, Warton, Holinshed, Spenser, Milton, Shakespeare, Dryden, Jonson, Pope, Wordsworth, Coleridge, Rosetti, Morris, Tennyson, Yeats, Swinburne, Eliot, Scott, Blake, Longfellow, Lowell, Twain, Joyce a C.S. Lewis, nýbrž i Pulci, Boiardo, Ariosto, Tasso, Petrarca a Dante, Brantôme a Cervantes, Calderón, Goethe, Schiller i Uhland. A též Sigrid Undsetová, Jean Cocteau, Italo Calvino či Umberto Eco. Z polských autorů Zofia Kossak-Szczucká, Maria Kuncewiczová a Teodor Parnicki. Všechny ani vyjmenovat nelze.
Proč Artuš, proč jeho legenda?
Odpověď je možno najít v mnoha literárních a vědeckých pojednáních. Následující práci nechce její autor ani v nejmenším vydávat za vědeckou, neboť vědcem nebyl, není a v budoucnu nehodlá býti. (Pozn.: Moje skromnost je částečně zapříčiněna prachobyčejným strachem: dobře si totiž pamatuji, co potkalo svými vědomostmi se naparujícího “slavného historika” ve filmu Monty Python and the Holy Grail.)
Poněvadž však výše zmíněný zvon zní nejzvučněji a nejjasněji pod klenbou budovy současné literatury fantasy, nechť o králi Artušovi promluví spisovatel fantasy, jímž se autor cítí býti.
Začněme základní otázkou – zda král Artuš vůbec existoval? Třebas není vůbec základní, protože žádná z možných odpovědí, ať pozitivní, či negativní, stejně nebude mít na pověst žádný vliv. Nicméně alespoň pokus o zodpovězení může napomoci porozumět mýtu. Jeho pramenům. A jeho smyslu.
Historie a legenda
Ostrovy, které dnes nazýváme Britské, měly ojedinělé štěstí, co se týče obyvatelstva. Od pradávných časů na ně směřovaly nájezdy rozličných kmenů a pronárodů. Vždy však došlo k tomu, že se záhy po porážce a ovládnutí domorodců stal z nájezdníka aborigin – a to pouze proto, aby po nějakém čase byl poražen o ovládnut opět novým nájezdníkem, který se rychle proměnil v domorodce a tak dále. Díky tomu nevíme, kdo tam byl skutečným “rodilým domorodcem”. Tedy, nevěděli bychom to, kdyby nebylo bájí a mýtů. Z nich víme, že prapůvodním obyvatelem Británie byl obr Albion, syn Poseidonův. Po něm ostrov zdědil své nejstarší známé jméno.
Leč brzy se ukázal první nájezdník. Nebyl to nikdo jiný nežli proslavený Héraklés, jenž po mnoha dobrodružstvích na jihu Evropy zamířil rovněž k Hyperborejcům. Poté, co překročil Gibraltar a postavil tam pověstné sloupy, dospěl hérós až k bílým útesům Doverským. Nepohostinný Albion se na něho s řevem vrhl, avšak Héraklés ho srazil svým mocným kyjem. A potom se vrátil domů. Je třeba zdůraznit, že byl jediným dobyvatelem v historii, který se takto zachoval. Všichni jeho následovníci zde zůstávali na věky, popřípadě byli vypuzeni silou.
Následujícími kolonizátory byli dle pověstí potomci Noemovi. Biblický mořeplavec měl syna Jafeta, ten zase syna Histiona, který zplodil čtyři syny, jenž se prý jmenovali Francus, Romanus, Alemannus a Britto. Každý z nich se usídlil v jiné části Evropy a stal se praotcem národa po něm nazvaného. Britto, jak se už jistě všichni dovtípili, se usadil na ostrově, který byl po Albionově smrti patrně neobydlen. Od bratra Franka jej oddělil průliv nazvaný mnohem později La Manche.
Anglický básník John Milton, opíraje se o Geoffreye z Monmouthu (o němž ještě bude řeč), neguje výše zmíněné verze. Podle Miltona a Geoffreye to bylo tak:
Po pádu Tróje se zachránila hrstka Trójanů, které vedl Aeneas. Jeho osudy jsou známé z vyprávění Vergiliova. Po dlouhém putování se Aeneas usadil v Itálii a stal se předkem Římanů. Jeho syn Askanius čili Iulus měl syna Silvia, ten zase syna Bruta. Dotyčný Brutus nešťastnou náhodou na lovu usmrtil svého otce a byl za to vyhnán z Itálie. Odebral se do Řecka, kde potkal potomky jiné skupiny Trójanů vyváznuvších z dobytého města. Vedlo se jim krušně, Řekové je zle utiskovali. Brutus, dávaje jim za příklad pradědečka Aenea, rodáky vyzval: “Vydejme se na moře, bratři, najděme si vlastní zemi. Aeneovým lidem se to povedlo, a my nejsme o nic horší. Což je na světě jenom jedna Itálie? Někde nás očekává nová vlast a budeme-li mít štěstí, najdeme si tam i nějaké Sabinky, ať je veselo.”
Trójané jej poslechli a zvedli kotvy. Pluli dlouho a celý ten čas jim bohové nepřáli. Naštěstí se v poslední chvíli Brutovi zjevila bohyně Diana, která mu poradila, ať zamíří k velikému ostrovu na sever od Galie, kde sídlí obři. Tam ať vybudují novou Tróju.
Bohyně nežertovala. Vyhnanci, držíce se určeného kurzu, za nějaký čas dopluli ke břehům země, kterou nazvali podle jména svého vůdce – Británie. Jejich rádkyně měla pravdu i ohledně obrů, skutečně tady ta chamraď žila. “Damned!” láteřil Brutus. “Pradědeček měl štěstí, Rutulové byli přece jen o chlup menší!” Nicméně novopečení Britové se do obrů neohroženě pustili a jeden z Brutových druhů, silák Corineus se dokonce vypravil daleko na západ, kde se utkal s největším z obrů Gogmagogem a v zápase ho přemohl a zabil. Hrdina se usadil na dobytém území, kterému se podle něj začalo říkat Cornovia čili Cornwall.
Brutus mezitím založil město Troia-nova. Jeho název byl postupem času zkomolen na Trinovantum – a to je dnešní Londýn.
Po Brutově smrti si zděděnou zemi rozdělili jeho tři synové. Nejstarší Lokrinus dostal největší část ostrova, dnešní Anglii, tehdy byla podle jména vládce nazvána Logres. Druhorozený Kamberus dostal západní část, pojmenovanou Kambrie či Kymrie, dneska Wales a Cumberland. (Pozn.: Odtud by tedy měl pocházet populární Conan the Cimmerian Roberta E. Howarda. Jméno Conan nosilo mnoho legendárních velšských a kymrických hrdinů.)
Třetímu synovi Albanactovi připadla země na severu, která se od té doby zvala Alba, nyní Skotsko.
Jak vidíme, všechno by bylo prosté a jasné, až na ten drobný háček, že nikomu se jaksi nechce věřit bájím a pověstem. Naopak antropologům a archeologům věří všichni. Poučme se tedy, co o praobyvatelích Britských ostrovů tvrdí vědci.
Nejstarší identifikovaný lid sídlící na Ostrovech prý patřil ke stejnému etniku jako řečtí Pelasgové anebo italští Etruskové. Anglosaští historici říkají těm dávným osídlencům Iberové, neb se domnívají, že přišli z Iberského poloostrova, dnes známého spíše jako Pyrenejský. Odkud připutovali na Iberský poloostrov, kdy vlastně přistáli na Britských ostrovech a zda tam nalezli a ovládli nějaké ještě starší plemeno – to nevíme. (Pozn.: Celkem nedávno jistý bulharský filolog na základě zkoumání jazyků Chetitů a Etrusků prohlásil, že tyto dva jazyky náleží ke stejné větvi. Etruskové, tvrdí Bulhar, přibyli do Itálie z Malé Asie. V podstatě jsou to Homérovi a Vergiliovi Trójané. A jestliže by Etruskové a Iberové byli příbuzní, nemusela by nám již legenda o Aeneově potomku Brutovi připadat tak fantastická.)
Iberové nezanechali na Ostrovech výrazné stopy (samozřejmě až na megalitické stavby jako Stonehenge či New Grange), podle čehož se soudí, že nerozvinuli kulturu na úrovni Etrusků, nýbrž zůstali na relativně nízkém stupni vývoje až do příchodu nové etnické skupiny, kterou se budeme podrobně zabývat – Keltů.
Ten lid se ze svých původních sídlišť, ať už ležely na horním Dunaji, anebo, jak soudí jiní badatelé, v podhůří Alp, vydal na dlouhé putování a osídlil rozsáhlé oblasti evropského kontinentu. Z historických pramenů známe nejlépe Kelty, kteří se usadili v Galii a nevyhnutelně se dostali do kontaktu s římským impériem. Jak píše Gaius Julius Caesar ve svých Zápiscích o válce galské, dělí se Galie na tři části (Gallia est omnis divisa in partes tres), Caesar je nazývá Aquitania, Gallia Lugdunensis a Gallia Belgica. Ony partes tres byly regiony osídlené kmeny lišícími se jak obyčeji, tak jazykem. V šestém století př. n. l. uskutečnili Galové (identifikovaní s Goidely či Gaely) invazi na Britské ostrovy. Osídlili dnešní Irsko, ostrov Man a Británii po Corwall, Cunberland, Devon a Severní Wales. Zpočátku válčili s domorodci a vytlačovali je z úrodných oblastí, posléze se však s nimi spojili proti novým dobyvatelům, kterými byli ve čtvrtém století př. n. l. jejich keltší příbuzní Belgové (Belgae).
Část iberských praobyvatel Ostrovů se však nenechala ovládnout, nesplynula s Kelty. Byly to kmeny z divokých a nehostinných hor na severu, z Alby, dnešního Skotska. K těmto seveřanům se ještě vrátíme, neboť vzdorovali náporu cizinců ještě velmi dlouho a velmi úporně.
Ovšem na jihu vše probíhalo podle zavedeného schématu. Nájezd, válka, okupace, integrace. Belgové záhy opanovali jihovýchodní nížiny a posléze dosáhli úpatí Grampianů, řeky Tweed. Keltové goidelští (Gaelové) drželi Irsko a Man, jejich enklávy zůstaly na Cornwallu a ve Walesu. Společné keltské kořeny usnadňovaly porozumění a integraci v hraničních oblastech. Postupem času se Belgové smíšení s Goidely rozdělili na další plemena – Římané jedno z nich později nazvou Briganti. (Pozn.: Ostatní britonské kmeny se latinsky nazývaly: Carveti, Votadini, Deceangli, Coritani, Dobunni, Catuvellauni, Trinovantes, Durotriges, Atrebates, Cantiaci, Silures, Ordovici, Iceni, Demetae, Parisi, Dumononii. Z kmene Silurů, který obýval jižní Wales, údajně pocházel historický Artuš.)
A právě po těchto Brigantech, nikoliv po pohádkovém Brutovi anebo Brittovi, získá již zanedlouho obyvatelstvo ostrova název Britové a samotný ostrov Británie.
Přeložil: Stanislav Komárek
Ukázka pochází z eseje Král Artuš, který bude obsažen v knize Magické střípky
Vydává nakladatelství Leonardo v roce 2002
kniha
Hmmmmm, ale Gemmell je aj tak lepsi.
Otázka ceny
Nemá někdo tušení nebo vizi kolik bude tahle kniha stát?Asi tak 499,90 že?