Hned zkraje roku se tradičně koná setkání všech fanoušků komiksu u nás. I když několik “zahraničních” návštěvníků reprezentovaných převážně domestikovanými Slováky a Poláky se vždycky vyskytne, akce je to komorní a čistě česká. Jestli z této sešlosti, plně veřejné a přesto nepříliš navštěvované, něco čiší, pak je to urputná snaha o zakořenění
komiksu u nás a výchovu nejmladší generace tvůrců. (Zatím bez fotografií)
Ze scifistických conů jsem zvyklý na slušné davy fanoušků, často u těch větších až tisícihlavých, ale ComiCZcon je akce mnohem menší. Zatímco malé scifistické cony s návštěvností kolem dvou set lidí pomalu vymírají, ten komiksový neměl dosud jinou možnost než přetrvat takový, jaký byl už v minulých letech. Těch opravdových fanoušků komiksu, kteří by do Prahy přijeli na jedno odpoledne, bohužel zas tolik nemáme. I tak se ale utěšeně každým rokem zvyšuje počet prodaných lístků (subjektivní pocit) a za dva, tři roky už možná nebudou prostory stodůleckého kulturního klubu Mlejn postačovat.
Mlejn je skromný, ale přívětivý. Jedna větší přednášková síň a obstojný bar s prostory i pro prodejní stánky je na hlavní program malého conu zatím dostačující. Jediná linie přednášek začínající v 10:00 v sobotu (letos 15.1.) a končící už týž den o půl páté je pro scifistu navyklého běžně na tři i více nedostačující, ale návštěvníků, kteří by poctili přítomností další přednášky, se dosud nedostává. O to více mě překvapuje, že organizátoři nevložili více úsilí do skladby té jediné, osamělé a nutně tedy nosné linie. Když pominu představení komiksových fanzinů, semiprozinů a revue (Bedeman, Sorrel, Aargh!, Zkrat), které jsou někde na hranici mezi sebepropagací a fanoškouvskými příhodami z “natáčení”, moc toho v programu nezbývá. Jen přednáška o Octobrianě a dvě povinnosti – beseda s vydavateli a vyhlášení výsledků komiksových cen za uplynulý rok. Nedostatečný program nevyžehlí ani podpisovky dvou čerstvých sborníků mladých komiksových autorů (Inseminátor a O (ne)mrtvých jen dobré).
Autoři a jejich díla
Program zřejmě není to, kvůli čemu by vážil nadšenec cestu přes půl republiky. Vzhledem k tomu, že ComiCZcon je jediná akce tohoto druhu, je ale velká šance potkat zde téměř kohokoliv, kdo má něco s komiksem u nás společného a není zrovna naložen v lihu (doma). Dále hned pět prodejních stánků s rozdílným sortimentem včetně toho zahraničního leckdy nevidíme ani na větší scifistické akci, takže pořídit si dlouho očekávaný nebo jinde nesnadno sehnatelný titul nemusí být na tomto conu žádný problém. Někteří vydavatelé navíc přikročili k nadstandardním slevám, které doslova přinutily sáhnout polovinu návštěvníků do peněženky. A když jste si pořídili něco ryze českého, měli jste hned velkou šanci odchytit si autora mezi třetím a čtvrtým pivem/sklenkou vína a třeba i hodit pokec.
Nezanedbatelnou součástí byla i výstava nejnovějších, zhusta ještě nepublikovaných komiksů, které zdobily snad všechny stěny kromě oken a několik dalších stojanů volně umístštěných v přednáškovém sále.
Pokud se zdá někumu chudý program jen půl dne trvajícího conu málo, těžko si může stěžovat, když se dozví cenu vstupenky. Pouhých padesát korun je podle mého názoru za jediné hromadné setkání komiksových fanoušků u nás pakatel. Stále však zůstává pro pořadatele prostor na zlepšování. Akce by si i přes ztrátu domáckosti zasloužila větší propagaci a s tím ruku v ruce trochu seriózněji pojatý program, kde letos vyloženě chyběly tradiční přednášky na netradiční témata.
Vítězové ComiCZawards:
Mozek (nejlepší scénář): V pajzlu u Looa (Miloš Mazal)
Dráp (nejlepší kresba): Vzlety a pády (Tomáš Kučerovský)
Jazyk (nejlepší překlad): Top Ten 2 (Richard Podaný)
Oko (nejlepší lettering): Aargh! č. 5 (kolektiv)
Klenot (nejlepší publikace): Jimmy Corrigan (BB Art)
Dveře (nejlepší nepublikační počin): výstava Současný polský komiks
Páteř (nejlepší nakladatel): BB Art
Síň slávy: Jaroslav Foglar
Ucho (nejhorší publikace): cena nebyla udělena
PS: Con tentokrát nenavštívil z vydavatelů Netopejr, ani již tradičně zájmy svých fanoušků bojkotující Comicscentrum, které se domnívá, že je spasí lidi, kteří se o komiks nezajímají (nebo co). O vydavatelských plánech těch ostatních se brzy na FP dočtete.
Z pohledu poradatele…
…mam k tomuto textu jedinou vyhradu: Autor si na jednu stranu uvedomuje, ze sci-fi a komiks nejsou totez (nekolikrat to sam zminuje), na druhou stranu ale oba tyto fenomeny srovnava a – co je horsi – snazi se na zaklade tohoto srovnani vyvozovat jakesi hodnoceni. Je potreba mit neustale na pameti, ze komiksari skutecne NEJSOU jenom nejakou podivnou odnozi sci-fi hnuti a realita, ve ktere jsou nuceni existovat, je od te scifisticke NAPROSTO odlisna. Od toho se pak odviji vsechno ostatni, napriklad i ten autorem reportaze rozcupovany program, ktery cloveku z venku muze pripadat jako chudy a nezajimavy, ale z pohledu komiksare se – dle meho skromneho nazoru – dusledne toci kolem toho, co je dulezite. Jakekoliv srovnavani mi proto pripada smyslupne asi tolik, jako kdyby nadseny ctenar detektivek vycital fanouskum Sparty, ze na futbalovych zapasech nedochazi k zadnym zahadnym umrtim, ktera by rozhodci na konci zapasu brilantni dedukci vyresil a oznacil za vraha naprosto nikym necekanou osobu. Muzete mi verit, protoze s tim mam nekolikaletou zkusenost, ze sebelepsi teoreticka prednaska nepritahne do salu tolik lidi, jako napriklad ty zminovane “povinnosti” a sebespropagacni “historky z nataceni”. (Nemluve uz ani o tom, ze vetsina lidi na tuto akci neprijela kvuli programu a uzila si to tam z uplne jinych duvodu.) Netvrdim, ze comiCZcon nema mouchy, a ze se nema kam zlepsovat, to by byla stupidni arogance. Byl bych jenom rad, kdyby lidi vnimali komiks jako svebytne medium s vlastni svebytnou komunitou, ktera si hleda vlastni koreny a buduje vlastni tradice. A tudiz si i dela vlastni akce specifickeho charakteru. Howgh.
Nechci se hadat s poradatelem, jestli jeho akce byla co se tyce programu dobra nebo ne, ale myslim, ze srovnani scifistickych conu s timto komiksovym si dovolit mohu. Uz jenom proto, ze je oboji “Con”. Tedy setkani fanousku doprovazene programem. Proto se ve sve reportazi zabyvam nejen onim setkavanim, ale i programem. Kdyz mu vycitam chudost, neni to preci proto, ze si myslim, ze komiks je soucasti scifi 🙂 To byla od tebe jeste vetsi demagogie, nez kdyz jsi rikal to o tom umrti na Sparte. (Nikdy jsem neslysel, ze by sportovni zapas probihal podle predem napsaneho scenare, a nikdy jsem nevidel reklamy: “Prijdete na vraha driv nez rozhodci?”)Co treba pozvat nekoho ze zahranicni jako hosta, aby povypravel, jak to funguje v zahranici? Treba diskuze s autory Stripburgru nebo nejakym zajimavym zahranicnim autorem (chapu, ze dotahnout treba moora neni mozne uz kvuli jeho povaze). Vim, ze vstupne by pak nestalo 50, ale 100, ale o tom je presne to, o cem v reportazi mluvim. Zda se vzdat te komorni atmosfery a udelat to fakt pro siroke obecenstvo a pritahnout ho, nebo ne. Kdyz polovinu programu zabiraji tri diskuze o tom, jak se delaji fanziny a pokazdy o tom mluvi nekdo jiny, prijde mi program fadni. Nestascila by jedna diskuze? Co radej pritahnout popularni tvurce? Beseda s nakou legendou z Abicka nebo nekym z generace 89, nebo naopak s budoucnosti – Grus, Jerie, Lachman, Jiříček – to by urcite lidi pritahlo vic, nez tri ruzne diskuze na stejne tema.
Jeste poznamka: Rad bych predesel odpovedim typu: “Tak si to udelej sam!” Velmi si cenim toho, co poradatele delaji. Delaji to ve volnem case a predpokladam, ze zcela zadarmo, ne-li jestli oni to nesponzoruji z vlastni kapsy. Pripominku k necemu, co se mi az tak nelibilo (a v reportazi samotne jsem se snazil kulantne to naobalit) si ale doufam dovolit mohu a delam to asi proto, ze mi na tyhle akci zalezi a fandim ji. 🙂
“Kdyz mu vycitam chudost, neni to preci proto, ze si myslim, ze komiks je soucasti scifi :)”Hrajes si se slovicky a delas to spatne. Ja prece netvrdil, ze bys nekde napsal, ze chudy program = sci-fi. Rikal jsem, ze srovnavas nesrovnatelne (a delas to zhusta), coz je trochu rozdil, takze nevim CI argumentace zavani demagogii. A tvuj ponekud slabsi protivypad na priklad se Spartou… mno… kdyz vidim pseudoargumenty tohoto typu, pokazde me opusti chut bavit se s nekym po internetu.A jenom aby bylo jasno – ja si nemyslim, ze mas neco proti nasi akci, natolik se snad osobne zname. I kdyz… asi se nezname natolik, aby ses ubranil naprosto zbytecnemu predbihani se s odpovedi typu “udelej si sam”.
Ano, interentove diskuze jsou hodne osidne, protoze z nich nikdy nejde pochopit presne to, co ma ten druhy na mysli, coz je pri osobnim kontaktu mnohem snazsi. Tu mou vetu o chudosti jsi nepochopil. Nevadi, asi jsem se blbe vyjadril. Nebo moc slozite, takze to nejde desifrovat. Nebudu to rozebirat a radej to shrnu strucne a jasne: At uz se tady napsalo cokoliv, myslim si, ze comiczcon ma zbytecne chudy program a stalo by za to priste ho vylepsit. Jak s mym nazorem nalozite a zda vam k necemu je, zustava na vas. Jmenuje se to “con” (convetion = konference = kongres) a ne “slezina u piva”, proto je ma vyhrada opravnena, ale nazoru, ze je to vydarena akce a ze si vazim toho, ze ji poradate, se samozrejme take nevzdavam a stale plati. 🙂
drat je nejlepsiiiiiiiiiiiiiii
komixovej buuuh je jan jiricek,takze diky čau
Tecka
Souhlasim, ze internetove diskuze jsou osidne, a ze casto konci jinak, nez by mely.Souhlasim, ze by program nasi “sleziny ve Mlejne” MOHL byt bohatsi, a pokud na to bude cas, chut a sila, jednoho dne mozna bude.Souhlasim, ze mas pravo na svuj nazor a muzes ho take prezentovat (obzvlastne ne vlastnim servru :-).A souhlasim, ze to, jak nalozime s tvym nazorem, je jenom na nas. ;-)A tim bych to cele uzavrel…
Pro OJ a VČ
Pokud jsem to na conu spravne pochopila- vzhledem k planum a moznostem nasich nakladatelu – tak se toho francouzskeho komiksu o NE asi bohuzel zatim nedockate…(ackoliv je uz prelozen).Zdravim.
Tenhle con byl vybornej prave v tom, jak byl tematicky zamereny na domaci tvorbu. To ze se nelibi nejakemu scifistovi je nepodstatne. Komiksari si prisli na sve a mam dojem, ze tenhle con byl dosud (co se tyka atmosfery) tim nejlepsim.
Souhlasim se salamounnem, tenhle con byl supr a dokonce byl tak supr, ze jsem na prednasky ani nemel cas, takze jsem jich dost prosvih. Jenze ty prednasky mi bohate vynahradila spousta setkani se zajimavymi komiksovymi tvurci a pokec s nima. Mozna to byla slezina u piva (nejvic to potvrdila asi prdnaska kluku ze Sorrelu, ze ktery jsem se v podstate nic nedozvedel, ale zase jsem si smichy malem strhnul pant u huby), ale perfektni slezina se znamymi komiksovymi tvurci. Mozna by se Comiczcon mohl precejenom prejmenovat na Comiczslezinaupiva; mozna by to pritahlo vic lidi.
Černému Turloghovi
Já sám jsem třeba nikdy na žádném komiksovém conu nebyl, ale jsem myslím hezkým vzorkem toho, že fandovství SF a komiksům se může hodně prolínat.Jako dítě jsem vyrůstal na Asterixovi v Sedmičce poinýrů (což je v podstatě fantasy) a posledních stránkách z ABC, kde byl skoro vždycky nějaký komiks s námětem SF, i Čtyrlístky, které jsem četl jako malý, měly díky Myšpulínovým vynálezům každou chvíli nějaký SF motiv.Vím, že dnes už je tvorba trochu jinde, ale stále mám ze zběžného sledování komiksů pocit, že SF a komiks (tedy i jejich fanoušci), k sobě mají vážně hodně blízko…
Re: M.B.
“SF a komiks (tedy i jejich fanoušci), k sobě mají vážně hodně blízko”. Podle me SF je zanr, tema. Komiks je medium. Tedy SF je jen jedno z temat, pomoci komiksu zobrazitelnych. Nevim, proc by k sobe mely mit bliz nez jakekoli jine tema.
Snažil jsem se to nahoře vysvětlit. Člověk by měl myslet (alespoň trochu) v historickém kontextu. Před revolucí, kdy tady vznikaly první generace fanoušků komiksu, existovaly v podstatě jen dva druhy – příběhy různých pionýrských skupin, což byly oprásklé a ideologizované rychlé šípy, a “fantastické” komiksy pro mládež. Píšu schválně fantastické, aby se tam vešel i Asterix, jinak to byla třeba “Vzpoura mozků”, “Pavouk Nephila” a spousty dalších.Jinak myslím, že kresba přeje fantasknu, proto se bude vždy v komiksu vyprávět spousta příběhů, jež budou nějak nadreálné…
názor
Živím se víc jak deset let kreslením komiksů, ale o této akci se dovídám jenom okrajově. Mám pocit, že to dělá úzká skupinka lidí, sama pro sebe.