Drazí kandidáti na grafomany. V dnešní části přináším hrst rad, jak začít a co je třeba umět dříve než si sedneme k psaní. Je čas říci si několik základních pravd.
Dobré výsledky ve škole nemají ani v nejmenším vliv na naši literární kariéru. Není možné předpokládat, že když máme z češtiny jedničku, můžeme se stát spisovatelem, a když máme jenom trojku, tak se jím stát nemůžeme. Já jsem měl trojku… Výuka češtiny nemá se znalostí tohoto jazyka nic společného. Učitelé (když pominu nečetné světlé výjimky) představují příklad úplně mizerné profesionální přípravy. Žák, který chce psát a zkouší něco v tomto směru dělat, většinou nemůže spoléhat na žádnou pomoc z jejich strany.
Základním problémem mladého člověka je špatný odhad situace. Chodil jsem na dvě základky, pak jsem šel na gymnázium. Bydleli jsme v ohavné čtvrti, zabydlené holotou různého druhu. V mé třídě převažovaly zoologické případy. Rychle se ukázalo, že si bohužel nemám s kým pokecat. Všichni moji kolegové byli evidentně hloupější než já. Jenom pár jich něco četlo, ale žádný z nich nezkoušel nic psát. V této nedobré situaci jsem za prvé došel k názoru, že když jsou všichni hloupí, tak jsem já génius, a za druhé, že když nejenom hodně čtu, ale navíc i píšu, tak že jsem nejenom génius, ale jsem i výjimečně talentovaný. (Což je opravdu špatný odhad situace. V praktickém životě se více cení schopnost opravit pokažený automobil nebo postavit dům, než schopnost za odpoledne přečíst sci-fi knihu nebo nadrápat povídku. – pozn. I.P.) Pak jsem přišel na studia, kde jsem s údivem a rozčarováním zjistil, že, zatraceně, takových géniů jako já jsou kolem hromady. A co hůře, neustále narážím na někoho, kdo je evidentně chytřejší a bystřejší než já… Navíc se ukázalo, že to, co píšu, není až tak skvělé, jak jsem si na začátku myslel, a skutečnost, že jsem ze slohu míval jedničku, neznamená automaticky, že umím napsat jazykově správný text. Ukázalo se, že dvanáct let učení mi nedalo skoro nic – mimo pocitu vlastní geniality. Bylo třeba vykasat si rukávy a dát se do práce. Prakticky od nuly…
Tady je moje první a nejdůležitější rada: na základě školních výsledků si nic nevsugerujte. Nemůže totiž počítat, že to, co jste se ve škole naučili, vám jakkoli pomůže v budoucí literární kariéře. Nemůžete se domnívat, že fakta předávaná ve škole jsou pravdivá nebo kompletní – těžkému sebevzdělávání stejně neunikneme. Nemůžeme počítat, že léta strávená ve společnosti pitomců, nás intelektuálně rozvinou. Partnery k diskusi musíme ve většině případů hledat mimo školu a k tomu mimo skupinu svých vrstevníků. Pravděpodobně nás obklopují lidé hloupější než my, ale to ještě automaticky neznamená, že my jsme génii. A konečně fakt, že jsme byli ve třídě nebo ve škole jediní, kdo se pokoušel něco napsat, ještě neznamená, že to, co škrábeme, je nějak vynikající. Daleko spíše je to případ úplně obyčejné grafomanie, nesplňující podmínky tisknutelnosti.
Srážka s reálným životem bývá velice brutální. Máme dvě možnosti. Za prvé, můžeme ze sebe potit krev, zdokonalit styl a literární řemeslo, získat zkušenosti a přidat se k intelektuální avantgardě. Za druhé, může si tohle všechno odpustit a naše neúspěchy svádět na životní smůlu, projev nenávisti okolí nebo třeba vrozený antisemitismus Poláků/Čechů, jako tomu bylo v jednom zoologickém případě… Když opouštíme školu s maturou v ruce, máme hlavu plnou rozmanitých hloupostí. Na prahu dospělosti si musíme uvědomit, že nás dvanáct let učili, za prvé: nepotřebné věci, za druhé: že vědomosti nám předané jsou často velice neaktuální, za třetí: řada poznaných teorií je úplně nesmyslných, za čtvrté: osnovy a učebnice se hemží zcela zřejmým falšováním vědy a za páté: spousta věcí je úplně opomíjena díky tomu, že nezapadají do obecně přijímaného obrazu světa (např. z historie Evropy je kompletně vymazána existence kupecké republiky Novgorod nebo 500 let existence Hanzy). Jestliže jsme si z té siláže, kterou nás krmili, zapamatovali hodně, jsme bohužel s to psát jen výtvory, srozumitelné pro čtvrtinteligenty (ze kterých se stávají intelektuálové). Pokud však máme vyšší ambice, čeká nás bohužel těžká dřina – prohrabávání literárních pramenů a nové odkrývání fundamentů naší civilizace.
Podobně je tomu se seznamem povinné školní četby. Dávali ho dohromady lenoši, ignoranti, sabotéři, pitomci a lidé s krajně levicovou orientací. To, co nám přikazují číst, je ve většině případů smetí, zatímco desítky let slavná díla jsou u nás odkázána k zapomnění. Teprve když na tohle plivneme a začneme vlastní hledání, máme šanci narazit na opravdová arcidíla lidské mysli. (Nemohu než přidat vlastní vzpomínku na druhořadou školu – SOU Knihkupecké v Luhačovicích – a učitele literatury pana Miličku, který odsoudil díla univerzitního profesora z Oxfordu pana Tolkiena – člověka o několik řádů vzdělanějšího a nadanějšího než on – , která navíc nikdy nečetl, jako pitomosti. Je to už více než deset let, ale vztek zůstává. – pozn. I.P.). Také se v této oblasti nás bohužel čeká ohromné množství práce a sebevzdělávání. Takže: „učit se, učit se, učit se“ (Vladimír Iljič Lenin).
Samozřejmě, samotné doplnění mezer v základním vzdělání a přečtení vagónu s tím souvisejících knih nám dá jen málo, nebo zhola nic. Získáme solidní základ, umožňující tvorbu elegantních povídání, neprošpikovaných do očí bijícími chybami, ale jestliže se chceme dostat dál, musíme udělat další krok. Naši hrdinové se přece nebudou zamýšlet nad ideovým vyzněním Psohlavců Aloise Jiráska. Pokud pouze hlouběji probereme věc, se kterou se čtenář seznámil během vyučování, upoutáme jeho pozornost jen na chvíli. Tudy cesta nevede. Jestliže si ho chceme získat a zotročit, musíme mu ukázat věci, o jejichž existenci zatím vůbec nevěděl! Ukažme mu věci, o kterých nikde jinde nečetl. Vyložme na stůl naše nejsilnější karty. Každý má nějakého koníčka. Valná většina lidí se omezuje na věci přízemní, málo zajímavé. Lásku k Pokémonům nebo sbírání figurek k Dračímu doupěti v uchvacující literární text nepřetvoříme… Jestliže nás zajímá Harry Potter a nic jiného, můžeme napsat fanfiction a ukázat výsledek jiným maniakům, ať jim vypadnou oči z důlků. Ale na těchto základech žádnou vznosnou stavbu, svědčící o našem umění a přitahující pohledy tisíců lidí, nevztyčíme.
Spisovatelé jsou často lidé s velice širokým rozsahem zájmů, vědci nebo badatelé amatéři. Vidět je to na conech, kde pozvaní hosté mívají přednášky na témata typu: proč jsou Šmoulové modří (a proč z nedostatku kyslíku), jaký preparát používal doktor Jekkyl nebo proč nanoroboti nebudou fungovat. Čtenáři tak trochu připomínají indiány nebo černochy. Než jim vnutíme Bibli, musíme je přilákat na bižuterii a zrcátka. Čím více jsou naše zájmy exotické, tím zajímavějším výchozím materiálem disponujeme.
Přečetl, volně přeložil, pro české čtenáře upravil, poznámkami doplnil a za případné chyby se omlouvá Ivo Poledník.
Je to kratší než předchozí díly, ale zato doslova nadupané informacemi. To s tou školou je pravda. Chodím do sedmý třídy a učitelka nám nanejvýš řekne, ať nepíšeme dlouhý věty a sama o literatuře ví kuloví. O knihách si ve škole taky s nikim nepokecám, protože všechno to jsou zoologické případy, které se baví pouze o NFS (Need for speed) a podobných blbostech. Jména jako Gemmell, Pratchett, Sapkowski jim nic neříkají. Sem tam někdo slyšel dokonce jméno Tolkien ! To jsou ale věci ! Škoda jen ,že jim to jméno nic neříká (až na některý vyjímky). Tenhle článek je pravda. Slohy, ač z nich máme jedničky, nám nijak nepomůžou, protože učitelé do hlavy soukají spoustu blbostí a ty podstatný věci (ohledně psaní) neznají. Jo a ještě něco. Psohlavce napsal ALOIS Jirásek.S pozdravem, Joseph
Sákryš, já jsem zjistil, že jsem chytřejší než všichni ostatní nejenom na gymplu, ale i na fildě a mezi novinářema. Ale je mi to naprd, páč život je hlavně o tom, bejt pracovitej. Takže se teď učím jak se ráno přinutit vstát z postele:)
drachir: A nejseš náhodou nejchytřejší na světě ? :o))
to Joseph
Neni, to jsem já 😉
Všeobecná rozprava o nápravě věcí lidských
Ale pánové, pánové, tolikeré skromnosti na tak omezeném prostoru! :-)))
no jo, jenže novinařina je nechvalně proslulá…haha..něčím naprosto opačným než koncentrací géniů
Pokud si vzpomínám na učebnice z gymplu, Novgorod tam byl určitě a Hanza jakbysmet… 🙂
když už byla řeč o tolkienovi (ne že bych byl jeho fanda), rád bych zdůraznil, že o něm (až do doby filmů p. jacksona) nevěděli ani někteří učitelé na školách. třeba moje češtinářka vyhodila kámoše s referátem o pánu prstenů se slovy, že nikoho nezajímá nějaká pohádka o skřítkách…
když už byla řeč o tolkienovi (ne že bych byl jeho fanda), rád bych zdůraznil, že o něm (až do doby filmů p. jacksona) nevěděli ani někteří učitelé na školách. třeba moje češtinářka vyhodila kámoše s referátem o pánu prstenů se slovy, že nikoho nezajímá nějaká pohádka o skřítkách…
To je ovšem poměrně smutné, neboť v našich učebnicích na gymnáziu (a to už je dobrých 6 let, co jsem ho ukončil) bylo o Tolkienovi poměrně dost (a také jsem se o něm skutečně učili). Je pravdou, že z fantasy byl zmíněn jako jediný autor, ale v učebnici byli zmíněni i někteří představitelé sci-fi (Bradbury – ukázka z jeho knihy byla i v čítance, Clarke, Asimov) a z hororu také Stephen King.
My jsme dokonce literaturu sci fi a fantasy měli jako samostatnou maturitní otázku 🙂 Třídní mě měla tak ráda, že to tam zařadila a doufala, že si to vytáhnu… Spolužák mě pak neměl velmi rád, protože si ji vytáhl on a neuměl to a dostal z milostiza tři 🙂
To Petr Vilímek
Tak to ti závidím učebnice. U nás na gymplu (taktéž 6 let zpátky)nepadla o fantasy ani zmínka a o sci-fi právě jen ta zmínka. Já osobně jsem na Tolkienovo jméno poprvé narazil až u přijímaček na vysokou. Slyšel jsem, že někde science fiction získala dokonce vlastní maturitní otázku,kterýžto jev bohužel nebyl rozšířen celorepublikově. Na druhou stranu musím uznat, že autoři fantastiky nebyli jediní, ke komu se náš češtinář pro samého Máchu a Machara nedostal. Známí mi dodnes většinou nevěří, že u nás na škole nepadla ani jména jako Eco nebo Bukowski.
Sakra, tak to o té maturitní otázce se tady objevilo dřív, než jsem stačil nadatlovat ten svůj komentář.
Re: To Petr Vilímek
To musely být docela zastaralé učebnice. Ty naše byly úplně opačný extrém a byly tam i čeští autoři první poloviny 90. let (dokonce to byla i maturitní otázka na českou literaturu 90. le, naštěstí ji nakonec sami zkoušející odstranili).
Já fantasy u maturirty dostal. Ale stejnak byl výsledek z češtiny dvojka, kvůlivá pravopisu. Jo, kdybych tu někoho předešle naštval, dělal jsem si srandu. Pro jistotu:)
Ehrlich gesagt mám pocit, že posledních několik let na gymnáziu jsme literaturu dokonce jeli bez učebnic, jen s čítankou z komunistické éry, což mi tehdy sice nijak divné nepřišlo, ale z dnešního pohledu to považuji téměř za neuvěřitelné. Takže jestli tady někdo chodil na gymnázium v Sušici a prošel výukou profesora Potužáka, budu jen rád, když mé tvrzení vyvrátí a zasadí mé paměti ránu z milosti.
Já, coby studentka gymnázia ve 3. ročníku, můžu potvrdit, že fantasy a sci-fi jsou při výuce literatury zdařile ignorovány. Naše paní profesorka se navíc tváří hodně hnusně, když padne zmínka o Tolkienovi nebo Pratchettovi, a to je dost často, protože je čte minimálně půlka třídy 🙂 A když jsem si dovolila vydávat Pratchetta za současnou anglickou literaturu, tak jsem pak měla strach, že mě nechá propadnout…:-)
nevím scifi je jako otázka v osnovách všech škol a u nás to bylo tak, že na ní mohl člověk říct cokoliv věděl, takže jsem šprtal o otázku méně.
sušice
já do sušice chodil, ale měl jsem tu za…… boženu. to bylo samý básník tady, básník tam, šedesátý léta – všichni je musí umět! po nějakým scifi nebo fantasy ani vidu ani slechu 🙁 a knížky sme měli nový (ale taky za svý)
Já bych s jistou nadsázkou řekl, že ve spoustě zde opovrhovaných básníků najdete víc fantazie než v Pratchettovi (s výjimkou Soudných sester, ovšem :-)). Takže si jich važte a zkuste vidět pod ten nános prachu z čítanek, který je tak pokrývá. Nemůžou za to, že jsou klasikové a vaše učitelka češtiny je kráva.
Ach ta škola…
Mi jsme o Tolkienovy měli 2,5 řádků. To byl jedinej fantasy autor.:-/ No ale ještě že přišli ty filmy, už nemusím aspoň každému na potkání vysvětlovat co je ta fantasy zač. Lipi: Bukowski? To je kdo?
Re: Ach ta škola…
Charles Bukowski byl pán co žil, chlastal, děvkařil, občas si našel čas něco málo napsat a zavčasu umřel, což mu stačilo k tomu, aby se dostal do osnov literatury většiny středních škol. Bohužel ne všech. Že by ta má nebyla jediná, která se bez něj obešla?:-)
jenom takova poznamecka ty seznamy literatury jsou sice plny nesmyslu ale kdyz si clovek umi vybirat, najde v nich ty nejlepsi knizky a autory, kteri se muzou s Tolkienem, Sapkowskim a spol. hrhave srovnat (Remarque, Steinbeck, Walter Scott, Sinclair Lewis, Emile Zola…)
Ale jo, i v seznamu povinné četby se toho dá hodně vybrat. I když třeba Walter Scott už je trochu mimo (kromě Ivanhoea a Quentina Durwarda). Čas se na něm podepsal nemilosrdně, stejně jako třeba na druhdy neuvěřitelně populárním Dumasovi. Chcete si dobře počíst? Zkuste Dumasův klub od Pérez-Reverta.
Tenhle dil “Bestselleru” mi prisel hodne slaby. Autorovy mindraky me nezajimaj a tady je to jima zbytecne presyceny.
Proč si každý myslí, že může být spisovatl??? Bez talentu to jde s reklamou na pět let a pak vás odepíšou sami čtenáři. Viz dněšní trh.
nevíte, jestli budou další díly?
Maturita a scifi
Já jsem do maturitních otázek scifi a fantasy zařadil, bohužel to vidím tak, že i když mám snahu se studenty mluvit o literatuře, tak většina vůbec nečte. Pak se dozvídám, že text Moritury te salutant napsal Karel Gott a že Krakatit je hrad v Bulharsku…