Po dlouhých dvou letech se na trhu objevil čtvrtý díl cyklu „Ztracený regiment“. K jeho vydání se opět spojila nakladatelství Klub Julese Vernea a Triton. Ilustrace na obálce je tradičně od Milana Fibigera, obálka samotná odpovídá svým řešením třetímu dílu
Po čtvrté se ocitáme na planetě Valdenii, kde s děsivými domorodci bojuje o přežití lidská civilizace. Plukovník Andrew Keane od 35. mainského byl nucen před postupem merkijské hordy vyklidit území obývané Rusy. Podařilo se přesunout výrobu na území místní obdoby Říma, vycvičit a vyzbrojit nové jednotky, vybudovat malou vzdušnou flotilu. Hordy lidožravých Merkiů mezitím truchlí za svého zabitého náčelníka (zlikvidoval ho snajpr – atentátník na konci třetího dílu) a tím poskytují lidskému druhu cenný čas. Bude třicet dní truchlení stačit lidem na ústup a vybudování obrany? Jak se odrazí v dalším postupu intriky štítonoše Tamuky? Schyluje se k poslední bitvě. Bude lidstvo na Valdenii zkonzumováno?
Čtvrtý díl rozsáhlého cyklu přímo navazuje na předchozí „Prapor svobody“. Ústup lidské armády, přesun průmyslu, názvy měst, partyzánské oddíly, taktika spálené země a totální vyhlazování – to vše připomíná léto roku 1941; jednotlivé epizody z bojů a finální bitva díky použité technice a technologiím má blíže spíše k Búrské válce či Sommě a Verdunu. Psychologické sondy do myslí hlavních postav jsou profesionální, hrdinský patos není na prvním místě, ale více či méně nápadně prosakuje celým obsahem. Drobné potyčky na zemi i ve vzduchu vrcholí generální bitvou, obrazy z fronty, štábů i zápolí se střídají v rychlém sledu, ale proti předchozím dílům již tato kniha nepřináší nic převratného.
V Keanově týlu se rodí nové tajné zbraně – tak tajné, že vznikají bez vědomí velení a z důvtipně „přemístěného“ materiálu. Vedle spousty krve a bojových scén se v kaleidoskopu dějů míhají i různé formy lásky, proměny charakterů a psychologie postav pod tlakem totální války. Scénky z merkijské strany fronty odhalují stále více z charakteru Tamuky i jemu podřízených vůdců. Muzta, poslední velitel zbytku Tugarů, ho varuje před chybami a je za to vyslán do první linie. Jak lidské – zejména u mimozemské rasy. Opět mohu s politováním konstatovat, že žádný z lidožravých mimozemšťanů nedisponuje charismatem tugarského válečníka Kubaty z prvního dílu cyklu.
Čtenářům se tedy opět dostává do rukou profesionálně napsaný příběh se všemi osvědčenými atributy tohoto specifického subžánru. Autor se snaží i nadále vytěžovat své znalosti historie, ale s narůstajícím rozsahem se do textu tu a tam vloudily drobné anachronismy a očekávané oživení nějakou novou zápletkou, jiným směrem vývoje či dějovým zvratem se (zatím?) nekoná. Přesto jde o dílo nadprůměrné úrovně, které se v knihovně rozhodně neztratí.
Měl bych ale několik poznámek ke konkrétním detailům překladu (omlouvám se tímto panu Kmínkovi – odvedl znamenitou práci, ale nikdo nejsme vševědoucí), které sice nejsou podstatné, ale na technicky či vojensky zaměřeného čtenáře budou zřejmě působit rušivě:
Pojem „siréna“ je běžný spíše pro lodě, parní lokomotivy většinou disponovaly „píšťalou“. Technicky jde sice o totéž, ale prakticky je lepší to rozlišovat
Puška Sharps neměla závěr ovládaný klikou. Šlo o jednorannou kulovnici s výsuvným blokovým závěrem, ovládaným pákou. Tato páka tvořila lučík spouště a závěr se otvíral zatažením za lučík směrem dolů. Původně šlo o pušku perkusní na papírové náboje bez vlastní zápalky, později byla překonstruována na běžné kovové náboje se středovým zápalem.
Válečné lodě nemají „dělová hnízda“. Staré plachetnice a z nich vycházenící první obrněné parníky měly děla v řadách (bateriích) na bocích, ze kterých hlavně vyčnívaly střílnami po celé délce boku. S rozvojem obrněnců pak přišly dělové věže, ale dlouho převládalo umístění děl buďto v pancéřových kasematách, nebo v barbetách (běžná byla též kombinace obou systémů), což je pravděpodobně případ v knize popisovaných lodí. Barbetu lze nejsnáze přirovnat k jakési pevně umístěné pancéřové ohradě, uprostřed které je otočně umístěno dělo. Může být otevřená či částečně zakrytá, z hlediska stavby a výroby se jeví jako relativně nenáročné a hmotnostně výhodné řešení – zejména proti klasické otočné dělové věži první generace.
No tak sirény a dělová hnízda se ještě, myslím, dají přežít, ale za tu Sharpsovku se trochu stydím :-/ – tehdy jsem neprozíravě předpokládal, že pákový mechanismus je příliš moderní na to, aby se používal již za války Severu proti jihu a usoudil, že karabina z té doby bude mít závěr ovládaný klikou; nepříliš profesionální postup, omlouvám se.
pušky
Závěry pušek či pistolí ovládané pákou jsou dost stará záležitost. Italské křesadlové opakovačky z konce 17. a z 18. století měly páku na levém boku, různé jednoranky a opakovačky 19. století měly závěr ovládaný pákou, tvořící lučík – nejprofláknutější je Sharps, patentovaný 1848 (tehdy ještě se závěrem šikmým proti ose hlavně), Volcanic, Henry (1860), Spencer (1860), Balard, Peabody – Martini, Henry-Martini, Winchester (1866), známé jsou závěry J. M. Browninga z poslední čtvrtiny 19. století. Závěr ovládaný klikou se široce prosadil až v 80. letech 19. století, stejně jako závěr ovládaný pohyblivým předpažbím. Samozřejmě existoval již dříve, ale byl spíše Evropskou armádní záležitostí (Dreyse, Chassepot, později Veterli, Mannlicher a Mauser). V Americe páka převládala dost dlouho.
Moc mě netěší, že to Forstchen natáhnul na delší formát než trilogie. Jako trilogie by to nemělo chybu, ale takhle je z toho jen dále a dále ochabující sága ve stylu Mr. Turtledovea.
No ve skutečnosti toto nemá jen čtyři díly, ale aktuálně už devět. Zatím poslední díl se jmenuje Down to the sea.Zajímalo by mě jestli někdy někdo u nás vydá i ty ostatní díly?
Právě jsem dočetl tento díl. Doufám že brzy někdo přeloží těch 5 dalších, protože je tohle naprosto super série.
No jo… tak bych si rád přečetl další díly. Skvělá série, vůbec mi nešlo se od ní odtrhnout!!