Ve vesmíru je mrtvo. Obzvlášť když v něm bezvládně levituje těžařská loď s děsivým a téměř mrtvým nákladem. Jedna z nejlepších her za poslední dobu.
Jak již bylo naznačeno, Dead Space žánrově spadá do škatulky sci-fi horor. V porovnání se současnými sci-fi a hororovými hrami to tak úplně ale pravda není. Ze sci-fi si bere jenom prostředí (vesmírná loď, vesmír…) a hororové aspekty přetavuje do děsivého dramatu vytvářejícího tradiční survival akci. Dead Space je hra, jež vznikla smícháním filmů Věc, Vetřelec, Horizont událostí a her Silent Hill, Resident Evil, BioShock a F.E.A.R., přičemž ze všech jmenovaných si bere jenom ty nejlepší prvky. Brzy zjistíme, že loď napadl virus, který mění mrtvé tělo v bizardní a groteskní humanoidy, Necromorphy. Hlavním úkolem je přežít.
Stejně jak si Dead Space po dějové a atmosférické stránce vybírá jenom to nejlepší ze svých inspiračních zdrojů, dělá to samé i po stránce herní. Hojně jsou zastoupeny aspekty akční adventury, v menší míře RPG, přičemž celek vytváří syrový a naturalistický survival horor. Isaacovi byly odepřeny základní funkce jako je skákání, lezení, plazení, ale byly mu do vínku dány mnohem zajímavější a pragmatičtější schopnosti – telekineze a stáze. Při překonávaní nástrah Ishimury a její populace přijdou obě nesmírně vhod, nejenom při přesunu napříč hrou, ale dají se skvěle zužitkovat i při přímé konfrontaci. Prostředí těžařské lodi byla podrobena celá výprava hry, tudíž i zbraně. Tradiční zbraně střídá těžařské náčiní, jež má kromě primární funkce i sekundární, což v kombinaci s výše zmíněními schopnostmi umožňuje vymýšlení nových taktik a strategií při zneškodňování nepřátel. Zbraně, brnění i ostatní doplňky se dají vylepšovat. Systém úrovní (levelů) byl nahrazen sbíráním tzv. energetických uzlů. Jelikož je jich žalostně málo, hráč si musí dobře rozmyslet, kam investuje cennou komoditu, jestli do posílení zdraví, útočné síly zbraně, rozšíření kyslíkové nádrže… apod.
Inovativní přístup použili tvůrci i při navrhování nepřátel. Jelikož jsou Necromorphové virové povahy, hráči mají až příliš často možnost sledovat nechutné mutování mrtvých těl. Morbidní divadlo ale není vše. Již krátce po vstupu na Ishimuru nelze přehlédnout úsměvnou větičku načmáranou krví: odřež jim končetiny. Na první pohled pitomost, ale názorná demonstrace na sebe nenechá dlouho čekat. První mimozemský mutant, jenž se na hráče vyřítí místo uvítacího výboru s rukama jako kosy, se po ustřelení palice jenom více naštve a začne být nepříjemně agresivní. Proto musí bezodkladně přijít ono řezání končetin. Námět virové infekce oživující nemrtvé vychází z klasických zombie béček společně s mýtem o oddělování hlav. Tvůrci tenhle mýtus nádherně zrušili, a to dokonce se sadistickým potěšením. Vizuální stránka potvor je taky úchvatná a jenom přispívá do mlýnku, ve kterém se už melou klaustrofobické prostory, prapodivné zvuky, vkrádající se paranoia a nepříjemný stroboskopický efekt. Designéři studovali stovky fotek obětí dopravních nehod, aby mohli realisticky vykreslit groteskní mutace. Obzvlášť nemluvně-chobotnička je něco, co vám vleze do hlavy a bude hráče strašit ještě dlouho po dohrání.
Atmosféra je dominantou celé hry. Na ní titul stojí a zároveň je i aspektem, jenž povyšuje hraní na skutečný zážitek. Ke kvalitě hry přispívá několik faktorů, které tvůrci mohli vysledovat z již zmíněných titulů. Vzali klasickou akční adventuru, které zredukovali akci, takže vytvořili akční minimalismus známý i ze série Silent Hill. Kde Silent Hill pracuje s logickými prvky a rozsáhlými hádankami, Dead Space je méně náročnější a zatraktivňují ho výjimečné schopnosti (telekineze, stáze) hrdiny a zajímavá intermezza, například přecházení po povrchu lodi, zatímco kolem rotují smrtící asteroidy. Pevné místo tu mají i hororové výjevy, jež jsou umocněny paranoií, permanentním společníkem známým z hry F.E.A.R.. Adrenalinová gradace děje na sebe taky nenechá dlouho čekat, střídaní úzkostlivého plížení temnými zákoutími i frenetického úprku ve vakuu a před nepříčetnými monstry jsou na denním pořádku a likvidují monotónnost, které se ve hře nedočkáte. Scénář příběhu je v souladu s atmosférou. Hádání kolegů a vzájemné podezřívání zvyšuje napětí i kvalitu provedení příběhu (hra se již dočkala komiksového i filmového zpracování). Kromě atmosféry je největší devizou právě ,,filmovost.“ Hráči nemají pocit, že hrají hru, ale že se aktivně účastní příběhu. Iluzi interaktivního filmu umocňuje i fakt, že se na obrazovce nenacházejí rušivé ikony a ukazatele zdraví, kyslíku, nábojů (tzv. HUD), tudíž interface působí přirozeně a reálně. Inventář i mapa fungují jako holoprojekce, což v praxi znamená, že i při prohrabávaní inventáře můžou na hráče vyskočit nestvůry zpoza rohu. Pomalu ale jistě se začínají stírat hranice mezi filmem a hrou a stejně tak jako u BioShocku nebo Mass Effectu ve většině hracího času dominuje filmové vyznění, což jenom umocňuje celkový herní/filmový zážitek.
Působivá herní událost, kde hráči okusí naturalistickou formou vlastní strach, paranoiu i zhnusení. Skvělá atmosféra, absence stereotypu a efektivní gradace nominují Dead Space na jednu z nejlepších her poslední doby.
Pozn. autora recenze: Hra byla primárně vyvíjena pro konzole PS3 a XBOX360 a jejich joypady, takže při PC verzi se hůř zvyká na ovládání prostřednictvím klávesnice. Kdo může, ať raději upřednostní konzolovou verzi.
Gameplay video:
“Dead Space” jsem sice zatím nehrála, ale z toho, co o této hře vím, mi chybí v recenzi zmínka o nejspíš velmi podobných (dnes už kultovních) hrách od EA: dvou dílech “System Shocku”. Nostalgická slza se mi leskne v oku:-).
DS je jedna z nejlepších her žánru, hravě překonává všechny hitové žánrové tituly z minulé doby snad až na halflife2, ze kterého si ale také něco půjčila. I když staví na extrakcích z filmů a her, je to namíchané tak dobře a technická stránka je tak povedená, že jistou neoriginalitu člověk okamžitě odpustí. O něco podobného se pokoušel před lety DOOM3 a pohořel. Jednou z téhle hry bude klasika a už se těším na pokračování 🙂
Hmmmm…System Shock – to sú krásne spomienky 🙂
Srovnání se System Shockem je možné, ale jen omezeně. System Shock (hlavně jednička) byl umělecké dílo, jedna z nejlepších her všech dob, promakaný ve všech ohledech.DS chybí ona “uměleckost”, jedinečnost, originalita, která dělá hru legendou. Příběh je tak šablonovitý, že šablonovitější snad už být ani nemůže, a prakticky všechny herní rekvizity, myšlenky a nápady jsou nějak odvozené nebo rovnou zkopírované.Na druhé straně má DS naprosto neuvěřitelnou atmosféru, něco takového jsem snad ještě nezažil. Než si člověk trochu zvykne (zhruba do poloviny hry), hrozí mu akutní nebezpečí posrání se strachy (přinejlepším…přinejhorším rovnou zástava srdce :)) Špičkové je pochopitelně i technické zpracování, od grafiky přes zvuky po design levelů.Takže verdikt – originalita nulová, příběh nulový, ovšem zábava devítková a atmosféra desítková.
Jednoznačně nejlepší hra za poslední tři roky… těším se na Risen!
DS je perfektní, na hraní už nemám moc času a kolikrát ani náladu, ale tohle jsem si vážně vychutnal a nemohl sjem se od toho odtrhnout (hral jsem na X360 hned po vydani)…nevim jetsli je o tom v recenzi zminka, pac jsem ji necetl, ale ke hre existuje i animovany film (jakysi prequel, ale pustte si ho az po dohrani:)jinac Risen jsem koupil pred par dny a je to taky super, mnohem lepsi Gothic nez byl Gothic 3 🙂
DS si snad vychutnám v zimě, přikoupím si k tomu pampersky a mobil budu mít při ruce, kdybych dostala infarkt:-). Na Risen se taky těším, ale k tomu, obávám se, budu potřebovat novou mašinku:-(.
Jana677
Ad konfigurace: podle me jestlize spustis DS, tak Risen by Ti nemel cinit nejmensi potize, ne? Co vim, tak to jsou zhruba stejne narocne hry, navic Risen ma perfektni testy na vykon, tj. moc nezere a na stredni detaily ho spustis i na prumernejsim stroji.
2 samwise:
Aha, na nějakém webu napsali doporučené požadavky jako minimální a na to by moje prehistorická sestava nestačila. Ale co čtu teď, měla bych “Risen” na nižší detaily přece jen rozchodit. Ale nespěchám na to – ještěmi dřepí v polici netknutý Gothic3 a Mass Effect… a nedávno jsem na Aukru ulovila Neverwinter nights 2. Bóže, to mám při svém tempu hry nejméně na 3-4 roky, než se pustím do “Risen”:-D.
2 Jana677
Tak to drzim palce, Mass Effect byl fajn, ale do dvojky urcite nepujdu (takovej mensi kontrast kterej sam moc nechapu – asi prilis dlouhe)… Gothic 3 ani nemluvim, orezal bych to jen na Myrtanu, protoze ostatni dve casti mapy (zima ahlavne TA POUST) me frustrovaly a dokonce jsem uz ani neplnil vedlejsaky… Nicmene prvnich cca 16 hodin je G3 paradni, a na souboj s raptory na vrcholku utesu treba nikdy nezapomenu :-). Na Risen se tesim o to vic, kdy jsem cetl, ze je to PRESNE jako G2, ktery miluji: hlavne ta atmosfera a radost z objevenych jeskyni a zbrani, to jsem v jine hre nezazil…