Star Trek: Do temnoty

Když Abrams před čtyřmi roky restartoval Trekovskou franšízu, bylo to nablýskané, oslnivé, svěží a sexy. I když kvůli lens flare člověk občas vůbec nic neviděl. Posunutí charakterů do jiných úrovní, snesitelné zařazení rasových stereotypů a vyřešení Spockovy sexuality nám nicméně zatemnilo zraky natolik, že jsme byli ochotni filmu odpustit, kolik v něm toho nedává smysl a že z dolary naplněného bazénu Gena Roddenberryho je podle sousedů po nocích slyšet pláč. A teď je tu sequel, který podle všech zákonů vesmíru, Care Bears a nejjednoduššího modelu projektové rentability prostě musel přijít. Zase to vypadá sexy, svěže, oslnivě a nablýskaně. Ale ten smysl, ten smysl…

ST_poster

Nejdříve to lepší. J. J. je frajer, jehož ambice a režisérské oko jsou nepřehlédnutelné – nový Star Trek je všechno, čím by měl blockbuster být, a má všechno, co by blockbuster měl mít. Scény, které vám vyrazí mozek z hlavy vizuální opulencí a donutí vás přemýšlet, jaké jsou vlastně další možnosti trikového vývoje, grandiózní konflikt, nějaké ty šestákové emoce a dialogové špičkování ústředního manželského dua a především velmi silného a charismatického záporáka, z jehož hlasových dispozic má orgasmus zajisté nejen Fran Kantzenjammer a vedle něhož Nero z jedničky vypadá jako potetovaný chlapeček s leukémií.

Nese se v obrovském tempu, které nezvolní a během dvou a čtvrt hodiny nedá vydechnout ani na vteřinku – hlavně na velkých plátnech IMAX je zkušenost skutečně vtahující. Po řemeslné stránce je tedy snímek absolutně v pořádku, ačkoliv z některých podivných úhlů a převratů kamery se vám možná udělá trochu blivno. To ale v zásadě nevadí, i takové experimentální uvádění scén je pořád daleko lepší než zatmívací a rozetmívací hokusy v posledních filmech George Lucase.

To bychom měli. Anebo dobře, jedno varování. Jestli jste po prvním odstavci usoudili, že ano, tohle očekávám, tohle chci, těším se na to už rok a nic mi nezabrání to vidět (on vám asi nezabrání ani zbytek tohoto textu, protože počítám s tím, že se prostě rozhodnete mi nevěřit), asi je čas, abyste přestali číst, šli ve čtvrtek do kina s plným nasazení a užili si tu parádu na plné kule… Ale upřímně, raději jděte jinam, než do IMAXU, protože jejich supertěžké 3D brýle vám akorát bolestivě otlačí ksicht a pokud nebudete sledovat plátno pouze v jediném přímém úhlu, vyčaruje lens flare před vašimi zraky něco jako velice podivnou discoshow se spoustou řevu. Chiropraktik se raduje, divák trpí. A jejich plátno je sice velké, ale i ta ostatní v jiných kinech rozměry přesahují průměrnou obytnou plochu čtyřčlenné rodiny této země, takže ochuzeni vážně nebudete.

Vzhůru k příběhu.

Na Federaci dolehly těžké časy. Kirka odvolali ze služby, protože schovával Enterprise na dně oceánu a málem zabil Spocka, když mu namluvil, že studená fúze dokáže zmrazit všechno v dosahu. Což je vlastně jeden z nejlegitimnějších důvodů pro cokoliv, co se ve filmu objeví… Tedy byl by, protože trik s fúzí tady skutečně funguje. Nic se však v zásadě neděje, Pike ho v hospodě z jedničky vzápětí dosadí do pozice prvního důstojníka a pozve na setkání lídrů flotily, neboť došlo k teroristickému útoku. Jednomu. Situace se malinko vyhrotí a než se Kirk naděje, letí na přímý admirálův rozkaz rozstřílet zodpovědného teroristu Benedicta Cumberbatche na cucky. Až se dozvíte, koho doopravdy hraje, připojte se ke mně v tichém potlesku za tu míru etnické plurality, kterou nám lidé zodpovědní v Hollywoodu za casting dopřávají.

Zbytek obsazení se odminule samozřejmě neproměnil, přibyla navíc půvabná Alice Eve, jak admirálova dcera a také zbraňová expertka doktorka Carol Marcusová. Vážně nevím, jestli mám tohle označit jako spoiler, protože hraje úplně jinou postavu, než původně, a ačkoliv se jinak naprosto sprostě a nestoudně opisuje přes kopírák, u ní z nějakého důvodu ne – s Kirkem si možná něco teprve začne. Tak nějak kvůli ní doufám, že v této Trekové realitě už kontracepci objevili.

Kromě ústředního dua Kirk a Spock je však prostor všech ostatních na Enterprise se vyskytujících postav sražen na naprosté existenční minimum, a i když několika vážně kvalitních (a vtipných) výstupů se dočkáme, většina je křečovitě bolestná. Zdaleka nejvíce je to vidět u Kostry Karla Urbana, který v polovině svých scén vůbec nemusí být a v té druhé jenom pyskuje, takže působí daleko spíš dojmem přerostlého spratka než cynického sympaťáka, jakým by měl být. Z perspektivy jeho postavy se nicméně nelze divit – aby doktor medicíny letěl na měsíc zneškodňovat torpédo, to může vymyslet vážně pouze idiot.

Čímž se dostáváme ke scénáři. Mnohokrát již potvrzená premisa „více lidí u scénáře toho tak leda více posere“ se bohužel znovu přihlásila o své slovo. Přírůstek do tvůrčího týmu, Damon „zkurvil jsem Promethea“ Lindelof (neplést s Benioffem, co se stará o GoT), pravděpodobně uhodil na hlavičku poslední hřebík, který na rakvi inteligentní Trekové space-opery ještě chyběl. Nejenže se dočkáme naprostého nefungování fyzikálních zákonů, a to nemluvím o obligátních zvucích ve vesmíru, ty vem čert, ale že v lodi padající do atmosféry nefunguje odstředivá síla a gravitace se chová selektivně, že prvních deset minut vzniklo asi jenom kvůli reklamě pro IMAX, že někdo, kdo má být génius vymyslí plán na záchranu vlastních lidí, který absurditou a blbostí předčí Looney Tunes, že hlavní hrdinové při vstupu na extrémně nebezpečné nepřátelské území začnou namísto obezřetnosti řešit problémy svého vztahu, že z nás produkce dělá debily humbukem jménem John Harrison a že se v průběhu snímku vynalezne lék na smrt, to v klidu přejít nelze.

Zdaleka nejhorší je ovšem totální vykrádačka „nejsilnější scény“ z původní předlohy, na níž není scénáristicky originálního vůbec nic, krom toho, že je stranově převrácená. Jinak je do písmene stejná. Větší autorský a plagiátorský amatérismus neexistuje – ve stínu tohoto kousku zůstává stát i vytahování původních postav bez špetky snahy o jejich ukotvení nebo rozpaků s jejich logikou a fungováním, které se rovněž děje. Podtitul nového Star Treku tím dostává poměrně zajímavý, nový rozměr. Budete si tak připadat.

Rád bych nicméně řekl, že primitivnost scénáře neničí narativní strukturu celého filmu, protože Abrams vyprávět skutečně umí. Umí vyprávět, vtahovat, oslňovat. Ale měl by si, pro Kristovy rány, najít jiný autorský back-up nebo se o osud nových Star Wars začínám oprávněně bát.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

21 komentářů

  1. Tak nevím, ale já si pod plagiátorstvím a vykradačkou představuji něco, co je maskováno a divák by to neměl snadno identifikovat. Když je však inspirace neskrývaná a na danou událost se ve filmu přímo odkazuje, tak to spíš považuji za narážku, odkaz nebo poctu originálu.

  2. příběh bolí….fyzicky bolí
    zcela souhlasím s recenzí, nyní jsem konečně uklidněn, že debil nebyl v hledišti, ale u scénáře. Vyjma chyb, které jsou zde zmíněné mně neseděl příběh – když mi to Cumberbatch celé převyprávěl na plátně, ještě jsem mu to odkýval, protože…prsotě kdo by nevěřil Sherlocku Holmesovi, ale jakmile jsem se nad tím zamyslel po odchodu z kina, vyšlo mi, že s takovou kravinou může po dějové stránce konkurovat jen možná tak remake total recallu. Fakt nechápu, který debil dokáže napsat takovouhle pitomost a ještě si za to nechá zaplatit!

    PS: taky vám přišlo, že postava Carol Marcusové měla v příběhu jedinou funkci, a to ukázat podprdu a kalhotky?, protože ruku na srdce a původní star trek stranou, co by se stalo, kdybych si ji z filmu odmysleli?

  3. Teda, to s tou stranovou převráceností nejsilnější scény je spoiler, za který by se v recenzích mělo fackovat, fakt. Ale odpouštím, protože zbytek recenze je víceméně trefný.

    Lukáš: Ještě jednu funkci měla. Nechat si zlomit ruku. Viz ta tiráda o “breaking rules and bones”.

  4. to Lukáš
    Spíš který debil za to tomu dotyčnému zaplatí. Pořád říkám – je na čase odjet do Hollywoodu, Amerika nás potřebuje 🙂

  5. to Martin
    já bych nejprve napsal ten nejtlustší scénář a preventivně pár producentů jím umlátil, pro výstrahu:-)

  6. Souhlasím, že kromě Benedicta tam není na co se dívat. 😀 U jedničky jsem se ještě rozčilovala, tady jsem se jen smála a u těch zoufalejších scén jsem se jednoduše nedívala.

  7. Je to úžasný, zábavný a svěží film, který mě po dlouhých letech donutil vytáhnout z poličky zapřášené romány ze Star Treku. Už dávno se nestalo, že bychom z kina šli tak nadšení a spokojení. Scénář je plný zvratů a působí uvěřitelně, nevím, co víc by si člověk měl přát. Minulý dobrý, ale byl jen úvod, tohle jej po všech stránkách překonalo.

  8. to Kaat
    No… příběh, co drží pohromadě, postavy z předlohy, s nimiž se zachází vkusně, a taky konec všech cameo Leonarda Nimoye jako oslího můstku, za kterým poběžíme, když nevíme, co dělat – i když to z nás dělá blbce, protože si narozdíl od předchozí posádky nedokážeme poradit sami. Třeba to bych si přál.

  9. Lidi, jděte už s těma lídrama do hajzlu, ale fakt už. To jste už všichni zblbli, nebo co? Žádný “lídr” neexistuje, to slovo v češtině nic neznamená. Když je to v politice, jmenuje se to “předák”. Když je to na výpravě, jmenuje se to “horský vůdce”. Když je to v ideologii, jmenuje se to jenom “vůdce”. Když je to v kšeftu, jmenuje se to “jednička na trhu.” Když je to v Hvězdné flotile, jmenuje se to “velení”. “Lídr” si můžete důvěrně říkat nanejvýš tomu, co máte mezi nohama, ale mezi slušné lidi to laskavě netahejte.

    (Že to říkají v televizi a píšou v novinách, to je houby omluva, protože tam kolikrát říkají věci, že by z toho jeden blil…)

  10. lídr zní ale líp, než předák, horský vůdce nebo jednička na trhu. A 100% zní lídr líp, než anonym 🙂

  11. mimochodem – setkání předáků flotily, setkání horských vůdců flotily, setkání jedničky na trhu flotily? padám na zadek 😀

  12. To Anonym
    Don’t be hysterical, v tom textu jde o něco dost jinýho než jeden dementní neologismus.

  13. No, už jednička mě přišla lehce bolestivá, dvojku už si asi nechám ujít.
    A je vtipné (a tím chci říct “k nevydýchání”), že podle mě největši bota celého filmu se v devadesáti procentech recenzí nezmíní, neb je to spoiler.

    Jinak, jsem to jen já, kdo má problém s tím, že stejný člověk shrábl pod sebe nejnovější verze jak Star Treku, tak Star Wars?

  14. Tiez mam o Star Wars obavy…a velke. JJ zdaleka nie je az taky dobry reziser, len dobry hype…

  15. Režisér je dobrej, na tom filmu je toho řemeslně špatnýho fakt málo – má zajímavý scény, zajímavou práci s kamerou, solidní hudbu, typickej vizuál.

    Průser je ten příběhovej background, toho jedinýho bych se vážně bál.

    Nabízí se paralela s Prometheem Ridleyho Scotta – na tom obecně taky nebylo nic špatnýho, ale scénář to pohřbil mezi nejhlubší žabí sračky na dně Mississippi…

  16. ulozto
    Skoda, ze ted je zrovna obdobi, kdy mam na ulozto smulu, protoze “St:dt” bylo uz promaznute a jeste ho tam nikdo zpet nenahral. Pokud je to takove slabsi jak naznacuje clanek, pred pripadnou navstevou kina bych to radeji shlednul na trochu me
    nsi obrazovce, za kterou nesolim dve, nebo tri stovky u vchodu na patro.

  17. to Martin.K
    Doufejme, že při příštím filmu Scottovi poradíš, jak na to 🙂

  18. Konečně jsem to taky viděl. Dojmy? Lepší než první film, ale i tak bída. Snaha o příběh podrývaná kvantem logických chyb, z nichž řada je úplně zbytečná. Opět nesmyslné přepalování akčních scén a naprosté kašlání na důsledky probíhajících dějů. Kirk psychotický, Spock většinou snesitelný, Khan vyjma konce poměrně dobrý. Zbytek posádky kromě Scottyho úplné křoví. Místa, kde se film snaží remakovat ST:II končí jako parodie. Střih zbrklý, hudba obšlehnutá z prvního dílu. Lens flare otravnější, protože „doplňuje“ už tak tmavý obraz s výsledkem pěti černochů v tunelu – v tom je název „Do temnoty“ dokonalý, protože jsou chvíle, kdy nevidíte prostě NIC. Co funguje? Nejlépe asi zápletka s lekcí pokory, kdy frajírek Kirk, přesvědčený, že se ze všeho dokáže vylhat nebo vykroutit, poprvé opravdu narazí. Není mnoho filmů, kde si člověk nejvíc užije škemrání hlavní postavy o milost. Naštěstí. Celkový dojem je někde na úrovní „lepších Transformerů.“ Ale prachy to vydělá, teen-publikumm se dočká i bimba v sexy prádle, tak co víc chtít? Aha, že by Star Trek? Kdepak. Ten už je dávno v… temnotě.

    Hodnocení: 40% (se zatnutými zuby).

Zveřejnit odpověď