Už jste se někdy ztratili v dobré knize? Třeba tak, že jste přejeli cílovou stanici? Nebo jste četli do půl druhé do rána a měli jít v šest ráno na šichtu? Ale vstoupit fyzicky do knihy, dívat se přímo Kapuletovým do obýváku nebo s kapitánem van Tochem nabízet mlokům cetky? Středa Další dokáže přesně toto. Že to ale nemusí být jenom zábavné, už agentka literárně detektivního oddělení Speciálních operací pocítila.
Jenže díky tomu je teď na výsluní. Likvidace arcilotra Acherona Háda a záchrana románu Jana Eyrová zajištují teď Středě velkou (a někdy dost nevítanou) pozornost. Nejen nadřízených ve SpecOpu, ale i všemocné společnosti Goliáš, která s úsměvem na rtech dokáže člověku vrazit nůž do zad. A když Goliáš něco chce, tak to většinou také dostane. Nyní má jeden z hlavounů této korporace jedno velmi skromné přání. Dostat svého synovce z nedobrovolného vězení, které mu skýtá Poeův Havran. Jenže Středa neumí do knih vstupovat spontánně, a tak musí samozřejmě Goliáš vymyslet nějakou dosti zajímavou pobídku, aby to co nejrychleji dokázala. Tou pobídkou je celkem svérázné zajetí Středina manžela Landena. Jenže vydírání není to jediné, co Středu trápí. Kdosi se ji snaží pomocí shod okolností zabít, čím dál víc jí šlapou na krk i v práci, protože se náhle našla nepublikovaná Shakespearova hra, dozví se, že zanedlouho nastane konec světa, a ještě k tomu je těhotná.
Ffordeho (vyslovíte to jméno, aniž byste se poprskali?) fantazie má velmi slušnou kapacitu. Anglie roku 1985 jaktěživa neslyšela o nějaké královně, právě se vzpamatovává z války s carským Ruskem, je možné cestovat časem, přepravovat se na druhý konec světa skrz zemské jádro, koupit si na mazlíka třeba tasmánského tygra, obdivovat obrazy neandertálského Picassa, sledovat migrace mamutů, účastnit se vražedných knižních výprodejů, lovit duchy, vlkodlaky a upíry anebo bojovat s brutální přerostlou zeleninou a… samozřejmě skákat do knih. Fforde moc dobře ví, že jenom prostírat nápady nestačí, a tak se rozehráním dvou dějových linií (Středa vs. Goliáš a Středa proti neznámému atentátníkovi) stará i o napínavý detektivní příběh, prošpikovaný chytrým, v tomto případě skotským humorem. Hlavní hrdinka je správná čestná policajtka, ale není nezničitelná, občas se jí taky něco nevede, častokrát ji z maléru vytáhne někdo jiný (hlavně tatínek, který se svým umem skákat v čase funguje jako jakýsi deus ex machina), stýská se jí po manželovi, má obrovskou oporu ve své lehce nenormální rodině, párkrát se chová na pár facek, ale většinou je hodna toho, aby jí čtenáři drželi palce. Nejlepší část knihy však začíná ve chvíli, kdy se Středa začne zaučovat v jurisfikci, velmi speciálním světě, kde se knižní postavy starají o knihy samé. Fforde zde představuje promakané universum, kde jen tak mimochodem prokazuje, jak moc má načteno, a laškuje s klasickými díly takovým způsobem, že by literární puritáni prudce rotovali v hrobě a ti žijící by přemáhali náhlé nevolnosti. Jste-li však velkorysí a nemáte problém si nechat poněkud nekonvenčně „sáhnout“ na klasiku a literaturu všeobecně, královsky se pobavíte. Zajímá vás, jaké výhody a nevýhody má ich a er forma? Kam chodí nepoužité postavy nebo nevyužité zápletky? Jsou nějaké knihy pro fyzickou návštěvu vysloveně nebezpečné? Co vlastně dělají postavy mezi kapitolami? Tady najdete odpovědi.
Překlad sice má několik drobných renonců (například Ropucha News Network se asi v půlce knihy změní zpět do originálního znění se slovíčkem Toad na začátku a po pár stránkách zase naopak), nějaký ten překlep se také najde, nicméně Pavel Medek si s chytrými novotvary obsaženými v textu krásně libozvučně vyhrál (nebedráha, gramatikazové, litdet, většina „varovných“ jmen a nápisů) a za to má, jak se tak říká, pořádně velký palec nahoru.
Máte-li pocit, že zeměplošské knížky Terryho Pratchetta ztratily šťávu někde u dvacátého dílu nebo stále štkáte nad tím, že Douglas Adams už nikdy nic nenapíše, zkuste zauvažovat nad Ffordem. Je také střelený, vtipný a sečtělý, a i když se rád prostřednictvím svého absurdního světa dotýká klasiky, není pouhým epigonem. Je kouzelně svůj.
Poznejte bláznivý svět, kde je absurdita na denním pořádku. Poznejte nelítostný svět, kde zločinci unášejí z knih vaše oblíbené hrdiny, skutečné lidi naopak ukrývají do stránek knih – a ještě za to požadují výkupné. Poznejte poťouchlý svět, kterému co chvíli hrozí neodvratná zkáza, jíž můžete zabránit jen a jen vy. Poznejte Středu Další, jedinečnou detektivní agentku bez bázně, hany… a tentokrát bez manžela. V druhém příběhu agentky SpecOpu Středy Další popustil Jasper Fforde své erudované invenci a fantazii uzdu snad ještě víc než v první knize. Středa se sotva stačila vzpamatovat z následků takzvané „aféry Eyrová” a ocitá se znovu na divoce roztočeném kolotoči událostí. Nečekaně objevuje rukopis dávno ztracené Shakespearovy hry, společnost Goliáš se ji snaží diskreditovat a připravit o místo a kdosi jiný a zcela neznámý se ji několikrát pokusí zabít. V zoufalé snaze zachránit sebe a manžela zjišťuje, že existují ještě horší protivníci, než byl mistr zločinu Acheron Hádes. A do toho všeho musí ve spolupráci s otcem zachránit svět a celé lidstvo před bezprostředně hrozícím zničením. (anotace)
- Ztracena v dobré knize
- Autor: Jasper Fforde
- Překlad: Pavel Medek
- Forma: hardback
- Počet stran: 420
- Cena: 329 Kč
- Vydal: Albatros, 2011
Vendula Brunhoferová (redaktor)
vendula.brunhoferova@fantasyplanet.cz
Četli jste tuto knihu? Nezapomeňte ji u nás ohvězdičkovat a napsat k ní komentář!
Malér Eyrová jsem četla v roce 2006, kdy vyšel, a těšila jsem se na další díl. Toho jsem se dočkala letos, kdy jsem zakoupila oba díly a doufám, že nebudu muset čekat dalších pět let na díl třetí. Jasper Fforde píše skvěle, má obrovskou fantazii a přehled v literatuře, jinak by svět Středy Další, v němž lidé doslova žijí literaturou, nemohl nikdy vzniknout.
o.O
Inkworld pro dospělé s humorem ve stylu Zeměplochy a Stopařova průvodce? To zní zajímavě.